Wiltord kirjoitti:Mutta miten selität sen, että IFK:n maalivahti joutuu jokaisessa ottelussa torjumaan aivan järjettömästi vetoja, paljon enemmän kuin vastustaja? Osittain tuo selittyy jäähymäärällä, mutta miksi jäähymäärä on niin suuri? Kakkosia otetaan liigan eniten. Kertonee minun mielestäni kurittomuudesta ja pelisysteemin surkeudesta, että jäähyjä joudutaan ottamaan. Pelin avaaminen on paskaa...
Itse näen asian niin, että koko joukkueen viisikkopuolustus on ollut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta todella surkeeta. Tämä taas on johtanut vastustajan hurjiin vetomääriin. Puolustus on ollut yllättävän paperia myös puolustajien osalta. Saarisen poissaolo on näkynyt paljon selvemmin kuin koskaan olisin uskonut. Murphyn poissaolo, Schnabelin pelikiellot, Jeren kovat peliminuutit, Seppäsen valitettavat epäonnistumiset alkukaudesta, Niskasen epävarmuus, Korhosen kokemattomuus... Tuossahan niitä syitä alkaa ollakin. oikeastaan Laakso ja Turunen, peliaikaan nähden myös Korhonen, ovat ainoat pakit, joille voidaan antaa puhtaat paperit. Tokihan kaikille sattuu yksittäisiä (tai jopa useampiakin) mokia, mutta yleisesti ottaen #2 ja #14 ovat hoitaneet leiviskänsä kiitettävästi.
Mä en osaa jäähyjäkään laittaa valmennuksen piikkiin. Suurin osa jäähyistä on ollut niin idioottimaisia ja täysin turhia, että herää kysymys, onko suuri osa tullut siksi, että niitä on yritetty välttää. Uskon, että valmennus on painottanut jäähyjen välttämisen merkitystä ja tämä on sitten heittänyt kundien päässä häränpyllyä ja seurauksena on ollut lisää jäähyjä. Ja kun pelipaikoista ei ole todellista kilpailua, ei valmentajilla ole opetuksen antamisen vuoksi varaa heittää juuri ketään hodareita popsimaan ilman, että oma peli menee entistä enemmän sekaisin. Tähän on osaltaan vaikuttanut tietysti myös loukkaantumiset, mutta myös joukkueen kapeus. Varsinkin rungon osalta.
Eli joukkue on ikäänkuin eräänlaisessa oravanpyörässä. Epäonnistumiset seuraavat toisiaan ja usko omaan tekemiseen heikkenee samalla, kun sairastupa tyhjenee. Tässä tilanteessa joukkue kaipaa jotain herätystä. Mä uskon, että joukkue hyötyisi eniten siitä, että "C" annetaan Murraylle. Hänellä on varmasti lämpimät välit niin valmennukseen kuin pelaajistoonkin. Kaikella kunnioituksella Kibeä kohtaan, mutta mun olisi joukkueen pelaajana vaikea ottaa täysin tosissani herran tsemppipuheita esim. siitä, ettei koskaan saa luovuttaa. Kun jokainen vähänkin HIFK:ta seurannut tietää, ettei Mr Kuhta ole ihan malliesimerkki tällaisesta ikitaistelijasta. Muutos tekisi Kibellekin gutaa.
Mikäli pelaajien luottamus koutseja kohtaan on mennyt ja pyyhe on heitetty kehään, olisi suotavaa, että tästä ilmoitettaisiin julkisesti esim. seuran nettisivuilla. Muussa tapauksessa odotan, että joukkue taistelee selkä suorana viimeiseen sekuntiin asti jokaisessa pelissä. Homman nimi on nyt se, että siellä on (ainakin toistaiseksi) penkin takana F-C-kaksikko, joka saa vasta nyt jalkeille parhaan mahdollisen joukkueen. Jos ei nappaa, olkoon nappaamatta, mutta duunit hoidetaan. Suurimmalla osallahan taitaa olla niinkin iloinen tilanne, että sopimukset ovat katkolla ensi keväänä. Että voi sitten vaikka antaa näyttöjä muille ja odotella suurempaa roolia muualta. Mutta niin kauan, kun HIFK maksaa palkan, yhdelläkään pelaajalla ei ole varaa perseillä sen takia, ettei huvita. Jos ei huvita pelata koutseille, pelatkoon sitten vaikka veskareille tai toisilleen. Fanithan ei taida riittävä porkkana olla, vaikka sievoisilla summilla toisten työtä tukevatkin.