Laitoin taannoin (viime kaudella) itsekin jotain palautetta koskien web-tv:tä ja silloin palautteeseen puhelimitse vastannut henkilö kertoi että tuota web-tv:tä tuottaa varsinaisesti kokonaan ulkopuolinen taho Canal+ -brändin alla, joten heillä itse kanavalla ei varsinaisesti ole paljoakaan tietoa mitä siellä tapahtuu. Tuolloin otti kiinnostuneena ylös samanlaisia kokemuksia palautteen vastausajasta, minäkin sain vastineeni yli kuukauden palautteen antamisen jälkeen.
Olen ollut aika paljon tekemisissä Canalin kanssa tämän WEB TV -asian tiimoilta. Ongelma on ollut juurikin se, että samalla kaistalla ja WMP:n asetuksilla lähetysten laadussa on eroja (välillä tulee "kaista ei riitä" -ilmoitus). Olen saanut muistaakseni neljästi valuecoden, reklaamatioihin on reagoitu useimmiten (lue: silloin kuin ylipäänsä vaivaudutaan vastaamaan) kahden-kolmen viikon varoitusajoilla. Olen myöskin saanut sen käsityksen, että WEB TV:n tekninen toteutus on ostettu alihankkijalta. Tämähän on tyypillistä käyttäytymistä niissä firmoissa, joissa ei olla kiinnostuneita compliance-toiminnasta (kuluttajaoikeudellisessa mielessä). Sinänsä edellä mainitulla ei ole mitään vaikutusta siihen vastuuseen, joka palveluntarjoajalla on.
WEB TV:n käyttämisen lopetin normaalikäytön osalta jo jokin aikaa sitten, nyttemmin testailen silloin tällöin. Palveluhan on suoraan sanottuna aivan paska.
Olen koonnut asiasta materiaalia, ja tämä on edellyttänyt minulta tiettyjen taltiointikeinojen opiskelua (screencapsit jne.), tunari kun olen. Melko varmaa on kuitenkin se, että tulen jossain vaiheessa tekemään erittäin vakuuttavan valituksen kuluttajariitalautakuntaan/ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle. En ole vielä varma, kumpi polku olisi tarkoituksenmukainen. Joskus kuluttajaviranomaisilla uhkaaminenkin riittää, CANAL on kuitenkin sen verran huvittava instanssi (heillä ei kaiketi Suomessa ole edes asiakaspalvelupuhelinta), että uhkaaminen on todennäköisesti tuloksetonta.
Sinänsä on valitettavaa, että suomalaiset ovat huonoja valittajia. Tämä on ammattilliseen kokemukseen perustuva näkemys. Oikeastaan pankkiala ja muutama muu ovat ainoita toimialoja, joissa valvonta on riittävää (esim. RATA ja PANT) ja valituskulttuuri viriiliä. Mutta joka tapauksessa katson reklamoimisen olevan velvollisuuteni, huonoa palvelua ei tarvitse kenenkään sietää ja toisaalta samankaltaisten valitusten lukumäärä antaa yksittäisellekin valitukselle usein lisää painoarvoa.