Blues 2002-2003

  • 228 538
  • 2 764

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Erimielisyydet?

Olen Espoonmiehen BF:n kanssa eri mieltä Pasin ja Detroit miesten huonoista väleistä. Minä ja Cairns oltiin samassa ruokapöydässä ja voin todentaa hänen kertomuksensa asiasta. Eli varsinkin Barnesin kanssa Pasi tuli aivan erinomaisesti juttuun. Molemmat puhelivat omista tappeluistaan ja sellaisista tought guy jutuista. No Barnes ei tapaukseen osallistunut, mutta joka täällä väittää, että hänellä ja Pasilla oli jotain ongelmia jo alkuviikosta puhuu aivan täyttä paskaa. Oli suorastaan "suloinen" näky nähdä kaksi toisensa löytänyttä hengenheimolaista yhdessä juttelemassa. En liioin sillon nähnyt Pasilla ongelmia muidenkaan Detroit miesten kanssa. Itse en ollut paikalla noissa treeneissä, missä tapaus sattui, mutta viikon mittaaan kyllä joka päivä.

Se, että Pasi tiesi, ettei saa diiliä, yllättää myös minut kuten Nikke jo aikaisemmin kirjoitti. Haluaisin tässä kohtaa tietää lähteitä. Kuka oli kertonut, että diiliä ei tule? Miksi try out loppui viikkoa liian aikaisin? Miksi Pasi osallistui vielä treeneihin? Vastatkaa Remu ja BF? Itse kuulin samana aamuna olleen jään jälkeen akselilta Kapanen/ Andersson ja Nielikäinen ihan muuta. Varsinkin Niki sanoi Nielikäisen luistimen kulkeneen mallikkaasti.

No nämä asiat enää kyseisessä tapauksessa kiinnostavat. Eli itse tapaus on mielestänikin jo käsitelty.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Jaahas sentteriä kaivataan Snickersin mukaan. Mutta laituripuoli on kunnossa? Tai kestää vertailun? Hmm...Mielenkiintoista..Kun minä en edelleenkään löydä kuin kolme maalintekoon pystyvää laituria. No, minä en valmennakaan Bluesia.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
ribis:
Tännekin, piis? Ja silleen. Löytyy myös HIFK-ketjusta tämä sama toive.

Ja bf. Mitä helvataa, HMV-Bluesilla on nyt oma palstagooni?:D Hyvä homma.

Aiheeseen:

Rami Alanko on selkeästi mainettaan parempi fyysinen peruspakki. Juuri sellainen, jota Blues olisi tarvinnut jo viime kaudella. RA oli lähellä tulla myös HIFKiin, mutta pakit jaettiin veljellisesti niin, että Saarinen meille (5+20 Davosissa) ja Alanko teille. Kumpikaan ei seiso sormi suussa, jos omia kohdellaan kaltoin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itse pidän Alankoa suoraan Jermu Piston korvaajana, pelityyli on sama. Ja vaikka Pistokin oli OK pelaaja parhaimmillaan niin ainakin allekirjoittanut pitää Alankoa huomattavana parannuksena verrattuna Pistoon.

Bluesin ongelmahan oli vuotava puolustus sekä huono kokokentän puolustuspelaaminen, näihin on kiinnitetty huomiota ja hankittu selkeästi pelaajia jotka osaavat myös puolustuspelaamisen ja myös motivaatio riittää siihen. Uskon että varsinkin Ylönen mutta myös Tuomainen tuovat tätä asennetta lisää ja jos Detroitista tulee joitain nuoria lupauksia niin näille on helpompi iskostaa puolustuspelaamisen tärkeyttä kuin Kohnin ja Stapletonin kaltaisille veteraaneille. Stapletonilla on loistavat puolustuspelin ominaisuudet mutta välillä tuntuu että miestä ei kertakaikkiaan napannut hirveästi puolustaminen, Kohn ja Caloun ovat jo oma lukunsa eikä heitä pitäisi vahingossakaan yhdistää puolustuspelaamiseen.

Joka tapauksessa pakisto on vahvistunut HUOMATTAVASTI viime kaudesta.

Hedberg -> Sulku

Pisto -> Alanko

Kuusisto -> Viitanen

Ei hassummin sanon minä. Ja kun vielä Measureskin tajusi lähteä niin pakkien peluuttaminenkin saattaa onnistua, enään ei tarvitse katsella Allun aivotyöskentelyn huipputulosta nimeltä Hedberg-Murphy alivoimassa...ugh...
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Onpa sitten tunnelma täälläkin hieman rauhoittunut... ehkä ihan hyvä niin... case Nielikäinen on toivottavasti nyt loppuunkäsitelty.

Ainakin sentteriä siis vielä haetaan. Hyvä niin.
Haastattelusta päätellen mies hankitaan ennen kauden alkua johtuen juuri Sevan ja ahosen tilanteesta.
Vielä kun sen snaipperin saisi....
 

mulehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Sunnuntain Länsiväylässä (joka on siis paikoittain jakelussa jo lauantain puolella) Ruuttu kertoo, että:

* Linjoista on sovittu Satorin ja Hanneksen kanssa. Hannes jatkaa vastuuvalmentajana

* Blues pitää vielä neuvotteluyhteyksiä muutamaan ulkomaalaispelaajaan

* Chrisu tekee syyskuun alussa katsastusmatkan Detroitin harjoitusleirille. "Siihen mennessä varmaankin selviää, minkälainen tarve meillä on kasvattaa ulkomaalaispelaajiemme määrää nykyisestään", sanoi Ruuttu.

Lisäksi Chrisun mielestä Sator on erityisesti hyvä valmentaja Bluesin nuorille pelaajille, jotka tähtäävät NHL:ään. "Sator, jos kuka tietää, mitä sinne pääsemiseksi tarvitaan".

Mitäpä tuosta voisi päätellä ajatellen hankintoja? Olisiko joku tietty pelaaja jo kiikarissa ennen Detroitin leiriä?
 

BOFH

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pietarinkadun Oilers, Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti ribis


Juu ja nyt on ihan pakko heittää tähän tämä että kuinka IFK:ssa rakastetaan näitä kavereita jotka sata lassisa jaksavat taistella paikasta joukkueessa jopa treenien jälkeen.
Siis Kaivohuoneella!
Onneks Bluesissa ei rakasteta tämän tyyppistä ääliötä.

Edelleen kovuutta Bluesiin kiitos, Detroitista jos sellainen löytys.

Ei pidä yleistää, vaikka en ole mikään neitikiekon ystävä,
niin Manchester Storm on mielestäni Cowboylle tällä
hetkellä ihan oikea seura!
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Noniin, lomat on lomailtu ja jälleen masentavassa työpaikassa.
Kaikennäköstä tapahtunut, uusi koutsi. Hyvä homma.
Pasi ei tullutkaan. Ei niin hyvä homma... ja ribis: www.mickeymouseclub.com

Laituritilanne kestää vertailun Hanneksen mielestä ja sentteriä kaivataan. Ruuttu lähtee siis syyskuun alussa Detroitin leirille katsastamaan pelaajia. Toivottavasti saisi sieltä kaksi pelaajaa mukaansa. Sentteri, olkoon se sitten Jason Williams jos ei Sean Avery.

Rosteri huutaa maalintekijää. Se sieltä puuttuu.

Sovitaan niin että sentteri tulee Detroitista ja se on Williams tai Zetterberg. Laituri / maalintekijä olkoon sitten Satorin tuttu George Awada.

(hymiöitä oman maun mukaan)
 

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Vahvistuksia vielä kaivataan

Omasta aiemmasta kokoonpano rakennelmastani näkyy tämän hetkinen tilanne kun huomioidaan loukkaantuneet, joita kauden aikana varmasti on. Eli mielestäni rosterissa ei tällä hetkellä ole tarpeeksi kuin veskareita ja pakkeja. Yksi maalintekoon kykenevä laituri kaivataan kakkoskenttään ehdottomasti.

Centteri olisi erittäin hyvä saada, koska Ahosellakin on ollut niitä ongelmia sen selän kanssa. Centteri ei mielestäni ole aivan yhtä tarpeellinen kuin laituri, sillä itse luotan Ahosen taitoihin jos vaan on terve. Maalintekijöistä on sen sijaan puutetta.

Mielestäni rosterissa ei nyt niin hirveästi ole niitä kolmosen ja nelosen tusinähyökkääjiä niin kuin täällä ovat monet väittäneet. Eli kyllä sinne Pasin tyylinen mies sopisi.

Milloin nuo miehet tänne pitäisi saada? Ei ole mielestäni niin suuri hätä jos uudet vahvistukset tulevat vasta pari peliä kauden alun jälkeen, niin kuin nyt näyttää mahdolliselta. Paras tietysti olisi, jos pelaajat saataisiin juuri ennen ekaa tärkeää peliä kuten Banham kolme kautta takaperin.

Ainakin nuoret kaverit saavat aluksi näyttää taitonsa jos eivät vahvistukset saavu heti kauden alkuun. Siinä on paikka Sakolle, Niemiselle, Suutariselle ja muille!
 
Viimeksi muokattu:

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Viestin lähetti Tommy
Noniin, lomat on lomailtu ja jälleen masentavassa työpaikassa.
Kaikennäköstä tapahtunut, uusi koutsi. Hyvä homma.
Pasi ei tullutkaan. Ei niin hyvä homma... ja ribis: www.mickeymouseclub.com


(hymiöitä oman maun mukaan)

Jos haluut niitä kolmos-viitos ketjun kehäraakkeja jotka ottaa jo treeneissa turpaan niin rakennappa siinä menestyvää joukkuetta.

Mikki-hiiri taitaa tää Sator olla ku ei Nielikäinen kelvannu, niinkuin sun mielstä Hannes oli ja vain tästä yhdestä syystä.
NYR:n entiset päävalmentajat ku tuppaa olemaan sellasii mikki-hiiri jätkiä. Eivät tiedä yhtään mitään kovuudesta, ehkäpä täällä suomessa sitten Tedikin oppii.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mä olen Hannekseen nyt ihan tyytyväinen kun se antoi Pasille mahdollisuuden... koska Pasihan on pelillisestikin edellä näitä ribiksen suosikkipelaajia.. mm. Virkkunen ja Jämsänen.
 

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Viestin lähetti Tommy
Mä olen Hannekseen nyt ihan tyytyväinen kun se antoi Pasille mahdollisuuden... koska Pasihan on pelillisestikin edellä näitä ribiksen suosikkipelaajia.. mm. Virkkunen ja Jämsänen.

Pelillisestikin? ..ja milstäs muilta osin sitte? Äly ei aiankaan tunnu kovin korkeelle menevän.

Kannattaako joukkueeseen hankkia pelaajia jotka on vähän (tai ei ollenkaan) parempia kuin edelliset?
Kannattaako vaihtaa tilaisuuden tullen vaikka koko joukkue.
Odotamme että Virkkunen tekee ensi kaudella tehot 2+3, mutta Nielikäinen voisi tehdä odotusten mukaan 2+5, vaihtoon heti.
Vai uskotko että Pai olisi tehnyt 30-40 pistettä?

Ei joukkue saa vaihtua liikaa, viime vuosina Bluesissa on menny ja tullu vähän liian kovaan tahtiin pelaajia.
Nyt sitten laitetaan vaikka yksi omista(Jämsänen) pois ja otetaan Hermeksestä joku tilalle, Täh!?
Luojalle kiitos että Crisun ei kasaa joukkuetta tulleiden adressien perusteella.
Suuri pelote otti nenänsä punaseks jo omilta pelaajilta, sellasta kaipaamme? huh huh...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ribis, sanooko sinulle sana 'roolitus' yhtään mitään?? Kirjoituksistasi päätellen termi taitaa olla erittäin tuntematon.

Kumman haluat mielummin nelosketjuun, Teemu Virkkusen joka tuo huimat 2+3 tehot ja ei yhtään muuta vai Pasi Nielikäisen joka tekee about samat tehot mutta tuo joukkueeseen fyysistä voimaa, tsemppiä ja energiaa, likaisen työn tekoa, motivaatiota sekä selkeän peloitteen?? Minulle tämä on hyvin selkeä tilanne, Virkkusella ei pitäisi olla mitään jakoa mutta ilmeisesti et ole samaa mieltä.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Rauhaa tännekin...

Makuasioista ei sovi kiistellä...eikö se jotenkin niin mene. Jokseenkin puolet tänne kirjoittelevista faneista olisi halunnut Nielikäisen ja puolet oli siirtoa vastaan. Pääsääntöisesti kaikki kirjoitukset olivat hyvin perusteltuja, eikö? Mutta eikös me kaikki kannateta samaa jengiä? Toivomus olisi, että mielipide-eroistakin huolimatta voitaisiin jättää kusematta omaan hiekkalaatikkoon ja henkilökohtaisuudet sikseen....miltä kuulostaa?

Tietääkö joku, koska se Detroitin harjoitusleiri pidetään? Ilmeisesti CR katselee tosiaan sen Detroitin kortin loppuun, ennen kuin tekee päätöksiä vahvistuksista. Jotkut ovat olleet huolissaan, kun hyökkäys ei ole vielä ihan sitä mitä edellisellä kaudella, olen samaa mieltä. Toisaalta kyllä niitä vahvistuksia (hyviäkin) voi löytää vielä kauden alettua, löytyihän viimeksikin.

Snickersin sivuilla oli hyvä juttu Bluesista. Kolmen kaveruksen ilmeet sai fiiliksen luottavaiseksi. No Panic!
 

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Viestin lähetti Daespoo
Ribis, sanooko sinulle sana 'roolitus' yhtään mitään?? Kirjoituksistasi päätellen termi taitaa olla erittäin tuntematon.

Kumman haluat mielummin nelosketjuun, Teemu Virkkusen joka tuo huimat 2+3 tehot ja ei yhtään muuta vai Pasi Nielikäisen joka tekee about samat tehot mutta tuo joukkueeseen fyysistä voimaa, tsemppiä ja energiaa, likaisen työn tekoa, motivaatiota sekä selkeän peloitteen?? Minulle tämä on hyvin selkeä tilanne, Virkkusella ei pitäisi olla mitään jakoa mutta ilmeisesti et ole samaa mieltä.

Luotan että Crisu Ruuttu osaa koota joukkueen paremmin kuin että pelaajat valittasiiin Jatkoajassa kerätyn adressin perusteella.

Ja lisäksi olen sitä mieltä että tuommoisen Nielikäisen hankkiminen saa jäädä, sen jälkeen sekin paikka olisi täytetty.
Menestyvä Blues ei koostu Nielikäisen tasoisista pelaajista, joten miksi hankkia sellaisia?
Kun uusia hankitaan tulee niiden olla todella paljon eri luokan pelaajia kuin Nielikäinen.

Vertaapa seuraavia Nielikäinen - Toporowski
tai Nielikäinen - MacTavish.

Bluesilla hankinat ei ole ensimmäiseks rahasta kiinni, eikä varmaan missään vaiheessa.
Joten kerroppa miksi haluat vaihtaa Virkkusen vähän parempaan, etkä erittäin paljon parempaan?
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Viestin lähetti ribis




Bluesilla hankinat ei ole ensimmäiseks rahasta kiinni, eikä varmaan missään vaiheessa.
Joten kerroppa miksi haluat vaihtaa Virkkusen vähän parempaan, etkä erittäin paljon parempaan?

Sen takia mä olisin halunnut Nielikäisen, ku se on rooliltaan täydellinen Bluesiin. Suostuu olemaan se nelosen rouhija joka pelaa vähemmän ku muut. Miti Ribis jos Topper ostettais neloseen tai sinne laitettais TELomo - MElomo - Ahonen niin ei nekään tekis niitä pisteitä paljoa ja olis varmaan mieli aika maassa kokoajan...

Ei me haluta tänne Bluesiin mitään Jokerit 90-luvun lopulla ilmiötä, että on staroja, mutta ku kaikille ei vaan riitä peliaikaa niin henkirakoilee!!
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ribis, kysyin sinulta että sanooko termi 'roolitus' sinulle mitään. Et suoraan siihen vastannut mutta allaoleva viestisi kertoo kaiken oleellisen.

Pienenä vinkkinä voin heittää että siinä vaiheessa kun Toporowski tai McTavish pelaavat Bluesin nelosketjussa niin voidaan siirtyä suoraan pelaamaan NHL:ään tai sitten joukkueen peluutuksesta vastaa Allan Measures.

Oikeat miehen oikeisiin rooleihin. Pasi Nielikäinen olisi täydellinen nelosketjun energiapelaaja/rouhija/pelote, Teemu Virkkusen paikka olisi kahdessa ensimmäisessä kentässä JOS taitoa olisi (paljon) enemmän. Virkkusesta ei ole MITÄÄN hyötyä neloskentässä.


Viestin lähetti ribis


Luotan että Crisu Ruuttu osaa koota joukkueen paremmin kuin että pelaajat valittasiiin Jatkoajassa kerätyn adressin perusteella.

Ja lisäksi olen sitä mieltä että tuommoisen Nielikäisen hankkiminen saa jäädä, sen jälkeen sekin paikka olisi täytetty.
Menestyvä Blues ei koostu Nielikäisen tasoisista pelaajista, joten miksi hankkia sellaisia?
Kun uusia hankitaan tulee niiden olla todella paljon eri luokan pelaajia kuin Nielikäinen.

Vertaapa seuraavia Nielikäinen - Toporowski
tai Nielikäinen - MacTavish.

Bluesilla hankinat ei ole ensimmäiseks rahasta kiinni, eikä varmaan missään vaiheessa.
Joten kerroppa miksi haluat vaihtaa Virkkusen vähän parempaan, etkä erittäin paljon parempaan?
 

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Viestin lähetti Daespoo


Oikeat miehen oikeisiin rooleihin. Pasi Nielikäinen olisi täydellinen nelosketjun energiapelaaja/rouhija/pelote, Teemu Virkkusen paikka olisi kahdessa ensimmäisessä kentässä JOS taitoa olisi (paljon) enemmän. Virkkusesta ei ole MITÄÄN hyötyä neloskentässä.

Ennemmin näen nelosessa ja kolmosessa näitä omia uusia, (Nieminen++) kuin että sinne taas roudataan joku puoli-himmee tyyppi josta ei tulevaisuudessa mitään voi odottaa.

Miksi hankkia joukkueseen pelaaja jonka automatic tiedetään kuuluvan neloseen?
Täytetään vielä joukkuetta lisää tälläisillä ja viedään nekin paikat uusilta kasvoilta joita tulossa junnuista?
 

Jaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti Daespoo
Pasi Nielikäinen olisi täydellinen nelosketjun energiapelaaja/rouhija/pelote

Tuota... En ollut mitenkää erityisemmin Nielikäisen hankintaa vastaan, tosin en itke miehen peräänkään. Pakko kuitenkin kysyä että miten on mahdollista että Bluessin johto saa näin paljon kritiikkiä siitä etteivät miestä hankkineet? Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään Selänne vaan kaveri joka ei mahtunut mihinkään sm-liiga seuraan taikka mihinkään muuhunkaan euroopan pääsarjojen joukkueista. Vaikea siis käsittää kuinka monet Blues kannattajat itkevät miehen perään kuin oltaisiin menetetty vähintäänkin Lehtisen Jere? Onko seurajohtajien joukossa näin paljon idiootteja jotka eivät tajua että mies on niinkin "täydellinen" kuin on? epäilen?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti Daespoo
Pasi Nielikäinen olisi täydellinen nelosketjun energiapelaaja/rouhija/pelote

Viestin lähetti Jaari
Tuota... En ollut mitenkää erityisemmin Nielikäisen hankintaa vastaan, tosin en itke miehen peräänkään. Pakko kuitenkin kysyä että miten on mahdollista että Bluessin johto saa näin paljon kritiikkiä siitä etteivät miestä hankkineet? Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään Selänne vaan kaveri joka ei mahtunut mihinkään sm-liiga seuraan taikka mihinkään muuhunkaan euroopan pääsarjojen joukkueista. Vaikea siis käsittää kuinka monet Blues kannattajat itkevät miehen perään kuin oltaisiin menetetty vähintäänkin Lehtisen Jere? Onko seurajohtajien joukossa näin paljon idiootteja jotka eivät tajua että mies on niinkin "täydellinen" kuin on? epäilen?

Tuossahan on jo vastaus kysymykseesi ainakin minun mielestä. Itse asiassa ei Pasista jaksaisi enää jauhaa mutta mutta. Ei mahtunut mihinkään muuhun joukkueeseen on ehkä hieman kärjistetty, olihan monikin(?) joukkue Pasista kiinnostunut. Joka tapauksessa minun, Daespoon ja monen muun pointti on ollut se että mies olisi hyvin mahtunut nelosketjuun näiden Virkkusten ja Jämsästen tilalle. Meidän Pasin puolestapuhujien pointti on alusta asti ollut se että saataisiin vahvistusta juuri tuolle Daespoon mainitsemalle osastolle. Kotimainen pelaaja vielä, joten Detroitista/muualta voitaisiin hankkia se sniper + sentteri.

Anyway, Bluesin seurajohto on hyvissä käsissä ja (tästä ribis tykkää) he eivät te päätösiä sen mukaan mitä me "Pasi-fanit" täällä kirjoittelemme.

En oikein tiedä mitä hait takaa viestilläsi Jaari koska mielestäni asiaa on käsitelty jo liikaakin(?). Toivottavasti tämä nyt ainakin selvensi jotain...tai sitten ei...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nielikäistä on käsitelty varmaan tarpeeksi joten siirränkin keskustelun roolituksen suuntaan.

Eli, hyvä joukkue lähtee siitä että sillä on oikeat pelaajat oikeissa rooleissa. Ei NHL:ssäkään jengejä koota sillain että kaikki hyökkääjät ovat Pavel Bureja ja kaikki pakit Sergei Gonchareita. Vastaavasti mikään tiimi ei kokoa jengiään pelkistä Steve Rucchineistä ja Scott Stevensseistä. Balanssi pitää löytyä hyökkäys-, puolustus-, fyysisyys-, johtajuus- etc ominaisuuksien välillä.

Karkeasti sanottuna ketjujen ROOLIT menevät about seuraavasti (siis minun mielestäni):

1. ketju = selkeästi hyökkäävä ketju, tehtävänä vain ja ainoastaan tehdä maaleja vastustajan häkkiin. Oman pään pelaaminen toissijaista. Parhaat pistemiehet löytyvät täältä.

2. ketju = selkeästi hyökkäävä ketju jolla on myös velvoite oman pään pelaamiseen. Omassa päässä ei saa kolista jatkuvasti mutta hyökkäyspäässäkin pitää tulla tehoja jotta painetta ykkösketjulle ei kasaannu liikaa.

3. ketju = enemmän puolustuksellinen ketju, pelaa pääsääntöisesti vastustajan ykkösketjua vastaan. Lähtee siitä että omassa päässä ei kolise, odotetaan muutamia maaleja vastustajan verkkoon mutta 1. prioriteetti puolustaminen ja vastustajan tähtipelaajien tukahduttaminen taklauksilla ja tiukalla vartioinnilla.

4. ketju = energia-ketju jonka tehtävänä on pistää laidat ryskymään, sytyttää omat tarpeen vaatiessa ja tuoda sykettä & tsemppiä peliin. Lähtee pelaamaan nolla-nollaa mutta maalien teko vastustajan maaliin ei toki ole kielletty. Taklaa, taklaa, luistelee, tsemppaa ja taklaa, sekoittaa vastustajan pelin, kuumentaa vastustajan tähdet ja tarvittaessa pitää järjestystä yllä.

Pakkipareissa pitää olla sopiva annos hyökkäysvoimaa ja puolustuspelaamista, esimerkkinä Murphy-Gusse tai Murphy-Pisto viime kaudelta.

Huomionarvoista on se että ketjun rooli sinänsä ei estä sen pelaajia pelaamasta hyvää 'ei-rooliin kuuluvaa' peliä, esim. olen täysin varma että Ylönen tulee näyttämään mallia puolustuspelaamisesta vaikka miehen roolin tuleekin olla yksi joukkueen hyökkäävistä tehomiehistä. Lisäksi ketjujen sisällä on myös omat roolijaot, ykkösessä Jaana tekee peliä, Veke vääntää maalilla ja kulmissa ja Ylönen tekee maalit ja katsoo vähän oman pään perään etc etc.

Tätä näkemyksen pohjalta väitän Pasin olevan loistava valinta nelosketjun kaveriksi.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Viestin lähetti Jaari


Vaikea siis käsittää kuinka monet Blues kannattajat itkevät miehen perään kuin oltaisiin menetetty vähintäänkin Lehtisen Jere?

Itse en ainakaan kaipaa joukkueeseen yhtään Nilvikäistä, jos joukkueen pelaajalista olisi -5 pelaajaa niin sitten voisi harkita ihan poliisin roolin. Nykyisessä tilanteessa täysin turha, varsinkin jos pari vahvistusta on vielä tulossa.

Koko tämä Nielukais keskustela pursuaa ainakin minun korvista ja kovaa. Kohta varmaan haetaan jo isoveljeä, isää ja kaikkia maailman armeijta apuun.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Viestin lähetti Daespoo
Nielikäistä on käsitelty varmaan tarpeeksi joten siirränkin keskustelun roolituksen suuntaan.

Tätä näkemyksen pohjalta väitän Pasin olevan loistava valinta nelosketjun kaveriksi.

Jep, ja seuraavaksi voit viedä keskustelua organisaatiopsykologian suuntaan ja arvioida mitä Pasin ottaminen nykyisten pelaajien tilalle vaikuttaa organisaatioon ja sen jäseniin noin niin kuin mentaalitasolla.

"Meillä ei ole tarpaaksi koviä jätkiä, otetaan se Nielukainen, se on kova, samalla voidaan heivata vaikka Jämsänen ja Virkkunen pihalle kun ne on sellaisia surkeita heittopusseja"

Eli pointti on se, että ei niitä pelaajia/työntekijöitä aina oteta/heitetä pihalle sen perusteella mitkä kyvyt/roolit on. Monet asiat vaikuttaa, siis monet muutkin kuin fyysinen koko ja
kovuus.

Mielestäni Blues tekee viisaasti kun pitää Jämsäset ja Virkkuset, sillä viestitetään markkinoille, että Blues pitää huolta omistaan ja päätöksiä ei tehdä yhden kauden perusteella. Pidetään sama runko kasassa ja annetaan pelaajien kehittyä joukkueena.

Pasi olisi varmasti ollut sopiva kaveri neloseen, mutta kun sinne ei tällä hetkellä tarvita yhtään kaveria.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti tapio

Eli pointti on se, että ei niitä pelaajia/työntekijöitä aina oteta/heitetä pihalle sen perusteella mitkä kyvyt/roolit on.

Köhöm.
Zdenek Sedlak --> Johan Davidsson
Jiri Burger --> Shayne Toporowski
Lukas Zib --> Cory Murphy
Filip Turek --> Mike Stapleton
Jiri Zelenka --> Ladislav Kohn

Okei, kyse on ulkomaalaispelaajista. Hiukan eri asia kun nelosketjun vääntäjät. Mutta kuitenkin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Roolitus

..on suomalaisessa kiekkokeskustelussa yllättävän vaikea käsite. Vieläkin. Vähän taustaa:

Suomen maajoukkueet ennen Calgarya ´88 koottiin pääasiassa menetelmällä, jota jotkut täällä suosittelevat: kaikki kotimaisen sarjaan parhaat ja taitavimmat pelaajat samaan joukkueeseen. Tulos: nysväystä, ei mitaleja. Vaikka kiekkoilijoidemme taidoissa ei ollut (N-liitto poislukien) häpeämistä.

Calgaryssa ´88 olivat puikoissa Fööni Matikainen ja Hannu Jortikka. Miehet, jotka toivat roolipelin ryminällä Suomeen. A.Suhonenkin on saman koulukunnan miehiä -mm. Tony Arima ja Anssi Melametsä maajoukkueessa- mutta hänen aikanaan tilanne ei vielä ollut kypsä roolipelaamiselle. Lasken hänet silti kolmanneksi suomalaiseksi roolipelaamisen kehittäjäksi. Ja tässä ei ole HIFK-lisää. Rane Korpikin oli samoilla jäljillä, mutta hänen jengeistään puuttui kuitenkin särmä ja uhmakkuus.

No, Fööni ja Jortsu kelpuuttivat maajoukkueeseen mm. Kai "Härkä" Suikkasen, jonka peli-ideologia edusti hieman tuollaista Nielikäis...sori, kielletty aihe täällä.....rouhijatyyppiä. Kukkahattutädit ja timonyholmit olivat kauhuissaan; miksi tällaiset urpot mahtuvat maajoukkueeseen ja karijaloset jäävät ulkopuolelle? No, sitten päästiin menestyksen makuun ja siitä eteenpäin osaavat valmentajat ja joukkueenjohtajat ovatkin roolittaneet kentälliset esimerkiksi suurinpiirtein Daespoon esittämän mallin mukaan. Minun kentällisissäni myös ykkösessä ja kakkosessa on tilaa yhdelle luupäälle (Ruutu - Davidsson - Caloun esim), jonka ei tarvitse välttämättä olla laitahyökkääjä. Marek Zidlicky pelaa HIFKin ykköskentässä fyysistä ja taitavaa peliä. Kolmosesta voi koota nälkäisen junnukentän/ketjun vaikkapa malliin Pikkarainen - Viitaluoma - Grunn. Tällöin kentällinen saattaa joskus olla hirveässä pistevireessä ja taas toisinaan pelkästään vastustajan iholla ilkeästi irvistäen. Arvaamattomuus on asia, jota valmentajat inhoavat vastustajissaan. No, tämä vain esimerkiksi siitä, että roolittaakin voi monella tavalla.

Hjöördis Harkimo unohti roolipelaamisen merkityksen Areenansa rakentamisen huumassa - vai oliko hänellä koskaan siitä edes käsitystä? 97-99 Jokerit koottiin sillä menetelmällä, että Kai Nurmiset, Kimmo Rintaset ja Veikko Niemiset miehittivät kaikki pelipaikat omien junnujen puriessa tuppea vaihtopenkillä joskus pikavisiitilla kentän puolellakin pyörähtäen. Menestystä ei tietenkään tullut. Tai yksi pronssi, mutta hintalaatusuhteeltaan aika keskinkertainen suoritus. Joku kertoi sitten Hjöördikselle, että HIFKin Westerlund ja Summanen osaavat kasata menestyviä, hyvin roolitettuja joukkueita. Joiden palkkabudjetti saattaa sivumennen sanoen jäädä pienemmäksi kuin tähtipaletin - vai pitäisikö sanoa baletin? Ja niin menestystä tuli taas Ilmalaankin, kun Hjöördis otti jälleen ammattilaiset asialle (kuten Aravirrankin aikoinaan) ja lopetti pelaajien valitsemisen itse. Aravirta, joka ei ole suursuosikkini, on myöskin roolipelimiehiä. Jakke Ruutu, Veke Tuomainen ja kumppanit ovat mahtuneet hänen jengeihinsä. Jopa Mäkkärikin.

Jostain syystä asia on monelle kiekkofanille vaikea. Kun minä näkisin HIFKissä käyttöä Jonni Vauhkoselle -kyllä- saan kuulla, että ei se osaa tehdä pisteitä. (täällähän ei saa puhua siitä yhdestä toisesta pelaajasta, joten käytän miedompaa Vauhkonen-versiota). Koska Jonni (190/95) ei osaa tehdä paljon pisteitä, saamme hänen sijaansa neloskenttään esimerkiksi Mikko Laineen (177/79). Hän nakuttaa ehkä kolme pistettä enemmän kuin Jonni, mutta ei pahemmin osaa horjuttaa vastustajien tähtikentällisten peliä. Osittain myös siksi, että haluaa päästä ykköseen-kakkoseen. Kun taas Vauhkonen (nimi osittain muutettu) rouhisi innoissaan nelosessa ilman pisteajatuksia, sillä joukkueessa on muut kaverit pisteitä tekemässä.

Roolituksen voi ajatella siviilielämästä esimerkin ottaen vaikka siihen malliin, että kenet tilaat hommiin, jos sinun aitasi pitää maalata? Van Goghin tuntihintaan 1000000 eur, onhan hän loistava maalari, vai naapurin Paten, joka maalaa aitasi kossuvissy -tyyppistä korvausta vastaan? Ja on muuten helvetin hyvä aitamaalari, vaikkei kuvaamataito koulussa sujunutkaan juuri muuten kuin hämähäkin kuvia piirrellen.

(typoja)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös