Mainos

Biisien kopionti cd:ltä tietokoneelle?

• 18 267
  • 75

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Nykyään todella monet hyödykkeet ovat ei fyysisiä, kuten esim. maksulliset webbilehdet, tietokoneohjelmat ja maksulliset tietopalvelut. Miten musiikki eroaa näistä? Sinun logiikallas tietokoneohjelmien kräkkääminen on ok? Ja murtautuminen maksullisiin palveluihin ja niiden käyttäminen ilmaiseksi? Eihän ohjemoijakaan varsinaisesti "menetä" mitään kun joku kräkkää hänen tekemänsä ohjelman kuin jos menettäisi autonsa? Jokainen meistä voisi sortua tuohon ajatuskuoppaan: "En kuitenkaan ostaisi." Selkeää itsensä pettämistä."

Minun moraalillani Jedi Academy on hallussani 30 min kuluttua...ehkä laillisesti ehkä ei, so not.

Ja ei minun tarvitse sanoa itselleni etten ostaisi tuotetta, koska en ostaisi sitä kuitenkaan. Olen viimeksi ostanut musiikkicd:n 8 vuotta sitten ja sen jälkeen imuttanut ehkä 2-5 levyä+muutama kymmenen yksittäistä biisiä. Ehei, en todellakaan olisi ostanut kyseisiä levyjä yksittäisten kappaleitten takia. Olisin silloin joko kysellyt poltettua levyä kavereilta tai sitten ollut ilman, niin helppoa se on.

Ohjelmien kräkkäys on laitonta joten tämän keskustelun osion voi jättää sikseen.

"Lähinnä tällä hetkellä eniten huolestuttaa se, että jotkut ihmiset ajattelevat, että on ihan ok imuttaa kaikki kuuntelemansa musiikki netistä samoin kuin käyttämänsä tietokoneohjelmat. Minkälaisen signaalin saavat esim. tälläisten ihmisten lapset? Monet meistä tekevät työkseen bittivirtaa. Nykyään varastetaan sitä. Ennen varastettiin naapurin pellosta perunoita."

Musiikin imuttaminen on yhtä laillista kuin kaupasta ostaminen, miksi siis yrität tehdä siitä muunlaista?
Kun niin kovasti yrität perustella väitteitäsi omalla moraalillasi muista että toisilla ihmisillä on toisenlaiset moraaliset näkemykset.
Pelien kohdalla tilanne on sinänsä valitettavaa että helppo saatavuus kostautuu pelintekijöille, olen kyllä tiedostanut tämän itsekin mutta toisaalta jos ostaisin jokaisen pelaamani pelin voisin todellakin sanoa olevani vararikossa. Toki voisin olla pelaamatta mutta miksi kun voin hankkia pelit ilmaiseksikin, maksanhan muutenkin kuukaudessa useita kymmeniä euroja laajakaistaliittymästä?

Tosin pitää sanoa että olen ostanut elämäni aikana pari peliä joista yksi on vieläkin aktiivisessa käytössä(2 vuotta ostohetkestä, mukaanlukien 2 lisälevyä ko. peliin jotka myös olen ostanut) ja aion vakavasti harkita myös ko. pelin jatko-osan hankintaa kun se ilmestyy ensi vuonna. vähintään 70% pelaamistani peleistä on sellaista kertakäyttökamaa että 50€ maksaminen on rahan heittämistä hukkaan.
Toisaalta warettaminen on antanut kipinän vanhempien pelien hankintaan, ongelmaksi muodostuu vain niitten heikko saatavuus ja siksi onkin tyydyttävä p2p-verkkoihin saadakseen pelata vaikkapa LucasArtsin mahtavia seikkailupelejä.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varjo, en todellakaan yritä perustella väitettäni omalla moraalillani, kun en väitä mitään. Totean, olen eri mieltä ja olen huolissani. Mutta en väitä. Sinä saat tehdä ihan mitä haluat, toivottavasti teet oman moraalisi mukaan oikein. Niin minäkin teen.

En missään kohtaa ole yrittänyt tehdä musiikin imuttamisesta "laitonta" vaan moraalitonta. Ja kyllä, tässä puhutaan siis _minun_ moraalistani. Laki ei sinällään minua kiinnosta vaan se, että ihmiset elävät sopusoinnussa keskenään (olipa kauniisti sanottu). Mielestäni lain _orjallinen_ noudattaminen joka asiassa on naivia. Ihmiset, jotka eivät pysty ajattelemaan omilla aivoillaan tarvitsevat sääntöjä joka asiaan. Ihmisellä on oikeus ja velvollisuus vastata itse omista tekemisistään. "Mies tulee ja mies menee ja mies vastaa itse tekemisistään" vai miten siinä tuntemattomassa sanottiinkaan?

Yritän vaikuttaa kirjoittamalla _mielipiteisiin_. Minusta olisi mukavaa, jos joku kirjoitukseni perusteella tulisikin ostaneeksi sen levyn kaupasta imuttamisen sijaan tai odottaisi että suosikkipeli ilmestyy alehyllyyn.

masahiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK,HIFK,Juventus,
Liverpool
Viestin lähetti Ikijokeri
Itse käytän kopioimiseen Windows Media Playeriä. Tähän asti kaikki on mennyt mutkitta, ei ole tarvinnut hakea netistä mitään erityistä ohjelmaa kopioimista varten.

Kuten myös,on toiminut hyvin,helppoa ja yksinkertaista käyttää.
Eikä todellakaan tarvii metsästää netistä ohjelmia,eikä muutakaan.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti varjo

Minun moraalillani Jedi Academy on hallussani 30 min kuluttua...ehkä laillisesti ehkä ei, so not.

Juu, älä anna sen häiritä.

Ohjelmien kräkkäys on laitonta joten tämän keskustelun osion voi jättää sikseen.

Kerropa varjo, miten pelaat Jedi Academya ilman kräkättyä jediacademy.exeä?
Haetko gamecopyworldistä no-cd-exen vai nappaatko CD-imagen mukana tulleen häkätyn exen?

Juu, arvaan jo, että kerrot että SINÄ et ole tehnyt mitään väärää, koska SINÄ et ole poistanut CD-tarkistuksia, sinä olet vain viaton loppukäyttäjä...

Kun niin kovasti yrität perustella väitteitäsi omalla moraalillasi muista että toisilla ihmisillä on toisenlaiset moraaliset näkemykset.

Juu, se on kyllä huomattu, että kaikilla warepeeloilla on ihan oma logiikkansa sen omalaatuisen moraalin lisäksi.

Pelien kohdalla tilanne on sinänsä valitettavaa että helppo saatavuus kostautuu pelintekijöille, olen kyllä tiedostanut tämän itsekin mutta toisaalta jos ostaisin jokaisen pelaamani pelin voisin todellakin sanoa olevani vararikossa. Toki voisin olla pelaamatta mutta miksi kun voin hankkia pelit ilmaiseksikin, maksanhan muutenkin kuukaudessa useita kymmeniä euroja laajakaistaliittymästä?

Ihme juttu! Miksi meidän muiden pitää harrastaa sitä, mihin meillä on varaa? Saanko nyt sinulta luvan käydä "lainaamassa" vaikka ilmailukerhon Cessnaa, kun itellä ei oo varaa lentolupakirjaan ja lentotunteihin?

Voi tsiisuksen veri ja pyhä äiti...

Suosittelen edullisempia harrastuksia, esim. lenkkeilyä.

PS: Muistathan vastata kaikkien warepeelojen suosikkimantralla siitä, kuinka "ostan kaikki pelit, joita pelaan pidempään" ja "pelit on niin bugisia että niitä pitääkin warettaa" tai jotain muuta yhtä uskottavaa.

muaddib

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Kerropa varjo, miten pelaat Jedi Academya ilman kräkättyä jediacademy.exeä?
Haetko gamecopyworldistä no-cd-exen vai nappaatko CD-imagen mukana tulleen häkätyn exen?

Juu, arvaan jo, että kerrot että SINÄ et ole tehnyt mitään väärää, koska SINÄ et ole poistanut CD-tarkistuksia, sinä olet vain viaton loppukäyttäjä..."

En väitä etten olisi mahdollisesti tehnyt väärin, en vain itse näe asiaa tarpeeksi merkityksellisenä jotta jaksaisin siitä välittää...aivan kuten saatan joskus kulkea punaisia päin jos risteysalue on "tyhjä".

Jos katsot tarkemmin mihin viestini viittaa niin huomaat etteivät omat tekoni ja ohjelmistopiratismi(vaikkakin on huono sana tässä yhteydessä) liity Axel. K.:n aloittamaan aiheeseen.

"Ihme juttu! Miksi meidän muiden pitää harrastaa sitä, mihin meillä on varaa? Saanko nyt sinulta luvan käydä "lainaamassa" vaikka ilmailukerhon Cessnaa, kun itellä ei oo varaa lentolupakirjaan ja lentotunteihin?"

Taas väärin. Lainatessasi Cessnaa saatat vaarantaa koneen olemassaolon ts. rikkoa sen, "lainatessasi" dataa et mitenkään voi rikkoa alkuperäistä versiota ja siten aiheuttaa vahinkoa sen omistajille.

Jos taas ilmailukerhon tarkoitus on vuokrata Cessnaa ja sen "lainaaminen" estää tätä toimintaa niin taas silloin ollaan haitattu ilmailukerhon toimintaa.

"PS: Muistathan vastata kaikkien warepeelojen suosikkimantralla siitä, kuinka "ostan kaikki pelit, joita pelaan pidempään" ja "pelit on niin bugisia että niitä pitääkin warettaa" tai jotain muuta yhtä uskottavaa"

Kuten sanoin, olen ostanut suurinpiirtein 2 peliä joista kumpaakin pelaan yhä QED.
Toisaalta, jos saan pelin ilmaiseksi niin miksi maksaisin? Loppujen lopuksi olen sen verran ahne että pidän 50€ mieluummin itselläni ja pelaan peliä, kuin että annan ne pois ja pelaan peliä.

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Viestin lähetti varjo

Auto - konkreettinen hyödyke

Musiikki - bittivirtaa

Monet asiakirjat ovat myös nykyään bittivirtaa. Onko siis laillista esimerkiksi lainata jonkun sähköpostit ja laittaa ne internettiin jakoon, eihän tästä alkuperäinen omistaja mitään kärsi, hänellehän jää originelli kotikoneellensä? Nykyään tämä "kaverille" lainaaminen/kopiominen on menettänyt käsityksensä, koska "kaveri" voi olla toisella puolella maapalloa asuva ihminen jota ei oikeasti edes tunne ja näitä "kavereita" löytyy tuhansia, eikä sitä normaalia naapurin Kakea, Pertsaa ja Jormista. Tämän "laittoman" kopiomisen aloitti oikeastaan C-kasetit suuremmassa määrin, mutta silloin ei laaja levitys ollut vielä mahdollista. Nyt levitys on pienessä ajassa räjähtänyt ihan mielettömäksi, jolloin se alkaa jo tuntua artistin/levy-yhtiön/jälleenmyyjän kukkarossa ja samalla varmasti myös kuluttajan kukkarossa. Varmasti tavallinen toope maksaa jonkun verran lisää Cd-öevyn hinnassa siksi, että "oon niin vitun köyhä opiskelija"- ja "nykymusiikki on paskaa, ei siitä kannata maksaa"ihmiset saavat kuunnella musiikkia ilmaiseksi. Toisaalta jääkiekko-otteluunkin saa siis tämän moraalin mukaan mennä ilmaiseksi, ei siitä kukaan kärsi.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo

Toisaalta, jos saan pelin ilmaiseksi niin miksi maksaisin?
Nii-in, miksi pitäis ostaa Volkkari kun voi pölliä Mersun?
Keksivätköhän kaikki varkaat, warepeelot ja muut pikkunilkit yhtä hauskoja omantunnonrauhoittajia?

Elämän suuria mysteereitä

muaddib

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Nii-in, miksi pitäis ostaa Volkkari kun voi pölliä Mersun?
Keksivätköhän kaikki varkaat, warepeelot ja muut pikkunilkit yhtä hauskoja omantunnonrauhoittajia?

Elämän suuria mysteereitä"

Ja taas, ilmeisesti koko waretuskäsite on aivan liian vaikea monille kun tuota auton luvatonta käyttöönottoa jatkuvasti otetaan esiin.

Kun pöllii Mersun, joku menettää.
Kun warettaa pelin/ohjelman kukaan ei menetä mitään.

Varastanko minä valtiolta kun en maksa tupakka/alkoholiveroja?

Ovatko kaikki sinun käyttämäsi ohjelmat laillisia?
Yleensä kun pahimmat moralistit ovat niitä jotka eivät vain kehtaa tunnustaa "kaverilta saatua" Windows XP:tään tms.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo

Kun warettaa pelin/ohjelman kukaan ei menetä mitään.

Jos minä koodaan 5000€ arvoisen tietokoneohjelman ja sinä ostat sen, jonka jälkeen annat sen ilmaiseksi kaikille muillekin sitä ohjelmaa haluaville/tarvitseville 100 henkilölle, niin enkö minä ole menettänyt about 500 000€?

Jos olen hikipäässä (ja hampaat irvessä) koodannut ko. ohjelmaa 1600 tuntia, niin onko 50 senttiä/tunti mielestäsi asianmukainen korvaus kahden vuoden työstä?

Niin, epäilemättä se on suurimmalle osalle warepeeloista ihan vieras ajatus, jotkut ihmiset joutuvat tekemään töitä elääkseen.

Epäilemättä tähän tulee taas warepeelologiikalla vastaus:"Ziiz voi vide oisit ruvennu bussikuskiks!" tai "Olisit myyny halvemmalla!"

Ovatko kaikki sinun käyttämäsi ohjelmat laillisia?

Yleensä kun pahimmat moralistit ovat niitä jotka eivät vain kehtaa tunnustaa "kaverilta saatua" Windows XP:tään tms.

Ovat. Pitää paikkansa.

muaddib

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täällä näyttää olevan käynnissä jonkinlainen kähy levyjen kopioinnista:) Itse avasin joskus tämän ketjun saadakseni neuvoja miten saisin omistamani levyt tietokoneelle, eikä mielessänikään käynyt ajatus biisien kopiomisesta netistä omalle tietokoneelleni - maailma muuttuu eskoseni. Ostin tuossa vähän aikaa sitten Leila K:n levyn ja yritin kuunnella sitä 4 kuukautta vanhassa autossani, ei pihaustakaan - vanhoissa kotistereoissa toimii hienosti.

Olen ostanut pikkunappulasta asti jokaisen levyn mitä olen kuunnellut ensin joko LP:nä tai CD:nä, enkä ole koskaan kopionut itselleni muiden levyjä. Mikäli levy-yhtiöt halauvat myydä tällaista kopiosuojattua paskaa, niin pitäkööt perkele levynsä. Netistä ladatut biisit saa hienosti kopioitua cd:lle, jotka toimivat jopa BMW:n cd-soittimessa...

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti t4
Täällä näyttää olevan käynnissä jonkinlainen kähy levyjen kopioinnista:) Itse avasin joskus tämän ketjun saadakseni neuvoja miten saisin omistamani levyt tietokoneelle, eikä mielessänikään käynyt ajatus biisien kopiomisesta netistä omalle tietokoneelleni - maailma muuttuu eskoseni.

Juu, sori vaan ketjusi dereilaamisesta.

Saman olen tehnyt älppärikokoelmalleni, savikiekot ämpeekolmosiks.

Ja sori sättiviesti.

muaddib

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Jos minä koodaan 5000€ arvoisen tietokoneohjelman ja sinä ostat sen, jonka jälkeen annat sen ilmaiseksi kaikille muillekin sitä ohjelmaa haluaville/tarvitseville 100 henkilölle, niin enkö minä ole menettänyt about 500 000€?"

Miten voi menettää jotain mitä ei ole koskaan omistanutkaan?

Kas, menetin juuri Tsiljardi euroa kun en tajunnut ostaa Nokiaa 80-luvulla.

Kysyn uudestaan, varastanko minä(entä sinä?) valtiolta kun en maksa tupakkaveroja?
Jos Suomessa myydään 100kpl tupakka-askeja joista valtio saa verotuloa vaikkapa euron per aski niin eikö valtio menetä rahaa koska minä en osta tupakkaa?

Jos minä ostaisin askin, valtio saisi euron verotuloja...Eli minun typeryyteni tähden valtio menettää useita euroja vuodessa koska en osta tupakkaa.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varjo, toivottavasti joku joskus väheksyy yhtä paljon sun tekemää työtä kuin sä näytät väheksyvän muiden. Sä olet naurettava provottaja.

Keskustelu päättyy ainakin mun osalta tähän.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti varjo
Kysyn uudestaan, varastanko minä(entä sinä?) valtiolta kun en maksa tupakkaveroja?
Ei varmasti pitäisi osallistua tähän keskusteluun, mutta menköön. Otatko sinä, varjo, käyttöösi ne savukkeet, joista et maksa tupakkaveroa?

Joillekin pitäisi opettaa vaikka sitten saunan takana oikean ja väärän käsitteet. Sinä kuulut niihin.

Ja ne pakolliset mantrat: ostan levyni enkä kopioi ohjelmiani.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo
"Jos minä koodaan 5000€ arvoisen tietokoneohjelman ja sinä ostat sen, jonka jälkeen annat sen ilmaiseksi kaikille muillekin sitä ohjelmaa haluaville/tarvitseville 100 henkilölle, niin enkö minä ole menettänyt about 500 000€?"

Miten voi menettää jotain mitä ei ole koskaan omistanutkaan?
Voi sun kanssas...

Uudet pohjat tapauksessa Warettajat vs. Järjenkäyttö...

Tupakkavertauksesi on lähes yhtä epätoivoinen ja säälittävä kuin warettajien puolustuspuheet yleensäkin. Olisi ehkä ollut ymmärrettävämpää, jos polttaisit tupakkaa ilmaiseksi, maksamatta niitä veroja+askin hintaa, mutta tämä todellakin kertoo paljon warettajien omalaatuisesta järjenjuoksusta...

Ja juu, valtio menettää verotuloja, kun et osta tupakkaa. En minäkään enää, kun lopetin.

Tapasi mukaan takerrut nyt jostain syystä tähän omistusaspektiin - ilmeisesti koska skeittaat jo muutenkin ns. heikoilla jäillä - tietenkään tekijänoikeutta tai immateriaalista käyttöoikeuslisenssiä ei sinun warettaja-logiikallasi voi omistaa. Onneksi olet väärässä.

Jos jokaisen käyttöoikeuslisenssin myyntiarvo on 5000€ ja 100 henkilöä/firmaa jättää sen maksamatta ja käyttää sovellusta silti, niin nykyisen lainsäädännön mukaan kyseessä on rikos.

Ymmärrän kyllä, kiusaus on suuri, ja warettaminen on helppoa. Loppujen lopuksi toimintasi on yhtä ylevää, kun niiden narkkarireppanoiden, jotka pöllivät maastopyöriä ostaakseen heroiinia, johon heillä ei muuten olisi ikinä varaa - ymmärrettävää mutta säälittävää.

Ja hei, onhan niillä pyörien omistajilla vakuutukset, joten ei muuta kuin maastopyöriä warettamaan! Kukaan ei menetä mitään, kun vakuutukset on kunnossa!

muaddib

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Ei varmasti pitäisi osallistua tähän keskusteluun, mutta menköön. Otatko sinä, varjo, käyttöösi ne savukkeet, joista et maksa tupakkaveroa"

Niin, tämähän on tässä se pieni ongelma verrattuna ohjelmien käyttöön. Mutta toisaalta, tuotteestahan minä maksan sen tuottajalle, valtio vetää vain siitä välistä oman osansa.
Jos minä en haluaisi antaa rahoja tupakkayhtiöille niin silti pimittäisin rahaa valtiolta joka ei saakaan verotuloja.

Jos taas tilaisin näitä tax-free tupakoita esim. Espanjasta(mikäs discountsmoking-firma se olikaan joka lähettää sieltä kartonkeja postissa tänne) niin tällöin en maksaisi veroja vaikka voisin maksaa veroja ostamalla tupakat Suomesta. Toki tässä yhteydessä terveydenhuoltokulut pitää ottaa huomioon eli valtio todellakin menettäisi rahaa. Mutta jos jätämme tämän näkökannan ulkopuolelle niin tekisinkö väärin tilatessani verottomia tupakoita täysin laillisesti?

"Joillekin pitäisi opettaa vaikka sitten saunan takana oikean ja väärän käsitteet. Sinä kuulut niihin."

Ou jees, Eii meillä pohojanmaalla katsella hyvällä tollaisia pitkähiuksisia/homoja/mustaihoisia yms. Kyllä on hyvä että tällaisetkin luonnonoikut vietäisiin saunan taakse koulutettaviksi.

Kyllä minä tunnen oikean ja väärän käsitteet, ne vain eivät ilmeisesti ole samat kuin sinun määritelmäsi.
Harjoitustehtäväksi jääkin pohtia onko jompikumpi meistä väärässä vaiko kummatkin.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
muaddib:

En minä toimintaani puolustele moraalilla tai muullakaan, etenkin kun kyseessä on vieläpä laiton toiminta(vai harrastanko sittenkään sitä?).

Askistahan maksaisin tuottajalle, verot ovat siinä vain sellainen aineeton lisämaksu jolla kuitataan terveyskuluja yms.

Ja vaikka kuinka intät niin jotain mitä ei ole ei voi menettää.
Minä voin aina sanoa että en ostaisi jotain tuotetta ja se riittää, koska mitään muuta näyttöä ei ole.
Et voi menettää sellaista jonka omistamisesta sinulla on vain oletuksia, JOS 100 ihmistä ostaisivat tämän tuotteen jne.

"Ja hei, onhan niillä pyörien omistajilla vakuutukset, joten ei muuta kuin maastopyöriä warettamaan! Kukaan ei menetä mitään, kun vakuutukset on kunnossa! "

Omavastuu? Vakuutusyhtiöt nostavat vakuutusten hintoja joka vaikuttaa myös muihin.

Ohjelmistojen kanssa voidaan katsoa lähdetäänkö kilpajuoksuun ja nostetaan hintoja vaiko kehitetäänkö systeemiä siten että laiton hankinta muuttuu kannattamattomaksi.
Uskoisin että iso osa normaaleista warettajista lopettaisi touhun jos ohjelmien ostaminen olisi helpompaa kuin warettaminen, enkä puhu nyt ainoastaan hinnasta.

Ja ainahan meillä on OpenSource, vaikka itse en siihen hirveästi toivoani pistäkään.

Mutta kokonaisuudessaan tämä keskustelu ei nyt edisty yhtään mihinkään suuntaan joten jatkaminen on suhteellisen turhaa.

Viimeksi muokattu:

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo
muaddib:

En minä toimintaani puolustele moraalilla tai muullakaan, etenkin kun kyseessä on vieläpä laiton toiminta(vai harrastanko sittenkään sitä?).

Ok, vaikeatahan sitä on puolustella - jos joku warettaisi tekemiäni/suunnittelemiani sovelluksia, nakkaisin virtuaalisesti turpaan - moraalitonta tai ei.

Ja vaikka kuinka intät niin jotain mitä ei ole ei voi menettää.
Minä voin aina sanoa että en ostaisi jotain tuotetta ja se riittää, koska mitään muuta näyttöä ei ole.
Et voi menettää sellaista jonka omistamisesta sinulla on vain oletuksia, JOS 100 ihmistä ostaisivat tämän tuotteen jne.

Ei ketään tuomita kioskimurrostakaan, jos näyttöä ei ole. Harva silti hyväksyy kioskimurrot, polliisit mukaanlukien.

Ja onneksi vallitseva lainsäädäntö on edelleen eri mieltä kanssasi.

Niin, kukahan tässä inttää... Se on tietysti helpompaa kuin perehtyä vallitseviin tosiasioihin, ohjelmistoteollisuuteen, softabisnekseen sekä tekijänoikeuslainsäädäntöön.

Eräs asia mikä kannattaisi ottaa myös huomioon:

Jos Shogun:Total War -peliä olisi myyty yksi kopio sinulle, varjo, ja olisit pistänyt sen jakoon kaikille muille pelaajille.... Olisitko koskaan saanut pelattavaksesi Medieval:Total Waria, kun Creative Assembly olisi pistänyt projektin poikki rahojen loppuessa? Koska eihän Shogunin warettaminen ollut keneltäkään pois?

Nyt häviäjiä olisivat olleet kaikki Total War-addiktit, sinä ja minä mukaan lukien. Hyviä PC-pelejä tulee nykyään jo niin vähän, että kannattaa miettiä, haluaako tulevaisuudessa pelata pelkästään jotain Super Mario Commander: Mortal Command&Conquer Kombat-tasohyppelyä GameCubella, kun kaikki pelintekijät ovat EA:n, Sonyn ja Nintendon leivissä.

Ohjelmistojen kanssa voidaan katsoa lähdetäänkö kilpajuoksuun ja nostetaan hintoja vaiko kehitetäänkö systeemiä siten että laiton hankinta muuttuu kannattamattomaksi.
Uskoisin että iso osa normaaleista warettajista lopettaisi touhun jos ohjelmien ostaminen olisi helpompaa kuin warettaminen, enkä puhu nyt ainoastaan hinnasta.

Kyllä, olen täysin samaa mieltä. Warettaminen täytyisi tehdä kannattamattomaksi, mutta en näe sen tapahtuvan lähitulevaisuudessa. Suurin osa anti-warettaja-tekniikasta kiusaa vain laillisia käyttäjiä.

Eiköhän se hinta ole kuitenkin se ainoa määräävä tekijä, välttävilläkin IT-taidoilla warettaminen on aivan naurettavan helppoa, ja aina on joku kaveri, joka...

Ja ainahan meillä on OpenSource, vaikka itse en siihen hirveästi toivoani pistäkään.

En minäkään, vaikka hyvällä asialla ollaankin. Tosin monet OpenSource-sovellukset edustavat loistavaa laatuajattelua - sana, joka on IT-busineksen "kuuma teema", mutta jonka kanssa on sitten vähän niin ja näin noilla "oikeilla" firmoilla.

muaddib

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Selitys se on huonokin selitys", voisi sanoa tuosta "bittivirran varastaminen on ok, kun omistaja ei siinä konkreettisesti menetä mitään"-jutusta.

Kyllähän sitä keksii vaikka kuinka paljon vastaavia esimerkkejä, jossa alkuperäinen omistaja ei menetä mitään, vaikka joku vetääkin välistä.

Oletetaan, että täysin hypoteettinen henkilö, herra V Espoosta, päättää hankkia itselleen kunnon talon ja antaa sen suunnittelun kalliin huippuarkkitehdin hoidettavaksi. No, herra V:n naapuritontin omistaja ajattelee, että "miksi maksaisin, kun saan ilmaiseksikin" ja käy yön aikana valokopioimassa herra V:n talon piirrustukset. Herra V ei tietenkään joudu maksamaan itse yhtään sen enempää, vaikka naapuri kopioikin piirrustukset.

Seuraavaksi herra V päättää hankkia lautasantennin uuden loistotalonsa katolle. Naapuri jälleen päättää säästää omissa kustannuksissaan ja käy yön aikana vetämässä lautasesta johdot omaankin telkkariinsa. Jälleen herra V maksaa kanavistaan yhtä paljon kuin aikaisemminkin, vaikka naapuri katselee siinä sivussa ilmaiseksi.

Warettajien logiikalla naapurin toimissa ei ole mitään väärää, koska herra V ei kummassakaan tapauksessa menetä mitään.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Jos Shogun:Total War -peliä olisi myyty yksi kopio sinulle, varjo, ja olisit pistänyt sen jakoon kaikille muille pelaajille.... Olisitko koskaan saanut pelattavaksesi Medieval:Total Waria, kun Creative Assembly olisi pistänyt projektin poikki rahojen loppuessa? Koska eihän Shogunin warettaminen ollut keneltäkään pois?

Nyt häviäjiä olisivat olleet kaikki Total War-addiktit, sinä ja minä mukaan lukien. Hyviä PC-pelejä tulee nykyään jo niin vähän, että kannattaa miettiä, haluaako tulevaisuudessa pelata pelkästään jotain Super Mario Commander: Mortal Command&Conquer Kombat-tasohyppelyä GameCubella, kun kaikki pelintekijät ovat EA:n, Sonyn ja Nintendon leivissä."

Kyse on kuitenkin loppupeleissä vapaasta markkinataloudesta, eivätkä omat tekemiseni vaikuta siihen mitenkään.
Jos Total War sarjaa ei oltaisi jatkettu niin se olisi sinänsä ollut menetys mutta toisaalta koska emme tietäisi siitä niin olisiko menetystä edes sattunut?
Suuntaus on jo vahvasti esittämääsi suuntaan eikä se siitä enää kovin helpolla tule kääntymään, mainittakoon että seikkailupelit eivät kadonneet waretuksen takia...

Senpä takia itse warettelen tarpeen vaatiessa kunnes se jotenkin estetään/muuttuu helpommaksi ostaa ohjelmistot.
Aina ei voi voittaa mutta koska omat tekemiseni ovat merkityksettömiä en näe myöskään mitään syytä ruveta rehelliseksi, kun ilmaisiakin luonaita on.

Moto: Ei tuo esimerkkisi mitenkään minua haittaisi ellei tuo satelliittiviritys heikentäisi oman kuvani laatua.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti muaddib

Jos minä koodaan 5000€ arvoisen tietokoneohjelman ...

Et sinä eikä muutkaan koodaa minkään arvoisia tuotteita. Tuotteille määräytyy hinta markkinoilla. Markkinoilla on sitten siihen tuotteen hintaan vaikuttavia tekijöitä, kuten tässä tapauksessa mm. kopioinnin helppous.

Myös se muusikko joka katsoo, että levyjä poltetaan liikaa, voi lopettaa niiden valmistuksen ja heittää keikkaa ja elää niillä rahoilla. Jaa ei saa keikkaa kun ei ole levyä. Voi voi, täytyy sitten tehdä se levy ja hinnoitella se oikein. Tai sitten voi aloittaa karmaisevan julkisuuskampanian kuinka heitä sorretaan kun maailma toimii länsimaisesti ja ihmiset ajattelevat vain omia rahojaan, eikä meidän köyhien muusikoiden.

Katsoin tuossa verkkokaupasta pelien hintoja. Uudet XBOX ja muut konsolipelit maksavat esim. 64€ ja sama peli PC:lle 49€. Onko tuo kopioinnin helppous nyt niin huono juttu välttämättä.

Usein näkee ja kuulee väitettävän, että ohjelmia ja musaa kopioidaan ja se nostaa niiden hintoja. Tuo väite on ainakin täysin huuhaata. Ikään kuin pelimyyjä myisi pelin halvemalla koska "myyjän moraali" sanoo että ei tarvi niin paljon ottaa. Myyjä ottaa aina sen hinnan minkä asiakas suostuu maksamaan.

Muutenkin tämä keskustelu musan ja ohjelmien kopioinnin moraalittomuudesta on mielestäni outoa. Miksi kuluttajan pitää toimia moraalisesti oikein, kun kauppakaan ei sitä tee. Se on myös se syy miksi taistelu kopiointia vastaan on tuomittu menemään perseelleen.

Jos esim. kaikki DVD burnereita valmistavat firmat sopisivat että niillä ei voi polttaa laitonta softaa/elokuvia, niin kyllähän ne voisi sen teknisesti tehdä. Eivät tee, koska niiltä puuttuu moraali. Jos joskus yritykset tekevät jotain moraalisesti katsoen positiiviselta näyttävää, ne tekevät sen kuitenkin vain rahan takia.

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mua ottaa päähän enemmän kuin laki sallii tuo CD levyjen kopiosuojaus. Heti kun CD levyn patenttisuoja meni umpeen, rupesivat levy-yhtiöt tuottamaan näitä valmiiksi viallisia (=kopiosuojattuja) levyjä.
Mokomien paskojen naarmunkestävyys on vitsi ja eikä ne pelitä kaikissa soitimissa. Yhtään kopiosuojattua levyä en aio enää ostaa, ennenkuin kopiosuojatekniikat kehittyy.
Vielä suurempi vitsi kuin edellä mainittu naarmunkestävyys, on tuo itse kopiosuoja jolla pyritään: "Estämään piratismia" heheh!
Sillä nyt ei varmaankaan ollut mitään asian kanssa tekemistä että polttavat CD-asemat/soittimet alko yleistymään vauhdilla. Itse kopionsuojan ohittamiseen ei kovin paljon vaivaa tarvitse nähdä edes Tavallisen (kotitarpeisiin kopioivan) Tanelinkaan, puhumattakaan itse "Piraateista"
Kopiosuojaus on vittumaista kiusantekoa levy-yhtiöiltä juuri tavalliselle kuluttajalle, ei ammattilaisille. Toistaiseksi ostolakkoni on pitänyt, enkä ole sortunut tiedostonjako ohjelmien houkutuksiinkaan, mutta...

Nimimerkillä: "Pitäkää tunkkinne!"

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi koko keskusteluun sotketaan pelien&softan warettaminen? Sinänsä mielenkiintoinen aihe,mutta waretus eroaa musiikin polttelusta yhdelllä oleellisella tavalla:
se on laitonta.

Eli musiikkia saat (Suomessa ja jossain muissa maissa) imuroida,kopioida ja poltella ihan rauhassa omaan käyttöösi. Ohjelmistoja et saa laillisesti kopioida.

LKM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Montreal Canadiens
MP3:set Ceedeelle?

Löytyi tällainen ketju johon voin varmaan kysymykseni sijoittaa. Viimeksi keskustelu näyttää taas ajautuneen eri kirjoittajien näkemyseroista riitelyyn, mutta takaisin asiaan tai ainakin sen viereen, elikkäs:

Tietääkseni MP3-tiedostot on mahdollista polttaa cd-levylle muuntamatta wav.tiedostoksi siten että levy on kuuntelukelpoinen perus cd-soittimella. Varmaan jostain löytyy tällainen poltto-ohjelma freewarena? Ja mielellään mahdollisimman vähillä spywareilla. Jos jollain on tietoa mistä sellaisen saisin tahmaisiin hyppysiini, niin olisin tiedosta kiitollinen.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Viestin lähetti ÄLKOOÄM
MP3:set Ceedeelle?
Tietääkseni MP3-tiedostot on mahdollista polttaa cd-levylle muuntamatta wav.tiedostoksi siten että levy on kuuntelukelpoinen perus cd-soittimella. Varmaan jostain löytyy tällainen poltto-ohjelma freewarena? Ja mielellään mahdollisimman vähillä spywareilla. Jos jollain on tietoa mistä sellaisen saisin tahmaisiin hyppysiini, niin olisin tiedosta kiitollinen.

Nero on ykkönen tähän hommaan, mutta ei ole ilmainen. Ohjelmastahan on olemassa kokeiluversio, mutta sen ominaisuuksista ei ole tietoa. Vapaita vaihtoehtoja ovat näin pikahauilla Blaze sekä MusicMatch. Molemmat potevat melkoista mammuttitautia (latauskoko, raskas ajaa), mutta levyjen polttelu noilla pitäisi onnistua vaikka polttonopeus lienee molemmissa rajattu. Mutta riittänee tarkoituksiisi?

Musiikin soittelu onnistuu myös molemmilta edellä mainituilta, mutta paras ja kevein siihen tarkoitukseen on mielestäni Foobar2000. Kevyt (ts. ruma), mutta ajaa sen asiansa mihin on tehtykin. Ohjelman kehittäjä on WinAmpin "isiä", mutta lähti lätkimään kehitysremmistä kuin WinAmp3 oli mitä oli...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy