Re: Täähänon ihan oikein ylpeille hesalaisille
Viestin lähetti Jip Pii
Tässähän se on helsinkiläisen hampurilaisten ystävän suurin ongelma on ollut ja vielä pahemmaksi vaan käy. Kun hän lähtee lättyään syömään, mieltä askarruttaa: "Näkeekö naapurit mun, jos mä meen Heseen, siis rapistuuks mun imago, ettei ne vaan luule et mä oon joku juntti, siis saiskohan Mäkistä jotain autotarraa hämäykseks tai sillee?"
Hey, kaupungissa ei tarvitse autoa...;) No mua ei ainakaan harmita ollenkaan Hesen turkulaisuus tai alkuperä yleensäkään. Vaan ainoastaan se, että pelkään suosikkiburgerini katoavan kokonaan. Mutta vähän tästä Hesen markkinanäkymästä..
Kulutustottumuksiin vaikuttaa mielikuvat kaikista eniten. Osana mielikuvan muodostumista varsinkin pöperöissä on selkeästi tuotteen laatu, tässä tapauksessa ruoan maku. Myös mainoksilla pyritään luomaan mielikuvia, ja jos mainonta, ja sitä myöten tuotteen imago yhtäkkiä muuttuu, ei tuote tunnu enää samalta. Varsinkin kun nykyisten imagojen välillä on aikamoinen kontrasti. Mutta, kuten itsekin sanoin, pidän burgerin mausta niin paljon, että en voi olla sitä syömättä vaikka sitä myytäisiin minkälaisena vain..:)
Nyt vähän kredittiä pöndeillekin, jooko? Hese on viime vuonna laajentunut rankasti ja ollut koko ajan erittäin kannatava bisnes. Kun sen "imago ei ole riittänyt" Helsingin valloitukseen, tuotto on kai revitty jostain muualta päin maata. Siis Helsinki ei olekaan kaikki kaikessa? Vaan nytpä alkaa huuto paranemaan kehäteiden syrjässäkin, kun kilpailija ostettiin pois, ja ennen kaikkea kilpailijalta ostettiin parhaat liikepaikat, mikä lienee ollut kaupan tärkein motiivi.
On varmasti hyvä bisnes, ja tuotto onkin revitty muualta maasta. Ja ihan samasta syystä kuin miksi sitä ei ole revitty Helsingistä. Vai mistä se johtuu, että kaikki turkulaiset käyvät Hesessä? Imagopa hyvinkin, eikä mikään muu. Nyt pitäisi ryhtyä siis valloittamaan Helsinkiä, ostamalla yksi kilpailijoista. Kun ei muilla keinoilla siihen pystytty. Eikä pystytä tälläkään, jos hemmot ja herrat meininki jatkuu.
Ihan sama mikä on bisnes, mutta jos pitäisi Suomeen 5 myymälää perustaa, niin niistä ensimmäiset 4 pitäisi sijoittaa PK-seudulle (ok, jotain marginaalipoikkeuksia lukuunottamatta). Ja kyse ei ole mistään kaupunkilaisuudesta, tai "junttien syrjinnästä", vaan ihan puhtaasti ostovoimasta. Helsingin ympärillä asuu noin miljoona ihmistä. Tämä näkyy myös burgeribisneksessä. Voihan olla että Hese hallitsee koko muuta maata, varsinkin Varsinais-Suomea. Mutta vaikka sinne pystytettäisiin 30 uutta heseä, ei myynti enää nouse, eikä muilta saada markkinaosuuksia.
PK-seudulla on pirusti ihmisiä lyhyen matkan päässä, ja toimitilat kiven alla. Potentiaalsta asiakaskuntaa on, ja se voi yhtä hyvin mennä valitsemaansa burgeripaikkaan, kaikki ovat yhtä lähellä. Silloin ei voi kilpailla kioskien määrällä, vaan oikeasti imagolla. Kyllä helsinkiläiset kävisivät Hesessä nytkin, jos he sinne haluaisivat mennä. Mutta montako Hesburgeria on PK-seudulla? 8. Luulisi että nämä ravintolat TULVISIVAT ihmisiä, koska niitä on niin vähän. Vaan ei tulvi, kuten tuossa edellisessä esimerkissäni kävi ilmi. Tilat on hyvillä paikoilla ja mainontaa harrastetaan aktiivisesti. Vaan porukka ei silti käy. Imago on väärä. Tällä hetkellä mielestäni Mäcci on sijaintinsa hoitanut huomattavasti paremmin kuin Carlos. Carrolsseja on vähän oudoissa paikoissa, ja sitten jostain ihan selkeistä paikoista ne puuttuu (nimim. vihainen leppävaaralainen). Nyt Hese osti nämä, eikä sijainneissakaan saanut edes pientä etulyöntiasemaa Mäcciin nähden.
Onko tämä varma tieto? No onhan se selvää, että imago on tärkeä ja sitä kannattaa vaalia. Lähempänä voisi kyllä olla vaikkapa jako, jossa 25% rupeaa imagosyistä mäkkiläisiksi, 25 % muistelee juuriaan Hesellä ja loput 50% eivät oikein osaa päättää, ovatko mitä ovat vai esittävätkö hesalaista. Minä luulen, että Hesemies on ihan tyytyväinen, jos aluksi vaikkapa puolet siirtyvät Clubista kerrokseen, sillä sekin jo tarkoittaa Heselle aikamontaa uuttaa asiakasta. Ja jos ravintoloita on liikaa, niin lähekkäin olevissa on sulkemisen varaa.
No, ne 50% stadilaisista jotka eivät osaa päättää vastaa järjettömän suurta osaa koko Suomen burgerinpurijoista. Onhan sen Hesemiehen syytä olla tuohon 25% erittäin tyytyväinen, jos markkinaosuus tällä hetkellä pk-seudulla on jotan 10%. Burgerinpurijoista voisin arvioida että reilusti yli puolet asuu Helsingin kieppeillä. Mä en itse usko että edes noin paljoa tulee siirtymään Hesen asiakkaiksi. Olisi ne siellä jo käyneet aiemminkin. Pakon edessäkö stadilainen taipuu turkulaisen tahtoon? Stadilainen ennemmin kuolee. :)
Moni täällä "vannoo" tapahtuneen kaupan huonoksi Hesburgerille, koska he tarkastelevat sitä vain omien kulutustottumustensa ja urautuneiden tapojensa vinkkelistä. Minä sanoisin, että bisnesmielessä Hesburger teki erittäin onnistuneen vedon. Totta kai meille kuluttajille homma on siinä mielessä ikävä, että valikoimat pienenevät. Mitä kuitenkin tulee hintakilpailuun, niin ette kai te luulleet, että (mäkin jaC:n) hintakilpailun piti jatkua maailmantappiin. Eiköhän niillä ollut vain tarkoitus jonkin aikaa kasvattaa markkinaosuutta, jotta ketjuilla olisi lisää uskollisia asiakkaita, jotka nähtyään markkinaosuuksien kasvusta tehtyjä todella hienoja mainoksia pian maksaisivat lätyistään sen "normaalin" hinnan. Nyt hintakilpailu päättyi n. puoli vuotta etuajassa.
Hesemieshän sanoi että burgeribisnesta ei voi tehdä tuollaisilla hinnoilla. Ei varmasti sellaisella markkina-alueella jossa ostovoimaa ei vain ole. Kun volyymit on tarpeeksi suuria, vähenee tuotantokustannukset tuotetta kohti. Tavaraa voidaankin myydä hieman halvemmalla kun koko aika on joku nälkäinen rahojen kanssa jonottamassa kassalla. Mutta Noormarkussa niitä nälkäisiä ei taida vain niin paljoa riittää, joten tuotantokustannukset per tuote eivät olekaa niin halpoja kuin muilla. Lisäksi MC:llä on ison talon edut, halvat valmiiksi tehdyt mainokset, markkinointirahaa saadaan Amerikasta. Carrols oli tukkukaupan omistama, raaka-aineet oikeasti edullisia. Hese myy ruokaa hemmoille ja herroille, ja nillä on texxxtiviesti-chat ja hinnat korkeat. Onnea vaan Hesemiehelle.
Sitten kun Hesburger menee myyntiin, niin pitää toivoa, että Salmela tekee meille suomalaisten enemmistölle vielä yhden pienen palveluksen eikä sisällytä kauppaan Carrolsin tuotemerkkejä eikä reseptejä. Kiusaa se on pienikin kiusa
Nimim. "Viimeeksi eilen Clubburgerin ja Pekonijuuston ahminut"
Mielenkiinnolla odottelen mitä tapahtuu. Joku uusi hämäläinen yrittäjä? Hämburger? :)