Automaatti vai manuaali?

  • 5 709
  • 38

Automaatti vai manuaali?

  • Automaatti

    Ääniä: 40 49,4%
  • Manuaali

    Ääniä: 41 50,6%

  • Äänestäjiä
    81
Tila
Viestiketju on suljettu.

JanJ

Jäsen
Pitäähän sitä äänestyksiä olla...
Mietin vaan että itse ajan nykyään automaattivaihteisella autolla.
Se on aivan ehdoton täällä Helsingin ruuhkissa.
Vaan mitä mieltä olette?
Automaatti vai manuaalilaatikko?
Ja miksi?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Manuaali, koska en ole automaattia koskaan edes kokeillut. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö voisi kokeilla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Paha on lähteä vertailemaan, koska automaattilaatikkoisella olen ajanut vain kerran. Ei sen nyt niin paljoa manuaalista eronnut, ehkä lähinnä totuttelukysymys. Äänestin kuitenkin manuaalia, koska omassa pirssissä on sellainen ja tuohan se ajamiseen enemmän "tekemisen tuntua", kun itse saa päättää, mitä pykälää käytetään.
 

velho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiat HIFK:lle
Automaatti on kuninkaallinen vaihtoehto

Mulla on ollut kaksi automaattivaihteistoista autoa. Nyt on taas manuaalivaihteinen mutta seuraava on taas automaatti, toivottavasti. Jenkeissä ei käytännössä muita olekaan kuin automaatteja.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kokemusta on kummastakin ja kun lähitulevaisuudessa ilmeisesti ajosta suurin osa tulee tehtyä kaupungissa kallistuu valinta ehdottomasti 'tomaatin puolelle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Työn puolesta on tullut testailtua molempia melko paljon, enkä ole automaattiin erikoisen ihastunut. Ruuhkissa se kyllä on käytännöllinen, mutta muuten olen manuaalin kannalla. Käsivalintaisen kanssa tuntee olevansa jotenkin enemmän käskevänä osapuolena :rolleyes:
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Manuaali sen olla pitää.
Automaatti on tarkoitettu naisia ja lapsia varten.
 

kerpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pride FC, Iron Maiden
Automaattia äänestin, koska siitä on loistavia kokemuksia.

Tällä hetkellä kuitenkin omaan manuaali lootan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Automaattiä äänestin sillä viimeisen vuoden aikana on tullut ajeltua molemmilla malleilla aikasta paljon. Pointtina tässä asiassa on kuitenkin se, että automaattivaihteisessa autossa tulee olla tehokas moottori sillä muuten ajaminen on yhtä helvettiä. Paras mahdollinen vaihtoehto on auto jossa on automaatti ja sitten vaihtoehtosiesti säköinen manuaali jossa vaan naputellaan ylöspäin isommalle ja alaspäin pienemmälle - tällainen laatikko on unelma.

-ipa rules
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti BigRedBob
Manuaali sen olla pitää.
Automaatti on tarkoitettu naisia ja lapsia varten.

Rumpali on varmaan tottunut polkemaan sitä kytkintäkin kokoajan mutta itseäni moinen touhu risoo (siis kytkin, ei rummut...).
No onko sähköikkunatkin sitten käsivaivaisia varten?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti JanJ


Rumpali on varmaan tottunut polkemaan sitä kytkintäkin kokoajan mutta itseäni moinen touhu risoo (siis kytkin, ei rummut...).
No onko sähköikkunatkin sitten käsivaivaisia varten?
No ei... onhan automaatti ihan kätevä ja mukava ajaa, kun siihen tottuu, mutta itse tykkään, että ajamisessa pitää olla vähän sitä "tekemisen meininkiä". Automaatti on kieltämättä mukavampi vaihtoehto ruuhkassa ajettaessa.
 

manager78

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS, Suomen maajoukkueet
Automaatti on ehdoton ykkönen. Mul on BMW 525iA vm.90. Se on mun kolmas bemari(ennen 316i ja 325i) mutta ensimmäinen automaatti. On todella mukava ajella esim. neljän ruuhkas ku ei koko ajan tarvi ettiä vaihdekeppiä kädellä. Ja sit välillä laitan vakionopeudensäätimen päälle ja ah sitä mukavuutta. Ainoa miinus on melko korkea bensankulutus mutta ei se haittaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jeh, automaatti tottakai. Kyllä minä ainakin sen verran hyvin osaan käskyttää autoa kaasulla, että ei siihen mitään kepinnylkytystä tarvitse viereen. Sellainen 2,5l Volvon kone ja siihen automaatti, niin ei tarvii enää miettiä mitä sitä äänestäis. Tai, että "kerkiääköhän tuosta välistä ohi?". Turvallisempikin se on, kun ei tarvii miettiä jotain aivan turhaa asiaa mikä voidaan jättää tekniikan harteille.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Automaatti

Mutta tehoa pitää olla enemmän kuin entisen vanhan Opelini 75 jalkavaivaista 250 000 kilometriä talsinutta saksalaista ponia.

Ja kun varustukseen lisätään vielä vakionopeuden säädin, mukava istuin ja todella tehostettu ohjaus, kelpaa sitä Highwaytä päästellä.

Koska valitettavasti jenkkiautoja ei ole suunniteltu lapsiperheillle ja yhdistelmärattaille joutuu ajamaan manuaalivaihteisella eurooppallaisella Break-tyyppisellä autolla.

Huomasin aikoinaan vaihtaessani manuaaliin, kynnys päästää jalankulkija yli suojatien nousi selvästi. Manuaalilla kun ei jaksaisi vatkata bensaa aina uudelleen.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
No

Olen ajanut automaatilla vain muutaman kerran ja mielestäni se oli ihan asiallinen systeemi kaikein kaikkiaan. Porissa kun ajelee niin sillä nyt ei pahemmin ole väliä kumpi on, täällä kun ei suurempia ruuhkia ole. Hyvä puoli automaatissa on se ettei tarvi sitä kytkintä talloa koko aikaa.

Manuaali on siis se jolla olen pääosan ajoistani ajellut. Itse tykkään siitä ehkä kuitenkin enemmän, paitsi tietenkin ruuhkissa. Varsinkin nopeissa (:)) autoissa manuaali on mielestäni paikallaan.
 

hege

Jäsen
automaatti on ehdottomasti ykkönen, jos autossa vain on moottori (nykyiseen pääasialliseen ajokkiin Ford Ka:han em. laitetta voisi olla vaikea kuvitella, no jos Lahdessa alkaisi kiihdyttämään voisi nopeus nousta 120 km/h kehä kolmosen kohdalla). Omien kokemusteni mukaan noin 2_litraiset perhepelit kulkee jo miehekkäästi automaatilla.
Näihin Tipronic/Steptronic jne. laatikkoihin en ole ihastunut (kokemukset lähinnä VW ja Audi osastolta) jos niistä joutuu jotain ylimääräistä maksamaan normaali tomaattiin verrattuna. Kun uutuuden viehätys laitteesta häviää, niin em. toiminnon käyttö vähenee.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vain pari kertaa olen automaattilaatikkoisella ajanut, joten kunnon vertailupohjaa ei ole, mutta se vaihdekepin räplääminen pitää meikäläisen edes jotenkin hereillä ratin takana... Ei silti, että muutenkaan ratin taakse nukahtaisin, mutta keskittyminen säilyy mielestäni paremmin. Pari kertaa olen ruuhkassa kironnut, kun vasen jalka on alkanut väsymään liian taajaan tapahtuneesta kytkimen poljennasta. Harvemmin kuitenkaan ruuhkassa joudun ajamaan, joten valintani on manuaali.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Automaattia äänestäisin muuten, mutta koska ajamisesta ollaan tekemässä muutenkin ainavain helpompaa, niin en sittenkään. Tietokone hallitsee kohta kaikkea ajamiseen liittyvää. Jonkin ajan kuluttua ei ole enää kuljettajaa vaan tietokoneet hoitavat tämän asian kokonaan. Terroristeille uusi taiteenhaara :)

Helvetti sentään. Eikö kukaan enää halua ajaa? Äh, mitä ****** mä selitän. Nojoo, ehkä sitä, että nykyäänkin näkee aivan kädettömiä kuskeja, joilla ei ole hajuakaan, kuinka liikenteessä tulee toimia. Ei osata ajaa, ei osata huomioida muita tiellä liikkujia ja ennenkaikkea liikennesäännöt näyttää olevan maisterintutkinnon vaativa tieteenhaara. Entäs sitten suvaitsevaisuus? Se taitaa olla kadonnut luonnonvara?

Täytyy nyt silti nostaa yksi hyvä asia pintaan. ABSit on kerran pelastanut henkeni, kun juuri tällainen kädetön, eh siis jalaton kuski meinas ajaa ylitseni suojatiellä, mutta onneksi alla oli uusi auto. Kuski luuli jo ajaneensa ylitseni ja istui autossa silmät kiinni, joten tilanne oli toisaalta hauskakin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Muutamaan kertaan olen ajanut pidempääkin matkaa kaverini Volvo S80 T6 autolla jossa on muistaakseni 276 hevosvoimaa. Tuo kone yhdistettynä volvon sähköiseen manuaaliin on loistava yhdistelmä. Kaupungissa voi ajaa automaatilla ja sitten muualla vauhtia haettaessa klikkaa vaan kepillä pienempää ja survoo kaasupedaalin lattiaan, niin johan alkaa maisemat vaihtumaan.

Heikkotehoisella automaatilla ajaminen tosiaan on yhtä helvettiä. Itse ajoin ikivanhalla Honda Civic automaatilla ja siinä vehkeessä ei kiihtynyt mikään muu, kuin kuljettaja.

-ipa rules
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Autoon kuuluu maatti

Miksi polkea kymmenentuhatta kertaa kytkintä kuukaudessa, kun nykytekniikalla ei tarvitsisi niin tehdä kertaakaan? Olenko siis nainen vai lapsi, kun en näe kytkimentallaamisen urheilullista aspektia? Siinäpä kysymys, jota pitää syksyn pimetessä pohtia.

No kytkimen olemassaoloon minun autossani on toki syy olemassa. Valinta olisi todella helppo, jos "aina" autokaupoilla ollessani minulla olisi ne 10000 ylimääräistä kolikkoa taskunpohjalla. Vaan kun ei valitettavasti ole.

Mistähän muuten se hinnan ero tulee? Ei taida automaattilooda olla vielä liukuhihnalla yhtään sen kalliimpi, vai miten on? Automaattivaihteisten laivakuljetus on sitten varmaan vaan kalliimpaa.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Automatic

Automaatti off course. Olen ajanut molemmilla, mutta kokemukset automaatilla ovat ainutlaatuiset. Siis onko kukaan teistä ajanut kunnon amerikkalaista autoa automaatilla? Sehän on vasta nautinto...

hämärässä tulevaisuudessa ei ole manuaali vaihteita ollenkaan! Ennuste by
ozo & General Motors.
 

JanJ

Jäsen
Re: Automatic

Viestin lähetti ozo
Siis onko kukaan teistä ajanut kunnon amerikkalaista autoa automaatilla? Sehän on vasta nautinto...

Jos lasket Chrysler Voyagerin kunnon autoksi niin kyllä.
Onhan sitä joskus tullut päästeltyä kesä Pontiac Catalina farmarilla mutta ei noita jenkkifarkkuja voi oikein minään pitää... :)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Matic. Tosin se edellyttäisi kunnon vankkureita. Olen ajanut kolmea automaattia (omani on nyrkillä nylkytettävä), joista kaksilitraiset Nissan Bluebird ja Pösö 405 olivat melko löysiä juhtia ja automaatti varsin erikoisesti hyppelehtivä. Mutta tämän kolmannen ottaisinkin sitten ihan mielellään, puolen millin E-mersu, jonka ajaminen oli tuskallisen ihanaa. Omaan kotteroon vääntäytyminen sen jälkeen aiheutti ahdistustilan, jota vaimo ihmetteli kotona mykkäkoulun muodossa toista viikkoa.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Kyllä se tomaatti pitää olla, ja kuten todettu kunnon koneella varustettu auto.
Tosin kun ensimmäisiä kertoja ajelee tomaatilla, tai kun on pitkään ajanut manuaalilla varustetulla autolla, pysähtyy automaattilaatikkoinen auto todella nopeasti kun painaa kytkintä;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös