Mainos

Case Jokerifanit (vai oliko sittenkään?) Pelicans-ottelussa

• 52 867
  • 235

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
kaunis ajatushan tuo on, mutta miten toimii käytännössä? En ainakaan muista että minulta olisi henkilöllisyystodistusta kovin usein kysytty lippuja ostaessa. Eikä sen puoleen sisääntultaessa, sillä varmaan joku toinen ostaja lipuille järjestyisi.
Kyse olisi minusta siitä, että jos ko. kaverit jäävät kiinni hallilta, heihin voidaan kohdistaa rikosoikeudellisia toimenpiteitä. Sisälle varmasti pääsee.

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kuvarekisterin ylläpitäminen henkilötietolain vastaista.
Saattaa ollakkin, mutta ei sitä kukaan tiedä, jos jaat joidenkin henkilöiden kuvia järjestyksenvalvojille, että saat heidät blokattua pois tilaisuudesta.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Saattaa ollakkin, mutta ei sitä kukaan tiedä, jos jaat joidenkin henkilöiden kuvia järjestyksenvalvojille, että saat heidät blokattua pois tilaisuudesta.
Ensimmäinen järkkäri joka saa kenkää syötyään kuormasta nakkeja, laulaa heti eteenpäin ja soppa on valmis.

No nyt ollaan totuuden lähteillä. Moralisointi, jeesustelu, same shit. Siitähän tässä kyse onkin. Korjaa minua jos olen väärässä, soihdut ja pullot ovat yhtälailla kiellettyjä molemmat, eikö? Soihtu toiseen ja viinapullo toiseen käteen kaikille, kunhan ei jäälle heitetä, niinkö? Kumpi ontuu tykimmin?

Mielestäni sinun vertaus ontuu pahemmin. Taskumatti povarissa on tämän kansan moraalisissa säännöissä sallittua lähes jokaisessa yhteiskuntaluokassa. Lisäksi se ei näy muille. Itse en usko myöskään, että kukaan moralisoi sinänsä soihtujen pitämistä taskuissa, jos sekään ei näkyisi muille. Soihduista moralisoidaan lähinnä silloin, kun niitä käytetään, koska silloinhan ne huomataan. Taskumattia tosin voi käyttää ilman, että niitä huomataan. Ymmärräthän, että en aja vertauksella nyt mitään "no samahan se on ampua kattoon, kun siitä ei ole vaaraa muille" tapaista kärjistystä, vaan ihan normaalia maalaisjärkeä. Vaikka en itseäni maalaiseksi mielläkään. Hädin tuskin järkeväksikään.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyse olisi minusta siitä, että jos ko. kaverit jäävät kiinni hallilta, heihin voidaan kohdistaa rikosoikeudellisia toimenpiteitä. Sisälle varmasti pääsee.
Minkä lain perusteella?

Salama44

Jäsen
Eiköhän tuo asia hoidettaisi kuten muissakin vastaavissa. Jos kavereista on kuvia niin järjestyksen valvojat käyvät niitä kuvia läpi. ... MUTTA siitä en ole varma, onko suomessa laillista edelleenkään pitää kuvarekisteriä ihmisistä. Oli kyse häiriköijistä tai ei. Baareissa se ei ainakaan joku vuosi ollut mahdollista.
Toivottavasti oikeat soihduttelijat saadaan selville ja itse maksamaan sakkonsa. Sakko kirpaisee mukavasti yli-innokaan jääkiekkofanin bydjettia. Onhan tuosta pelistä olemassa paljon kuvamateriaalia ja joku varmasti näki kenen kädessä se soihtu oli. Poliisit varmasti saavat riittävästi vihjeitä. Ei tämä ole vaikeimmasta päästä selvitettävä asia. Ihmisten kannattaa muutenkin olla valppaina kun jotakin poikkeuksellista tapahtuu. Aika monella on nykyään kamerakännykkä ja sillä voisi tällaisessa tapauksessa napata kuvan. Kiinni jäämisen pelko on paras ennalta ehkäisevä keino, jotta tällainen ei tule tavaksi.

DonCutts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans,Fc-Lahti,Suomi
hyviä sanktioita

Noille soihduttelijoille niin tiukat sakot (sisältää vahingon teon jne. jutut joissa virkavalta tulee paikalle ) hymy hyytynee noin 10000 euron sakoista ja kaupan päälle vielä omien (jokeri fanien anta sukka-saippua koulutus...) en tiedä millaisia rapsuja voi tulla mutta tiedän että tahallinen toiminta virkavallan hälyyttämiseksi on kallista...

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No nyt ollaan totuuden lähteillä. Moralisointi, jeesustelu, same shit. Siitähän tässä kyse onkin. Korjaa minua jos olen väärässä, soihdut ja pullot ovat yhtälailla kiellettyjä molemmat, eikö? Soihtu toiseen ja viinapullo toiseen käteen kaikille, kunhan ei jäälle heitetä, niinkö? Kumpi ontuu tykimmin?

Kuvarekisterin ylläpitäminen henkilötietolain vastaista.

Minä korjaan. Sinä olet väärässä.

Oman pullon tuominen huvialueelle ja siittä ryyppääminen ei ole lain rikkomista, mutta koska yleisesti huvialueiden ylläpitäjä sen omissa järjestyssäännöissään kieltää, niin pullo voidaan ottaa pois ja todistajien läsnä ollessa hävittää, sekä henkilö voidaan tämän perusteella poistaa huvialueelta. Mitään syytä pidättämiseen ei tästä teosta ole.

Soihdun tuominen huvialueelle ei ole myöskään rangaistava teko, mutta sen sytyttäminen tällaisessa tilanteessa täyttää rikoksen merkit.

Jos olet niin tyhmä, ettet tajua sitä ympäristöä kohtaan aiheutetun vaaran eroa, mikä näillä kahdella tekemisellä on, niin työnnä se palava soihtu perseeseesi.

Ovat lehtitietojen mukaan jääneetkin kiinni. Kyse vain oli jo tuossa vaiheessa siitä, miten estää heidän pääsemisensä jäähalliin, jos päättävät porttikieltoa lätkäistä. Kuten Gags tuossa tiesi, ja mitä itsekin arvelin, taitaa kuvarekisterin pito olla laitonta.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jos olet niin tyhmä, ettet tajua sitä ympäristöä kohtaan aiheutetun vaaran eroa, mikä näillä kahdella tekemisellä on, niin työnnä se palava soihtu perseeseesi.
Soihdun heittämisellä ja pullon heittämisellä? Mä laitan soihdun, laita sä se rikkinäinen pullo omaasi, ok?

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Soihdun heittämisellä ja pullon heittämisellä? Mä laitan soihdun, laita sä se rikkinäinen pullo omaasi, ok?

Sanoit näin:

Minä siis sanon, että se on tyhmempi, joka sytyttää sen soihdun siellä katsomossa, kuin se, joka ottaa pullosta huikkaa.

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Aika paljon kyllä kieltämättä on jokerifanien riehumisista, ym. asiaankulumattomista saanut lukea.

Vaikka paljon tuollaista fanien keskuudessa esiintyykin, niin olen kuitenkin sillä kannalla, että tietyt yksittäiset ihmiset ovat kyseessä. Tietysti kun tapauksia tulee paljon, niin aletaan helposti yleistää. Turvatoimet tiukemmiksi kaikille jotka halliin haluavat.

Itsekin HIFK:n halliin mennyt reppu täynnä tavaraa ja ketään järkkäreistä ei kiinnosta. Siellähän voi teoriassa olla vaikka mitä.

Paljon on puhuttu urheilukulttuurin luomisesta Suomeen. Futismaailma.com:in kolumnin mukaan urheilukulttuuriin kuuluu tulla esim. kaksi tuntia ennen ottelua paikalle, tämä tietysti jalkapallossa, mutta miksi ajatusta ei voisi käyttää myös lätkässäkin? Kun turvatarkastukset olisivat tiukemmat, porukkaakin tulisi varmasti hallille enemmän.

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Paljon on puhuttu urheilukulttuurin luomisesta Suomeen. Futismaailma.com:in kolumnin mukaan urheilukulttuuriin kuuluu tulla esim. kaksi tuntia ennen ottelua paikalle, tämä tietysti jalkapallossa, mutta miksi ajatusta ei voisi käyttää myös lätkässäkin? Kun turvatarkastukset olisivat tiukemmat, porukkaakin tulisi varmasti hallille enemmän.

Meinaatko todellakin että halleihin tulisi enemmän ihmisiä jos peliin pitäisi tulla esim. tuntia etukäteen turvatarkastusten takia. Minä taas luulen että yleisömäärät alkaisivat tuossa tapauksessa tipahtamaan melko radikaalisti alaspäin.

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Meinaatko todellakin että halleihin tulisi enemmän ihmisiä jos peliin pitäisi tulla esim. tuntia etukäteen turvatarkastusten takia. Minä taas luulen että yleisömäärät alkaisivat tuossa tapauksessa tipahtamaan melko radikaalisti alaspäin.

Niin luulen minäkin. Varmasti karsisi aika paljon porukkaa jos esimerkiksi viikolla pitäisi olla tuntia/2tuntia aiemmin turvatarkastuksissa. Aika pieni vähemmistö katsojista on näitä "tosifaneja", jotka osaavat pitää elämää ja tuovat keski-eurooppalaista kulttuuria tänne..

En kyllä itsekään todennäköisesti hallille tällöin kovin usein saapuisi. Itseäni kiinnostaa enemmän itse pelin katsominen ja seuraaminen, ehkä jopa kavereiden kanssa pelistä keskustelu, kuin laulaminen & jatkuva huutaminen ja kannustaminen..

Punakone

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Onhan se ollut hienoa ulkomailla nähdä kun 2tuntia ennen peliä päätykatsmoissa on kova meno päällä, mutta me olemme tosiaan Suomessa. Kalpa - Saipa tiistaina? kentänhoitaja + siivoja..

Miks ei muuten kukaan Jokerifaneista ole tuonut viellä tämän paljon puhutun porukan nimeä, niin ei täällä kaikki turhaan UJ,n piikkiin laittais paskaa...

Sen verran täytyy myös muutamia Jokerifaneja ym asiasta oikeasti tietäviä puolustaa, että miten te täällä monitorien takana voitte tietää kuinka helppoa pitää tollasessa laumassa huolta, ettei porukkaan soluttaudu myös pummeja. 300tyyppiä kun samaa aikaan änkee junaan tiettävästi viellä ilman "lippujen tarkastamista", niin aika helposti muutamat ovelat pääsevät messiin. Onnistuu meinaan dösäreissuillakin

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ehkä jos ne turvaturvatarkastuksen tekijät ovat erittäin hyvännäköisiä vastakkaisen sukupuolen edustajia.

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehkä jos ne turvaturvatarkastuksen tekijät ovat erittäin hyvännäköisiä vastakkaisen sukupuolen edustajia.
Laukun saa järjestyksenvalvoja trkistaa vastakkaisenkin sukupuolen edustajalta, mutta "ruumiintarkastus" on kiellettyä vastakkaisen sukupuolen edustajalta.

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Jokereille tästä iso käsi. Nyt otetaan askel oikeaan suuntaan ja tätä tulisi seurata muidenkin seurojen. Kun kerran ”lutuuriporukat” diggaavat ottaa mallia ulkomaalaisista rikollisporukoista, niin sanktiotkin pitää olla vastaavat. En pistäisi pahaksi, vaikka liigakin kunnostautuisi ja alkaisi pitää samantyylistä rekisteriä näistä jampoista, kun ulkomaalaisilla esikuvilla on ja tähän listaan kuuluvalla ei olisi mitään asiaa yhteenkään liigan halleista.

Ottavat mallia rikosjengeistä? Mistä tää on taas keksitty? Tuo heittohan tarkoittaan suomeksi sitä, että kaikki maailman fanikatsomot, joissa jotain kiellettyä on joskus tehty, ovat rikollisjengejä. Naurettaa vaan kuinka jotkut ovat tässäkin ketjussa vaatimassa soihduttajille 10000€ sakkoja vaikka sellaisia ei taida saada esim.raiskauksesta?

DonCutts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans,Fc-Lahti,Suomi
niin

Ottavat mallia rikosjengeistä? Mistä tää on taas keksitty? Tuo heittohan tarkoittaan suomeksi sitä, että kaikki maailman fanikatsomot, joissa jotain kiellettyä on joskus tehty, ovat rikollisjengejä. Naurettaa vaan kuinka jotkut ovat tässäkin ketjussa vaatimassa soihduttajille 10000€ sakkoja vaikka sellaisia ei taida saada esim.raiskauksesta?
No toi sakkojuttu nyt oli vain heitto.Toisaalta riittävän vakava suhtautuminen toimintaan voisi olla paikallaan. Ihan samalla lailla lentokoneessa riehujat joutuu maksaa viulut mikäli kone palaa kentälle. Ja tietääkseni myös joillekin pelastuslaitosta turhaan juoksuttaneet ovat joutuneet korvaamaan kuluja jne. Ja kun tiedossa on kovat rapsut ei tulisi ihan helposti mieleen toimia soihtujen kanssa... asialla on puolensa suuntaansa.

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Ottavat mallia rikosjengeistä? Mistä tää on taas keksitty?
Kyllä, Ultrat ja lädien firmat ovat ihan luokiteltavissa pikkurikollisten ryhmittymiksi. Molemmissa vaalitaan ja ihannoidaan esim. juuri soihdutuksia/muuta kiellettyä ja vaarallista ja ovat huomattavan väkivaltaisia, varsinkin toisia saman tyylin porukoita vastaan. En haluaisi näitä esimerkkejä pistää, kun porukka sitten tarttuu pelkästään näihin, mutta rakenteeltaan ja toiminnaltaan eivät eroa juurikaan esim. uusnatsi-porukoista. Ovat vain ottaneet temmellyskentäkseen yleisesti hyväksytymmän alueen.

Tämä on valitettavasti pesiytymässä Suomeenkin. Jos nämä porukat eivät olisi millään tavalla rikolliseen toimintaan liippaavia, niin minkä ihmeen takia kotisivuillaan uhoavat väkivaltaiseen (jälleen kerran yhtymäkohta esim. uusnatseihin) tyyliin ja peittävät kasvonsa? Ns. casual-tyyli, eli ei ”kannattamansa” joukkueen pelipaitoja tai vastaavia (käytössä osittain myös UJ:lla), on sekin lähtöisin virkavallan hämäämisestä. Tietenkään suurella osalla näihin Suomen ultriin kuuluvista ei ole mitään hajuakaan koko jutun historiasta, vaan ovat kiinnostuneet vain hulinoinnista.

edit. Ja tämän takia siis tähän tulisi puuttua jo ennen kuin se kunnolla edes alkaa. Valitettavasti esim. futiskulttuurin puuttuminen näkyy myös tällä puolella, eli vielä ei tajuta mihin tämä lopulta johtaa ja uskotaan näitä "eihän juuri mitään edes tapahtunut" -puolusteluja. Odotellaan todennäköisesti siihen asti kun ensimmäinen vakava loukkaantuminen/tulipalo/kuolema tapahtuu. Mutta Jokereilta tosiaan hyvä alku, jos porttikielto toteutetaan.

Viimeksi muokattu:

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Kyllä, Ultrat ja lädien firmat ovat ihan luokiteltavissa pikkurikollisten ryhmittymiksi. Molemmissa vaalitaan ja ihannoidaan esim. juuri soihdutuksia/muuta kiellettyä ja vaarallista ja ovat huomattavan väkivaltaisia, varsinkin toisia saman tyylin porukoita vastaan. En haluaisi näitä esimerkkejä pistää, kun porukka sitten tarttuu pelkästään näihin, mutta rakenteeltaan ja toiminnaltaan eivät eroa juurikaan esim. uusnatsi-porukoista. Ovat vain ottaneet temmellyskentäkseen yleisesti hyväksytymmän alueelle.

Soihdettelu ei taida olla missään muualla kiellettyä kuin suomessa? Veikkausliigan peleissä tietääkseni saa soihtuja polttaa ihan rauhassa, koska ovat sen huomanneen parantavan tunnelmaa. Tästä oli myös juttu jollain sivulla, en nyt muista millä.

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Soihdettelu ei taida olla missään muualla kiellettyä kuin suomessa? Veikkausliigan peleissä tietääkseni saa soihtuja polttaa ihan rauhassa, koska ovat sen huomanneen parantavan tunnelmaa.

Muistaakseni Italian viime kevään tapahtumiin liittyen oli juttua, että pyroja ei saisi käyttää stadioneilla eikä niiden läheisyydessä. Minulla ei ole tietoa, miten tuo on toteutunut.

Ja mm. futisTPSfanien soihdutukseen liittyen, eikö TPS saanut tuosta sakkoja?

ahee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Soihdettelu ei taida olla missään muualla kiellettyä kuin suomessa? Veikkausliigan peleissä tietääkseni saa soihtuja polttaa ihan rauhassa, koska ovat sen huomanneen parantavan tunnelmaa. Tästä oli myös juttu jollain sivulla, en nyt muista millä.
Se on "vähäsen" eri asia ulkoilmassa. Tuola oli vielä toisellakin erätauolla sielä katsomon yläosassa niin paljon savua, että pikkasen laitto heikottamaan, ja piti lähteä juomaan vettä... Itelläni ei oo sitä vastaan mitään, että joku joskus polttais hallissa vaikka yhden soihdun(jos säännöt sallisivat), onhan se hienon näköstä, mutta kun Lahdessa tapahtui vähän muutakin... Sielä heiteltiin jotain sammutuspeittoja lävistäviä pommeja, niin ne voi saada aikaan aikamoista tuhoa jos ei lennä jäälle asti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy