Ensinnäkin epäilen vahvasti että kenellekään voisi luvata tai kukaan vaatisi mitään ”vakio paikkaa” kokoonpanossa. Tai jotain roolia tietyssä ketjussa, YV:llä tai muuta sellaista. Jos näin olisi, se tekisi valmentajan työstä kohtuuttoman vaikeaa. Ja täytyy muistaa että Lambert on vasta 16 vuotias. Tuskin Paajasenkaan sopimuksessa oli mitään ”lupausta lukitusta paikassa ykkösketjussa”.
Joku toinen joukkue voi esimerkiksi luvata laadukasta, henkilökohtaista valmennusta maailman huipulle tähtäävälle pelaajalle. Onko meillä sellaista tarjota? Tai joku toinen joukkue voi tarjota muulla tavalla juuri Lambertin tulevaisuuden kannalta parempaa ympäristöä kehittyä pelaajana. Lambert on selvästikin äärettömän kunnianhimoinen pelaaja jolla on mahdollisuus valita itselleen paras vaihtoehto. Jos Lambert kokisi IFK:n parhaana paikkana kehittyä, hän ei olisi lähtenyt mihinkään. Se paistaa läpi myös hänen antamastaan haastattelusta.
Tapaus paljastaa sen, että meillä on syytä saada organisaatiota houkuttelevammaksi monella osa-alueella. Pelaajaa en tällä kertaa vetäisi kölin ali. Edarit ei ole Eurooppalainen huippujoukkue, valmentaja ei ole Eurooppalainen huippuvalmentaja, edareiden peliesitykset eivät vastaa resursseja eikä parhaille junioreille IFK ole se houkuttelevin vaihtoehto. Onko edes Suomessa, se nähdään kun Lambertin uusi osoite selviää.
Ihan järkeviä puhut, mutta mun on vaikea päätyä noihin johtopäätöksiin näiden lausuntojen myötä;
”– Viime kaudella HIFK oli minulle paras mahdollinen paikka kehittyä pelaajana. Se mahdollisuus, joka heillä oli antaa minulle, oli juuri se mitä tarvitsin, mutta kun puhuimme tulevasta kaudesta, se ei todennäköisesti olisi ollut samanlainen, ilmoitti Lambert.”
”– Arvostan todella paljon mahdollisuutta, jonka kaikki HIFK:ssa antoivat minulle viime kaudella, ja myös sitä, kuinka rehellisiä ja ymmärtäväisiä he olivat, kun puhuimme ensi kaudesta.”
Mulle toi kuulostaa juurikin siltä, että Lambert haluaa paikan suoraan edarista, mutta tällaista ei ole hänelle luvattu. IFK (Salmelainen/Pikkarainen) on rehellisesti kertonut että hahmoteltuun kokoonpanoon ei ole suoraan suunniteltu Lambertille paikkaa vaan hän taistelee samoista paikoista muiden junnujen kanssa. Mikä muu olisi muuttunut viime kaudesta? A:ssa on samat resurssit kuin viime kaudella ja Lambertilla on siellä varaa parantaa. Liigan ovet on siinä koputusetäisyydellä, kuten viime kaudellakin. Nyt jopa entistä lähempänä. Fysiikkavalmentaja on vaihtunut, mutta vaikea uskoa että tuo olisi se muuttuja. Just tällä hetkellä edariin breikkaaminen olisi jopa helpompaa kun tähtiä on poistunut, mutta se paikka pitäisi kuitenkin itse lunastaa. Ja olen myös ihan varma että Brad ei ole itse mitään ukaaseja esittänyt, vaan isä on ollut asialla. Ja toki voi olla ettei mitään ukaaseja ole edes ääneen esitetty, vaan johtopäätökset on tehty kotiseinien sisällä.
Tai sitten mä oon ihan väärässä. Ehkä sitä vituttaa Pikkarainen. Tai Tanska.
Edit: Ja sieltähän se totuus tuli;
”– Oli epätodennäköistä, että IFK olisi antanut tulevalle kaudelle sellaisen mahdollisuuden, jossa olisin voinut ansaita kärkiketjujen roolin, Lambert sanoo MTV Urheilulle päätöksen todellisista syistä.
Salmelainen ei allekirjoita väitettä.
– Mahdollisuudet sille, että pelaaja kehittyisi – ja että rooli löytyisi – olivat olemassa. Meillä on referenssejä käytössä. Anton Lundell ja Miro Heiskanen – muun muassa.
– Kun pelaaja pystyy, pelaaja saa.
– Mutta se, että mihin hän pystyy, olisi tiedetty vasta syksyllä. Emme voi luvata sellaisia asioita, mitä emme voi varmuudella pitää, Salmelainen painottaa.”
Lausahdukset IS:n ja MTV:n jutuista.