Auton huolto - ryöstö

  • 19 001
  • 50

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kävipäs niin hassusti, että juhannusreissulla autostani, jolla on ajettu 60 tkm, meni pakoputki poikki ja takaäänenvaimennin tipahti tielle.

Varasin huollon "pöntön" uusimista varten merkkikorjaamosta, jossa koko pakoputki pistettiin uusiksi ja kustannuksetkin töineen olivat vaivaiset 300 euroa.

Pienenä kuriositeettina mainittakoon, että pelkän äänenvaimentimen hinta tarvikeosana tarvikeosaliikkeestä olisi ollut noin 40 euroa ja todennäköisesti pelkästään sen vaihtaminen olisi hyvin riittänyt.

Olisi mielenkiintoista tietää, onko muillakin autoilijoilla samanlaisia kokemuksia merkkikorjaamojen edullisuudesta.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itselläkin eka huolto uuteen autoon lienee tulossa loppukesällä. Valitettavasti haluan pitää auton takuun voimassa ja meinasin viedä leimaliikkeeseen, vaikka tokihan öljyt+suodattimen vaihtaa itsekin/nyrkkipaja. Luulisin että niiden tarkastuskohteiden läpikäyntikin onnistuis. Tokihan merkkihuolloissa on vertailukin sallittua, voi todellakin säästää merkittäviä summia ja saada jopa parempaa palvelua ;)
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Viestin lähetti pasil
Itselläkin eka huolto uuteen autoon lienee tulossa loppukesällä. Valitettavasti haluan pitää auton takuun voimassa ja meinasin viedä leimaliikkeeseen, vaikka tokihan öljyt+suodattimen vaihtaa itsekin/nyrkkipaja.

Kilpailu myös korjaamoalalla vapautui vuosi-pari takaperin, joten voit huoletta huoltaa autosi missä vain menettämättä takuuta. Ainoastaan korjaamon pitää olla virallinen korjaamo ja leima pitää huoltokirjaan saada. Viralliseksi luokitellaan ilmeisesti johonkin korjaamoliittoon kuuluminen, viisaammat voivat valaista tästä lisää.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Merkkikorjaamot velottavat jo öljynvaihtohuolloistakin aivan karmeita summia, joten vähänkin vanhempaa autoa ei kannata siellä korjauttaa. Itselläni on ikäloppu Fiat Uno johon piti katsastusta varten tehdä remonttia: Ruosteiset helmapellit hitsattiin, uudet etuvalojen umpiot asennettiin ja käsijarru laitettiin kuntoon. Lisäksi piti hankkia täydet 4 kappaletta renkaita vanhojen sileiden tilalle. Koko roskalle hintaa kertyi n 470e. Rempan teki maaseudulla autokorjaamoa yksin pitävä puolituttu. Hän myös vihjaisi että pakoputki saattaa kohta tipahtaa maantielle ellei uusi kannatinkumeja. 7 euron panostuksella kannattimiin säästyin pakoputkiremontilta.

Auto, oli sitten uusi tai vanha nielee rahaa aivan perkuleesti. Viimeisempänä vitutuksen aiheena on tämä ajoneuvovero. Meikäläisellä 95e vuodessa. Ja jos sen maksaa neljässä erässä tulee laskutuslisää niin että kokonaissumma on 115e. Vittu ja tänään maksettiin lopputili määräaikaisesta työsuhteesta. Saa nähdä kauanko sitä ansiosidonnaisella on varaa enää peltilehmällä kuljeskella.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti 1900
Kilpailu myös korjaamoalalla vapautui vuosi-pari takaperin, joten voit huoletta huoltaa autosi missä vain menettämättä takuuta. Ainoastaan korjaamon pitää olla virallinen korjaamo ja leima pitää huoltokirjaan saada. Viralliseksi luokitellaan ilmeisesti johonkin korjaamoliittoon kuuluminen, viisaammat voivat valaista tästä lisää.

Ikävä kyllä asia ei ole ihan noin.

Korjaamotoiminta vapautettiin, mutta juttu on niin, että takuun säilyttämiseksi pitää auto edelleen korjauttaa VALTUUTETUSSA merkkikorjaamossa. Näitä korjaamoita on useilla pienemmillä paikkakunnilla, joissa ei ole merkin omaa myyntiedustusta.

Appivanhemmilla on Tampereelta ostettu Chevrolet, mutta töiden takia he viettävä tällä hetkellä 95% ajastaan Itä-Suomessa. Hauskaa, että valtuutettuja Chevy korjaamoita ei ole muualla kuin Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Esim Lappeenrannassa on korjaamo joka myy chevyn varaosia ja korjaa niitä, mutta kun sillä ei ole valtuutetun mekkikorjaamon statusta, niin takuuhuoltoja kyseinen liike ei voi suoriuttaa.

-ipa rules
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Jep. Siis se sana oli valtuutettu, ei virallinen. Ainakin meikäläisen käyttämä pieni kahden miehen korjaamo on valtuutettu huoltamaan liki kaikkia uusia automerkkejä. Toisen ukoista, joka on lafkan omistaja, pitää käydä alvariinsa kursseilla ja laitteet pitää olla aikalailla viimeistä huutoa. Mutta ainakin duunikaveri kävi huoltamassa uuden Primeransa ko. puljussa ja oli ennen sinne menoa oikein Länsiautosta varmistanut, että takuu pitää. olivat kuulemma pitkin hampain näin lopulta tunnustaneet.

Ilmeisesti aika harva noista pienemmistä lafkoista investoi laitteisiin ja kursseihin saatikka mainostaa itseään kuuluvasti, joten iso osa luulee vieläkin että se virallinen merkkiliike on ainoa mahdollinen paikka.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niin jos jostain syystä työsuhteeseen ei autoetua saa tahi halua ottaa, niin joutunee autoilustaan kaikenlaisia erillisiä menoja maksamaan.

Onneksi uusiin autoihin saa ennakkoon hinnoiteltua maahantuojan huoltoryöstöä. Tasasumma joka kuukausi palveluntarjoajan tilille ja välttyypi yllätyksellisiltä menoeriltä.

Ei varmasti ole halvin vaihtoehto, mutta sangen huoleton ja hinnan tietää etukäteen.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Eino_Mies
Auto, oli sitten uusi tai vanha nielee rahaa aivan perkuleesti.

Jos on vähänkään remonttitaitoa hyppysissä, kannattaa ehdottomasti pitää vanhaa autoa. Vanhoihin autoihinhan sitä remonttia pystyy vielä itsekin tekemään, toisin kuin uusiin autoihin joista ei edes ajovalon polttimoa pysty ilman merkkiliikkeen apua vaihtamaan.

Uudella autolla ne kalliimmat kilometrit tulevat, johtuen omalta osaltaan juuri noista merkkiliikkeessä tehdyistä sikakalliista huolloista, joista suurin osa ainakin Tekniikan Maailman testien mukaan on pelkkää valohoidon antamista.

Jos taas vastaavasti ei itsellä ole pienintäkään taitoa remontin tekemiseen (niinkuin minulla ei ole), niin myös vanhan auton pitäminen on kallista.
 

C.Moreno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & ISO-K Fan Club
Mulla oli edellisessä autossa Länsiauton smartcaren huoltosoppari.Se oli muistaakseni 100mk/kk ekalta vuodelta ja nousi aina jonku rahan vuodessa ollen vikalta vuodelta 20e/kk.Ei ollu halvinta,mutta vaivatonta.Sen helvetin Astran romun kanssa olisi tullut kaikki ne kymmenet pikahuollossa käynnit takuun umpeenmenon jälkeen aika hemmettin kalliiks.

Jalosella ei ollu tarjolla vastaavaa. Olisin ottanut ihan sen vaivattomuuden takia.Elokuussa on uuden auton huolto edessä,en tee mitään tarjouskilpailu kierrosta vaan vien sinne mistä ostin.Plussaa sekin että tuttu myyjä antaa esittelyauton käyttöön huollon ajaksi.

Kaikesta pitää maksaa..
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Keväällä piti autoon teettää 40 tkm huolto. Renulla kun ajelen, ajattelin että Biliaan sitä sitten on mentävä tämän asian kanssa. Onneksi tajusin kysyä hintaa.

Kyseinen huolto olisi maksanut 450 euroa. Meinasin lentää persiilleni, mutta ajattelin että hintaan varmaan sisältyy jotain vaihdettavia osia, kuten suodattimia jne. jolloin tuon olisi jotenkin pystynyt ymmärtämään. Pyysin näyttämään listaa, josta näkisi kaikki toimenpiteet mitä huollossa tehtäisiin. Listaa vilautettiin, ja mitä!?! Öljyn vaihtoa lukuunottamatta listassa oli pelkkiä tarkistuksia, silmämääräisiä sellaisia! Ei helevata! Tyyppi, joka oli varauksia vastaanottamassa oli myös hieman vaivaantunut, tajusi varmaan itsekin kuinka naurettavan törkeä hinta tuo oli. Pahoitteli vaan, että nämä ovat listahintoja eikä niihin oikein pysty vaikuttamaan.

No, onneksi löysin sitten huolto-korjaamon, joka on erikoistunut Renuihin. Siellä kyseinen huolto tehtiin 120 eurolla protokollien mukaan, ja leimalla huoltokirjaan. Ja palvelukin oli ystävällistä ja ripeää.

Ei tarvii seuraavalla kerralla miettiä, missä huollon teetän.

Edellinen ajoneuvoni, Ooppeli, oli aina rikki. Siinä periaatteessa hyvä puoli oli, että varaosat olivat suhteellisen edullisia varrattuna monen muun merkin vastaaviin. Tuo edullisuus tosin tuli kompensoitua määrällä. Ensialkuun huollatin kärryä maahantuojan liikkeessä, elikäs Länsi-autossa, mutta sitten kyllästyin kyseisen lafkan työn hintaan ja ammattitaidottomuuteen. Parhaimmassa tapauksessa auto ei edes käynnistynyt liikkeen pihalla vaiheessa, jossa olin jo huollon maksanut ja lähtemässä kotiin! Eipä siis muuta kuin etsimään vaihtoehtoisia korjaamoja. Vaan kovinkaan edullista korjaamoa ei sitten löytynytkään. Hintatietoisia paikkoja kaikki. Yritin alentaa huollon hintaa ostamalla itse vaihdettavat osat, alkuperäisiä Opel-sellaisia, kun tiesin mistä sellaisia edullisesti saa. Vaan eipä auttanut tämäkään kikka. Ensinnäkin, korjaamot tuntuvat ainakin pääkaupunkiseudulla karsastavan asiakkaan omia osia, eli eivät edes ota hoidettavakseen. Taikka sitten kun ottavat, lopullinen hinta (työ + ostetut osat) on kuitenkin sama kuin jos olisi antanut korjaamon itse hankkia osat. Ainoa, mikä oikeastaan puolsi näitä itsenäisiä korjaamoja Länsiautoon verrattuna, oli se että siinä missä L-A automaattisesti vaihtoi joka vaiheessa uudet osat, nämä muut korjaamot yrittivät saada vanhan osan toimimaan esim. rasvaamalla tai kiristämällä jne.

Joo. Auto on huono sijoitus. Pahin rahareikä mitä kuvitella saattaa. Ilmankaan en tule kumminkaan toimeen.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Viestin lähetti Tykki
Joo. Auto on huono sijoitus. Pahin rahareikä mitä kuvitella saattaa. Ilmankaan en tule kumminkaan toimeen.

Onko muuten kellään henk.koht kokemusta näistä car sharing -jutuista. Pk-seudulla seudulla toimii seuraavanlainen clubi http://www.citycarclub.net, joka lupaa edullisempaa autoilua jos ajat alle 12 tkm vuodessa. Ihan järkevän oloistä toimintaa autoa vähemmän tarvitsevalle. Puhumattakaan siitä, että maksat uutta autoa joka kuukausi pois ja kun auto on maksettu 3-6 vuoden päästä, sen jälleenmyyntiarvo on tipahtanut melkein puoleen.

Juju on siinä, että maksat auton käytöstä tuntimaksun sekä kilometreihin perustuvan maksun, joka sisältää bensat, vakuutukset, verot ja kaikki. Kaikki autot ovat uusia ja käytössä on myös Transit ja 9-paikkainen minibussi.

Jos ja kun Helsinkiin muutto tulee eteen, niin ihan harkitsemisen arvoinen juttu.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei koskaan enää autoa ilman huoltosopimusta

Viestin lähetti Tykki
Keväällä piti autoon teettää 40 tkm huolto. Renulla kun ajelen, ajattelin että Biliaan sitä sitten on mentävä tämän asian kanssa. Onneksi tajusin kysyä hintaa. Kyseinen huolto olisi maksanut 450 euroa.
Huoltosopimus kullostaa tällaisen jälkeen taas kerran järkevältä asialta. Itse en enää osta minkään valtakunnan nelipyöräistä ilman huoltosopimusta (tai millä nimellä se nyt siten milläkin merkillä tunnetaan). Nykyisellä Rellulla on menossa kuudes vuosi. Kaikenlaista pientä ja jotain isompaakin on jo ollut eikä auto tuosta ainakaan itsekseen enää uusiudu. Mutta viedään korjattavaksi merkkikorjaamoon sitä mukaa, kun kosla jostain päin laukeaa. Kustannus on nyt kuudentena vuotena 47 euroa/kk, mitä pidän kuitenkin kohtuullisena.

Toki hyvällä tuurilla autoon ei tule tänä vuonna yhtään vikaa, jolloin selviäisin jollakin pajalla pelkällä 200 euron vuosihuollolla. Toisaalta eipä siitä kulkineesta paljon tarvitse hajota, kun korjauslasku ylittää sen 500 euroa, mitä nyt menee vuodessa. Sanotaanko vaikka näin, että huoltosopimus antaa autonomistamiseen mielenrauhaa. Kulut pystyy arvioimaan tarkasti etukäteen eikä tarvitse pelätä jokaista kilahdusta jostain alustasta. Eikä ole sitten väliä, vaikka vaihtavat pajalla kerralla koko pakoputken, vaikka vain pätkä on puhki.

Itse en enää osta sellaista automerkkiä, jolla ei ole huoltosopimusta tarjolla. Monella sitä tarjoavallakin merkilläkin ongelmana on se, että sopimuksen maksimipituus on 4 tai 5 vuotta. Mutta onneksi on valinnanvapaus.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Minunkin Fordista hajosi aikoinaan katalysaattori ja ajattelin sen olevan niin iso juttu, että se pitää kyllä oikein hoitaa merkkiliikkeessä. Kun olin kuullut alkuperäisen katalysaattorin- ja töiden hinnan, niin ei katylysaattori tuntunutkaan enään niin isolta jutulta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Itse vertaan huoltosopimusta vakuutukseen.
Molempia toivoisi maksavansa turhaan, mutta maksun hetkellä on tyytyväinen siihen, että sellaiset ovat olemassa.

Voihan sitä ostaa uuden auton ilman kaskoakin, mutta harva taitaa niin tehdä?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Tykki
No, onneksi löysin sitten huolto-korjaamon, joka on erikoistunut Renuihin. Siellä kyseinen huolto tehtiin 120 eurolla protokollien mukaan, ja leimalla huoltokirjaan. Ja palvelukin oli ystävällistä ja ripeää.

No nyt ollaan asian ytimessä! Tähän voisi kai jatkoksi lähettää hyväksi havaitun Rellu-korjaamon yhteystiedot minun ja muidenkin onnellisten Rellujen omistajien tiedoksi.

Viestin lähetti Jip Pii Sanotaanko vaikka näin, että huoltosopimus antaa autonomistamiseen mielenrauhaa. Kulut pystyy arvioimaan tarkasti etukäteen eikä tarvitse pelätä jokaista kilahdusta jostain alustasta. Eikä ole sitten väliä, vaikka vaihtavat pajalla kerralla koko pakoputken, vaikka vain pätkä on puhki.

Todennäköisesti tällaisessa tapauksessa korjaamo vaihtaakin vain juuri sen viallisen osan. Tulipas samalla mieleeni, että jonottaessani Bilia-huollon tiskille oli edessä olevan kaverin autosta löydetty öljyvuoto iskarista, joten etuiskarit oli vaihdettu itsenäisesti kysymättä kaverilta mitään. Jokainen voi itse päätellä, että oliko kaverilla ns. huoltosopimus tai vastaava.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Hartza
Todennäköisesti tällaisessa tapauksessa korjaamo vaihtaakin vain juuri sen viallisen osan.
Ei haittaa sekään. Jos se sopii paremmin korjaamon pirtaan, niin siitä sitten vaan. Vaihtakoon seuraavan pätkän sitten silloin, kun se menee puhki. Hintaa eivät saa työstään yhtään enempää.
 

Shane

Jäsen
Re: Re: Auton huolto - ryöstö

Viestin lähetti Oloneuvos
Kun asiasta ja alasta kokonaisuudessaan on sattumoisin monessakin mielessä todella pitkä kokemus, voin sanoa ihan suoraan, ettei merkkikorjaamon palveluja kannata käyttää kuin suurimmassa hädässä.

Idän ihmeistä en tosin tiedä ja olen aina epäillyt riisikuppeja korjattavan lähinnä elintarvikemuovia myyvissä liikkeissä.
Idän ihmeisiin tuo ensimmäinen lause välttämättä pädekään. Vaihdatin nimittäin viime kesänä vanhaan ('91) Toyotaani ensin takapöntön ja myöhemmin syksyllä jakohihnan, kummatkin hommat teetätin merkkikorjaamossa, se kun osoittautui soitto- ja kyselykierrosten jälkeen halvimmaksi vaihtoehdoksi. Lisäksi tuo ensimmäinen operaatio kävi hyvin vaivattomasti pikahuollossa, ilman ajanvarausta ja jonottamista 10-15 minuutin homma ja takaisin baanalle.. kustannus oli jotain 70 euron paikkeilla, toki esim. motonetistä olisi pöntön saanut 50 eurolla, mutta kun vaihtaminen ei olisi ollut omin voimin ja välinein mahdollista ja kestävyyskin tunnetusti ihan eri luokkaa kuin alkuperäisosilla, niin ei tuo kovin paha hinta ollut. Eräskin tuttu huoltamoyrittäjä jopa suositteli homman teettämista merkkiliikkeessä tuon hinnan kuultuaan.

Jakohihnan vaihto puolestaan oli joku kampanjatarjous, joita Toyota aina välillä lähettelee ainakin meikäläiselle. Hinta tasan 130 e rullat yms. sisältäen. Pikkuhuoltamoilla hinta-arviot liikkuivat jopa 200 eurosta ylöspäin.

Toki ei se aina näinpäin mene Toyotankaan tapauksessa, esim. öljynvaihto on tuplasti kalliimpaa kuin pikkuhuoltamoilla, mutta aina kannattaa ensin tutkia kuin hutkia..

EDIT: Voisin vielä lisätä pikkutarinan. Kaveri kertoi kerran vieneensä Toyotansa merkkihuoltoon jonkun pikkujutun takia, en kylläkään enää muista minkä mutta kuitenkin. Sitä noutaessaan ei ollut meinannut tunnistaa omakseen, sillä "normaali" Toyota-mieshän kun ei juuri koskaan pese tai muutenkaan pahemmin hoida autoaan, niin nyt auto olikin pesty aivan putipuhtaaksi niin sisältä kuin ulkoa. Ja ilman mitään lisämaksua tietenkin. Huoltomies vain kertoili kuinka oli joutessaan hieman siivoillut..

PS, ei minulla sitten mitään siteitä ole Toyotan merkkihuoltoon, vaikka näin tässä kehunkin :)
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Itse suosittelen yhdistettyä lomamatkaa ja auton huoltomatkaa Baltian maihin. Ota auto, aja lomalla Viroon tai Latviaan ja huollata auto siellä ja samalla tuo takaluukullinen olutta ja viinaa ja viiniä kotiin. Huolto on pätevää sielläkin jos yhtään osaa valita huoltopaikkaa ja hinnat ovat naurettavat halvat. Tosin tämä ei onnistu jos auto on jo täällä hajonnut... Mutta määräaikaishuollot yms voi yhdistää lomamatkaan vallan mainiosti.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässäpä mielenkiintoinen aihe. Itselläni on ollut aikoinaan neljä Toyotaa ja yksi kakkosautona vieläkin. Myös vanhemmillani oli taannoin pari Toyotaa. Ne ovat siitä merkillisiä kapistuksia, että mitään korjaustoimenpiteitä ei ole tarvinnut tehdä. Ja jos on käytetty huollossa, Tammer-Autosta on saatu aina asiallinen palvelu.

Muistan eräänkin kerran 10 vuotta sitten, kun ostin Corollan GTI:n eräästä toista merkkiä myyvästä liikkeestä. Ajattelin varmistaa, että onko auto kunnossa ja ajoin Tammer-Autoon ja kyselin huoltoneuvojalta vinkkejä, niin miekkonen otti ja tuli ajamaan autoa ja katsoi kannattaako ostaa. No öh! Koitapa tätä esim. Volvo-kaupassa.

Sen sijaan Opelista on niin monta kauhutarinaa, kuten sen erään lahtelaisen yrityksen Vectra-hankinnat. Noin puolet kahdestakymmenestä autosta lojui koko leasing-ajan korjaamolla ja sijaisautoilla jouduttiin ajamaan miltei enemmän kuin omilla. Leasing-suhteen päätyttyä vaihtoivat sitten toiseen merkkiin asenteella: ei koskaan enää ooppelia.

Eikä Vectra suinkaan ole pahin Opel, sillä erään kiinteistövälitysketjun Astrat tuottivat nin ikään harmeja, kun jatkuvasti sai olla uusia autoja hankimassa. Myös he ovat merkkiään vaihtaneet. Tämän lisäksi olen kuullut yksityisiltä Opel-omistajilta niin monta pettymyksen huokaisua, että en muista autoista edes yhteensä. Vähän lipsahti sivuun itse aiheesta.

Mutta mitä tulee korjaamotoimintaan ja sen huonouteen, VW-Audi -konsernin huolto on omien kokemusten mukaan vähintäänkin yliarvostettua. Hinta-arviot eivät pidä paikkaansa ja kun arvio saa heittää sen 15 prosenttia arviosta, olen saanut kinastella hyvityksistä parhaimmillaan yhden iltapäivän, kun ylitykset ovat olleet yli 30 %. Ja se asenne on ollut niin ylimielistä, kun on kehdannut avata suunsa. Mutta minkäs tekevät, tietävät sen 15 prosentin säännön itsekin. Suurin osa asiakkaista vaan ilmeisesti nielee ylisuuren laskun mukisematta.
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Sainpahan kerralla kokemusta merkkiliikkeiden huollosta. Pyydän huomioimaan sukupuoleni, jos termistö ei aivan vastaa todellisuutta:

Autossamme ilmeni jo runsas vuosi sitten ilmiö, jossa etusumuvalot jäivät päälle ja niitä ei saanut sammumaan vaikka auto sammutettiin. Valot paloivat jonkun aikaa ja sammuivat sitten itsekseen. Ihan hyvä, mutta niitä ei sitten saanut enää päälle.
Kunnes kolme viikkoa sitten, kesken ajon alkoi sumuvalon merkkivalo palaa ja kun pysäytimme auton, huomasimme, että ko. sumuvalot olivat taas päällä. Kiva ja vielä kivammaksi muuttui kun autolla piti vielä ajaa kotiin n. 10 km. Kesken kotimatkan alkoi sisään tulla katkua eli jotain oli kärähtänyt..
Kotona sitten valot eivät sammuneet ennen sulakkeen poistoa. Onneksi sen sulakkeen takana oli vain nuo valot.
Sitten siihen huoltoon.
Mies soitti 2 viikkoa sitten Chrysler- merkkihuoltoon ja sain ajan niinkin nopeasti kuin 2 viikon päähän. Hän kertoi tilanteen ja vieläpä sen mikä osa on viallinen+ mitä muita sähkövikoja on ilmennyt. Pari päivää sitten hän vei auton huoltoon ja sai sen samana päivänä takaisin + uuden ajan 2 viikon päähän! Huollossa ei kuulema ollut varaosia vaan ne piti tilata Helsingistä! Parasta koko jutussa on se, että kyseinen varaosa on juuri se, josta mieheni mainitsi! Hinta tästä jo tiedetyn asian toteamisesta oli pyöreät 200 ekeä! Kun mieheni sitten pyysi vielä arviota tulevista kustannuksista, tuloksena oli kaksi varaosaa a´ 200, kolmas 500 euroa! Yhteensä 900 ekeä... Puhumattakaan siitä että autoa ei uskalla käyttää em. kärähtämisen vuoksi kuin pakollisiin kaupassa käyntiin.

Mies oli kuulema antanut palautetta homman pitkittymisestä ja saanut kuulema alennusta varaosista. Ehkä Chryslerin varaosat ovat tavallista kalliimpia, en tunne asiaa, joku viisaampi osaisi varmaan sanoa.
Jos tämä olisi ensimmäinen kerta ko. liikkeessä, voisi asian jotenkin pitkin hampain haudata. Mutta kun emme ole kertaakaan saaneet huoltohommia hoidettua yhdellä kerralla vaan aina se on vaatinut vähintään 2 käyntiä. Jos ei muuta, niin korjataan niitä asoita, mitkä eivät enää toimineet edellisen "huoltokäynnin" jäljiltä!
Viimeksi mies laittoi kirjallista palautetta, johon vastaus oli suurinpiirtein tyyliä:"Pahoittelemme..".

Se on tällä hetkellä selvää, että autonvaihdon yhteydessä - mikä saattaa olla piakkoin- auto ostetaan eri liikkeestä ja varmasti eri merkkiä, ettei tarvitse asioidsa ko. huollon kanssa.
 
Linkki, lukekaas tuon hakukertomuksen loppupäästä mitä Saksassa maksaa Volvon korjaus. Ei voi ymmärtää miten se voi olla noin paljon halvempaa kun täällä, tuskin se Saksalainen työmies on halvempi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tiedä sitten, onko vika pelkästään merkkikorjaamon vai onko koko merkki vain oikeasti se Saksan Lada. Kysessä on kuitenkin vuoden 2001 Volkswagen transporter 2.4 dieselistä, jolla oli ajettu 91630 km ja johon oli tehty kaikki määräaikaishuollot ajallaan samassa merkkihuoltopisteessä.

90 000 km:n huoltolasku:

longlife-huolto 140,80
hammashihna irrotettu ja kiinnitetty 211,20
jarrulevyt edesss irr+kiinn 83,20
jarrupalat takana irr+kiinn 57,60
jakopään stefojen vaihto 19,20
ajovalopesurin korjaus 12,80
jakohihna 35,53
kiristinrulla 46,17
hammashihna 38,38
ruuvi 10,83
tiiv reng 39,14
tiiv reng 9,88
öljynsuodatin 15,01
vesipumppu 62,00
raitisilmasuodatin 27,55
tiiv rengas 0,48
ongelmajätemaksu 1,00
jarrulevy 97,22
moniurahihna 18,62
moottoriöljy 72,66
jäähd. neste 30,99
painesylinteri 81,13
jarrupalat 93,6
jarrupalat 76,20
pientarvikelisä 16,47
tilinhoitomaksu 5,00

Yhteensä 1302,64 €

Firmalla tai itselläni ei tule enää koskaan olemaan yhtäkään VW-konsernin autoa.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Kaamealta näyttää tuo Ohmin lista. Ei voi kuin ihmetellä hintoja mitä revitään esim. jarrujen korjauksesta, ammattimieheltä kunnon työkaluineen moisen osien vaihdon pitäisi sujua muutamassa minuutissa.

Itselläni ei ole huolloista vielä kokemusta, sillä olen omistanut vain yhden auton, viimeisen päälle väsätyn Peugeot 205:n. "Auto" on ollut minulla jo kohta 7 vuotta, lähinnä kesäautona. Miltei kaikki huoltoon liittyvä ym. korjaus on tullut opeteltua itse. Jarruremontti sujuu kuin leikki, samoin Pösön tyypilliset sähköviat. Peltihommat on otettu haltuun, vaikka omassa autossani ne on lähinnä lasikuitu-hommia. Itseasiassa autoni on sellainen jota ei voisi (kehtaisi) edes viedä mihinkään Paliinille huoltoon. Yksi tuttu remonttimies on vaihtanut autooni jakohihnan, vesipumpun ym. , koska moottorin puolelle en ole tohtinut vielä suuremmin kajota. Itseasiassa ko. osat vaihdatettiin sillä tutulla koska se ei ottanut hommasta juurikaan mitään. Suunnitelmissa on kuitenkin jonain kauniina kesäpäivänä alkaa tekemään mm. venttiilihuoltoa romuuni, jos saan viereen vaikka isukin vahtimaan/neuvomaan. Osia on tullut vuosien saatossa vaihdettua jo melko paljon, lähes kaikki on löytyneet kuitenkin tarvikkeena esim. Motonet:sta. Näin ollen kulut jäävät useimmiten alle 50 euron.

Isäni on itse nykyään päässyt uusien autojen makuun, ajettuaan vuosia "vanhoilla". Kovinkaan tyytyväinen hän ei merkkihuoltoihin näytä olevan, mutta kiinnostus näprätä minun kesäautoni kanssa on myös aika pohjalukemissa. Itse aion kuitenkin seuraavanakin autona hankkia n. 10 vuotta vanhan auton, jonka merkki ja halvat varaosat kohtaavat. Kyllä siinä köyhänä säästää niin paljon rahaa kun riittää vain kiinnostusta/aikaa tehdä itse pikku remontit. Sanotaan nyt vielä että vajaan satkun öljynvaihdot pistää aina hymyilyttämään...
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Sympatiat K-Espoo & Minnesota Wild
Itslläni on kokemusta vain Volvo 440:n jakohihnan ja (mitkä ne olikaan) vaihto. Merkkihuollossa tavarat 200e + huolto joku 100e. Sama paketti maksoi toisessa korjaamossa 150e + huolto 80e. 50 euroa tunnilta korjauskulut tuntuivat kalliilta, mutta käsittääkseni ne ovat vielä kovempia joissakin paikoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös