Automaatti vai manuaali?

  • 5 712
  • 38

Automaatti vai manuaali?

  • Automaatti

    Ääniä: 40 49,4%
  • Manuaali

    Ääniä: 41 50,6%

  • Äänestäjiä
    81
Tila
Viestiketju on suljettu.

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Automaatti. Ajelen työssäni n. 8000 kilometriä kuukaudessa pääkaupunkiseudulla. Kyllä tomaatti on siinä hommassa ehdoton. Ei niinkään siksi, että kepin räplääminen olisi niin työlästä, vaan siksi, että vasen jalka saa levätä, ei ole pohjelihakset jumissa päivän jälkeen. Lisäksi toinen käsi jää käytännössä vapaaksi, jolloin vaikkapa puhelimessa puhuminen, lehden lukeminen, eväiden syöminen tms. puuhastelu onnistuu mukavasti ajamisen lomassa. ;)
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Re: Re: Automatic

Viestin lähetti JanJ


Jos lasket Chrysler Voyagerin kunnon autoksi niin kyllä.
Onhan sitä joskus tullut päästeltyä kesä Pontiac Catalina farmarilla mutta ei noita jenkkifarkkuja voi oikein minään pitää... :)

Jeps! Tarkoitin just näitä amerikkalaisia. Voyager on tosi jees, samoin kaikki uudet Chryslerit, Chevroletit, Pontiacit, Amerikan Fordit ja Lioncolnit... :D Amerikassa tehdään parhaita autoja!!
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
No onhan se niin, että

Automaattivaihteet ovat luxusta. Ja Why the Hell not?

Itse joudun ajelemaan manuaalivaihteisella muuten ihan OK, autolla, mutta kyllä helvetti heti ottaisin automaattisen jos se mahdollista olisi. Paskat siinä mitään tekemisen meininkiä tarvii olla. Ruuhkissa on aivan saatanan ärsyttävää koko ajan vetää kytkintä ylös ja alas ja miettiä mennäkö ykkösellä vai kakkosella. Se on kuluttavaa. Ja muutenkin se vaatii aina vähän enemmän keskittymistä itse autoon kun on manuaali. Jos ei tarvitsisi siitä huolehtia, voisi ottaa rennommin, ja keskittyä ympäristön tarkkailuun joka onkin tärkeämpää. Joskus kun on väsyneellä päällä ja ajatukset jossain muualla, tulee välillä päästettyä kytkintä ylös miten sattuu ja auto nytkähtelee kun kenguru. Siihenkin pitää keskittyä. Sitäpaitsi unohdan useasti laittaa ykköstä silmään valoissa. Se vaan välillä unohtuu. Ja sitten ihmetellään, että miksi tää paska meinaa tukehtua lähdössä.

Ei mulla ole mitään ongelmia hallita manuaalista vaihteistoa ja autoa, mutta automaattinen olisi miljoona kertaa mukavampi vaihtoehto. Piste. Pääsin kerran kokeilemaan uutta farmaribemaria jossa luonnollisesti oli automaattivaihteet ja kaikki muukin mahdollinen snobivarustus maan ja taivaan väliltä ja voi helvetti että oli ajaminen todellakin nautinto. Ei paljoa tarvinnut mäkilähdöissäkään skarpata kun se autohan lähtee liikkeelle jo siinä vaiheessa kun päästät jarrusta irti. Unelma. Vähän kuin Colin McRae-rallia ajelisi.
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tuodaan esille (entisen) taksikuskin mielipide, niin automaatti vie voiton. On tullut ajettua Helsingin keskustan joulunalus ruuhkassa sekä manuaalilla että automaatilla niin kyllä työnteko helpottuu huomattavasti, kun ei tarvitse koko ajan kytkimellä seistä. Jalkahan siinä väsyy:D . Kun ajoin Volvon V70 Classicilla jossa oli automaatti + muut herkut niin työnteko oli jopa hauskaa!!
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Manuaali

Manuaali, siinä on sitä ajamisen tuntua. En voisi kuvitella vain heiluttavani rattia ja painelevan kahta poljinta. Toki kaupungissa automaatti olisi must, en onneksi siellä joudu paljoa ajella.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse olisin odottanut manuaalin murskaavan automaatin mennen tuleen tässä äänestyksessä, mutta ompas tasasta.
-ipa rules
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Käytetyäni noin vuoden automaattia en kyllä vaihtaisi takaisin manuaaliin. Ilmeisesti minussa ei ole sisäistä rallikuskia, koska en saa mitään kiksejä vaihdekepin räpläämisestä.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tomaatti vai vatkain?

Yksi tulokseen vaikuttava elementti taitaa muuten olla automaattivaihteita kohtaan tunnettu yleinen epäluuloisuus, joka taas johtunee siitä, että yllättävän harva autoilija on koskaan päässyt kokeilemaan tai halunnut kokeilla automaattia. Uskotaan yleinen hokema käsivaihteisen urheilullisuudesta ja paremmasta ajotuntumasta ja ties mistä.

Se on sitten eri asia, jos kokeilun jälkeenkin uskoo edelleen vatkaimen urheillullisuuteen yms. Itse ajatelisin niin, että jos on muutaman kerran saanut kokeilla automaattivaihteista autoa, ei enää koskaan halua kuullakaan kytkimestä ja vatkauskepistä. Paitsi tietysti taloudellisten olosuhteiden pakosta.

Toinen yleinen uskomushan on muuten käsitys siitä, että vaihteiston valintaan vaikuttaisi se, mieltääkö omistaja autonsa vain välineeksi, jolla pääsee paikasta A paikkaan B, vai onko auto jatke jollekin. Joskus tuntuu jopa pitävän paikkansa, mutta aina tietenkään ei. No tämä nyt on tätä.

Urheilullisuudestakin muuten voisi todeta sen verran, että eikös F 1:kin ala tavallaan jo olemaan puoliautomaatiti, ja heti kun säännöt vain sallisivat, vaihteiden vaihtelu jäisi automatiikalle ja kuskille jäisi vain sompailu. Kone kun tekee vaihtamisen puhtaammin ja paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jeh, meikäläinenkin on ajanut lähes pelkästään automaateilla. Autokoulussa tuli ajettua Volvon jollain 700-sarjasella jossa oli jyhkeä kone ja automaatti. Sitten sen jälkeen oon nauttinut Opel Kadett 1,3 vm 85 taskuraketista automaattivaihteistolla (se on elämys se..), Kadetti 1,6 vuosimallia 90 kulkee jo melkein eteenpäin automaattivaihteistolla. Astra 1,8 vm99 on jo automaatin kanssa sen verran toimiva väline, että kyllä sillä melko monet jättää liikennevaloissa jos tarvitsee vaihtaa kaistaa turvallisesti. Sitten tietenkin Volvo 850 2,5 koneella ja automaattivaihteistolla, vakionopeudensäätimellä jne. Bueno. Oli melkosen tasaväkinen viivalta GTI Golfin kanssa, vaikka en aivan ultimaalista yritystä saanutkaan aikaan. Muunmuassa jarrulla ahdistaminen jäi tekemättä kokonaan.

Manuaaleja on tullut käytettyä harvemmin, eniten Citroën ZX Breakia vuosimallia 97 jolla ajoin jonkun kuukauden.

En voi käsittää sitä masokismia, että pitää ehdoin tahdoin polkea jotain turhaa poljinta. Mielestäni on enemmän vauhdikasta ajoa jos yksinkertasesti vaan jättää kepinheiluttajan viivalta taakse :)
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Viestin lähetti JanJ
Pitäähän sitä äänestyksiä olla...
Mietin vaan että itse ajan nykyään automaattivaihteisella autolla.
Se on aivan ehdoton täällä Helsingin ruuhkissa.
Vaan mitä mieltä olette?
Automaatti vai manuaalilaatikko?
Ja miksi?

No Juuri helsingin ruuhkissa ja yleensäkin
ruuhkissa, kaupungissa Tomaatti on parempi.

Toisaalta illalla kun on vähän liikennettä tai
kesäinen aamu maaseudun kurvikkaalla
asfalttitiellä on keppivaihteinen Porche 911
ainoa oikea valinta.

Ei oikein osaa valita, mutta koska ajalen
pääasiassa lyhyitä matkoja kaupungin
ruuhkissa valitaan se Automaatti.... tai

äh ihan sama molemmat käy.

Vastausvaihtoehdoista puuttuu aika usein
ns. 0 vaihtoehto eli:

- Ei kumpikaan
- Molemmat
- Joku Muu

jne...
 

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
Viestin lähetti ozo
Amerikassa tehdään parhaita autoja!!
Aamen.

Jep kyllä meikäläisenkin seuraava auto on toivottavasti varustettu automaatilla. Sen verran vaivattomampaa kyytiä ja ajoa. Ja kyllähän ne kiihtyykin kun muistaa painaa kaasun pohjaan. Ainakin ne on kiihtynyt joita olen ajanut...
Ja ainoa oikea auto on "Ameriikan rauta", muut ovat korvikkeita.
Mutta vielä saa vanha japsi kelvata hetken aikaa...
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, ja miksei samantien heivattaisi se rattikin siitä edestä tilaa viemästä. Pleikkariohjaimen tyyppinen näpytin ristiohjaimineen, siinä vasta ajonautintoa tarjolla teidemme ritareille. Kun eihän siinä pyörylän vääntämisessä mitään järkeä ole, taitaa olla rattikin pelkkä peeniksen jatke teidemme biilisteille. Ja tietenkin poistamme samalla myös polkimet, joutavaa jalkain rasitusta niidenkin painaminen..

Jooh.
 

tsei_tsei

Jäsen
Itse äänestin manuaalia. Pari kertaa olen automaattiin koskenut, ja enemmän piti keskittyä siihen, että ei kokoajan osu vahingossa jarruun kun hapuilee kytkintä. Tottumiskysymyshän tämä on.
Tuo automaatti jolla ajoin, oli V6 koneella, ja jotenkin tuntui olevan vaikea pitää hanskassa, kun oli tottunut vanhaan 1.6 Nissaniin. Muutenkin automaattivaihteisto tappaa liikenteestä sujuvuutta. Kaasuun ei tarvitse koskea, ja silti auto jatkaa melkoista vauhtia. Yleinsä kun aloitan jarruttamisen taloudellisen ajotavan tapaisesti hyvissä ajoin punasiin tullessa, niin automaatin porhaltaa ohi ja eteen ja on sitten pian minun tukkeena, kun yritän olla pysähtymättä valoihin.

Samaten moottorijarruttaminen on käytännössä mahdotonta ja liikenteestä tulee sellasta nopeaa kiihdyttämistä ja jarruttamista. Ei mielestäni kauhean sujuvaa. Ruuhkissa automaatissa on toki etunsa, mutta ennemmin sitten liikkuu julkisilla kulkuneuvoilla. Itselläni ei sitäpaitsi puudu jalka kytkintä painaessa, vaan juuri silloin, kun jalat on samassa asennossa pitkän aikaa, kuten automaatilla tuppaa käymään.

No mielipide ja tottumiskysymyshän tämä on, mutta omasta mielestä auto pysyy paremmin kontrollissa manuaalivaihteilla ja liikenteestäkin tulee sujuvampaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Manuaalilla sitä tulee ajeltua, mutta todennäköisesti seuraava on automaatti. On se vaan niin paljon mukavampi kaupunkiliikenteessä.

Edelleen ihmettelen miksi kaikki äänestykset eivät ole Kierrätyskeskuksessa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös