#BluesinPuolesta

  • 45 883
  • 204

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kannattajien #BluesinPuolesta-kampanja käynnistyy varsinaisesti huomenna, kun nettisivu Index of / nimien keräämiseksi saadaan pystyyn. Facebookiin on myös perustettu BluesinPuolesta-ryhmä, jossa tiedotetaan kampanjan kulusta, ja siellä voi myös keskustella avoimesti. Tällä hetkellä itselläni on nyt kädet aivan täynnä, joten en pysty täällä Jatkoajassa pahemmin päivystelemään, eli jos otatte yhteyttä esim. yksityisviesteillä, niin pitkä vastausaika ei johdu siitä, etteikö minua kiinnostaisi vastata...
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sinänsä #bluesinpuolesta on hieno kampanja ajatukseltaan, mutta mulle jäi ainakin eilen kovin epäselväksi mikä on projektin lopputulema? Paljon allekirjoituksia Bluesin puolesta? Entä sitten, kuka tekee ja mitä?

Tarkoitus lienee osoittaa kuinka tärkeä Blues on isolle määrälle porukkaa. Bluesin talousvaikeuksiin liittyy monia asioita, joihin Blues (ennenkaikkea kannattajat ja joukkue/pelaajat, mutta myös toimisto) eivät suoraan pysty vaikuttamaan. Mainitaan nyt Restelin palvelujen hinta ja laatu, pysäköinnin hinta ja hallivuokra, joista pääosin vastuussa on halliyhtiö ja osaltaan myös seuran johtoporras.

Bluesin talousvaikeudet eivät siis pohjimmiltaan johdu siitä, etteikö seura olisi riittävän tärkeä riittävän isolle määrälle ihmisiä. Kun tämä saadaan osoitettua ja viestitettyä, niin on yhteistuumin helpompi järjestää Bluesille parempi tulevaisuus.

Poimin alle muutaman kommentin tuolta Bluesin talousseuranta-ketjusta, koska mielestäni kuuluvat tänne:

Eiköhän tärkeintä ole yleisen mielipiteen muuttaminen sieltä välinpitämättömästä enemmän positiiviseen suuntaan. Mitä useamman ihmisen mielipiteisiin vaikutetaan, sitä suurempi todennäköisyys on sille, että jotain hyvää saadaan aikaan. Tulee se sitten minkä tahansa sidosryhmien kautta. Ideointiahan tuossa julkilausumassa myös peräänkuulutettiin. Eikä tuo kampanja ole kohdistettu omistajiin tai johtoon.

Blueshan on seurana negatiivisessä noidankehässä. Huonot jutut ruokkii huonoja juttuja lisää. Tietenkin ratkasu siihen että tosta kierteestä päästään pois on päinvastaiset asiat eli hyvät jutut poikii hyviä juttuja lisää. Joten hatun nosto sille että fanit on nyt ruveneet omalta osalta taistoon.

Samaa mieltä nimin. @Kiekoton ja @Barcelona kanssa. Mediasta on jatkuvasti saanut lukea kuinka Blues ei ole kiinnostava kun yleisöä on niin vähän. Kuten yllä esitin, niin tämä ei ole perimmäinen syy talousvaikeuksiin.

Eilen oli kyllä hienoa nähdä 5541 katsojaa halilla. Nyt sitten vaan toivottaan että se ei jää sellaiseksi yhden matsin ihmeeksi, vaan jengi oikeasti ryhtyisi käymään matseissa hieman aktiivisemmin. Eilinen matsi näytti sen mitä ottelukokemus voi parhaimillaan olla ja jos tollanen meno ois joka kerta niin se ruokkisi halua mennä sinne halille uudestaan.

Tuo hieno yleisömäärä marraskuun tiistaipelissä osaltaan viestii samaa kuin tämä #BluesinPuolesta-kampanja: Kyllä ihmisiä kiinnostaa ja he välittävät. Sitä vaan helposti unohtaa asioiden arvon, ennen kuin ne viedään pois. Nyt on aika osoittaa kiinnostaminen ja välittäminen käymällä peleissä ja osallistumalla kampanjaan.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Tiistaina tuli itsekin vilkastua lippupalvelun sivuja ja Blues osiota. Tuli siinä kelailtua, että jos tästä pystyisi ostamaan lipun, joka päätyisi sitten jonkun halukkaan käteen, niin muutaman lipun verran voisin paikallisvastustajaa tukea, hädän hetkellä. Onkohan tuollainen käytännössä edes mahdollista ja haluaisiko verottaja näppinsä siinäkin väliin? Eli, että Lippupalvelun sivuilla, Bluesin otteluihin tulisi joku nappi, että "tuki ostaa" lipun otteluun ja tällaiset liput sitten Lippupalvelu toimittaa tyyliin vaikka Bluesin fanclubille, joka voi niitä sitten jakaa vaikka sinisiin pukeutuneille junioreille/koululuaisille, hallin ovella, ennen peliä. Voisikohan tuollainen ylipäätään toimia? Ja mahtaisiko saada sen verran tuki ostajien huomiota osakseen, että tuollainen operaatio ylipäätään kannattaisi käynnistää?

Edit. lisätty sinisiin pukeutuneille + koululaisille.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Ja jos tällainen olisi toteuttamiskelpoinen idea, niin voisihan siellä olla ostovaiheessa vielä toinenkin nappi, jossa voi ilmaista, mitä joukkuetta oikeasti kannattaa. Sillähän voisi saada pientä kilpailuhenkeä, eri joukkueiden kannattajien välillä, et keneltä sitä fygyy löytyy.. Ja voisihan siellä sitten olla yhtenä vaihtoehtona myös itse Blues ja jos se jostain syystä keräisi ison kasan, niin silloin Espoossa voitaisiin alkaa pohtimaan koko rahoituskuviota ja tarjontaa uusiksi..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Tshekki77 , aika mielenkiintoinen idea! En tiedä miten tuon käytännössä toteuttaisi, mutta ehdotan toimiston suuntaan!

JYP keräsi ainakin kauden alussa rahaa myötätuulikampanjalla kausikortteihin jotka sitten meni vähävaraisten käyttöön, tässä linkki uutiseen jossa kerrottiin keräyksen tuloksesta http://www.jypliiga.fi/uutiset/2015/09/24/myotatuulikampanjalla-1170-liigaelamysta itsekin jopa osallistuin jatkoajan kautta vaikka mulla ei juurikaan varaa käydä edes yksittäisissä peleissä itse, olisiko ollut kympillä millä itse osallistuin parikertaa.

En tiedä sitten olisiko Bluesilla vielä mahdollista myydä esimerkiksi noita kausikortteja vai onko joka paikka jo irtomyynissä, mutta joku vastaava keräys jossa myydää X määrä kausikortteja/irtolippuja hyväntekeväisyyteen ja rahat menee seuran pelastamiseen voisi olla kaksi kärpästä samalla kertaa ja saada ihmiset liikkeelle. Lisäksi jotain erikoisfanituotteita myyntiin moninkertaisella hinnalla ym.. kaikkea voi kokeilla ainakin, riippuu miten halukkaita ihmiset itse on tukea.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Loistavaa, tuolla on näköjään jo yli 600 nimeä kasassa ja lisää tulee :D
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
JYP keräsi ainakin kauden alussa rahaa myötätuulikampanjalla kausikortteihin jotka sitten meni vähävaraisten käyttöön, tässä linkki uutiseen jossa kerrottiin keräyksen tuloksesta http://www.jypliiga.fi/uutiset/2015/09/24/myotatuulikampanjalla-1170-liigaelamysta itsekin jopa osallistuin jatkoajan kautta vaikka mulla ei juurikaan varaa käydä edes yksittäisissä peleissä itse, olisiko ollut kympillä millä itse osallistuin parikertaa.

En tiedä sitten olisiko Bluesilla vielä mahdollista myydä esimerkiksi noita kausikortteja vai onko joka paikka jo irtomyynissä, mutta joku vastaava keräys jossa myydää X määrä kausikortteja/irtolippuja hyväntekeväisyyteen ja rahat menee seuran pelastamiseen voisi olla kaksi kärpästä samalla kertaa ja saada ihmiset liikkeelle. Lisäksi jotain erikoisfanituotteita myyntiin moninkertaisella hinnalla ym.. kaikkea voi kokeilla ainakin, riippuu miten halukkaita ihmiset itse on tukea.

Hyviä ideoita nämäkin. Tykkäsin tuosta JYPin kampanjasta jo silloin kun se oli, mutta olin vähän unohtanut tämän. Pistetään nämäkin korvan taakse!
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tarkoitus lienee osoittaa kuinka tärkeä Blues on isolle määrälle porukkaa.
Musta ois hyvä jos tästä kamppanjasta tulisi myös sellainen blues-fanien oma "believe and never give up" kamppanja. Eli kamppanja joka aktivoisi blues-faneja kantamaan sen oman kortensa kekoon. Mitään ihmeitähän ei yksittäinen rivi fani pysty tekemään mutta pienesitä puroista tulee ne suuret virrat. Kuten tuolla toisessa ketjussa kirjoitin niin Blues on noidankehässä jossa negatiiviset asiat tuottaa lisää negatiivisia asioita. Ainoa keino siitä ulospääsemiseksi on koittaa jaksaa tehdä positiivisia asioita suunan muutamiseksi. Joukkue kentällä koittaa raapia voittoja ja varmaan siellä toimistollakin koitetaan rahaa erinäisistä paikoista löytää. Ja jos fanit ryhtyy tekemään töitä omalta osaltaan niin kahden tahon sijaan nyt on kolme tahoa tappelemassa paremman huomisen puolesta.

Musta on tärkeää että pysytttäs luomaan sellaista sisukasta tsemppihenkeä nyt faneihin. Sitä vastaan pitää taistella että jengi odotetaa tumput suorana koska se Lampienen taikka Tuominen pääsee IS:n sivuilla hehkuttamaan Bluesin konkasta. Jos oikeasti tulee sellainen vaikutelma että Blues-fanit taistelee seuran puolesta niin sen tsemppi henki voi olla tarttuvaa. Esim. joku sponsori voi kaivaa kuvetta ja ostaa jonkun jäljellä olevan laitamainospaikan taikka sitten jumbotronilta mainosaikaa. Tai jokun liiga jengin fani-ryhmä saattaa sympata Blues-faneja sen verran että tekevät jonkun megamatkan Espooseen kuten Hifk-fanit teki Ilveksen kohdalla.

Se miten yksittäinen Blues fani nyt voi tehdä on tietenkin käydä matseissa ja ennenkaikkea koittaa rekrytä ihmisiä mukaan. Itse tiedän esim. jokaisen kaverini ja melkeen jokaisen fb-kaverini suosikkijoukkueen. Aina kun jonkun kaverin suosikkijoukkue tulee Espooseen niin yleensä kyselen heitä mukaan. Tässä asiassa hommaa ei kannata jättää viime tinkaan vaan rekryäminen kanattaa aloittaa viikkoa ennen. Varmasti jokaisella Blues-fanilla on se jääkiekkoa ymmärtämätön Hifk-kaveri jota voisi koittaa houkutella tohon 23.1. pelattavaan Blues - Hifk matsiin. Se että tohon matsiin saataiisiin lato täyteen ei tietenkään seuraa pelasta, mutta sellaisena mini-tavoiteetan se olisi hyvä.

Itse en juuri hirveästi noille FB-tapahtumakutsuille yleensä lämpene, mutta uskon että Bluesin toimistolla oltas iloisia jos blues-fanit aktivoituisivat noiden kutsujen lähettelyssä. Se kun on ilmaista mainosta Bluesin ottelutapahtumasta ja tollainen kohdenettu suormarkkinointi kaverilta toimii varmasti paremmin kuin pikku-ilmoitus hesarin laidassa. Tossakin touhussa tietenkin on hyvä muistaa se että kutsuu vain kavereita jotka on oikeasti kiinnostuneita matseista ja asuvat pk-seudulla. Ja ehkä kaikkein fiksuinta on lähettää niille fb-kavereille jotka kanattaa sitä vastustaja jengin joukkuetta. Noilta vastustaja jengin faneilta kun saattaisi muuten mennä ohi se että joukkue vierailee Espoossa. Ja jos ei joku tiedä kanattaako joku FB-kaveri esim. KooKoota niin vierailu kyseisen seuran FB-sivulla saattaa auttaa asiaa. Ton kohdenetun FB-kutsun asian selvittämiseen ja tekemiseen menee varmaan alta 30 sekunttia per kotimatsi, joten jos haluaa auttaa täysin ilmaiseksi Bluesia markkinonissa niin tossa on yksi keino.

Itse koitan jaksaa tätä henkilökhtaista rekrymistä/myyntityötä matseihin vaikka aika paljon "ei kerkii":tä tässä on saanut kuulla. Mutta jos tässä konkka tulee vastaan niin jääpä ainakin itselle sellainen fiilis että blues-fanina buutsit jalassa kaatui ja yritti omalta osaltaan kantaa niitä korsia kekoon. Varmasti on palstatovereita jotka tekee tätä samaa hommaa ja toivotan teille tsemppiä hommaan. Itse en ainakaan halua olla sellainen luovuttaja joka kirjoittelee näitä "lappu luukulle" tai "viimeinen sammutakoon hallista valot" komentteja.

Aina kun puhutaan kiirisistä niin jostain ilmestyy se tyyppi joka tieteää kertoa että sana kriisi tarkoittaa kiinan kielessä myös mahdollisuutta tai että timantit hioutuu paineessa. Ainakin toi Bluesin jengi jäällä on löytänyt hyvän "me-hengen" vaikeitten kokemusten kautta ja tässä on nyt blues-faneilla sellainen kipeän kasvun joka saattaa sitten tulevaisuudessa näkyä entistä sitoutneempana fanikulttuurina.
 

BlueTaco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Red Wings
Loistavaa, tuolla on näköjään jo yli 600 nimeä kasassa ja lisää tulee :D
Ja nyt jo 850 nimeä, mukana esim. henkilö nimeltään AA Jutilan Äiti.

Kuten täälläkin on mietitty, myös minulle on epäselvää tämän vetoomuksen tarkoitusperä. Vetoomuksen allekirjoittaa 20 000 ihmistä joista 10% oikeasti vaivautuu hallille asti. Nimen lisäämisestä listaan netissä, on oikeasti vielä pitkä matka siihen että tulee hallille ja tuo joukkueelle rahaa.

No kai se on tärkeintä, että kun hätä on suuri yritetään tehdä jotain.
 

melooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Scott Foster
Olin tulossa kirjoittamaan paria ideaa tänne, mutta @Tshekki77 olikin käytännössä vienyt sanat suustani. Itse mietin, että bluesinpuolesta -sivuille voisi laittaa mahdollisuuden lahjoittaa 10€ Fan Clubille, joka sitten ostaisi näillä rahoilla kymppikatsomosta lippuja ja jakaisi näitä eteenpäin esim. juuri junioreille.

Jos pieniä yrityksiä halutaan saada myös mukaan kampanjaan, voisi esim. espoolaisten ravintoloiden kanssa kokeilla seuraavaa: Ravintola ryhtyy Fan Clubin sponsoriksi hinnalla 100€/kk. Sponsorirahoilla Fan Club ostaa seuralta 6 lippua alakatsomoon neuvottelemaansa hintaan 16,7€/kpl. Ravintola tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden jättää asioinnin yhteydessä yhteystietonsa ja osallistua näin Blues -lippupaketin arvontaan. Lippuja jaetaan kolmeen otteluun kahden lipun paketteina 6kpl/kk/ravintola. Ravintoloiden nimet julkaistaan Tukijoiden joukossa ja kampanjasta tiedotetaan niin hyvin kuin mahdollista.

Tämä vaatisi toki vapaaehtoisia myymään tätä kampanjaa, mutta itse ainakin ilmoittaudun auttamaan millä tavalla tahansa. Yllämainituilla luvuilla tuotot jäisivät toki hyvin pieniksi vaikka mukaan saataisiinkin useampi ravintola, mutta kaikki tuki ja näkyvyys luulisi kelpaavan tässä tilanteessa.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Tuhat nimeä jo ylitetty ja lisää tulee, eli hyvältä näyttää :D Muutama julkkiskin on näköjään joukossa mitä itse katsoin. :D
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
mukana esim. henkilö nimeltään AA Jutilan Äiti.
Tämä ja muut älyttömyydet tullaan kyllä siivoamaan pois, kunhan tässä saadaan touhu kunnolla käyntiin. Rahalahjoituksien suhteen edessä on byrokratiaviidakko ja sen takia niitä ei lähdetty pyytämään ainakaan vielä. Ideoita otetaan kuitenkin vastaan jatkuvasti, kiitos niistä!
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Muutama entinen pelaajakin on näköjään jo liittynyt mukaan, mm. Nigel Nieminen, Luigi Häppölä, Cami Miettinen ja uusimpana Virkkusen Valdo. :D
 

Toy Gun Ed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä ja muut älyttömyydet tullaan kyllä siivoamaan pois, kunhan tässä saadaan touhu kunnolla käyntiin. Rahalahjoituksien suhteen edessä on byrokratiaviidakko ja sen takia niitä ei lähdetty pyytämään ainakaan vielä. Ideoita otetaan kuitenkin vastaan jatkuvasti, kiitos niistä!

Rahalahjoitukset ovat ok jos tarjoatte vain vastikkeen rahaa vastaan. Vastike voi oikeastaan olla mitä vain, kynä, lippu pellin, pinssi tms. Googlailkaa joukkorahoituksen tarjoajia Suomesta. Heidän palveluitaan voi myös käyttää, mutta rahoitusta voi kerätä myös itse suoraan.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Rahalahjoitukset ovat ok jos tarjoatte vain vastikkeen rahaa vastaan. Vastike voi oikeastaan olla mitä vain, kynä, lippu pellin, pinssi tms. Googlailkaa joukkorahoituksen tarjoajia Suomesta. Heidän palveluitaan voi myös käyttää, mutta rahoitusta voi kerätä myös itse suoraan.
Itse kun teimme viime kesänä kuoromatkan New Yorkiin niin käytimme Mesenaatti.me-sivustoa ja tilimme oli holvi-palvelussa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Rahalahjoitukset ovat ok jos tarjoatte vain vastikkeen rahaa vastaan. Vastike voi oikeastaan olla mitä vain, kynä, lippu pellin, pinssi tms. Googlailkaa joukkorahoituksen tarjoajia Suomesta. Heidän palveluitaan voi myös käyttää, mutta rahoitusta voi kerätä myös itse suoraan.

Futisjoukkue JJK keräsi rahaa toistaiseksi viimeisellä veikkausliigakaudellaan kampanjalla jossa "myytiin" tarroja, julisteita ja muuta krääsää hintaan joka oli moninkymmenkertainen arvoonsa nähden. Kunhan näennäisesti jotain tarjoaa vastikkeeksi niin saa kerätä.
 

Ekonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo, Blues, Honka
Jos espoolaisilta nyt kysyttäisiin, kuka haluaa, että Espoossa olisi jatkossakin liigajoukkue, veikkaan, että valtaosa kannattaisi asiaa. Ja jos vielä kysyttäisiin, kuinka moni 'seuraa' Bluesia, veikkaan, että hyvin moni seuraa. Kysymys onkin, miten tämä kiinnostus saataisiin kanavoitua konkreettiseksi eli taloudelliseksi ym. tueksi.

Espoolaisilla on muutakin päivittäistä puhaa ja ajanvietettä kuin käydä jääkiekkoa katselemassa ja kun katselun voi kätevästi hoitaa TV'stä tai muusta päätelaitteesta, paikalle tulevat yleisömäärät eivät välttämättä nouse kovin korkeiksi eivätkä kuvaa todellista kiinnostusta.

Tältä pohjalta tuli mieleen ns. kerettiläinen ajatus, onko osakeyhtiömuoto todellakin paras tapa pyörittää kiekkoa Espoossa ? Ei se ainakaan toiminut ole. Oy'n piti olla mm. yhteisömuoto, joka on taloudellisesti läpinäkyvä. Kattia kanssa. Jos vaikka intaantuisin tukemaan Bluesia 100 000 eurolla, mistä tiedän mihin se riittäisi. Monelle on myös vaikea ajatus tukea jonkun muun 'bisnestä'.

Osakeyhtiön vaihtoehto olisi palata vanhaan eli rekisteröityyn 'aatteelliseen' yhdistykseen. Siinähän jäsenhankinta ja jäsenmaksut ovat osa varainhankintaa ja ennen kaikkea laajaa sitouttamista. Espoosta ei pitäisi olla vaikeaa hankkia 10 000-20 000 jäsentä ja jos jäsenmaksu olisi 50 e per vuosi, 'perustuloa' tulisi 500 000-1 000 000 e. Joka vuosi.

Olettaen, että yhdistyksellä olisi näkyvä, uskottava ja osaava toiminnanjohtaja, tämä ja ylläpidetty jäsenuskollisuus olisi iso voimavara myös vaikeina aikoina ja tällainen joukkovoima olisi myös sponsorirahaa houkuttelevaa. Jos joukkue olisi jäsentensä oma, voi olla että myös katsojamäärät nousisivat tasolle 4000-5000 pysyvästi.

Toiminnanjohtaja olisi avain mallin toimivuuteen. Olisiko sellainen Tero Lehterä, Jere Lehtinen vai joku muu yleisesti tunnettu henkilö. Itse pitäisin Lehterää tähän hyvinkin sopivana. Espoolaisen liigakiekon pelastaminen ja vakiinnuttaminen olisi isompi ja tärkeämpi tehtävä kuin valmentaa joukkuetta.

Tiedän, että Liiga edellyttää, että joukkueet ovat oy-muotoisia. Eiköhän tämäkin jotenkin pystytä modollisesti hoitamaan, jos talous saadaan toimimaan.

Kyllä tässä kaupungissa rahaa on !
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Tiedän, että Liiga edellyttää, että joukkueet ovat oy-muotoisia. Eiköhän tämäkin jotenkin pystytä modollisesti hoitamaan, jos talous saadaan toimimaan.

Joukkue voi olla OY, kunhan sen omistaa yhdistys. Näinhän on tehty muuallakin.
 

Koneisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tämä on hieno juttu ehdottomasti, mutta itseäni jäi nyt hieman epäilyttämään tämän listan luotettavuus. Eikö sama ihminen voi lisätä vaikka 1000 nimeä? Miksi ei tehty virallista addressia?

Tuskin Vladimir Putin ja Jan Caloun ovat oikeasti laittaneet nimensä tuohon listaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös