Tuoreimmassa 31 Thoughts podcast jaksossa oli vieraana tohtori Chad Prusmack, joka on toiminut Jack Eichelin neuvonantajana hänen niskaansa liittyvissä asioissa ja myös suorittaisi mahdollisen operaation.
Linkki kyseiseen podcastiin Sportsnetin sivuille -
31 Thoughts: The Podcast | Podcasts - Sportsnet.ca
Laitetaan alle lyhyehkö tiivistelmä haastattelusta, kun ei tuollaista varmaan ihan kaikki jaksa kuunnella.
Eichelilla on siis suomeksi niskan välilevynpullistuma. Kyseiseen tilaan on kaksi pääasiallista hoitokeinoa, jotka ovat 1) välilevy poistetaan ja niska ikään kuin lukitaan kyseisestä kohtaa (ACDF), jolloin kyseinen kohta ei enää liiku ja paine kohdistuu kyseisen nikamien viereisiin nikamiin tai 2) oireilevan nikaman poistaminen ja korvaaminen keinotekoisella nikamalla, joka mahdollistaisi niskan mahdollisimman luonnollisen liikkuvuuden myös operaation jälkeen.
Operaatio 1 on vanhempi ja sitä kautta myös tutumpi toimenpide. Leikkauksesta toipumista on tutkittu esim. NFL pelaajien kohdalla ja noin 80% leikkauksen läpikäyneistä pelaajista on kyennyt jatkamaan uraansa toimenpiteen jälkeen. Avainasiana kuitenkin mainittakoon, että ura on toimenpiteen jälkeen jatkunut keskimäärin vain 1,5 kautta. NFL:lässä niskaan kohdistuu erilaisia voimia kuin jääkiekossa ja useimmat kontaktit ovat tohtori Prusmackin mukaan ns. tylppiä kontakteja, jotka tulevat siitä, kun pelaajat puskevat päänsä yhteen.
Jääkiekossa taklauksen seurauksena niska taipuu ja liikkuu enemmän, joten Prusmackin mukaan tutkimustulokset NFL:lästä eivät ole suoraan verrannollisia NHL:lään ja hän itse on sitä mieltä, että niskan tulisi antaa liikkua mahdollisimman normaalisti. Operaatioon 1 liittyy myös vaara operaation uusimisesta, joka on tutkimustulosten mukaan noin 25% luokkaa vuosittain eli on hyvinkin mahdollista, että Eichel joutuisi käymään operaation läpi useamman kerran.
Operaatio 2 on se toimenpide, jota Prusmarck itse suosittelee ja joka on myös se vaihtoehto, jonka Eichel itse haluaa. Kyseinen operaatio on uudempi eikä sen pitkäaikaisista vaikutuksista ole vielä yhtä paljon tutkimuksia, mutta Prusmarck ei tiedä yhdestäkään tapauksesta, jossa keinotekoinen nikama olisi kärsinyt "katastrofaalisen vahingon." UFC ottelija Chris Weidmanille on tehty kyseinen operaatio ja hän kykeni jatkamaan otteluita melko nopeasti operaation jälkeen eikä keinotekoinen nivel ole aiheuttanut hänelle minkäänlaisia komplikaatioita. Operaatiosta 2 toipuminen tapahtuu myös huomattavasti nopeammin kuin operaatiosta 1.
----------------------------------------
Ehkä tiivistetysti voisi siis sanoa, että Buffalo haluaa tutumman operaation, josta on todennäköisesti enemmän seuraamuksia Eichelin loppuelämälle. Eichel itse haluaa uudemman, mutta hyvinkin mahdollisesti paremmin hänen tarpeitaan vastaavan operaation, jonka pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole vielä yhtä paljon dataa.
Kaiken tämän keskellä täytyy sanoa, että kyseessä on aika vakava juttu ja tänä vuonna 25 vuotta täyttävä Eichel huolehtisi paljon mieluummin jostain ihan muista asioista. Toivottavasti asiaan löytyy paras mahdollinen ratkaisu ja Eichel pelaisi vielä pitkän uran NHL:lässä.
Mielestäni on aika käsittämätöntä mikäli Eichelin ei anneta mennä operaatioon, jonka hän itse haluaa. Vaikea nähdä, että hän kääntäisi kelkkansa ja suostuisi seuran painostuksesta operaatioon, jolla on mahdollisesti hyvinkin suuret vaikutukset miehen loppuelämään.