Mainos

Autovero uudistuu

  • 26 605
  • 160

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
TosiFani kyseli ihan aiheellisesti tuolla sairaanhoitajaketjussa arvovalintojen perään ja mietti että miksi ylläpitäisimme tieverkostoa, kun voimme sillä rahalla maksaa hoitsuille palkankorotukset. Vai oliko se kalevi?Paha sanoa, kun JA:n hakutäppä on kadonnut.

Autoverouudistukseen olen ihan tyytyväinen, mutta suhtaudun dieselin nostohankkeeseen hieman kriittisesti. On turha puhua EU:n perustasosta, kun suomalaisilta autoilijoilta peritään vuosittainen käyttövoimamaksu. Samoin en tajua vieläkään miksi helvetissä vuonna 2010 voimaantuleva käyttömaksu ei perustu hiilidioksidipäästöihin kaikkien autojen kohdalta (ns. Picasso-efekti).

Legendaarinen kommentti Kataiselta Taloussanomissa

"Dieselöljy sinänsä ei ole yhtään sen ympäristöystävällisempää kuin bensiinikään. Dieselmoottorit vain sattuvat olemaan hyötysuhteeltaan tehokkaampia ja tällä hetkellä kuormittavat ympäristöä vähemmän, Katainen sanoo."

Eli diesel ei ole yhtään sen ympäristöystävällisempi, vaikka kuormittaakin ympäristöä vähemmän. Asia selvä.

Mutta kaikesta naristanasta huolimatta rohkea moovi hallitukselta, josta pojot sinne. Seuraava tietojärjestelmä sitten tilataan joltain muulta kuin TietoEnatorilta, jooko?
 
Viimeksi muokattu:

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Autoverouudistukseen olen ihan tyytyväinen, mutta suhtaudun dieselin nostohankkeeseen hieman kriittisesti. On turha puhua EU:n perustasosta, kun suomalaisilta autoilijoilta peritään vuosittainen käyttövoimamaksu. Samoin en tajua vieläkään miksi helvetissä vuonna 2010 voimaantuleva käyttömaksu ei perustu hiilidioksidipäästöihin kaikkien autojen kohdalta (ns. Picasso-efekti).


Minäkin jäin miettimään tätä dieselin veron nostoa. Puututaanko samalla käyttövoimaveroon vaiko ei? Jos ei, eipä omalla kohdalla tuo ajoneuvoveron lasku 127 -- >n. 80 EUR vuodessa paljon heilauta kun samalla maksan 'dieselveroa' 490 EUR vuodessa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Autoverouudistukseen olen ihan tyytyväinen, mutta suhtaudun dieselin nostohankkeeseen hieman kriittisesti. On turha puhua EU:n perustasosta, kun suomalaisilta autoilijoilta peritään vuosittainen käyttövoimamaksu.
Niin. On siellä "EU:ssa" tuo dieselin hintakin eri kuin täällä... Eiköhän tuo rakenne ylimääräinen Dieselvero/alennettu polttoainevero ole alunpitäen luotu tukemaan ammattiliikennettä.

Tuolta voit katsella "EU:n perustasoa" dieselin litrahinnoissa:

http://www.polttoaine.net/index.php?cmd=maat
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
On turha puhua EU:n perustasosta, kun suomalaisilta autoilijoilta peritään vuosittainen käyttövoimamaksu.

Vieläkö muuten sähköautoilta peritään dieselveroa? Ainakin vielä pari vuotta sitten tällainen epäkohta oli olemassa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pikkuisen vituttaa että tuli eilen se auto sitten ostettua. En nyt sitten tiedä paljonko siinä fyrkkaa menetti, kai sen jostain saa pian laskettua.

Mutta jokatapauksessa, ensimmäinen oma auto on tosiasia, tai siis parin viikon päästä kun se saapuu. Peugeot 207:aan päädyttiin sitten autokauppiaan suosiollisella avustuksella. Aina mukavaa nähdä ammattimies töissä, mentiin vaan katsomaan vaihtoehtoja ja 45 minuuttia myöhemmin oli ostettu auto, jonka hinta ylitti alkuperäisen budjetin viidellä tonnilla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Noniin, autoveromuutos on lyöty liikkeelle, mielenkiintoinen tilanne kaikenkaikkiaan.

Ensi vuonna tulee tilanne jossa "vanhojen" vähäpäästöisten bensa-autojen hinnat tulevat tippumaan aika rankasti koska uusien hinnat tulevat sukeltamaan veromuutoksen takia. Esimerkkinä esim. Toyota Prius jonka hinta ilmeisesti tippuu rajusti (arvaus).

Dieseleissä muutos lienee samansuuntainen, joskin tuo diesel-vero urpoilu sotkee vähän asiaa.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Vieläkö muuten sähköautoilta peritään dieselveroa? Ainakin vielä pari vuotta sitten tällainen epäkohta oli olemassa.

Käsitin, että käyttövoimaveroon ei kajota, ja eikös tuo sähkömeininki kuulunut niihin. Ja ku käyttövoimaveroon ei kajota, niin juuri kalliin vähäpäästöisen dieselin ostaneille tämä on paskin juttu, kun uuden vastaavan hinta tippuu. Eli esim. mulle. No, toivottavasti dieseleiden kasvava kysyntä korjaa tuota droppia sentään vähäsen.

EDIT: niin ja sellainen, että eiköhän tuo veroale uusissa sula nouseviin maahantuontihintoihin. Tehtaathan ovat Suomeen halvalla myyneet alhaisen veron takia. Vero laskee -> ...?
 

scholl

Jäsen
Mielenkiintoista. Jos haluaa tehokkaan bensakoneen niin auto kannattaa ostaa nyt. Jos taas haluaa nuhapumpun, joka kulkee höyryillä niin osta vasta myöhemmin, kun verotusmuutos voimassa.

Käyttömaksut muuttuvat sitten 2010.
 
Siirsimme keskustelut autoveron muutoksista tähän uuteen ketjuun. Muut autoihin liittyvät keskustelut pidetään vanhassa autoilu-ketjussa.

Terveisin,
Moderaattorit
 

Taatusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks, Tottenham Hotspur
Noniin, autoveromuutos on lyöty liikkeelle, mielenkiintoinen tilanne kaikenkaikkiaan.

Ensi vuonna tulee tilanne jossa "vanhojen" vähäpäästöisten bensa-autojen hinnat tulevat tippumaan aika rankasti koska uusien hinnat tulevat sukeltamaan veromuutoksen takia. Esimerkkinä esim. Toyota Prius jonka hinta ilmeisesti tippuu rajusti (arvaus).

Dieseleissä muutos lienee samansuuntainen, joskin tuo diesel-vero urpoilu sotkee vähän asiaa.

Priuksen veroprosentti tippuu puoleen, eli nyt se on kait kaikilla 28% ja uudessa systeemissä autovero on päästöt/10 + 4 eli Priuksella se on 104/10+4=14,4%.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Seuraava tietojärjestelmä sitten tilataan joltain muulta kuin TietoEnatorilta, jooko?

Tilataanko seuraavakin järjestelmä WM-DATA:lta, jonka käsialaa on nyt valmisteilla oleva ja erittäin raskaasti myöhässä oleva ATJ eli ajoneuvotietojärjestelmä? TE:llakin osuutensa sopassa on, mutta kyllä suurin sylttytehdas löytyy WM:n puolelta.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiintoista. Jos haluaa tehokkaan bensakoneen niin auto kannattaa ostaa nyt. Jos taas haluaa nuhapumpun, joka kulkee höyryillä niin osta vasta myöhemmin, kun verotusmuutos voimassa.

Käyttömaksut muuttuvat sitten 2010.

Anteeksi, mutta en nyt ymmärrä, sillä tämä autoveromuutoshan astui tänään voimaan ja se nuhapumpun hinta on jo pudonnut ja bensasyöpön hinta on jo noussut.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
BMW 1-sarjan hinnat tippuvat aika makeesti.

120i, 170hp mutta ilmoitettu kulutus vain 6.4L ja 152g/km

Uusi autovero vain 19,2%, nykyisin 26%. Listahinta 36K€ tällä hetkellä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mielenkiintoista. Jos haluaa tehokkaan bensakoneen niin auto kannattaa ostaa nyt. Jos taas haluaa nuhapumpun, joka kulkee höyryillä niin osta vasta myöhemmin, kun verotusmuutos voimassa.

Käyttömaksut muuttuvat sitten 2010.

Niin siis liki minkä tahansa ison / tehokkaan auton hinta nousee käyttövoimasta riippumatta => CO2-lukema on se joka veroprosentin määrää... Bensakäyttöisen ns.normipelin (Mondeo, Mazda6, Primera jne.) hinnassa ei kovin kummoista muutosta tapahdu.

Niin ja hevoset astuvat, lait TULEVAT (voimaan;-)
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Näin sanoo Iltasanomat:

Uusi verotus astuu voimaan heti, joten jo tänään on periaatteessa mahdollista mennä autokauppaan ja ostaa autot uuden verotuksen mukaisilla hinnoilla. Tällaisen auton voi ottaa käyttöön 1.1.2008.
Entäs jos ottaa käyttöön sen saman tien, eikä vasta vuoden vaihteen jälkeen? Tällöin vero on ymmärtääkseni ja kaiken järjen mukaan vielä nykyinen myös toiseen suuntaan?
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
BMW 1-sarjan hinnat tippuvat aika makeesti.

120i, 170hp mutta ilmoitettu kulutus vain 6.4L ja 152g/km

Uusi autovero vain 19,2%, nykyisin 26%. Listahinta 36K€ tällä hetkellä.

BMW:n hinnat varmaan muutenkin laskevat aika mukavasti, mikäli myyjät siirtävät veron alennuksen suoraan hintaan:

320d kulutus 4.8L, CO2-päästöt 128g/km ja lähtöhinta 45 925€

520d kulutus 5.1L, CO2-päästöt 136g/km ja lähtöhinta 55 350€

Äkkiseltään ihan hihastaravistamalla hinnan voisi edellämainituissa malleissa arvioida putoavan 5K€-10K€, kun verohallinnon esimerkissä olleen V70 Volvon hinta putosi reilut viisi tonttua. Ympäristöystävällisimmän V70 Volvon CO2-päästöt ovat volvon sivujen mukaan 170g/km. Vähäpäästöisiä, mutta hintavia, autoja tuottavan BMW:n uskoisi olevan yksi eniten verouudistuksesta hyötyviä merkkejä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuskimpa nuo paljoa hintojaan tiputtavat. Kolmenkympin hintaluokan autoja halvennetaan varmaan noin tuhannen euroa ja loppu erotus jätetään sitten maahantuojan/tehtaan taskuun. Voidaan markkinoida, että tiputettiin hintoja reilusti, vaikka perusköyhän suomalaisen silmissä ne näyttävät edelleen perhanan kalliilta. No onhan se tonni rahaa sekin. Maksaa sillä vakuutuksen, käyttöveron ja huollon vuodeksi ja ehkä pari tankillista polttoainetta.

Toisaalta voihan joku sooloilija lähteä rankkaankin hintakilpailuun, niin muiden olisi silloin seurattava ainakin vähän perässä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Näin sanoo Iltasanomat:

Uusi verotus astuu voimaan heti, joten jo tänään on periaatteessa mahdollista mennä autokauppaan ja ostaa autot uuden verotuksen mukaisilla hinnoilla. Tällaisen auton voi ottaa käyttöön 1.1.2008.

Niin eli jos nyt ostat auton eikä sitä ole vielä rekisteröity niin sitten voit maksaa verot uuden mallin mukaisesti mutta jos tänään ostat auton ja se on jo rekisterissä tai tulee rekisteriin ennen vuoden vaihdetta niin menee vanhan mallin mukaan
 
320d kulutus 4.8L, CO2-päästöt 128g/km ja lähtöhinta 45 925€

520d kulutus 5.1L, CO2-päästöt 136g/km ja lähtöhinta 55 350€

Muistan lukeneeni juttuja, joissa BMW:n uusien moottoreiden alhaiset kulutuslukemat todettiin yhtä utopistisiksi kuin HPK:n mestaruus tällä kaudella. Uskooko verottaja tässä kysymyksessä valmistajien lukuja?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei ole muita lukuja eli pakko sen uskoa kaippa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tämä muutos suosii siis pieniä autoja, joissa on tosiaan noin litrainen kone, eikä ne kuluta mitään. Kaunista se on ajatella näin puhtaasti ympäristön kannalta, mutta vastaavasti isommat ja ennenkaikkea turvallisemmat autot joutuvat tässä kohtaa huonoon valoon. Kaikissa kolaritilanteissa isompi ja massiivisempi peli on turvallisempi kuin joku pieni korppusaha.

Ajatelkaa esim. nelihenkistä perhettä matkalla kesmökille, ja joku pieni gaselli hyppää tuulilasiin, niin mahdollisten pienten lasten turvallisuus on suuremmassa vaarassa, kuin esim. V70 Volvossa.

Kataiselta tämä on aika puhtaasti polittinen veto kalastella vihreiden ääniä seuraavissa vaaleissa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Muistan lukeneeni juttuja, joissa BMW:n uusien moottoreiden alhaiset kulutuslukemat todettiin yhtä utopistisiksi kuin HPK:n mestaruus tällä kaudella. Uskooko verottaja tässä kysymyksessä valmistajien lukuja?

Palstan BMW kuljettajilta voisi saada referensiä kyseisiin lukemiin. Audin A6 2.0 TDI:n osalta voin omista kokemuksistani sanoa sen kyllä liikkuvan viidellä litralla helposti satasen. Tietysti ajotavalla on suurivaikutus kulutuslukemiin. Varsinaista prosessia, jolla autovalmistajat määrittävät keskimääräiset kulutuslukemat sekä CO2-päästöt en erityisen hyvin tunne. Muistaakseni valmistajat mittaavat itse kulutuslukemat lenkillä, joka sisältää kolmanneksen kaupunkiajoa ja kaksi kolmannesta maantieajoa. Uskoisin kaikkien auton valmistajien tuntevan mittausprosessin sekä sen puutteet niin hyvin, että pystyvät saamaan auton kulutukseksi niin pienen, kuin on vain mahdollista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ajatelkaa esim. nelihenkistä perhettä matkalla kesmökille, ja joku pieni gaselli hyppää tuulilasiin, niin mahdollisten pienten lasten turvallisuus on suuremmassa vaarassa, kuin esim. V70 Volvossa.

Kataiselta tämä on aika puhtaasti polittinen veto kalastella vihreiden ääniä seuraavissa vaaleissa.

Höpöhöpö.

V70:n dieselmallien hinnat tippuvat parhaimmillaan yli 5000€!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös