Ben Zyskowicz - Vielä kerran!

  • 15 917
  • 83

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ben Zyskowicz, tuttavallisesti Benkku tai Tsysse, 24. toukokuuta 1954 Helsinki.

Kansanedustajana yhtäjaksoisesti vuodesta 1979, halki puoluekentän arvostettu konkaripoliitikko. Mielestäni Ben ansaitsee oman threadin.

Mikäli istuvasta eduskunnasta pitäisi mainita yksi kansanedustaja, jonka "faniksi" lukeudun, on hän Ben Zyskowicz. Ensimmäiset muistikuvani helsinkiläispoliitikosta ovat luonnollisesti Uuno-leffojen cameot ja ennen kaikkea häneen pohjautuva hahmo Itse valtiaissa. Politiikan seuraamisen vakavammin aloitettuani, olen arvostanut Beniä nykypoliitikoista aivan kärkeen. Ben osaa yhdistää jämäkän asiasisällön viihdyttävään puhetyyliin ja on tarvittaessa napakka, olematta kuitenkaan kärkäs. Benin nasevat välihuudot ovat käsite. Esiintyjänä Ben on herrasmies viimeisen päälle. Verkkouutisten muutaman minuutin BenTV-jaksot ovat erinomaisia monologeja.

Holokaustiselviytyjän lapsi vaatimattomasta kodista, kansanedustajaksi kaksnelosena. Virtuaalista hattua on nostettava myös, miten Ben on onnistunut ikävästä pitkäaikaissairaudestaan huolimatta tekemään pitkän ja aikaansaavan uran Suomen politiikan huipulla.

Allekirjoittaneen poliittiset arvot ajautuvat hyvin pitkälle yksiin kokoomuskonkarin kanssa. Vaikka Ben onkin rehellisesti oikeistolainen, on elitismi hänestä kuitenkin kaukana. Kun Ben loppusyksystä ilmoitti asettuvansa ehdolle ylihuomenna koittavissa vaaleissa, olin vilpittömästi iloinen ja olenkin harmitellut, etten Uudellamaalla asuvana voi häntä äänestää. Muhkea äänisaalis Helsingistä on BZ:lle joka tapauksessa tulossa.

Jätetään areena nyt teille. Mitä ajatuksia legendaarinen Ben Zyskowicz herättää palstatovereissa?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Poliittista uraa kohtaan erittäin suuri arvostus. Pitkään tehnyt työtä ja tekee sitä edelleenkin vaikka ei tarvitsisi. Mies olisi eläkkeensä ansainnut mutta edelleen painaa duunia.

Kerronpa tässä isältäni kuullun anekdootin. Olivat samaan aikaan Kokoomus nuorissa ja siellä sitten oltiin jossain koulutuksessa ties missä. Noh viinakset olivat melko vähissä mutta vahvana levisi tieto että Benkku olisi tulossa autolla paikalle kohta ja se olisi lastattu viinaksilla. Noh Benkku tuli paikalle ja sitten oli taas meno hilpeämpää. Herralle itselleen ei kuulemma viinakset ihmeemmin maistuneet.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Puhdasverinen ammattipoliitikko, niin hyvässä kuin pahassakin. Melkoinen harvinaisuus Suomessa.

Ollut näkyvästi esillä vuosikymmenten ajan, sekä asialinjalla että viihdepuolella ("Benkun enkelit" ym). Samalla onnistunut pitkästä urastaan huolimatta välttämään kaikki oikeasti merkittävät asemat. Ainakin tällä vuosituhannella osittain sairaudestaan johtuenkin.

Taustalla - ja etenkin Kokoomuksessa - on kyllä vedellyt naruja jos vaikka kuinka ja varmaan junaillutkin monta asiaa niin, että niistä toivottavasti vielä joskus elämänkerroissa viimein kuullaan. Toisaalta taas joku voisi kutsua häntä myös hyvä veli -kerholaisten ja kaikkien omaa etua ajavien poliitikkojen perikuvaksi.

Sivistynyt ja äärimmäisen sosiaalinen persoona hän joka tapauksessa on ihan näin tiedotusvälineidenkin kautta havainnoituna. Ei näin pitkää uraa helposti pystyisi tekemäänkään, jos keräisi vihamieliä, joten parempi hommata ystäviä yli puoluerajojenkin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poliittista uraa kohtaan erittäin suuri arvostus. Pitkään tehnyt työtä ja tekee sitä edelleenkin vaikka ei tarvitsisi. Mies olisi eläkkeensä ansainnut mutta edelleen painaa duunia.

Kerronpa tässä isältäni kuullun anekdootin. Olivat samaan aikaan Kokoomus nuorissa ja siellä sitten oltiin jossain koulutuksessa ties missä. Noh viinakset olivat melko vähissä mutta vahvana levisi tieto että Benkku olisi tulossa autolla paikalle kohta ja se olisi lastattu viinaksilla. Noh Benkku tuli paikalle ja sitten oli taas meno hilpeämpää. Herralle itselleen ei kuulemma viinakset ihmeemmin maistuneet.
Kertomansa mukaan Ben on ollut absolutisti 17-vuotiaasta lähtien. Kokkarinuorten porukoissa kalja maistui todella hyvin ja Ben päättikin pitää tauon juomisessa ja tauko on kestänyt tähän päivään.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Pitkän uran tehnyt poliitikko ja hyvä esimerkki aina ollut Kokoomuksen kaksilla rattailla ajamisesta (samaa siis mitä muutkin harrastavat).

Eipä tuo juuri muita ajatuksia herätä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Herralle itselleen ei kuulemma viinakset ihmeemmin maistuneet.

Kertomansa mukaan Ben on ollut absolutisti 17-vuotiaasta lähtien. Kokkarinuorten porukoissa kalja maistui todella hyvin ja Ben päättikin pitää tauon juomisessa ja tauko on kestänyt tähän päivään.
Benkku kärsii kroonisesta migreenistä ja tämä on ollut yksi syy sille että ei ole koskaan tavoitellut ministerin tonttia. Migreenin kanssa alkoholi ei varmaan kovin toimiva yhdistelmä ole.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Benkku kärsii kroonisesta migreenistä ja tämä on ollut yksi syy sille että ei ole koskaan tavoitellut ministerin tonttia. Migreenin kanssa alkoholi ei varmaan kovin toimiva yhdistelmä ole.

Juuri näin on kertonut, arvostan häntä suuresti monesta syystä. Mutta kyllä tuo migreenin kanssa taistelu kuvaa sitä intohimoa ja sitoutumista eduskuntatyöhön, käy vetämässä täysistunnon ja sen jälkeen keräilee itseään pari tuntia tms taitaa olla aika yleinen kaava - lääkkeetkään ei meinaa toimia kipuun ja onkin kertonut lähiaikoina kuinka syviin vesiin tauti on hänet vetänyt fyysisesti, mutta myös henkisesti.

Arvostan myös sitä, että on todellinen herrasmies ja arvostaa demokratiaa sekä eduskuntatyötä yli kaiken, yksi niistä josta useasti kuullut, että kohtelee muita edustajia kohteliaasti Ja auttaa puoluekannasta riippumatta. Samaa kuuli Kanervasta, ja tästä sietäisi monen eduskunnassa oppia.

Ja toki tuo raivokas kampanjointi itse ilman mitään turvamiehiä tai ständejä on tiukkaa tavaraa, kun ei asemassaan tarvisi - ikuisuuksiin. Muistan kun muuttaessani stadiin ikuisuus sitten näin hänet seisomassa Forumin edessä yksin jakamassa esitteitä ja juttelemassa kaikkien kanssa, joilla mitä tahansa sanottavaa oli. Oli vielä ihan skeida keli ja kun palasin reilusti myöhemmin takaisin niin siellä kaveri edelleen veti samaa rataa - ja kun tämän vielä yhdistää siihen migreeniin niin max respect sanoisi Tami

Olen hyvin iloinen, että vielä lähti ehdolle ja että tietenkin valittiin. Onnea Ben.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Juuri näin on kertonut, arvostan häntä suuresti monesta syystä. Mutta kyllä tuo migreenin kanssa taistelu kuvaa sitä intohimoa ja sitoutumista eduskuntatyöhön, käy vetämässä täysistunnon ja sen jälkeen keräilee itseään pari tuntia tms taitaa olla aika yleinen kaava - lääkkeetkään ei meinaa toimia kipuun ja onkin kertonut lähiaikoina kuinka syviin vesiin tauti on hänet vetänyt fyysisesti, mutta myös henkisesti.

Arvostan myös sitä, että on todellinen herrasmies ja arvostaa demokratiaa sekä eduskuntatyötä yli kaiken, yksi niistä josta useasti kuullut, että kohtelee muita edustajia kohteliaasti Ja auttaa puoluekannasta riippumatta. Samaa kuuli Kanervasta, ja tästä sietäisi monen eduskunnassa oppia.

Ja toki tuo raivokas kampanjointi itse ilman mitään turvamiehiä tai ständejä on tiukkaa tavaraa, kun ei asemassaan tarvisi - ikuisuuksiin. Muistan kun muuttaessani stadiin ikuisuus sitten näin hänet seisomassa Forumin edessä yksin jakamassa esitteitä ja juttelemassa kaikkien kanssa, joilla mitä tahansa sanottavaa oli. Oli vielä ihan skeida keli ja kun palasin reilusti myöhemmin takaisin niin siellä kaveri edelleen veti samaa rataa - ja kun tämän vielä yhdistää siihen migreeniin niin max respect sanoisi Tami

Olen hyvin iloinen, että vielä lähti ehdolle ja että tietenkin valittiin. Onnea Ben.

Unohtamatta huumorintajuaan ja itseironian kykyä. Hyvin muistan irtonenä-viikset-lasit -pakettien jaon.

 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BZ on elävä esimerkki siitä, miten hyvät käytöstavat eivät maksa mitään. Hän on yli puoluerajojen kaikkien arvostama tyyppi, enkä tiedä yhtään henkilöä, joka olisi sanonut hänestä pahaa sanaa. Eri näkemyksiä on varmasti monillakin, mutta negatiivisesti häntä ei ole kommentoitu. Vaikka pilkettä on silmäkulmassa, hän on aina asiallinen. Nopeat hoksottimet mahdollistavat sitten toisinaan ironiset tilanteeseen hyvin sopivat kommentit, mutta ilkeää vittuilua tai päänaukomista nekään eivät ole.

Olen tosi iloinen, että Zysse jatkaa eduskuntauraansa vielä, kun kerran paloa löytyy.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Benin huumorissa on varmasti ihan totuuttakin mukana.

Eduskunnan pitkäaikaisin kansanedustaja, kokoomuksen Ben Zyskowicz myöntää, että tänään ensimmäinen päivä kansanedustajana ei jännittänyt.

Vuonna 1979 tilanne oli toinen, kun hän astui kansanedustajana sisälle Arkadianmäelle ensimmäisen kerran.

– Jos saan kertoa kevennyksen tähän… olin nuorena kansanedustajana tavallinen Helsingin Kampista oleva nuori kaveri. Kun tulin ensimmäisen kerran saliin, ihmettelin, että miten minä olen tänne päässyt. Siellä oli tunnettuja johtohahmoja, kuten Johannes Virolainen, Kalevi Sorsa ja Pertti Salolainen. Ihmettelin, että miten minä, tavallinen kundi, olen tänne päässyt.

– Sitten meni muutama viikko ja valiokunnassa tutustuin näihin kollegoihin ja ihmettelin, että miten noi muut ovat tänne päässeet, Zyskowicz kertoo huvittuneena.
 

Baldrick

Jäsen
Benin huumorissa on varmasti ihan totuuttakin mukana.

Eduskunnan pitkäaikaisin kansanedustaja, kokoomuksen Ben Zyskowicz myöntää, että tänään ensimmäinen päivä kansanedustajana ei jännittänyt.

Vuonna 1979 tilanne oli toinen, kun hän astui kansanedustajana sisälle Arkadianmäelle ensimmäisen kerran.

– Jos saan kertoa kevennyksen tähän… olin nuorena kansanedustajana tavallinen Helsingin Kampista oleva nuori kaveri. Kun tulin ensimmäisen kerran saliin, ihmettelin, että miten minä olen tänne päässyt. Siellä oli tunnettuja johtohahmoja, kuten Johannes Virolainen, Kalevi Sorsa ja Pertti Salolainen. Ihmettelin, että miten minä, tavallinen kundi, olen tänne päässyt.

– Sitten meni muutama viikko ja valiokunnassa tutustuin näihin kollegoihin ja ihmettelin, että miten noi muut ovat tänne päässeet, Zyskowicz kertoo huvittuneena.
Pakko oli kyllä nauraa tälle, kun haastattelua kuuntelin radiosta duunissa. Benkku on kyllä kaikesta päätellen erittäin miellyttävää seuraa ja kunnioitan häntä poliitikkonakin korkealle - ei hän syyttä ole noin komeaa uraa valtiomme johdossa tehnyt. Ja olisi voinut olla vieläkin merkittävämpi valtionpäämies, jos terveys sallisi.

Tuosta Zyskowiczin letkautuksesta tuli myös mieleen Pertti J. Rosilan "Arkadianmäen kirstunvartija" -kirjassa kertoma tarina. Benkku ja Eero Heinäluoma tapasivat järjestää yhdessä kansalaisten tapaamisia torilla lauantaisin. Eero Heinäluoma on parimetrinen kaveri ja Benkku sen 160cm sulkahattu päässä, niin Ben kuulemma tiesi aika ajoin kansalaisille mainita (jotakuinkin näin): "Minut ja Heinäluoman erottaa puolueen lisäksi se, että Eero katsoo kansaa alaspäin, mutta minä katson ylöspäin."
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ben Zyskowiczilta voimakas kannanotto tämänpäiväisessä Junnila-luottamusäänestyksessä. Ei voi muuta kuin arvostaa Zyskowiczia. Valitettavasti kokoomuslaiset edustajatoverit eivät yhtyneet tähän.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Ben Zyskowiczilta voimakas kannanotto tämänpäiväisessä Junnila-luottamusäänestyksessä. Ei voi muuta kuin arvostaa Zyskowiczia. Valitettavasti kokoomuslaiset edustajatoverit eivät yhtyneet tähän.
"Poissa" eli "hiljainen hyväksyntä" on toki tyhjää parempi, mutta olisihan siellä ollut ei-nappikin käytössä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
"Poissa" eli "hiljainen hyväksyntä" on toki tyhjää parempi, mutta olisihan siellä ollut ei-nappikin käytössä.

Eiköhän tämä äänestys ollut Benkulle tarpeeksi kova paikka muutenkin. Ei sille tarvitse vielä vittuilla kaiken päälle internetin ihmeellisestä maailmasta.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ei näköjään ihan tarpeeksi kova kun ei pystynyt rehellisesti vastaan äänestämään. Odotin Benkulta enemmän munaa tässä asiassa.
Tosi porvarihan myy kaiken äitiään myöten tarvittaessa, myös juurensa ja taustansa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ben Zyskowiczilta voimakas kannanotto tämänpäiväisessä Junnila-luottamusäänestyksessä. Ei voi muuta kuin arvostaa Zyskowiczia. Valitettavasti kokoomuslaiset edustajatoverit eivät yhtyneet tähän.

Pidän kyllä järkevämpänä, että Junnilaan ei Kokoomus hallitusta kaatanut. Benkun tekoa arvostan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös