Canal+ / Nelonen

  • 1 407 144
  • 5 293

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Tyni olis tosiaan aika paska. Itse olen yleensä selostajaan kuin selostajaan tyytyväinen, mutta Tynissä häritsi todella selvä puolueellisuus. Siis tämän voin sanoa puolueettomasti; minulle oli aivan sama kumpi sarjan voittaa. Tuntui siltä kuin olisi ollut Kanadan kannattaja ja kuunnelut Mertarannan selostusta. Siis todella selvää Kärppien suosimista. Tämä on tietenkin täysin väärin, koska ottelua seuraa varmaan keskimäärin yhtä paljon molempien kannattajia.
 

^ipe^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KARI TYNI

Tämän Tynin takia jouduin kattomaan vikan pelin ilman selostusta. Ikinä en ole kuullut paskempaa selostajaa. Persereikä Tyni!
 

Selänne 8#

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, KalPa ja Anaheim Ducks
Kyllä on iso tasoero nelosen ja canalin lähetyksissä. Mieluummin kyllä maksan näistä canalin lähetyksistä, kun katson neloselta ilmaisia Tynin selostuksella ja jarnan kommentoinilla. Peltomaa ja Kortelainen ovat kyllä ihan eri planeetalta kommentaatoreina kuin jarna, puolueellisuus ei näy missään vaiheessa tinken ja köllin kommentoinnissa paitsi siinä että tietävät joukkueiden sisältä asioita, mutta tämä ei kyllä häiritse. Varmaan Tyni ja jarna on sopineet että tasapainottavat toinen toisiaan, kun jarna puhuu jokereista ja Tyni hehkuttaa kärppiä. Matti Evekin on enemmän jalkapallomiehiä ja ei oikein tuolla studiossa ollut elementissään.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dhearted kirjoitti:
Tyni olis tosiaan aika paska. Itse olen yleensä selostajaan kuin selostajaan tyytyväinen, mutta Tynissä häritsi todella selvä puolueellisuus. Siis tämän voin sanoa puolueettomasti; minulle oli aivan sama kumpi sarjan voittaa. Tuntui siltä kuin olisi ollut Kanadan kannattaja ja kuunnelut Mertarannan selostusta. Siis todella selvää Kärppien suosimista.

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. En muista ikinä kuulleeni noin puolueellista selostusta SM-liigamatseissa. Todella amatöörimäinen suoritus Tyniltä.
 

Unbreakable

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tähän väliin pientä kysymystä, jos täällä olisi kaveria joka tietää musiikista? Nelosen finaalipelin jälkeen juontaja kiitteli kaudesta ja sen jälkeen alkoi pyöriä kuvamateriaalia illan maaleista ja mestaruustunnelmista myös pukukopista. Mikähän biisi tuossa soi taustalla ja esittäjäkin olisi mukava tietää. Kiitos jo etukäteen, jos täältä jatkoajasta löytyy kaveria joka kyseisen bändin tunnisti.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Juhani Tamminen ja Marko Jantunen onnistuivat tehtävissään minun mielestäni hyvin. Jantunen paransi kolmanteen peliin eikä ollut niin selvästi enää Jokereiden puolta kuin kahdessa aikaisemmassa ottelussa. Jantusen ansio oli myös se, että hän huomioi joukkueiden hyökkäyspelirakenteet, jotka olivat Jalosen ja Sheddenin pelikirjojen mukaisesti suuresti toisistaan poikkeavat.
On aina valitettavaa, että toinen erätauko menee TV4:lla uutisten ja mainosten katsomiseen. Odotan aina suurimmalla mielenkiinnolla Tammisen analyysejä itse pelistä. Ennen ottelua Tami aukaisi meille katsojille molempien joukkueiden hyökkäyksiin lähdöt omalta puolustusalueelta sekä keskikentän kiekon riiston jälkeisistä vastaiskuista. Ensimmäisellä erätauolla Tami sitten havainnoi Kärppien passiivisuuden ja Jokereiden muutetut hyökkäyksiinlähdöt. Harmi, että varsinainen pelianalyysi jäi toisen erän uutisten vuoksi tähän. Tamihan vetää tyylikkäästi yhteenvedot pelin loputtua, mutta ne tulevat jo selkärangasta eivätkä ole pelin tarkkaa analyysiä.

Matti Even helmi oli painottaa taidon merkitystä ja sitä miten taito hankitaan ja että taito ei ole syntymälahjana saatu ominaisuus kenellekään. Janne Pesonen (Suomussalmelta) ja Juha-Matti Aaltonen (Iistä) kertoivat oman tarinansa, jonka olen referoinut Nuori-Suomi keskusteluun. Olen aikaisemminkin havainnoinut Matti Even olevan oikeilla linjoilla tuhansien oikeiden toistojen merkityksestä taidon kehittymisessä.
Tynistä minulle ei jäänyt mieleen kuin 3. ottelun väärä huomio Stapletonin maalista, joka Tynin mielestä oli ensi reaktiona tuurimaali. Se jos mikä oli tehty maali: laukaus siniviivalta ja maskimiehen ohjaus maaliin. Sillä ei ole mitään väliä, mistä kiekko maaliin pomppii, kunhan lauotaan siniviivalta ja tehdään oikea-aikaista maskia maalille. Minulle selostaja on välttämätön taustaääni ja tunnelman luoja ei niinkään oikeiden, jatkuvasti nopeassa pelissä muuttuvien tapahtumien tulkitsija.
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
siffa kirjoitti:
Jantunen paransi kolmanteen peliin eikä ollut niin selvästi enää Jokereiden puolta kuin kahdessa aikaisemmassa ottelussa.

Jantunen sekoili huolella kolmannen pelin ensimmäisessä erässä vaihto-oikeudesta. Kai kotijoukkuella on edelleen viimeinen vaihto-oikeus? Muuten kohtuullisen hyvää kommentointia, Jokereiden puolella oleminen ei minua häirinnyt.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Unbreakable kirjoitti:
Nelosen finaalipelin jälkeen juontaja kiitteli kaudesta ja sen jälkeen alkoi pyöriä kuvamateriaalia illan maaleista ja mestaruustunnelmista myös pukukopista. Mikähän biisi tuossa soi taustalla ja esittäjäkin olisi mukava tietää. Kiitos jo etukäteen, jos täältä jatkoajasta löytyy kaveria joka kyseisen bändin tunnisti.
Esittäjä oli Disturbed ja biisi mitä ilmeisemmin joku yhtyeen viimeisimmältä levyltään, Ten Thousand Fists. En mene takuuseen, mutta tuo ainakin erätauoilla kovasti pauhasi.

Ja jottei viesti ihan sivuaisi ketjun aihetta, täytyy todeta että olin todella pettynyt Nelosen Playoff-suoritukseen. Viime vuonna homma sentään toimi hieman paremmin, ja JP-Jaloa oli erittäin mukava kuunnella.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Dhearted kirjoitti:
Tuntui siltä kuin olisi ollut Kanadan kannattaja ja kuunnelut Mertarannan selostusta. Siis todella selvää Kärppien suosimista. Tämä on tietenkin täysin väärin, koska ottelua seuraa varmaan keskimäärin yhtä paljon molempien kannattajia.

Loistava vertaus. Mertaranta on suosittu koska hän vetää himaan päin aivan järkyttävästi ja MM95 Karjala lippis -jengi kuuntelee muna pystyssä ja kehuu Mertsiä. Selostajana Mertsi on hyvin keskinkertainen, jos ottaa kuvan pois ja kuuntelee Mertsiä radion omaisesti niin pelistä saa aivan eri käsityksen kun mitä se oikein on. Jos haluaa puolueettoman ja tasapainoisen mutta samalla hyvän selostajan niin Mertarantaa on turha haikailla.
 

scholl

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Loistava vertaus. Mertaranta on suosittu koska hän vetää himaan päin aivan järkyttävästi ja MM95 Karjala lippis -jengi kuuntelee muna pystyssä ja kehuu Mertsiä.

Aivan, itse laitoinkin palautetta, että Tynille housut jalkaan. Sama pitäisi laittaa myös suomalaisille formulaselostajille. Itseäni ottaa suunnattomasti päähän selostajien puusilmäisyys ja puolueellisuus. Koko yhteiskunnan kollektiivinen asenne on todella syvältä. Mielestäni jokainen ihminen saa itse päättää, että onko hän sitten Kanadan vai Suomen puolella. Okei on pieni kielialue ja paikallista töllöä katsoo pääasiassa Suomen kannattajia, mutta silti. Vielä ärsyttävämpää se on yksilölajeissa, joissa arvon spedeselostajat luulevat, että dorkasta tulee hyvä tyyppi jonkun tietyn passin mukaan. Eli esim. Räkän hehkutus on aivan käsittämätöntä.

Luulen, että nuo selostajat luulevat, että suomalaisten arvo kansakuntana mitataan jotenkin urheilusuoritusten mukaan ja jo Paavo Nurmen ajoista lähtenyt yltiöpäinen kansallisuuteen liittyvä hehkutus on tuossa taustalla. Se on kummallista, eikä todellakaan mielestäni tee Mertarannan, Kyllösen ja muiden toimintaa oikeutetuksi, vaikka muutama Karjalalippis laukeaisikin.

Ihmeellistä, ettei saada myös Suomeen kunnollisia, ammattitaitoisia selostajia, jotka jättäisivät katsojille tehtävän valita kenenkä urheilijan puolella ovat. Kari Tynin motiiveja on vaikea ottaa selville. Hän on varmaan pienien maalaiskylien puolella isoa ja pahaa pääkaupunkiseutua vastaan. Nyyh nyyh.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ihan vaan uteliaisuudesta: Onko maailmassa yhtään urheiluselostajaa, joka puolueettomasti selostaa peliä maansa mediaan, jos toisena osapuolena on oma synnyinmaa?

Ne vähät selostusten pätkät, mitä olen ulkomailla kuullut, päinvastoin ovat olleet uskomatonta meuhaamista oman maan puolesta. Den glider in, den glider iiiin...Miksi suomalaisten selostajien pitäisi olla poikkeus tästä käytännöstä?

Edit: Seurajoukkueiden pelit ovat eri juttu. Tynin kärppälasit olivat myös mielestäni liian vahvat.
 
Viimeksi muokattu:

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Poro24 kirjoitti:
Ja jottei viesti ihan sivuaisi ketjun aihetta, täytyy todeta että olin todella pettynyt Nelosen Playoff-suoritukseen. Viime vuonna homma sentään toimi hieman paremmin, ja JP-Jaloa oli erittäin mukava kuunnella.

Näin juuri. Tyni oli niinkuin Mertaranta Suomen peleissä. Mutta se ettei Jaloa kuultu nelosella, oli se että sama matsi tuli Analilta ja Jalo selosti kyseisellä kanavalla. Korjatkaa jos olen väärässä?
 

Semenko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trojans, Steelers, La Liga, jääkiekko lajina
DarkTower kirjoitti:
Mutta se ettei Jaloa kuultu nelosella, oli se että sama matsi tuli Analilta ja Jalo selosti kyseisellä kanavalla. Korjatkaa jos olen väärässä?


Näin Canalin katsojana toivoisin, että asia olisikin näin... Nelosella kuitenkin yksinoikeudet finaaleihin. Seuraavat iltarukoukset menevät kyllä siihen, että Canal+ saa koko kauden kattavat yksinoikeudet. Syyn täytyy siis olla jokin toinen...
 
Viimeksi muokattu:

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
lihaani kirjoitti:
Ihan vaan uteliaisuudesta: Onko maailmassa yhtään urheiluselostajaa, joka puolueettomasti selostaa peliä maansa mediaan, jos toisena osapuolena on oma synnyinmaa?

Ja mielestäni on jopa oman maan tv-selostajan rooli pitää oman maansa puolia selostuksessaan. Kuitenkin valta enemmistö peliä seuraavista on tässä maassa Suomen puolella. Ne jotka eivät tätä jostain käsittämättömästä syystä ole, niin voivat puolestani katsella vaikka sitten äänettömänä. Pitäisikö joulun viettokin lopettaa, kun jehovat eivät sitä vietä? No joo tää koko juttu oli nyt aikalailla off-topicia, mutta kuitenkin.

Mutta täytyy myöntää, että Kari Tyni oli kyllä selvästi Kärppäfani. Kas, kun ei ollut jopa värjännyt hiuksiaankin keltaisiksi ja pukenut kärppäpaitaa päälleen. Ja tämä oli kyllä täysin asiatonta valtakunnallisessa tv-lähetyksessä. Jopa MTV 3& Saukkonen ei ollut yhtä pahasti helsinkiläisten puolella näissä hauskoissa komediaohjelmissaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
DarkTower kirjoitti:
Näin juuri. Tyni oli niinkuin Mertaranta Suomen peleissä. Mutta se ettei Jaloa kuultu nelosella, oli se että sama matsi tuli Analilta ja Jalo selosti kyseisellä kanavalla. Korjatkaa jos olen väärässä?

Canal+ ei päästänyt Jaloa Neloselle. Mutta silti olisi ollut parempia vaihtoehtoja kuin Tyni.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Daespoo kirjoitti:
Selostajana Mertsi on hyvin keskinkertainen, jos ottaa kuvan pois ja kuuntelee Mertsiä radion omaisesti niin pelistä saa aivan eri käsityksen kun mitä se oikein on. Jos haluaa puolueettoman ja tasapainoisen mutta samalla hyvän selostajan niin Mertarantaa on turha haikailla.

Ja tämäkö on oikea laatumittari? Että television pitää toimia tarvittaessa myös radiona? Haloo! Radioselostus ja Tv-selostus on tietenkin erilaisia, radiosta pitää välittyä tunnelman lisäksi myös se, mitä tv:n katsojalle ei tartte kertoa.

Mertaranta-dissaajia tuntuu riittävän. Näyttäisi olevan iso vähemmistä, jotka eivät pidä Antsan tyylistä. Yksi vaihtoehto olisi, että YLE etsisi jääkiekkoon selostajan vähimmän inhoprosentin mukaan, tuloksena joku HMV

Itse kuuntelen mielelläni Mertarantaa, kun äijä osaa todellakin luoda tunnelmaa. Vitsit puujalkaa, mutta menevät ainakin tämän lippiksen alla sijaitsevaan kaaliin kuin karjala kitusiin - ainakin kerran vuodessa.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Daespoo kirjoitti:
Canal+ ei päästänyt Jaloa Neloselle. Mutta silti olisi ollut parempia vaihtoehtoja kuin Tyni.

Jalosta en alussa tykännyt yhtään kun tuntui liian hitaalta selostajalta jääkiekkoon. Kun oli tottunut nelosen mestareiden liigan selostuksiin. Mutta kyllähän siihen tottui kuitenkin, ei välttämättä tarvitse selostaa koko aikaa kuin radiossa, missä kuvaa ei ole ja kuuntelijat eivät näe tilanteita. Harmi juttu ettei saatu Jaloa selostamaan, uskon että ensi vuonna Tyni ei ainakaan selosta, sen verran palautetta on neloselle lähtenyt.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Daespoo kirjoitti:
Selostajana Mertsi on hyvin keskinkertainen, jos ottaa kuvan pois ja kuuntelee Mertsiä radion omaisesti niin pelistä saa aivan eri käsityksen kun mitä se oikein on. Jos haluaa puolueettoman ja tasapainoisen mutta samalla hyvän selostajan niin Mertarantaa on turha haikailla.
Miksi pitäisi ottaa kuva pois, koska kyseessä on tv-selostaja, ja se työ on erilaista, kuin radiotyö. Kyllä Antero perehtyy taustoihin ja on muutenkin aivan asiallinen selostaja. Tosin jossain kohtaa varmaan tulee vastaan sekin hetki, että joku muu saa ottaa kontolleen nämä maajoukkueen selostukset, kun miestä itseään tämä homma ei enää kiinnosta niin paljon kuin on tarvis. Tuskin sen vuoksi pois joutuu, että ei häntä haluta hommiin.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vilperi kirjoitti:
Ja mielestäni on jopa oman maan tv-selostajan rooli pitää oman maansa puolia selostuksessaan. Kuitenkin valta enemmistö peliä seuraavista on tässä maassa Suomen puolella. Ne jotka eivät tätä jostain käsittämättömästä syystä ole, niin voivat puolestani katsella vaikka sitten äänettömänä.
Itse ainakin viihdyn ihan hyvin TV:n ääressä ilman sitä tarpeetonta Suomi-hehkutusta. Eikä se ole mielestäni ollenkaan käsittämätöntä, että suomalainen ei ole Suomen puolella. Mutta eipä tuo hehkutus sinänsä kauheaa ole, tavallaan kuuluu siihen rooliin. Kaipaisin Mertsiltä tosin joskus analyyttisempaa otetta varsinkin Suomen otteluihin.
 

#76

Jäsen
Suomen puolella voi olla, mutta typerä ei silti tarvitse olla. Itse en jaksa jokakeväistä vinkumista, miten Suomea sorretaan, kun suomalainen ottaa umpityperän jäähyn, mutta Mertsi syyttää tuomaria. Oletettavasti suurin osa katsojistakin piti jäähyä ansaittuna, mutta Mertsi vaahtoaa puolueellisista tuomareista.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
#76 kirjoitti:
Suomen puolella voi olla, mutta typerä ei silti tarvitse olla. Itse en jaksa jokakeväistä vinkumista, miten Suomea sorretaan, kun suomalainen ottaa umpityperän jäähyn, mutta Mertsi syyttää tuomaria. Oletettavasti suurin osa katsojistakin piti jäähyä ansaittuna, mutta Mertsi vaahtoaa puolueellisista tuomareista.
Ihan samaa mieltä. Eikä Mertaranta pääse mitenkään yli noista "väärin tuomituista". Ulina ja vinkuminen jatkuu pitkään sen jälkeen kun jäähy on tuomittu.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Viikonlopun IS tietää kertoa, että Ville Klinga aloittaa syksyllä Canal +:lla jääkiekko- ja jalkapallolähetysten studioisäntänä.
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
JiVe kirjoitti:
Viikonlopun IS tietää kertoa, että Ville Klinga aloittaa syksyllä Canal +:lla jääkiekko- ja jalkapallolähetysten studioisäntänä.

Ei kai tuohon voi muuta todeta kuin että voihan vittu. Jääköhän molemmat nykyiset eli Autero ja Nyman pois? Eteenpäin ei todellakaan ole tässä tapauksessa menty...
 

Keba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, KalPa
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös