Teacup kirjoitti:
Itsekin olisin kiinnostunut kuulemaan lisää, että miten tämä asia oikein on.
Mitä voisin kertoa? Tein autokauppoja ja kun autoista, hinnoista, toimituksesta väännettiin kättä niin nostin toki yhtenä tinkaamis-aspektina vakuutusmaksut esille. Myyjä kysyi, missä vakuutusyhtiössä olen ja millaisia vakuutuksia minulla on. Kerroin että liikennevakuutus ja vapaaehtoinen autovakuutus löytyy, mutta otan uusiin autoihini bonuksettomat osakaskot. Myyjä kertoi, että voisi olla yhteydessä tuntemaansa vakuutusyhtiöni alue-edustajaan ja pyytää tätä järjestämään asian niin että saan molempiin autoihini liikennevakuutukseeni kerryttämät bonukset. No minä tietysti epäilemään, että näinköhän nyt puhutaan samasta vakuutuksesta, mutta myyjä vakuutti että nyt puhutaan nimenomaan siitä jäykästä pakollisesta liikennevakuutuksesta. Toki olen sen verran näprännyt näiden kanssa että tiesin ettei näistä voi oikein tingata ja kerroin sen myyjälle, joka vastasi että oltuaan 25 vuotta alalla ja hyvät välit tähän vakuutusyhtiön alue-edustajaan, eiköhän tämä tämmöinen palvelus järjesty - on myyjän mukaan onnistunut tiukoissa tapauksissa ennenkin. No, tämä sopi hyvin ja kaupanteko jatkui tästä eteenpäin sitten muilta osin. Kuten tuonne vitutusketjuun kirjoittelinkin, sain toki sitten laskun 0% bonuksilla mutta oltuani asiasta yhteydessä liikkeeseen, myyjä kuitenkin kertoi että kyse on hänen unohduksestaan ja asia järjestyy kuten on luvattu ja samana päivänä tämän saman tarinan vahvisti myös vakuutusyhtiön edustaja meilillä. Ainoana pulmana oli, kun olin laskun maksanut jo samantien pois koska en eräpäiviä ala odottelemaan vaan hoidan heti pois, kuinka he saavat järjestettyä bonusalennuksen jo tuolle maksetulle laskulle, tämä jäi selvityksen alle. Ennenkuin olin asiasta yhteydessä myyjään, soitin vakuutusyhtiöni puhelinpalveluun ja kerroin mitä asiasta on sovittu; puhelinpalvelun henkilö oli myöskin sitä mieltä ettei ole koskaan kuullutkaan että tällaistakin voisi tehdä.
Liikennevakuutuksen bonusoikeuden myöntämistä lisäetuna ei taida mikään laki määrätä - kysehän on kuitenkin liikeyrityksen tarjoamasta lisäetuudesta, kyllä kai suomen markkinat edelleen niin toimivat että yritys saa myydä palveluitaan itse asettamallaan hinnalla eikä valtio säännöstele kansalaisille tarjottavien etuuksien maksimimäärää. Kyse on myöskin bonusprosentin muuttamisesta vastaavaksi kuin toisessakin autossani, eikä muunlaisesta alennuksesta. Sitä toki en tiedä, kuinka vakuutusyhtiö tämän haluaa järjestelmissään järjestää, mutta toisaalta se ei myöskään ole minun huoleni enkä varmaan tätä saisi kovin tarkasti tietää vaikka kyselisinkin.
Täytyy sanoa, että tässä liikkeessä koin saavani kyllä erinomaista asiakaspalvelua. Tekemäni autokaupat eivät eurojen valossa olleet mitään suurensuuria eivätkä autot mitään huippulöytöjä - eikä kaupatkaan varmasti mitään elämäni kauppoja, mutta tästäkin huolimatta myyjä hoiti asioinnin ja kaupanteon erittäin miellyttävästi ja sujuvasti sekä tämä bonus-case tarjosi minulle sitä paljon kaivattua "enemmän kuin odotin" -tunnetta, sillä olin etukäteen varma siitä että joudun aloittamaan liikennevakuutukset 0-tasolta.
Pyysin tässä hetki sitten tarjouksia vakuutuskokonaisuuksista myös muilta merkittäviltä vakutuusyhtiöiltä, mutta yksikään ei edes ottanut esille mahdollisuutta että liikennevakuutuksen bonusta korotettaisiin.