Brankkareiden eläkeikää alemmas?

• 3 244
  • 25

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
1Timer kirjoitti:
Jos esim palomiehille annettaisiin 55-vuotiaina jonkunasteinen elake ja ehka jopa uudelleenkoulutus, niin moniko heista jaisi himaan sita surkuttelemaan? En usko etta kovinkaan moni. Kylla he duunia jostain etsisivat ja loytaisivat. Nain uskoisin.

Mietitäänpä vakavasti, että millainen yritys haluaa palkata uudelleen kouluttautuneen jo lähemmäs 58-vuotiaan entisen palomiehen kun vaihtoehtona on vasta valmistunut alan ammattilainen jolle on mahdollisesti kertynyt opintojen ohella huomattavan paljon työkokemusta opiskelemaltaan alalta? En oikein jaksa uskoa, että voittoa tavoitteleva yritys haluaa ryhtyä hyväntekijäksi ja palkata muutamaa vuotta varten alalta vähän kokemusta omaavan entisen palomiehen - minä ainakin melummin panostaisin tulevaisuuteen ja palkkaisin sen vastavalmistuneen (senkin uhalla, että hän mahdollisesti vaihtaa työpaikkaa jo muutaman vuoden kuluttua.) Eri asia on sitten jos sen palomiehen paperit ovat todella hyvät niin tällaisessa tapauksessa palkkaaminen on toki mahdollista.

Toisaalta onko sekään motivoivaa ent. palmiestä kohtaan jos hän tietää opintojen olevan varsin hyödyttömiä, ettei niiden jälkeen ole juurikaan mahdollisuutta työllistyä kun kroppa ei välttämättä enää kestä vähänkään rasittavampaa työntekoa ja jokaiselle ei todellakaan löydy pelkkää paperinsiirtelyä työksi. Itse työskentelen alalla jolta en tiedä oikeastaan ainoatakaan tuotannon työntekijää joka olisi jäänyt eläkkeelle varsinaisena eläkeikänä, kaikki ovat jääneet joko varhennetulle eläkkeelle, työkyvyttömyyseläkkeelle tai osa-aikaeläkkeelle - paikat eivät vaan kestä pidempään normaalia työelämää. Voisin kuvitella, että monen palomiehen kohdalla tilanne on hyvin pitkälti sama, kroppa alkaa olla finito jo siinä viimeistään kuudenkympin kieppeillä - mene siinä sitten uuteen työhön tai kouluttaudu uudelle alalle, ei taida kovinkaan kummoisesti motivoida. Ei ainakaan minua mutta minähän en nyt olekaan työorientoinut ihminen vaan minulle työ on elämässä täydellinen sivuseikka, muut asiat ovat minulle niitä joilla on todellista merkitystä, joiden tähden elää.

vlad.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy