Brad Lambert – 15-vuotias liigadebytantti

  • 148 642
  • 641
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo "säkenöi" kommentti oli aika yliampuva, ja pohjautunee Teksti-TV:n 0+2 tilastoon :)

No jaa. Kyllä se mun mielestä melkoista säkenöintiä on, jos juuri 16v poika nappaa tehot 0+2 ensimmäisessä kotipelissään. Varsinkin kun otetaan huomioon, että noin nuorena siihen ei ole kukaan pystynyt koko Liigan historiassa. Edellinen ennätys oli muuan Aleksander Barkovilla.

Lambertin-keississä puskee vähän joka kanavassa se IFK:n fanien yltiöpäinen negailu pintaan. Mutta ei heitä käy siitä syyttäminen, onhan IFK tarjonnut vuosikausia tälle asenteelle loistavan kasvualustan :)

Sanottakoon nyt tähän Lambertin omaankin ketjuun, että Lambert tulee tekemään melkoisen kovaa jälkeä jo ensi kaudella SM-liigassa. Saa ottaa ylös.
 

444

Jäsen
Tossa isonenäkääpiön rankussa kiekko pysähtyy. Eli siis tuollaista aluksi mainitsemaasi sääntöä ei ole?
Eikös tuossa ongelma ole se, että kiekko liikkuu, mutta sitten pysähtyy, ja kun Marchand ei voi luistella taaksepäin, suoritus on ohi? Lamberthan sai kiekon uudelleen luistelematta taaksepäin.
Mä tulkitsen sääntöä 177 xi. kohtaa 3 ”kenttäpelaaja ei ole pitänyt kiekkoa jatkuvassa eteenpäin suuntautuvassa tai sivusuuntaisessa liikkeessä” tässä kohtaa. Voi olla, että olen väärässä ja maali olisi hyväksytty.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Mä tulkitsen sääntöä 177 xi. kohtaa 3 ”kenttäpelaaja ei ole pitänyt kiekkoa jatkuvassa eteenpäin suuntautuvassa tai sivusuuntaisessa liikkeessä” tässä kohtaa. Voi olla, että olen väärässä ja maali olisi hyväksytty.
Aivan! Tuo on noin muotoiltuna kyllä tulkinnanvarainen. Silti, en muista hylkyjä tuosta syystä.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä tulkitsen sääntöä 177 xi. kohtaa 3 ”kenttäpelaaja ei ole pitänyt kiekkoa jatkuvassa eteenpäin suuntautuvassa tai sivusuuntaisessa liikkeessä” tässä kohtaa. Voi olla, että olen väärässä ja maali olisi hyväksytty.

Se ei kai tarkoita sananmukaisesti, että kiekkoa tarvitsee pitää hallussa, vaan että kiekon tulee olla jatkuvassa liikkeessä eteenpäin tai sivulle. Näin minä tulkitsen. Näin nuo edellä mainitut rankkarit olisivat kaikki oikein tuomittu. Lisäksi koosteen perusteella Dostal näytti vähän protestoivan vetoa, mutta tulkitsin tuomarin olleen sitä mieltä, että tilanne meni oikein.
 

444

Jäsen
Ei mulla tosiaan ole mitään tarvetta olla tässä asiassa oikeassa. Olin itse ajatellut, että sääntö menisi kuten sanoin, samoin muistin että Lambert olisi mennyt kauemmaksi ohi kiekosta. Joku jyväskyläläinen vektori-insinööri osaisi varmaan katsoa suurennuslasilla, tapahtuiko tuossa liikettä taaksepäin vai ei. :D
Mutta harvoin tällaisia tilanteita tosiaan tulee, että kiekko karkaa noin, mutta se saadaan juuri ja juuri haltuun. Veikkaisin, että videolle tuosta olisi menty ja sen jälkeen kaikki onkin korkeimman käsissä.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Lambertin uran kannalta mun mielestä saattoi olla ihan hyväkin tuo tilanne. Jos se harmittaa niin pääseepähän käsittelemään pettymystä. Muuan MG aikoinaan oli häikäisevä rankkareilla mutta jossain vaiheessa ei enää uponnut ja oli varmaan hankala käsitellä. Pikkujuttu mutta epäonnistumiset kasvattaa.
 

Kendofutari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja Chicago Blackhawks
Lambertin uran kannalta mun mielestä saattoi olla ihan hyväkin tuo tilanne. Jos se harmittaa niin pääseepähän käsittelemään pettymystä. Muuan MG aikoinaan oli häikäisevä rankkareilla mutta jossain vaiheessa ei enää uponnut ja oli varmaan hankala käsitellä. Pikkujuttu mutta epäonnistumiset kasvattaa.
Ja kyllähän eilisistä otteista näki selvästi, että Bradia jännitti aivan saatanasti ja sen takia tuli juuri noita kiekonmenetyksiä. Itse tuon ikäisenä olisin varmasti tehnyt samoin ja tärkeintä kuitenkin on, että Lambert saa paljon tonttia kun pelaa ylhäällä niilläkin ehdoilla, että tulee tekemään mokia. Viimeistään parin kauden päästä päästään keräämään noista virheistä tulleiden oppien hedelmiä.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ja kyllähän eilisistä otteista näki selvästi, että Bradia jännitti aivan saatanasti ja sen takia tuli juuri noita kiekonmenetyksiä. Itse tuon ikäisenä olisin varmasti tehnyt samoin ja tärkeintä kuitenkin on, että Lambert saa paljon tonttia kun pelaa ylhäällä niilläkin ehdoilla, että tulee tekemään mokia. Viimeistään parin kauden päästä päästään keräämään noista virheistä tulleiden oppien hedelmiä.

Jäi vaikutelma myös että saa hyvää tukea joukkuekavereiltaan. Ilmeisen pidetty ja mukava poika taitaa olla. Suhtautuminen Winbergiin ja Teräväiseen sekä Heljankoon vaikuttaa myös samankaltaiselta.
 

444

Jäsen
Kärppäpelit olivat Lambertilta melko vaisu esitys. Mutta täysin ymmärrettävää, kun mietitään pelaajan ikää ja sitä, että vastassa on tuplapeleissä sarjaa johtava joukkue. Toivottavasti valmennusjohto uskaltaa antaa jatkossakin sopivasti vastuuta kaverille, sillä ajatuksella että ei polta itseään nuorena loppuun liian korkealla tasolla, mutta ei myöskään toisaalta turhaudu sellaisessa sarjassa, joka ei tarjoa tarpeeksi kovaa haastetta.
Mieltä lämmittää myös se, että vastustajan santapaperiosastokaan ei ota Lambertia liian kovaa vielä tässä vaiheessa. Tänään esim. Sailiolla oli ainakin kertaalleen tontti vetää kaveri aivan tortillaksi laitaan, mutta pelasi tilanteen toisin. Mun mielestä junnuilla ei pidä olla aikuisten sarjassa omia sääntöjä, mutta onhan se hienoa huomata, että veteraaneillakin on tilannetajua toisinaan.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mieltä lämmittää myös se, että vastustajan santapaperiosastokaan ei ota Lambertia liian kovaa vielä tässä vaiheessa. Tänään esim. Sailiolla oli ainakin kertaalleen tontti vetää kaveri aivan tortillaksi laitaan, mutta pelasi tilanteen toisin. Mun mielestä junnuilla ei pidä olla aikuisten sarjassa omia sääntöjä, mutta onhan se hienoa huomata, että veteraaneillakin on tilannetajua toisinaan.
Lämmöllä myös muistelen aikaa, kun #64 liittyi HIFKn joukkueeseen ja koko muu joukkue otti tämän suojelukseensa jo harjoituskaudella. Jos vastustajalta tuli vähän liikaa isällistä kovuutta Mikelle, niin saman tien oltiin antamassa porukalla sakinhivutusta, mm. Wärn otti myllyt Kalpassa tuolloin pelanneen Varakkaan kanssa. Samaa odotan myös ensi vuonna, jos (/kun) Lambert säännöllisemmin pelaa miesten pelejä.

Eilisessä pelissä oli hauska yksityiskohta ensimmäisessä erässä, kun Paajanen heitti pitkän päätyyn ja Lambert kirmasi perään karvaamaan. Vieruskaveri jo innostui ja rupesi huutamaan "AJAA....ai-se-onkin-toi-junnu". Ei siinä, olisi ollut hauska nähdä olisiko Kärppien pakki edes huomannut, vaikka Brädi olisi koko 70-kiloisella varrellaan ajanut kylkeen kiinni.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ymmärrettävää tilannetajua. Ei ole kait noiden veteraanien piireissä kovin arvostettavaa, että teloo noita teinejä.

Kyllähän Bradiakin otetaan laidan lähellä ihan normaalisti, mutta aika puupää saa olla, että antaa mitään ryntäyspusuja jollekin 16-vuotiaalle. Ihan oman jenginkin mielestä. Kokeneilla pelimiehillä on jokin ymmärrys ja kunnioitus, että kundi on usein jopa parikymmentä kiloa pienempi.

Mun silmään Aatu Rätykin on aika rauhassa saanut olla. Hyvä näin. Yksi kesä massaa lisää niin osaa ottaa pommeja vastaankin.
 

444

Jäsen
Ymmärrettävää tilannetajua. Ei ole kait noiden veteraanien piireissä kovin arvostettavaa, että teloo noita teinejä.

Kyllähän Bradiakin otetaan laidan lähellä ihan normaalisti, mutta aika puupää saa olla, että antaa mitään ryntäyspusuja jollekin 16-vuotiaalle. Ihan oman jenginkin mielestä. Kokeneilla pelimiehillä on jokin ymmärrys ja kunnioitus, että kundi on usein jopa parikymmentä kiloa pienempi.

Mun silmään Aatu Rätykin on aika rauhassa saanut olla. Hyvä näin. Yksi kesä massaa lisää niin osaa ottaa pommeja vastaankin.
En muista kumpi Rädyistä oli kyseessä, mutta jommassakummassa näistä peleistä Varakas (?) istutti nuorukaisen aika tyylikkäästi jäähän. Ei ollut juurikaan vauhtia, mutta hyvä ajoitus, paketti kasassa ja Räty pyllähti paikalleen jään pintaan. Ja siinä ei siis kummallakaan ollut juurikaan vauhtia.
Hienoa kuitenkin nähdä, että pelaajien välistä kunnioitustakin on matkassa mukana.
 

Kendofutari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja Chicago Blackhawks
Eilisessä pelissä oli hauska yksityiskohta ensimmäisessä erässä, kun Paajanen heitti pitkän päätyyn ja Lambert kirmasi perään karvaamaan. Vieruskaveri jo innostui ja rupesi huutamaan "AJAA....ai-se-onkin-toi-junnu". Ei siinä, olisi ollut hauska nähdä olisiko Kärppien pakki edes huomannut, vaikka Brädi olisi koko 70-kiloisella varrellaan ajanut kylkeen kiinni.
Ei saatana, missä katsomossa olit eilen? Itse nimittäin muistan eilen huutaneeni tuon tismalleen saman lauseen :D
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
En muista kumpi Rädyistä oli kyseessä, mutta jommassakummassa näistä peleistä Varakas (?) istutti nuorukaisen aika tyylikkäästi jäähän. Ei ollut juurikaan vauhtia, mutta hyvä ajoitus, paketti kasassa ja Räty pyllähti paikalleen jään pintaan. Ja siinä ei siis kummallakaan ollut juurikaan vauhtia.
Hienoa kuitenkin nähdä, että pelaajien välistä kunnioitustakin on matkassa mukana.

Oli Aku Räty. Isoveli ja täysikäinen. Sille varmaan annetaan muutenkin vähän enemmän jo ”pusuja”.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mikä on tulokasraja Liigassa, onko se yli 6 matsia? Veikkaan että Lambert ei pelaa tällä kaudella enempää, sillä on varmaan sovittu että ensi kaudella pelaa ns. tulokkaana ja voi taistella vuoden tulokas pystistä. Olisi hassua jos pelaisi esim. yhden matsin yli ja ensi kaudella ei olisi mahdollista pelata ns. tulokkaana.
 

Nick Neim

Jäsen
Mikä on tulokasraja Liigassa, onko se yli 6 matsia? Veikkaan että Lambert ei pelaa tällä kaudella enempää, sillä on varmaan sovittu että ensi kaudella pelaa ns. tulokkaana ja voi taistella vuoden tulokas pystistä. Olisi hassua jos pelaisi esim. yhden matsin yli ja ensi kaudella ei olisi mahdollista pelata ns. tulokkaana.
Raja on ainakin ennen ollut kolmasosa otteluista, eli ts. pelaamalla 21 ottelua runkosarjaa, menetti mahdollisuutensa Wasaman pystiin.

Ainakin Pelicansin Merelä (9 ottelua) ja SaiPan Oksanen (20 ottelua) viime kaudella pelanneista näkyvät Liigan sivuilla edelleen tulokkaina, joten oletan rajan olevan edelleen sama.

E: Itse asiassa kyseessä taisi olla kolmasosa joukkueen kaikista otteluista, myös mahdolliset pleijarit siis mukaan lukien.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mikä on tulokasraja Liigassa, onko se yli 6 matsia? Veikkaan että Lambert ei pelaa tällä kaudella enempää, sillä on varmaan sovittu että ensi kaudella pelaa ns. tulokkaana ja voi taistella vuoden tulokas pystistä. Olisi hassua jos pelaisi esim. yhden matsin yli ja ensi kaudella ei olisi mahdollista pelata ns. tulokkaana.

Vaikka raja olisi 6 matsia, niin en usko, että sillä on mitään valtakunnan merkitystä Lambertin peluuttamisen suhteen vaan hän pelaa jos tarve sille nähdään. Kyllä pelaaminen ja peliesitykset vaikuttavat enemmän hänen urakehitykseensä kuin joku Liigan myöntämä pysti.

Tähänastisilla näytöillä sanoisin kuitenkin, että vaikka kyseessä on yksi kovimmista suomalaistalenteista koskaan, niin lihasta pitää saada luiden ympärille. Kamppailuvoima tälle tasolle täysin olematon mikä ei tietenkään ole mikään yllätys kun huomioidaan pelaajan ikä.
 

Kendofutari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja Chicago Blackhawks
Vaikka raja olisi 6 matsia, niin en usko, että sillä on mitään valtakunnan merkitystä Lambertin peluuttamisen suhteen vaan hän pelaa jos tarve sille nähdään. Kyllä pelaaminen ja peliesitykset vaikuttavat enemmän hänen urakehitykseensä kuin joku Liigan myöntämä pysti.

Tähänastisilla näytöillä sanoisin kuitenkin, että vaikka kyseessä on yksi kovimmista suomalaistalenteista koskaan, niin lihasta pitää saada luiden ympärille. Kamppailuvoima tälle tasolle täysin olematon mikä ei tietenkään ole mikään yllätys kun huomioidaan pelaajan ikä.
Nyt pitää vain laittaa sormet ristiin, että Brad tekee jatkosopimuksen meidän kanssa. Tai siis tarkemmin ottaen käyttää jatkosopimus-optionsa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Nyt pitää vain laittaa sormet ristiin, että Brad tekee jatkosopimuksen meidän kanssa. Tai siis tarkemmin ottaen käyttää jatkosopimus-optionsa.

Näinpä. Itse kyllä uskon, että kehityssuunnitelma on aika tarkoin käyty pelaajan kanssa läpi ja varmaan ainakin reilu näyttöpaikka luvattu edariin heti kauden alusta lähtien, jonka myötä optio tullaan käyttämään. Eiköhän IFK haluaa pitää hänestä kaikin keinoin kiinni jo pelkästään PR-näkövinkkelistä. Voisihan tuota nimittäin paskempaakin näkyvyyttä saavuttaa kuin se, että Suomen historian ensimmäinen 1. varaus tulee IFK:sta.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Näinpä. Itse kyllä uskon, että kehityssuunnitelma on aika tarkoin käyty pelaajan kanssa läpi ja varmaan ainakin reilu näyttöpaikka luvattu edariin heti kauden alusta lähtien, jonka myötä optio tullaan käyttämään. Eiköhän IFK haluaa pitää hänestä kaikin keinoin kiinni jo pelkästään PR-näkövinkkelistä. Voisihan tuota nimittäin paskempaakin näkyvyyttä saavuttaa kuin se, että Suomen historian ensimmäinen 1. varaus tulee IFK:sta.

Ja taloudellista hyötyä varmaan tulee kun siirtyy meiltä 3 kauden jälkeen NHL:ään. On myös osoitus muille junnuille että IFK:hon kannattaa tulla. Näyttäisi hyvältä jos MG:n, MaG:n, Hintzin, Borgströmin ja Heiskasen jälkeen jatkuisi änäripolku Lundellilla ja Lambertilla.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Näinpä. Itse kyllä uskon, että kehityssuunnitelma on aika tarkoin käyty pelaajan kanssa läpi ja varmaan ainakin reilu näyttöpaikka luvattu edariin heti kauden alusta lähtien, jonka myötä optio tullaan käyttämään. Eiköhän IFK haluaa pitää hänestä kaikin keinoin kiinni jo pelkästään PR-näkövinkkelistä. Voisihan tuota nimittäin paskempaakin näkyvyyttä saavuttaa kuin se, että Suomen historian ensimmäinen 1. varaus tulee IFK:sta.

Luulen, että Lambertin itsensä kannalta tänne jäänti olisi hyvä asia. Olisi tuttu ympäristö (siitä riippumatta vaihtuuko Pikkarainen Kojoon) ja IFK varmasti aikoo panostaa kundiin.

Muuttamisessa on lisäksi aina pelin ulkopuoliset riskinsä. Kuitenkin vielä koulua käyvä junnu.

Ensi kaudella on ihan varmasti edarissa luvassa peliaikaa. Jos Pikkarainen itse sanoo kundin olevan lahjakkain pelaaja, joka (hänen aikanaan?) IFKssa on pelannut.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks

Ja varmasti haaveiluksi jää. Salmelainen tässä edellisessä haastattelussa puhui Pikkaraisen sitoutuneisuudesta yhteisten asioiden eteen. Siinä samassa paketissa on rakenteilla oleva IFK identiteetti kuten myös nuorien pelaajien kehitys.

Voisi ehkä sanoa, että Pikkarainen rakentaa Salmelaisen IFK:ta kun Jalosen kanssa se olisi juuri päinvastoin. Siksi uskon seuraavankin päävalmentajan tulevan joukosta Kuhta/Kalto/Tanska.

Sehän on varma, että se suunnitelma ei kelpaa 3/4 osaa kannattajista, mutta Salmelaista se ei kiinnosta tippaakaan ja hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jalonen tuskin on IFK-paluusta kiinnostunut, mutta tosiaan en usko Jalosen sopivan millään tavalla Salmelaisen suunnitelmiin. Jalonen on iso auktoriteetti, joka on haastatteluissa puhunut nauttivansa valmentamisen lisäksi joukkueen ns. kasaamisesta. Salmelainen taas on nuori kaveri, joka pyrkii luomaan omia näyttöjään omilla teoillaan; hän tuskin haluaa seuraan kokenutta, menestyksekästä ja vaikutusvaltaa vaativaa valmentajaa, joka määrittää kehityssuunnat ja vie kunnian mahdollisesta menestyksestä. Kuinka moni pitää 2011 mestaruutta Nybarin suurtekona, eikä Jalosen?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös