Blues SM-liigassa 2009-10 - menestys jatkukoon edelleen

  • 186 513
  • 561
Tila
Viestiketju on suljettu.

Fordél

Jäsen
Eihän tuolla Ässät-marketissa ole mitään ostamisen arvoista, jos ja kun Mestikseen tippuvat?

Bluesin kannalta mieleen tulevat lähinnä Kilpeläinen ja hyökkääjistä taitava Salminen sekä monipuolinen Huhtala. Nämä voisivat mun mielestä sopia Bluesin ja Matikaisen pelitapaan.
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Bluesin kannalta mieleen tulevat lähinnä Kilpeläinen ja hyökkääjistä taitava Salminen sekä monipuolinen Huhtala. Nämä voisivat mun mielestä sopia Bluesin ja Matikaisen pelitapaan.

Salminen olisi kyllä niin Bluesmainen hankinta kuin vain olla saattaa. Taitoa ja potentiaalia on erittäin paljon. Itse ainakin toivottaisin Salmisen tervetulleeksi. Mutta ei nyt mennä asioiden edelle. Ässien pitää ensin tippua.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Ässistä ei kyllä tarvitse ketään meille roudata, aikamoista romurautaa siellä olisi putoamistilanteessa tarjolla...
Lähtökohtaisesti inhoan fantasiarosterikikkailua, mutta ensikaudella ketjut voisivat olla:
"Öhman"-Eaves-Keller

Kähkönen-Immonen-Lammassaari

Puustinen-Häppölä-Uhlbäck/N.Nieminen

BenAmor-Sallinen-junnu

pakit:
"hankinta"/Kultanen-Lajunen

Heiskanen-Huzzer

Kokko-Alanko
Kurki

Mv: Tarkki+Koskinen

Liikettä rosterissa varmasti jonkin verran on, pääpainona mielestäni on Rajamäen korvaaja sekä joko Kultasen kiinnittäminen tai muun liideripakin hankkiminen. Osa junnuista pelaa Mestistä ensikaudella ja Camin vuokraisin johonkin toiseen liigaseuraan saamaan vastuuta.
Yksi kappale Jere Lehtinen sopisi tuohon kuin nenä päähän.

Paljon on myös hyökkäyksen osalta kysymysmerkkejä liittyen etenkin Eavesin ja Öhmanin pelikuntoihin. Joukkuetta rakentaessa pitää nyt ihan vakavasti miettiä miesten roolia ja terveyden tilaa,sen verran keskeisille paikoille kuitenkin ukot kuuluvat. Eavesin tilanne näyttää yhtäkkiä paljon valoisammalta kuin aikoihin, mutta Öhmanin krooninen selkäongelma tulee aivan varmasti estämään pelaamista myös ensikaudella. Ymmärrän, että esim. Öhmanin sopimustilanne on ongelmallinen taakka Bluesille, mutta ensikaudella ei viitsisi taas hermoilla samojen ukkojen loukkaantumisten kanssa.
Uhlbäckille en näe mitään roolia, miehelle on annettui kyllä mahdollisuutensa ja kyseessä on niin yksipuolinen koohottaja, että mielummin ottaisin vaikka N.Niemisen Tapparasta tilalle.
Puolustuksen runko ja maalivahtitilanne on erinomaisesti hanskassa, vaikka kiekollista liideriä huutaakin (Clarke lähtee ja Kokko ei vaan ole ratkaisu).
 

Fordél

Jäsen
Mitä nyt olen vähän Bluesin otteita viime aikoina nähnyt niin pistää kyllä ihmetyttämään tuo Häppölän tätä kautta pidempi soppari. Varsinkin pudotuspeleissä on Sallinen esittänyt vähintään yhtä hyviä otteitta ja kaveri menisi hyvin ensi kaudella kolmossentteristä. Varsinkin jos Öhman olisi ensisijaisesti laituri (reservissä sentteriosastolle) ja kaksi ensimmäistä sentteriä olisivat Eaves ja J.A.Immonen.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ensi kautta ajatellen on nyt yllättävää, että Eaves vaikuttaa pelikuntoiselta ja Öhman on taas vähemmän yllättävästi silkka nolla. Vaivoistaan huolimatta kyseessä lienee perinteinen runkosarjapelaaja.

Jostakin vitun syystä jälkimmäisellä on sopimus vuoteen 2011, vaikka homma on aina tätä samaa ja homma voi katketa jo vaikka ensi vuonna noiden selkävaivojen takia. Ja kyseessä on Ville Viitaluoman kaltainen kaveri, josta ei ole missään nimessä menestyvän liigajengin ykkössentteriksi, korkeintaan kakkoseksi. Ja miksipä ei laitahyökkääjäksi sitten, toki ennemmin kuin jotain vitun Kimmo Kuhtaa.

Jos Eaves on hengissä ensi syksynä ja jää tänne, niin se on huikeaa. Silloin Öhman menettelee kakkossentterinä. Muussa tapauksessa tarvitaan joku varma kaveri sentteriksi kärkeen. Enkä nyt tiedä, onko Öhmanista edes kakkossentteriksikään kuitenkaan... Joku tuollainen Jarkko A. Immonen olisi paljon kovempi kaveri siihen paikkaan.
 

molari

Jäsen
Pelataan nyt tämä kausi loppuun, mutta jo nyt voi muutaman kommentin heittää.

Rosteriin tarvitaan kokemusta niin puolustukseen kuin hyökkäykseen (muutama kaveri), junnuja on tarpeeksi, hyvä niin, mutta tosipeleissä kokeneita kavereita tarvitaan, ne kuitenkin ratkoo pelit ja pelaa isot minuutit.

Maalinteko on ollut liian pitkään Bluesin ongelma ja sitä se on nytkin, kyllä toi rosteri huutaa min. yhtä maalintekijää lisää.

Samaten, jos MV-kaksikko on Kossu ja Tarkki, niin pirunmoinen urakka on edessä, että kavereista yhdessä kaudessa taioitaan poffeihin ns. voittava veskari, pelkkä runkkarissa pärjääminen ei riitä. Nytkin ollaan siinä tilanteessa semeissä, kuten viime kevään finaaleissa, että vastustajan veskari on parempi ja kokeneempi.

Mestaruutta tavoittelevassa jengissä ei toimi yhdistelmä keskinkertainen maalintekotaito (määrä) ja keskinkertaiset (tulevaisuuden) veskarit, jommankumman, mieluummin tietty molempien, pitää olla parasta A-ryhmää. Esim. nyt Kossun "Lundelit" ei olisi ongelma, jos joka pelissä ladottaisiin 3-5 maalia/peli.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Eräältä pitkän linjan IFK:n pelaajalta eilen Kuhdan tilannetta kyselin ja tämä vahvisti myös sen, mitä olen pelännytkin, eli Kuhdan kanssa on vakavasti neuvoteltu ensikaudesta. Vahvisti myös saman, jonka jo tiesinkin, että Clarke Suomessa pelatessaan pelaa IFK:ssa
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eräältä pitkän linjan IFK:n pelaajalta eilen Kuhdan tilannetta kyselin ja tämä vahvisti myös sen, mitä olen pelännytkin, eli Kuhdan kanssa on vakavasti neuvoteltu ensikaudesta. Vahvisti myös saman, jonka jo tiesinkin, että Clarke Suomessa pelatessaan pelaa IFK:ssa

Jos Kuhta tulee tänne, niin kai sille on kerrottu ettei mahdu kahteen ensimmäiseen ketjuun välttämättä?

Kyseessä olisi perin tarpeeton kaveri. Bluesilla ON jo laitahyökkääjiä jopa sopimukseen asti. Senttereistähän tämä on kiinni. Eaves on arvoitus ja Öhman, no jos jos joku tykkää runkosarjamiehistä.

Kuka siellä sitten sentterinä vetääkin, niin voi helvetti, Öhman-Kuhta kuulostaa ihan löysällä kullilla nussitulla parivaljakolta. Ei kai sellaista tarvitse nähdä, eihän Holtari? Ihan kuin Ron Jeremy jolla ei seiso.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tämä lienee paras ketju tulevaisuuden arviointiin. Viime vuosien hankitojen ja ensi kaudeksi huhuttujen perusteella Blues on profiloitumassa joukkueeksi johon tullaan tekemään läpimurto. Esimerkkeinä vaikkapa Osala, Lammassaari ja Keller. Tämä on mielestäni hyvä suuntaus, sillä se takaa sen, että joka jätkä yrittää tosissaan eikä pelaaminen ole niin "palkka-armeijamaista". Mikäli tätä trendiä halutaan jatkaa, pitää panostaa neljään asiaan.

1) Valmennus - valmentajan tulee olla sellainen, jonka oppiin hakeudutaan kehittymään (HPK:lla oli ennen Alataloa "kuuma" valmentaja ja tulokset ovat kaikkien nähtävillä. Samoin ovat tulokset kaudesta, jolloin valmennus oli keskikertainen ja kokematon)
2) Scouttaus - Holen pitää pystyä jatkossakin löytämään motivoituneita taitopelaajia joiden parhaat kaudet ovat vielä edessäpäin
3) Olosuhteet - tämä on monesti ratkaisevassa osassa seuravalinnan kannalta em. pelaajatyypin päätöksissä
4) Junioirityö - joukkueen rungon pitää olla espoolainen, jotta joukkue on ylpeä saadessaan pitää Blues-paitaa yllään ja pelaa kotiyleisölle

Nämä kaikki ovat tällä hetkellä hyvässä jamassa, joten hyvältä näyttää. Matikaisen joskus jatkaessa matkaansa, pitää tänne saada kovan profiilin kokenut valmentaja tyyliin Jalonen, Aravirta tms. Holella tuskin on kiire maakuntakierrokselle. Espoolainen juniorityö oli pitkään alamaissa, mutta nyt siihen on (kuulema) panostettu ja tulokset ovat osin nähtävillä. Nyt joukkueeseen on tarjolla nuoria ja nälkäisiä pelaajia. Kymmenen vuoden kuluttua tähän tarjontaan voidaan lisätä suuri määrä paluumuuttajia. Tämä tarkoittaisi sitä, että joukkue tulee vielä "espoolaistumaan". Lähivuosina mahdollisia paluumuuttajia ovat jo esim. Lehtinen, Laatikainen ja Lehtonen. Tulevaisuudessa Kellerin paikalla pelaa esim. Blomqvist tai vaikkapa Ranta-Roope, eli ykköspyssy(t) saadaan omista junnuista.

Ketjun otsikossa mainitaan menetys jatkukoon. Ketkä sitten ovat Bluesin pääkilpailijat? Kärpät, Jokerit, HIFK ja Lukko ovat mielestäni ns. valmiiden pelaajien joukkueita, jotka haalivat itselleen jo taitonsa näyttäneitä ja kokeneita pelaajia. Saman kastin kilpailijat löytyvät mielestäni joukosta Tappra, Ilves ja HPK jotka keskittyvät jalostamaan pelaajia. Bluesilla ja tamperelaisilla on HPK:hon nähden etu. Se on tietysti omat juniorit. Sitten tulee ryhmä pienet eli Ässät (Sport), SaiPa, Pelicans. TPS:n tulevaisuudesta en osaa sanoa mitään. KalPa ja JYP ovat periaatteessa myös näitä pieniä joilla on nyt oma 15 min julkisuudessa. Tämä voi kestää vielä kolmekin vuotta. Tämä siis joukkueiden valitsemasta toimintatavasta. Resurssien puolesta Blues on liigan kärjessä Kärppien, Jokerien, HIFK:n ja Lukon kanssa. Kirittäninä toimivat Tappara, JYP ja tulevaisuudessa mahdollisesti TPS.

Mitä siis tarkoitetaan sanalla menestys Bluesin kohdalla? Yllä olevan kappaleen perusteella meidän pitäisi olla paras näistä "jalostajista" varsinkin, kun juniorimyllyn toiminnasta päästään tosissaan nauttimaan parin seuraavan vuoden aikana. Samoin taakse pitäisi jäädä ryhmä "pienet". Suurten resurssien joukkueista flopannee keskimäärin yksi per kausi. Tällä kaudella kaksi. Jos tästä nyt tekee jonkin näköisten yhteenvedon, voidaan sanoa, että Bluesin pitäisi yltää neljän sakkiin vuodesta toiseen, jotta voidaan olla tyytyväisiä. Toisaalta materiaali on sellainen joka vielä opettelee menestystä, joten ihan niitä kirkkaimpia mitaleita ei ole luvassa kovinkaan usein. Toisaalta yksi kultamitali voisi saada aikaan kärppämäisen positiivisen kierteen joka poikisi pienen dynastian. Siihen on kuitenkin vielä matkaa.

Olen aika pitkälle samaa mieltä molarin kanssa tuosta maalintekotaidosta ja maalivahdeista. Mikäli kaikka menee nappiin, on mestaruus mahdollinen, mutta suursuosikkina kauteen tuskin lähdetään. Sama pätee luultavasti tuleviinkin kausiin.

Itse olen varsin tyytyväinen tähän Bluesin valitsemaan tapaan hoitaa asioita. Varsinaiseksi huippuorganisaatioksi joka vuodesta toiseen mestariehdokas numero 1, on vielä matkaa. Sitä ennen pitäisi saada talous kuntoon. Samoin viestintä. Myös tämä organisaation toimintamalli pitää saada iskostettua niin syvälle, että se tulee kuin itsestään. Samalla pitää tietysti olla valmis viilaamaan konseptia tilanteen mukaan ja reagoida ympäristön muutoksiin.

Yllä olevaa romaania tukevat Immosen ja Tarkin hankinnat. Sen sijaan eivät mielestäni kuulu pelaajatyyppi Uhlbäck. Taitoa ei vaan ole tarpeeksi. Sen sijaan esimerkiksi Häppölästä tai Nurmesta voidaan vielä saada pelimiehiä tulevaisuudessa, jos luistelu saadaan kuntoon. Okei, tällä hetkellä mielestäni omat junnut ajavat ohi, mutta liian aikaisin blomqvistejä ja näkyviä ei kannata ottaa vakiokokoonpanoon vaan antaa kehittyä rauhassa.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Eräältä pitkän linjan IFK:n pelaajalta eilen Kuhdan tilannetta kyselin ja tämä vahvisti myös sen, mitä olen pelännytkin, eli Kuhdan kanssa on vakavasti neuvoteltu ensikaudesta.
Voi helvetti. Eipä kuulunut ainakaan omiin suunnitelmiin. Toivottavasti ei tule.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eräältä pitkän linjan IFK:n pelaajalta eilen Kuhdan tilannetta kyselin ja tämä vahvisti myös sen, mitä olen pelännytkin, eli Kuhdan kanssa on vakavasti neuvoteltu ensikaudesta. Vahvisti myös saman, jonka jo tiesinkin, että Clarke Suomessa pelatessaan pelaa IFK:ssa

Et ollut sattumalta Ribiksessä popsimassa leikettä samaan aikaan Hagmanin Matin kanssa?

Tuosta Kuhdasta itse kuulin kuudenteen Pelicans-peliin matkalla kahdesta sellaisesta täysin erillisestä lähteestä, joihin voi jollain tasolla luottaa. Ja homma oli kuulemma jo saletti. Kuhta ei mahdu IFK:n suunnitelmiin, Kuhta ei tule ikinä ilman muita vaihtoehtoja pelaamaan Jokereissa (jos edes silloin) ja ei ole suunnitelmissa muuttaa mihinkään - vaihtoehtoja on aika lailla tasan yksi. Olisi kyllä todella mielenkiintoinen ajatus Kuhta Bluesin paidassa - haluaan sen sitten ottaa positiivisena tai negatiivisena. Kyllähän Kibe osaa maaleja tehdä, enemmänkin vaan pitäisi jostain kaivaa sitä nöyryyttä ja motivaatiota oikeaan työntekoon. Jos Kuhta on oikeasti valmis ottamaan haasteen Bluesissa vastaan sellaisin ehdoin, joihin Blueskin on valmis, tervetuloa kokeilemaan. Ilman nöyryyttä ja asennetta Petu ei kauaa edes Kuhtaa katselisi.

Niin ja jos jollekin oli vielä aikaisempien ketjun viestien jälkeen epäselvää, kysäisin tuossa hallilla pikku-Jönnistä eräältä ihmiseltä, jolla on varmasti tieto asiasta. Hänellä on tosissaan sopimus ensi kaudeksi Bluesiin ja on täysin sitoutunut ollut siihen koko ajan - ja haluaa nimenomaan breikata täällä läpi ensi kaudella. En usko, että apinaa (eli minua) vietiin tuossa keskustelussa kuin pässiä narussa. Siinä olisi toinen sellainen pelaaja, joka oikeasti osaa laittaa kiekon maaliin, kun on paikka. Kysymys on enemmän se, onko fysiikka vielä liigatasoa kuin se, onko kädet liigatasoa.

Kyllä mikäli nyt kaikki itse kuulemani puheet pitävät paikkansa, meillä on ensi vuonna erittäin kilpailukykyinen ja fiksusti rakennettu joukkue, jossa on sekä terävä kärki, kokenut keskikasti ja nälkäisiä omia junnuja - omasta mielestäni täydellinen sekoitus pelaajia, jos vaan valmentaja saa joukkueen hitsautumaan yhtenäiseksi ja pelaamaan nöyrästi sillä pelitavalla, jonka valmennus kokee ideaaliseksi. Olen hyvin luottavainen ensi kautta ajatellen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nämä kaikki ovat tällä hetkellä hyvässä jamassa, joten hyvältä näyttää. Matikaisen joskus jatkaessa matkaansa, pitää tänne saada kovan profiilin kokenut valmentaja tyyliin Jalonen, Aravirta tms.

Muuten hyvää pohdintaa, mutta itse pidän selvänä sitä, että Matikaisen aikanaan (vuoden päästä?) jatkaessa muualle tahtipuikkoon tarttuu Marjamäki. Ja enemmän kuin ansaitusti. Marjamäen toivottavasti monivuotisen rupeaman jälkeen voidaan katsella tilannetta uudelleen. Arasta en silloin tiedä, mutta hyviä Jalosia (valmentajana) tässä maassa on huipputasolla vain yksi ja se varmaan on tuolloin sidottu jo pitkään sopimukseen. Mutta kuka noista tietää.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Muuten hyvää pohdintaa, mutta itse pidän selvänä sitä, että Matikaisen aikanaan (vuoden päästä?) jatkaessa muualle tahtipuikkoon tarttuu Marjamäki.
Niin no. Joukkueen kasaus menee tärkeysjärjestyksessä suunnilleen näin:
1) päävalmentaja
2) ykkösveska
3) ykkössentteri
4) ykköspakki
5) ykköslaituri
jne.

Näin ollen olen edelleen sitä mieltä, että olisi typerää ottaa riski tämän tärkeimmän palasen kohdalla. HIFK ja Jokerit ovat näyttäneet miten hienosti homma toimii.

Tämä ei ole varsinainen epäluottamuslause Marjamäelle. Lähinnä vaan pohdin onko Bluesilla varaa moisiin riskeihin? Marjamäen tuoma jatkuvuus olisi toki positiivinen asia. Pelitapahan on Marjamäen käsialaa, joten muutokset olisivat melko minimaalisia, mutta riittääkö auktoriteetti ja karisma tähtien kanssa? Kestääkö pää median myllytystä?

P.S. Tästä kun vielä jatkaa pohdintaa tulee mieleen, että Matikainen on käyttänyt Marjamäen pelitapaa ja menestynyt sillä. Kun Petu sitten aikanaan lähtee kiertämään maailmaa, riittääkö osaaminen? Siinä voi olla melkoinen kompastuskivi teksti-tv scouteilla. Kaikki kunnia tietysti Petulle.
 

Blues forever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Hyvää ja syvää analyysiä Nikkarilta mutta silti olen Juhaht:n kanssa täysin samaa mieltä tuosta valmentajakysymyksestä. Minusta selkeä ykkösvaihtoehto Petun jälkeen (mikäli vaihtaa maisemaa) on Marjamäki.

Me tarvitsemme Espooseen 2010-luvun valmentajatietämystä emmekä 1990-luvun. Valmentaja on erittäin tärkeä osa joukkuetta ja siksi toivoisin, ettei Espoolaiseen kiekkokulttuuriin enää palaisi ilmiö, jossa kehäraakkeja tuodaan jäähdyttelemään meille. Ei edes penkin taakse. Jätetään sellainen peli mieluummin Narreille tai Punasille.

Nikkarikin tuomitsi Kuhdan tuomisen jälkiverryttelemään kaukalon puolelle. Miksi sitten valmennuspuolella kelpaisi kuitenkin kokonaan toisenlainen linja?

Ollaan rohkeasti tuoreita, edistetään jatkuvuutta ja pitäydytään valitsemallamme linjalla. Marjamäki!
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Niin no. Joukkueen kasaus menee tärkeysjärjestyksessä suunnilleen näin:
1) päävalmentaja

Näin ollen olen edelleen sitä mieltä, että olisi typerää ottaa riski tämän tärkeimmän palasen kohdalla. HIFK ja Jokerit ovat näyttäneet miten hienosti homma toimii.

Tämä ei ole varsinainen epäluottamuslause Marjamäelle. Lähinnä vaan pohdin onko Bluesilla varaa moisiin riskeihin? Marjamäen tuoma jatkuvuus olisi toki positiivinen asia. Pelitapahan on Marjamäen käsialaa, joten muutokset olisivat melko minimaalisia, mutta riittääkö auktoriteetti ja karisma tähtien kanssa? Kestääkö pää median myllytystä?

Aika mielenkiintoisia ajatuksia. Jos ihan rehellisiä ollaan niin Jokerit ja HIFK molemmat nimenomaan aloittivat tämän kauden rakennuksen tuosta tärkeimmästä ja hankkivat nimenomaan nimiltään kovimmat ja varmasti kalleimmat valmentajat mitä vain suinkin oli saatavilla.

Se että pitkät kalsarit eivät sovi tsadiin ja Hanlon ei sovi nykyaikaiseen kiekkoiluun mitenkään saattoi olla ennalta arvattavaa, mutta nimenomaan näennäisen pienellä riskillä ja todella laihoilla tuloksilla nuo taas taakse jääneet naapurit tämän asian suhteen toimivat.

Bluesin ja Espoon kiekkoilun buumin täydellinen tappaminen onnistuu nimenomaan jälijittelemällä naapureita palkkaamalla joku vitun reliikki Aravirta tänne valmentamaan. Hyi vittu mikä ajatus. Blueshan nimeomaan otti sen riskin palkkaamalla Matikaisen Heikkilän aikaisten uskottavuuden parannus kausien jälkeen valmentamaan ja tulos on hopea ja vähintään välieräpaikka.

Marjamäki on kaikella järjellä meidän seuraava valmentaja ellei tyyliin lähde Petun mukana maajoukkueen kakkoseksi. Mikäli tänä vuonna kammettaisiin ajatusleikkinä vielä se kannu ja ensi vuonna otettaisiin tupla voisi Matikainen-Marjamäki kiinnostaa ihan oikeasti jo liittoakin. Tai vaikka toinen vaan tulisi. Milloin sillä paremmalla Jalosella muuten loppuu sopimus?
 

Fordél

Jäsen
Näin ollen olen edelleen sitä mieltä, että olisi typerää ottaa riski tämän tärkeimmän palasen kohdalla. HIFK ja Jokerit ovat näyttäneet miten hienosti homma toimii.

Tämä ei ole varsinainen epäluottamuslause Marjamäelle. Lähinnä vaan pohdin onko Bluesilla varaa moisiin riskeihin? Marjamäen tuoma jatkuvuus olisi toki positiivinen asia. Pelitapahan on Marjamäen käsialaa, joten muutokset olisivat melko minimaalisia, mutta riittääkö auktoriteetti ja karisma tähtien kanssa? Kestääkö pää median myllytystä?

Vaikka en mikään Blues-asiantuntija olekaan niin olen todella suurella mielenkiinnolla seurannut tämän seuran toimintaa viimeiset pari vuotta ja sillä pienellä kokemuksella uskallan väittää seuraavaa...

Marjamäen kiinnittämisessä päävalmentajaksi, Blues ei juuri ota riskiä vaan minimoi ne. Jokerit ja HIFK ovat sekoilleet oikein urakalla viime vuosina valmentajien kanssa ja Ilmalan suunnasta tulee varoittava esimerkki myös siitä kuinka suht kokemattoman kakkosvalmentajan nosto ykköseksi voi sekoittaa totaalisesti koko pakan.

Näen kuitenkin, että Bluesissa tilanne on totaalisen toinen ja Marjamäellä olisi aivan eri mahdollisuudet onnistua kuin vaikka Immosella aikanaan. Tämä siksi, että jo parissa vuodessa Espooseen on syntynyt hyvin vahva identiteetti espoolaisesta kiekkoilusta ja toimiva toimintatapa, jolla se hakee menestystä. Marjamäki on itse ollut luomassa tätä kaikkea ja tietää mistä asioista ne koostuvat, joten hän olisi mitä parhain viemään projektia eteenpäin sitten kun Matikainen päättää siirtyä muualle.

En myöskään näe suureksi ongelmaksi Marjamäen auktoriteetin riittävyyttä. Monessa muussa seurassa se varmasti koituisi kohtalokkaaksi ongelmaksi, mutta jotenkin itse olen saanut sellaisen kuvan, että Bluesissa koko organisaatio (pelaajista aina johtoon asti) on jalat maassa eikä ongelmallisia staroja ole. Kaikki tuntuvat puhtaltavan yhteen hiileen ja tukevat varmasti päävalmentajaa; oli se sitten Matikainen tai Marjamäki.
 

trap

Jäsen
En myöskään usko, että joku Marjamäen auktoriteetin riittämättömyys olisi millään tavalla ongelma. Jotenkin tuntuu, että vähän turhankin vahvasti elää mielikuva Petusta psyykkaajana ja Marjamäestä pelikirjavelhona. Kyllä se Late siellä penkin takana ihan samalla tavalla huutaa ja ohjaa pelaajia, eikä seiso toteemipaaluna hiljaa jonkun Ted Satorin tyyliin. Paljon isompana riskinä pitäisin siis sitä, että Marjamäki lähtisi aikanaan Matikaisen mukana muualle, kuin että kyvyt eivät riittäisi Bluesin pääkoutsina.

Niin ja eipä tämä vielä ole edes ajankohtainen asia, jatketaan tästä aiheesta kauden 2010-11 ketjussa. ;)
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Nikkarikin tuomitsi Kuhdan tuomisen jälkiverryttelemään kaukalon puolelle. Miksi sitten valmennuspuolella kelpaisi kuitenkin kokonaan toisenlainen linja?
No tässähän on kyseessä kaksi täysin eri asiaa. Pelaajat kun tuntuvat hidastuvan vanhemmiten. Kokemusta löytyy, mutta vauhti ei riitä sen hyödyntämiseen. Kuhdan kohdalla riskinä on lisäksi se, että mies on niin henkeen ja vereen HIFK, ettei varmaankaan pistä itseään peliin Bluesin puolesta (vähän OT). Valmentajat taas yleensä tarvitsevat muutaman kauden kehittyäkseen. Ikä ei (tiettyyn rajaan asti) ole valmentajalle haitta vaan nimenomaan vahvuus. Uusikokenut valmentaja voisi myös pystyä kehittämään pieniä asioita espoolaisessa pelikirjassa.
Se että pitkät kalsarit eivät sovi tsadiin ja Hanlon ei sovi nykyaikaiseen kiekkoiluun mitenkään saattoi olla ennalta arvattavaa, mutta nimenomaan näennäisen pienellä riskillä ja todella laihoilla tuloksilla nuo taas taakse jääneet naapurit tämän asian suhteen toimivat.
Jalonen joutui tyhjän päälle. Penan Baxterille kasaama joukkue täynnä diivoja. Nyyperistä en osaa sanoa, mutta ensi kaudella Jalonen on saanut omaa systeemiään sisään ja HIFK tulee olemaan tätä kautta parempi. Vaikka eipä siinä, olihan tuo HIFK kieltämättä pettymys.

Sanon vielä, etten pidä Marjamäkeä huonona valmentajana. Eikä missään nimessä ole huono vaihtoehto Matikaisen seuraajaksi. Siitäkin huolimatta haluaisin Bluesin minimoivan riskit.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilman nöyryyttä ja asennetta Petu ei kauaa edes Kuhtaa katselisi.

Oma näkemykseni Kibestä on seuraava: ammattimies ja asennetta löytyy, pelannut mukisematta pelinrakentajanakin kun oli pakko. Oman roolinsa vanki kapteenina ollessaan, solidaarinen kaveri. Tällä kaudella olisi ollut pätevä maalipyssy saatuaan Hakkaraiselta uudet jalat, jota todistaa (meidän kannalta epäonninen) valinta maajoukkueturnaukseen, jossa mies sitten loukkaantui. Mutta sen verran on ylpeyttäkin, ettei lähde kerjäämään... Helpompi on vaihtaa seuraa ja ottaa sieltä se 'huonompi' liksa.

Tuskin edes kahta penniä tämä mielipide, eikä perustu mihinkään inside-tietoon, but anyway.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mitenkäs Eavesin tilanne? Nyt kun ilmeisesti se halvempi Immonen raahaa muuttokuormansa takaisin Espooseen, niin sopimuksen alaisista sentteriestä on kyllä melkoinen ylitarjonta. Toki näistä Stefanilla on sellainen selkä mikä on ja Häppölä on jalaton puolustamiseen ja kädetön pelin tekoon. Salliselle on paikka kolmosessa ja Nättinen/Lajunen/Miettinen -kolmikollekin pitäisi keksiä jokin pelipaikka.

Harmittavaa olisi vain nähdä sympaattinen Ben jonkun muun seuran väreissä Suomessa. Ottajia kyllä varmaan on tuossa itänaapurissa...
 

Kerberos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Teppo Numminen
Mitenkäs Eavesin tilanne? Nyt kun ilmeisesti se halvempi Immonen raahaa muuttokuormansa takaisin Espooseen, niin sopimuksen alaisista sentteriestä on kyllä melkoinen ylitarjonta. Toki näistä Stefanilla on sellainen selkä mikä on ja Häppölä on jalaton puolustamiseen ja kädetön pelin tekoon. Salliselle on paikka kolmosessa ja Nättinen/Lajunen/Miettinen -kolmikollekin pitäisi keksiä jokin pelipaikka.

Harmittavaa olisi vain nähdä sympaattinen Ben jonkun muun seuran väreissä Suomessa. Ottajia kyllä varmaan on tuossa itänaapurissa...

Benistä on kyllä pidettävä kynsin ja hampain kiinni, jos vain on Suomeen jäämässä. Olisi sanoinkuvaamattoman hirveää nähdä Ben jonkun muun liigajengin paidassa. Maksetaan sitten vaikka Staffanin sopimus ulos, jos se on siitä kiinni. Tai annetaan Färjestadille, jos vaikka saatais ykköspakki sieltä vaihdossa.

Eaves-Immonen-Sallinen-Häppölä kuulostaisi ihan mukavalta sentterinelikolta. Nättinen ja Miettinen sitten paikkaavat kun Ben/Immonen huilaa. Ja jos Nättinen alkaisikin jo ensi kaudella lunastaa odotuksia, niin kylmästi Luigi vaan kiertoon.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Mitenkäs Eavesin tilanne? Nyt kun ilmeisesti se halvempi Immonen raahaa muuttokuormansa takaisin Espooseen, niin sopimuksen alaisista sentteriestä on kyllä melkoinen ylitarjonta.
Niin, tarjontaa on kyllä ensi kaudeksi. Mutta kun katsotaan tämän kevään pelejä, niin siellä on tasan tarkkaan yksi sentteri joka suorittaa.

Mun puolesta Ben voi istua suurimman osan runkosarjasta vempassa, vaikkapa nykyistä kovemmalla palkalla, aivan sama, kunhan on kokoonpanossa ensi keväänäkin. Kyseessä on sen luokan pelimies että hänestä on pidettävä kiinni kaikin mahdollisin keinoin.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tutkailin tuossa ensi kauden pakistoa. Sopimukset löytyvät seuraavasti.
Santeri Heiskanen 2011
Miika Huczkowski 2010
Mikael Kurki 2010
Joonas Rönnberg 2010
Kristian Näkyvä A-jun.
Rami Alanko 2011
Ville Lajunen 2010
Petri Kokko 2011

(lähtijät: Kuoppala, Kultanen, Clarke)

Tuosta voisi lähteä jakamaan sällit kolmeen kategoriaan: hyökkäävä/kiekollinen, puolustava/fyysinen, all-around. Lisäksi pistän 1-5 tähteä (*) tason mukaan (5 tähteä = liigan top-15%, 4 tähteä = top 15-35%, 3 tähteä = top 35-65%, 2 tähteä = top 65-85%, 1 tähti = huonoimman 15% joukossa).

hyökkäävä/kiekollinen
Ville Lajunen (***)
Petri Kokko (***)
Tässä kohdassa ollaa aika keskinkertaisia, kun Clarke poistuu. Joko Kokon tai Lajusen pitää nostaa tasoaan melko selkeästi. Sanotaan, että pudotuspeleissä Kokko on ollut tasolla "4 tähteä".

puolustava/fyysinen
Rami Alanko (****)
Joonas Rönnberg (***)
Miika Huczkowski (*****)
Tämä osa-alue on ehdottamasti vahvin. Mahdollisesti koko liigan vahvin. Alanko ja Huczkowski ovat tosin molemmat olleet aika paljon pois loukkaanumisten takia ja kumpikaan ei tästä nuorene, joten pieni riski on tällä osa-alueella.

all-around
Santeri Heiskanen (****)
Mikael Kurki (***)
Kristian Näkyvä (**)
Tämä osa on siinä mielessä hyvällä tolalla, että Näkyvä tullee nousemaan tasolle "4 tähteä" parin vuoden sisään. Heiskasen menetys olisi kyllä paha takaisku. Sane on ehkä vaikeimmin korvattava pelaaja koko puolustuksessa.

Ensi kaudella kokoonpanoon merkitään kuusi puolustajaa. Tämä merkitsee käytännössä sitä, että rotaatio pelien välillä kasvaa, kun se pelien sisällä vähenee. Tehdään nyt sellainen oletus, että Näkyvä pelaa suurimman osan kaudesta junnuissa tai mestiksessä. Näin ollen pakkeja olisi seitsemän. Se on rotaatioon riittävä, muttei kestä loukkaantumisia. Toisaalta taas en halua, että Näkyvä haudataan mestiksen syövereihin, vaan hänelle on annettava vastuuta, kun paikka aukeaa. Tämä johtaa siihen, että yksi pakki olisi hankintalistalla. Pakki saisi mielellään olla kookas (185+) ja tyyliltään all-around. Lupaschuk olisi ihanteellinen. Tai sitten niin ikään kookas hyökkäävä pakki. Periaatteessa Clarke jolla on munat. Oli pakki tyyliltään hyökkäävä tai all-around pitäisi "tähtiluokituksen" olla 5.

Mielestäni hyvästä pakistosta tulisi loistava yhdellä nappihankinnalla.

Pakisto muodostuisi tämän näköiseksi.
Lajunen - Mr. Five Stars
Kokko - Alanko
Heiskanen - Huczkowski
(Kurki - Rönnberg rotaatio, loukkaantumiset ja kilpailu tuovat näille peliaikaa)
 

Robert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitos ja näkemiin
Mikä on muuten Gröndahlin tilanne? Jatkaako KooKoossa vai palaako bluesiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös