Pakko kommentoida logoa ja uutta ilmettä hieman.
Itse teen paljon töitä mainostoimistojen kanssa ja tämä Jouko Lintusen lanseeraama uusi "ilme" pisti kyllä silmään kohtuullisen rankasti.
Aloitetaan väreistä, eli onnistuneimmasta päästä. Värit on ok ja keltaisen tuominen harmaa/hopean tilalle tehosteväriksi on hyvä juttu. Sini-Kelta-Valko toimii aina, pimeässäkin.
Sitten asiaan. Bluesin merkin suunnitteli aikanaan maamme johtava graafinen suunnittelija Kyösti "Kössi" Waris (terveisiä vaan sinne Puumalan kesäpaikalle), joka on tehnyt mm. Finnairin ja ah. aikanaan niin ihanan Carrolsin merkit. Perusajatuksena oli saada uusi monikäyttöinen ja toimiva merkki uudelle nimelle. Merkissä onnistuttiinkin mielestäni erinomaisesti ja valittu "B" nousi vaihtoehdoista selkeästi ykköseksi ja jopa Helinin Seppokin sen pystyi poimimaan vaihtoehtojen keskeltä. Okei nostalgia sikseen.
Uudessa merkissä on "haluttu palata juurille" ja "tuoda espoolaista imagoa esille". Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä että ollaan haluttu tunkea sata asiaa laatikkoon johon mahtuu vain kymmenen asiaa.
Niin hienoja ja mukavia yksityiskohtia kuin Vaakuna, Kruunu, "B" ja Espoo sana ovatkin ei niitä Erkkikään taivuta samaan laatikkoon kunnialla. Nyt esitelty tekele on mielestäni ahdas, sekava ja mitäänsanomaton. Mitäänsanomaton siksi, koska neljän, jopa viiden asian esille tuominen tappaa merkistä selkeän perusajatuksen - viestimän. Mielestäni merkistä olisi ihan hyvin voinut jättää pois sanan espoo (kuten pelipaidassa on onneksi tehtykin) ja tuon rajaavan ja ahdistavan vaakunan. "B":n olisi voinut sijoittaa esim. kruunun sisään hyvinkin luontevasti, jolloin viesti olisi katsojalle ollut selkeä "Blues espoosta".
Mielenkiinnolla odotankin uuden merkin graafista ohjeistusta. En tosin usko että sitä koskaan julkisuuteen saadaan. Yksi puuhastelun ja amatöörimäisyyden merkki uudessa logossa on myös se, että suunnittelijan nimeä ei ole annettu julkisuuteen. Yleensä vähänkään osaavat suunnittelijat pyydetään itse kertomaan ideasta, viestistä ja tarkoituksesta. Nyt en sellaistakaan missään ole nähnyt. Oletankin että logo on "johtoryhmässä" ideoitu ja sen on laittanut kasaan "naapurin Pekka joka osaa käyttää Photoshoppia".
Tämä kritiinkin poikanen siksi, että herran jumalan kyseessähän on kaupunkimme ykkösseuran tunniste!
Ugh, olen puhunut!