Mainos

Biisien kopionti cd:ltä tietokoneelle?

• 18 267
  • 75

LKM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Montreal Canadiens
Viestin lähetti Huerzo
Nero on ykkönen tähän hommaan, mutta ei ole ilmainen.

No voi morjens! Nerohan mulla on ollut jo iät ajat mutten edes tiennyt siinä olevan näitä ominaisuuksia. Asensin sen vasta ja sieltähän ne löytyi. Näppärän ilmaisen konvertterin löysinkin netistä, tarkoitus olisi tehdä eniten kuuntelemistani levyistä jonkinlainen kokoelma mp3:sina, polttaa se parille levylle ja kokeilla toimiiko auton cd-soittimessa.
Kiitän avusta!

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Real Playerin basic player on ilmainen ja myös sillä pystyy kyllä polttamaan mp3:t normaali audio-cd:ksi...olikohan http://www.real.com se osoite...

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Easy CD-DA Extractor 6.5

Täältä löytyy ylläolevan audiolevyjen kopiointiohjelman kokeiluversio. Itse käytän sitä sen monipuolisuuden vuoksi, eikä ole minusta edes pahan kallis, kolmekymppiä.

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Re: Easy CD-DA Extractor 6.5

Viestin lähetti lihaani
Täältä löytyy ylläolevan audiolevyjen kopiointiohjelman kokeiluversio. Itse käytän sitä sen monipuolisuuden vuoksi, eikä ole minusta edes pahan kallis, kolmekymppiä.

Loistava ohjelma muuten.

Oisko ilmaista samantyyppistä pientä ohjelmaa olemassakaan?

Siis, riittää et se osaa muuttaa mp3:set wav:eiksi ja toisinpäin.

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Re: Re: Easy CD-DA Extractor 6.5

Viestin lähetti ozo
Loistava ohjelma muuten.

Oisko ilmaista samantyyppistä pientä ohjelmaa olemassakaan?

Siis, riittää et se osaa muuttaa mp3:set wav:eiksi ja toisinpäin.

Täälläkin jo moneen kertaan mainittu CDEX on ohjelma joka tekee edellämainitut asiat ja paljon muuta. Kaiken lisäksi sourceforgen projekti eli loppukäyttäjälle täysin ilmainen ohjelma. Itse käytän tätä silloin harvoin kun moista tarvitsen. Uusimmissa versioissa taitaa cd-levyjen polttokin onnistua suoraan ohjelmasta.

http://www.cdex.n3.net/

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
CD-EX

Viestin lähetti .jarska
Täälläkin jo moneen kertaan mainittu CDEX on ohjelma joka tekee edellämainitut asiat ja paljon muuta. Kaiken lisäksi sourceforgen projekti eli loppukäyttäjälle täysin ilmainen ohjelma.
CD-EX:n ilmaisuus on ihan mukava juttu, mutta olennaisempaa toki on (sen) vapaus.

Itse käytän sellaista mukavaa pientä työkalua kuin Sound Juicer.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Applen iTunes

Täydelliisyyttä hipova ilmainen ohjelma löytyi Applen iTunesin muodossa http://www.apple.com/fi/itunes/download/

Valitettavasti hommasta tuli melko kallis, kun en malttanut olla tilaamatta 40 Gt:n iPodia.

Onko muuten kenelläkään tietoa hyvästä kotistereoihin liitettävästä MP3-soittimesta?

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Itsehän kerkesin pistää kovalevylle reilun 60 gigaa mp3:a, jotain 20 000 biisiä kun levy sano sopimuksen irti, kyllä nauratti.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Oletko päivittänyt Windows Media Playerin? Tee se. Versio 10 takaa sen että CD:t joutaa koipioinnin jälkeen laatikkoon ja varastoon. Itse olen pian kopioinut kaikki levyni ja niiden valkkailu ja kappaleiden haku hyllyssä on nyt historiaa.

CD:t tulevat nätisti valikkoon, aakkosjärjestyksessä ja niistä on helppo kasailla omia listoja. Tämä onkin se paras finessi, omat listat eivät nimittäin vie lisää tilaa kovalevyllä, vaan lista hakee kappaleet aina tarpeen vaatiessa sieltä minne olet ne tankannut.

Kopiointia helpottaa kovasti kun valitset asetuksista avaa kun kopiointi on valmis. Näin kopiointia ei tarvitse kytätä.

Uudella versiolla on myös helppo hakea tietoja kyseisestä levystä ja tallettaa ne tiedostoon. Usein löydät yhdellä napinpainalluksella myös kansikuvan.
Voit tietenkin kirjoitella myös itse levyjen, artistien tai kappaleiden nimiä tiedostoon, jos haluat.
Toiminto löytää aika hyvin tiedot, se tosin ontuu usein kun kysymyksessä on kokoelmalevyt tai jotkut harvinaiset tapaukset.

Tähän mennessä en näe mitään syytä hakea mitään erikoisia ohjelmia tähän, vaan Media Player 10 sisältää kaikki toiminnot mitä tarvitset.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen käyttänyt mp3:sten tekemiseen EAC (Exact Audio Copy) nimistä ohjelmaa ja olen ollut sen toimivuuteen ihan tyytyväinen. Helppo käyttää ja kappaleiden kopiointi sujuu nopsaan.

Noin muuten, eikös omien levyjen rippaaminen ole ihan laillista puuhaa? Mieluummin minä niitä kappaleita koneelta kuuntelen, niin ei levytkään naarmuunnu käytössä ja mene pilalle.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Ted Raikas
Noin muuten, eikös omien levyjen rippaaminen ole ihan laillista puuhaa?
Levyjen kopiointi omaan käytöön on täysin laillista hommaa. Ei kai kukaan voi edes ehdottaakkaan että sinun pitäisi maksaa siitä uudelleen, jos haluat kuunnella sitä koneen kautta...

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti finnishninja
Ei kai kukaan voi edes ehdottaakkaan että sinun pitäisi maksaa siitä uudelleen, jos haluat kuunnella sitä koneen kautta...
Niin, no ei tietenkään. Monilla vaan tuntuu olevan sellainen kanta että mp3 on aina = jotain rikollista ja ehdottoman laitonta.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Monilla vaan tuntuu olevan sellainen kanta että mp3 on aina = jotain rikollista ja ehdottoman laitonta.
Näin on. Sana kopiointi liitetään todellakin usein johonkin laittomaan ja näinhän on se kyllä usein onkin - ei sen puoleen...

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Noin muuten, eikös omien levyjen rippaaminen ole ihan laillista puuhaa? Mieluummin minä niitä kappaleita koneelta kuuntelen, niin ei levytkään naarmuunnu käytössä ja mene pilalle.

Olen ymmärtänyt että levyjen kopiointi omaan käyttöön mihin tahansa muotoon on täysin laillista, mutta mahdollisen kopiointisuojauksen murtaminen ei ole. Eli kunhan levyssä ei ole suojausta, kopiointi on luvallista.

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti vintsukka
Olen ymmärtänyt että levyjen kopiointi omaan käyttöön mihin tahansa muotoon on täysin laillista, mutta mahdollisen kopiointisuojauksen murtaminen ei ole. Eli kunhan levyssä ei ole suojausta, kopiointi on luvallista.

Entä jos kopioin kopiosuojatun levyn siten, että soitan sen kotistereoilla ja kytken piuhat niin, että se tallentuu koneelle ja muokkailen sitten sitä tiedostoa jollain wave-editorilla? Tavallaan en ole silloin murtanut mitään kopiosuojauksia, vaan käyttänyt maalaisjärkeä.

Tällä systeemillä olen kopioinut vanhat c-kasettini paremmin kuunteluun sopivaan muotoon.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Viestin lähetti teemu73
Entä jos kopioin kopiosuojatun levyn siten, että soitan sen kotistereoilla ja kytken piuhat niin, että se tallentuu koneelle ja muokkailen sitten sitä tiedostoa jollain wave-editorilla? Tavallaan en ole silloin murtanut mitään kopiosuojauksia, vaan käyttänyt maalaisjärkeä.

Käsittääkseni tuo luokitellaan kopiosuojauksen kiertämiseksi, mikä ei ole sallittua. Eri asia tietysti on, kuka sitä valvoo.

tigger

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lataa netistä joko Neron tai Roxion
ns. Full-version ja etsii netistä siihen toimivan crackin.

En tietenkään itse kokeillut, kaverit kertoivat...

Joku hypetti mediaplayeriä, mutta uusi winamp, jossa
nettiradio/-tv ominaisuus on mielestäni IMHO parempi.

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Viestin lähetti vintsukka
Käsittääkseni tuo luokitellaan kopiosuojauksen kiertämiseksi, mikä ei ole sallittua. Eri asia tietysti on, kuka sitä valvoo.

Onkohan näistä kopiosuojausten kiertämisistä ennakkotapausta jossa se olisi määritelty laittomaksi? Ainakin Dvd-Jonin tapauksessa kopiosujauksen kiertäminen määriteltiin sallituksi siinä määrin mitä se on tarpeellista yhteensopivuuden takaamiseksi. Muistaakseni edelleen Suomen (tekijänoikeus?)laki määrittelee että tietokoneohjelmien, ajureiden yms. "reverse engineering" on sallittua esimerkiksi sellaisissa tapauksissa, missä se on välttämätöntä yhteensopivuuden takaamiseksi (toki tietyin rajoituksin mutta kuitenkin). Olettaisin että tuo kopiosuojauksen kiertäminen on sallittua jos sitä ei tehdä hyötymistarkoituksessa eikä aiheuteta taloudellista vahinkoa tekijänoikeuden omistajille.

Vielä parempi kysymys on että jos minulla on käyttöjärjestelmä jossa nuo kopiosuojauksen takana olevat DRM-kikkailut eivät toimi vaan esimerkiksi kopiosuojatut CD-levyt soivat tietokoneessani kuten muutkin CD-levyt niin syyllistynkö kopiosuojauksen kiertämiseen eli ko. käyttöjärjestelmän käyttäminen kopiosuojattujen CD-levyjen soittamiseen tai muuntamiseen muuhun muotoon on laitonta?

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Sanotaan nyt heti kärkeen että en ole minkäänlainen asiantuntija enkä osaa mitään lähteitä mutuilleni antaa.

Itse olen asian ymmärtänyt niin, että levyjen kuunteleminen millään laitteella ei ole missään tapauksessa kiellettyä (vaan jopa suotavaa) mutta suojatusta levystä kopion tekeminen on laitonta. Edelleen siis lähinnä mutusta kyse ja korjauksia luuloihini otetaan ilolla vastaan.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuosta levykopioinnista vielä hiukkasen:

Jokaisesta ostamastasi tallenteesta (ääni- ja kuvatallenne sekä tietokoneohjelma)saat tehdä varmuuskopion itsellesi, oli se kopiosuojattu tai ei.

Tietokoneohjelmista pääsääntöisesti ei saa luovuttaa kopioita toisille. Jotkut ohjelmatalot (eivät kaikki) antavat työntekijän asentaa työpaikan ohjelma kotikoneelle.

Äänitteestä voi tehdä lainsäätäjän sanoin "muutaman" kopion. Lain kirjain ei toistaisesksi tunne kopiosuojausta, joten sen murtaminen juridisesti ei ole laitonta. Moraaliseen hyväksyttävyyteen en ota kantaa.

Kopioiden laajamittainen levittely tai maksun periminen yhdestäkin kopiosta on piratismia ja lainvastaista.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kertokaahan nyt rakkaat veljet, mistä kannattaa ja ennen kaikkea pystyy ostaa biisejä ja levyjä mp3-muodossa. Itse olen tähän mnnessä käyttänyt iTunesia, mutta valikoimaa tarvittaisiin lisää. Napsteri ja Realplayerit on testattu, mutta niistä ei myyydä musiikkia USA:n rajojen ulkopuolelle.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tähän hätään löytänyt parempaakaan ketjua.

Eli onko kellään täältä kokemusta siitä, että DVD:lta rippaa ääniraitaa koneelle esim. mp3 muotoon? Olisi nimittäin halua muutamalta DVD:lta saada biisejä mp3 muotoon, joten neuvot johonkin suht simppeliin ja yksinkertaiseen keinoon tehdä tuo rippaus olisi tervetullut.

Toki tätä voisi etsiä itsekin googlesta, mutta Jatkoajasta on yleensä asiaan kuin asiaan melkein saanut selkeimmät ja toimivimmat neuvot, joten luotan tähän paikkaan asiantuntijoineen. =)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy