Brad Lambert – 15-vuotias liigadebytantti

  • 149 031
  • 641

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jos päättää siirtyä Kanadan junnuliigaan, en näe siirtoa minkäänlaisena kolauksena IFK:lle tai Salmelaiselle. Eri asia jos siirtyy toiseen liigaseuraan, mutta vaikea uskoa siihen.

No on se siinä mielessä silloinkin kolaus, että tällöin Lambert taustajoukkoineen arvostaa junnuliigan paremmaksi kehittymisalustaksi kuin kotimaan Liigan. Toki tällöin se ei ole pelkästään kolaus HIFK:lle vaan ihan koko Liigalle...
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos päättää siirtyä Kanadan junnuliigaan, en näe siirtoa minkäänlaisena kolauksena IFK:lle tai Salmelaiselle. Eri asia jos siirtyy toiseen liigaseuraan, mutta vaikea uskoa siihen.

Kyllä se on kolaus ja laajemmassa kontekstissa kolaus myös koko Liigalle. Liigan taloudellisen kilpailukyvyn heikkenemisen myötä Liigan merkittävin vahvuus on rooli laadukkaana pelaajatuottajana ja tälle pelaajatuotannolle elintärkeää on säilyttää luonnollinen monopoli hyödyntää ja jalostaa suomalaista pelaajatuotantoa. Jos Suomen, mahdollisesti tällä hetkellä, lahjakkain junioripelaaja kokee, että Kanadan juniorisarjat ovat hänen kehityksensä kannalta IFK:n tapaista Liiga-organisaatiota parempi paikka kehittyä huipulle, niin se on kolaus Salmelaisen projektille nostaa IFK eurooppalaiseksi huippuorganisaatioksi ja koko suomalaiselle järjestelmälle. Kolauksen merkitystä voi kasvattaa, jos Lambertin – vielä hypoteettinen – urapolku osoittautuu oikeaksi ratkaisuksi, mikä mahdollisesti kannustaisi vastaisuudessa vastaavassa tilanteessa olevia junioripelaajia tekemään saman valinnan.

Tsekki on hyvä osoitus, ettei mainitsemani kansallisen sarjan luonnollinen monopoliasema hyödyntää maan pelaajatuotantoa ole syytä pitää itsestäänselvyytenä.

PS. Tiedostan toki Lambertin olevan osaltaan poikkeustapaus kanadalaistaustansa vuoksi. Uskon kuitenkin Lambertin ratkaisun perustuvan ensisijaisesti urheilullisiin tekijöihin.
 
Viimeksi muokattu:

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Jaa a, ompa omituinen soppa. Lambertista pitäisi tulla suomalaisena draftin 1.varaus, mutta tätä menoa se titteli voidaan unohtaa. Voin jo kuvitella, miten isäukko tulee drafti haastatteluihin mukaan ja yrittää jollekkin Kekäläiselle mussuttaa, että kyllä mun pojan pitää saada tätä ja tota. Varmasti menee "ei jatkoon" mappiin monella joukkueella.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Jaa a, ompa omituinen soppa. Lambertista pitäisi tulla suomalaisena draftin 1.varaus, mutta tätä menoa se titteli voidaan unohtaa. Voin jo kuvitella, miten isäukko tulee drafti haastatteluihin mukaan ja yrittää jollekkin Kekäläiselle mussuttaa, että kyllä mun pojan pitää saada tätä ja tota. Varmasti menee "ei jatkoon" mappiin monella joukkueella.
En voi välttyä ajatukselta että tämäkin siirto pois HIFK:istä olisi seurausta Isä Rossin (Jumalasta seuraava) aikaansaannoksista.

Ja kun poika haluisi vain pelata ja reenata, keskittyä olennaiseen.

Mutta isä tietää ja päättää, toivottavasti se ei koidu hidasteeksi uralla, mihin ikinä Brad meneekään.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins

Linkki IS:n sivulle

Noniin eli selvästi siellä on ollut joitain pieniä näkemyseroja ensi kauden suhteen millainen rooli Lambertin pitäisi saada tms. Ilmeisesti asiat on kuitenkin käyty hyvässä hengessä läpi eikä tuohon liity mitään sen suurempaa draamaa, harmittaa tietysti ettei Lambert meillä jatka ja kyllähän Salmelainen kumppaneineen näyttää hölmöltä jos jo ensi kaudella Lambert pystyy takomaan hyvät tehot jossain toisessa Liiga-seurassa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Todella huojentavaa kuulla, että haluaa edustaa tästäkin huolimatta jatkossa Suomea.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tulipa vaan mieleeen olisiko siinä ollut vielä joku klausuuli ulkomaan siirron suhteen.
Ei alaikäinen tarvi mitään sellaisia. Ei alaikäiselle voi sorvata sellaista työsopimusta, mitä hän ei voisi irtisanoa halutessaan. Micke Granlundilta lisätiedot.
 

Ardbeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Noniin eli selvästi siellä on ollut joitain pieniä näkemyseroja ensi kauden suhteen millainen rooli Lambertin pitäisi saada tms. Ilmeisesti asiat on kuitenkin käyty hyvässä hengessä läpi eikä tuohon liity mitään sen suurempaa draamaa, harmittaa tietysti ettei Lambert meillä jatka ja kyllähän Salmelainen kumppaneineen näyttää hölmöltä jos jo ensi kaudella Lambert pystyy takomaan hyvät tehot jossain toisessa Liiga-seurassa.
Jos joku seura haluaa antaa vastuuroolin kärkikentissä suoraan, niin menköön ja aivan sama monta pistettä tekee. Jossain Jukureiden ykköskentässä 25-30p rajattomalla vastuulla ei vielä tarkoita mitään.
Selvästi Brad joukkoineen haluaa kaiken nyt ja heti. Tätä ei IFK:n kuulu antaa sitä vaadittaessa, vaan näyttöjen kautta pitää mennä.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Miljoona pistettä ja papukaijamerkki IFK:lle kun ei olla menty lupailemaan mitään vakiopaikkaa edustusjoukkueen kokoonpanossa pelaajalle, jolla oli vielä A-junnutkin dominoimatta. Pelaamalla olisi satavarmasti saanut mahdollisuuden tuon paikan ottaa, mutta mitään kukkoilua ei tartte miltään pelaajan faijalta kuunnella. Tsemppiä Bradille, toivottavasti faija löytää vielä tien ulos omasta hanuristaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Linkki IS:n sivulle

Mulla ei ole mitään erityistä tarvetta katsoa asiaa HIFK-lasien läpi, mutta silti mulle tulee ensimmäisenä jutusta mieleen, että Brad ei itse kyllä ratkaisua ole tehnyt. Kuka 16v. poika, joka saa tehdä rakastamaansa juttua hyvissä olosuhteissa, saaden siitä vieläpä korvauksen, haluaa aloittaa teini-iässä taas alusta uudessa jengissä ja koulussa? Brad Lambert? Joku tässä ei nyt natsaa.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Mulla ei ole mitään erityistä tarvetta katsoa asiaa HIFK-lasien läpi, mutta silti mulle tulee ensimmäisenä jutusta mieleen, että Brad ei itse kyllä ratkaisua ole tehnyt. Kuka 16v. poika, joka saa tehdä rakastamaansa juttua hyvissä olosuhteissa, saaden siitä vieläpä korvauksen, haluaa aloittaa teini-iässä taas alusta uudessa jengissä ja koulussa? Brad Lambert? Joku tässä ei nyt natsaa.

Kyllähän tuossa haiskahtaa, että siellä ollaan haluttu sementoida asema peliajan ja vastuun kanssa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista muuten, että Bradin mukaan päätöstä Suomeen jäämisen ja Kanadan junioriliigan välillä ei olisi vielä tehty. Puhuuko Brad höpöjä vai pelataanko Lamberteilla todella kovilla panoksilla?
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Harmi homma, etenkin jos Lambert siirtyy pois Liigasta. Meillä Oulussa on ollut ihmeellisiä tai sanotaanko suoraan surkeita tiedottamisia joistain sopimuksista, kuten vaikkapa Ohtamaan viisivuotisesta sellaisesta, jossa ilmeisesti olikin kahden kauden optiot ulkomaille.

Vaan on näitä ollut teilläkin, onhan tämäkin aika erikoinen kuvio kun kolme viikkoa sitten uutisoitiin Lambertin käyttäneen kahden vuoden option ja jatkavan siten HIFK:ssa ja nyt Lambert käytti sitten sopimuksessa olleen option jolla lähtee seurasta. Kai sitä voisi odottaa sen kolme viikkoa ja tiedottaa jatkosopimuksesta sitten kun se on varma. Tämä siis sillä oletuksella että Jatkoajan uutinen siitä että HIFK tiedotti Lambertin jatkosopimuksesta 6.4. pitää paikkansa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla ei ole mitään erityistä tarvetta katsoa asiaa HIFK-lasien läpi, mutta silti mulle tulee ensimmäisenä jutusta mieleen, että Brad ei itse kyllä ratkaisua ole tehnyt. Kuka 16v. poika, joka saa tehdä rakastamaansa juttua hyvissä olosuhteissa, saaden siitä vieläpä korvauksen, haluaa aloittaa teini-iässä taas alusta uudessa jengissä ja koulussa? Brad Lambert? Joku tässä ei nyt natsaa.

Ei tietenkään ole tehnyt itse. En usko yhdenkään pelaajan tuossa iässä haluavan pelata kolmen vuoden sisällä kolmessa eri seurassa ja kolmessa eri kaupungissa.

Ymmärrän taustajoukkojen halun maksimoida jokaisen vuoden anti, mutta vuosittainen hyppely sinne tänne paremman tarjouksen perässä voi kääntyä alkuperäistä tarkoitusta vastaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai sitä voisi odottaa sen kolme viikkoa ja tiedottaa jatkosopimuksesta sitten kun se on varma. Tämä siis sillä oletuksella että Jatkoajan uutinen siitä että HIFK tiedotti Lambertin jatkosopimuksesta 6.4. pitää paikkansa.

IFK ei itse tiedotteessa maininnut Lambertia erikseen mikä herätti hieman kysymyksiä mutta nimi löytyi sopimuslistasta, olihan sopimus olemassa. Hyvä olisi kuulla, tuliko tämä puskista Tobbarille, tuskin. Eiköhän siellä ole keskusteltu juuri luvatusta roolista, ei sitä paljon selkeämmin voi rivien välissä sanoa.

Pahoin pelkään, että suuntana toinen liigaseura, ja eniten pelkään Tapparaa, ovat kunnostautuneet meidän lupausten kuppaamisessa. Jos näin olisi, niin siellä olisi luvattu tietty rooli ja isä-Lambertille rajattomasti Tapolan makkaraa.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Mulla ei ole mitään erityistä tarvetta katsoa asiaa HIFK-lasien läpi, mutta silti mulle tulee ensimmäisenä jutusta mieleen, että Brad ei itse kyllä ratkaisua ole tehnyt. Kuka 16v. poika, joka saa tehdä rakastamaansa juttua hyvissä olosuhteissa, saaden siitä vieläpä korvauksen, haluaa aloittaa teini-iässä taas alusta uudessa jengissä ja koulussa? Brad Lambert? Joku tässä ei nyt natsaa.

Onko HIFK:lla mitään Mestis-seuraa yhteistyöseurana? Tapparalta esim. löytyy TuTo ja tarvittaessa Koo-Veekin ottaisi varmasti mielellään Lambertin riveihinsä, jos a-junnut todetaan pojalle liian köykäiseksi tasoksi.
 

lego

Jäsen
Aika kovasti täällä näköjään heitetään Ross Lambertia bussin alle. Sanoisin kuitenkin että katsotaan ensin kuinka pojan ura kehittyy ja tehdään vasta sitten johtopäätökset. Oma veikkaukseni on että Brad tulee tekemään vielä aika kovan NHL-uran vaikkei ensi kaudella HIFK:ssa pelaakaan.

Paljon spekuloidaan myös että onko oikein luvata näille alaikäisille superlupauksille "varmaa" pelipaikkaa liigajoukkueessa. Riippuu varmasti kovastikin tilanteesta, mutta itse ainakin lasken Brad Lambertin niihin tapauksiin joille tämä lupaus olisi kannattanut tehdä. Tuskinpa Granlundkaan olisi 17-vuotiaana Kärpistä HIFK:hon siirtynyt ellei olisi varmasti tiennyt että mahdollisuus liigajengissä annetaan.

Joku kirjoitti aiemmin että luultavasti Lambert olisi jatkanut HIFK:ssa jos Pikkaraisen sijaan valmentajana olisi ollut esim. Kari Jalonen. Olen tismalleen samaa mieltä tästä asiasta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos joku seura haluaa antaa vastuuroolin kärkikentissä suoraan, niin menköön ja aivan sama monta pistettä tekee. Jossain Jukureiden ykköskentässä 25-30p rajattomalla vastuulla ei vielä tarkoita mitään.
Selvästi Brad joukkoineen haluaa kaiken nyt ja heti. Tätä ei IFK:n kuulu antaa sitä vaadittaessa, vaan näyttöjen kautta pitää mennä.

No todellakin. En ymmärrä kuinka joku edes kehtaa joukkuelajissa alkaa vaatimaan jotain kiveenhakattua kiintiöpaikkaa pelaavassa kokoonpanossa. Siis missään lajissa ja tilanteessa. Näyttöjen kautta in tai out aina. Eli jos siellä nyt oikeasti joku päsmäri-faija on alkanut ottamaan treenejä haltuun ja vaatimaan lahjakkaalle pojalleen sitä varmaa paikkaa, niin eihän sellaista kato kukaan kovin pitkään.

Tämä nyt on vain keskustelupalsta, ja totuus on tuolla pihalla, mutta jotain outoa tässä nyt oli. En siis yhtään ihmettele, vaikka olisi juuri mennyt noin kun täällä tänään spekuloitu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös