Minun kirjoissani kauppiaat ovat ryssineet "oikeat" hinnat ihan itse. Ei ole yksi tai tai kaksi kertaa, kun olen vähän edes koittanut tinkaista ja "Ei yhtään kyllä pysty, luille menee jo tähänkin hintaan", parin viikon sisään sitten myydään -40%.
Vimeisetkin sympatian rippeet katoaa, kun katsoo monien merkkituotteiden hinnoittelua.
Otetaan tähän kaksi pointtia joskus ajat sitten siellä tiskin takana toimineena ja sen jälkeen alan firmoja konsultoineena.
A)
Kodinelekroniikka, puhelimet ym. myydään Suomessa jo valmiiksi hyvin matalin kattein, käytännössä jos ei vuosihyvitteitä ym. huomioida, niin hyvin liki nollakatteella.
Käytännössä aina isommassa kamppiksessa olevat tuotteet myydään alle sisäänostohinnan ja niitä ei normimyyjäjamppa edes kykene myymään siihen kampanjahintaan kampanja-ajan ulkopuolella, ei vaikka myisi nollakatteella (joka on se lattia jonka alle normimyyjäjamppa ei luonnollisesti pääse).
Kate tehdään sitten ihan muualta, liittymäkaupasta, palveluista, rahoituksista jne.
Toki sitten on aloja joilla oikeasti on vielä liki kaikilla toimijoilla normihinnoissa kunnolla katetta, kuten esim. keittiö- ja huonekalukauppa.
B)
Merkkituotteiden hinnoittelussa se hintasignaali tulee sieltä maahantuojalta/valmistajalta ja jos alitat ohjehinnan, tulee siitä vähintään huonoa palautetta, pahimmillaan menee pienemmältä lafkalta edustusoikeus alta.
Tässä, kuten kaikissa muissakin jutuissa, se kenellä on eniten vääntövoimaa, on se kenen tahdon mukaan mennään.
Ei ole sattumaa, että normaalitilanteessa Applella on heikoimmat katteet ja vittumaisimmat huolto- ja takuukäytännöt jämyn kannalta, eikä ole sattumaa sekään, että silloin kun Nokia dominoi, oli tilanne täsmälleen sama heidän osaltaan.
Sama se on ohjehinnasta poikkeamisessakin muualla kuin kodinelektroniikassa, isoilla on valta.