Autokauppaongelmia

  • 2 685
  • 28

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Johan on automarkkinat!
Paljon ajavana vaihdan menopelini n. vuoden välein.
Normaalisti nettiarvioden ja pikkukiertämisen jälkeen on sopiva uuusi tai 1-2 vuotta vanha käytetty löytynyt.

Mutta nyt on vaikeaa.Kauppiaiden alustavat arviot omastani ovat heittäneet 6000 Euron haarukassa.Kolme kertaa olen lähtenyt tosissani kauppaa tekemään.

1. Uusi japanilainen katumaasturi Vantaalla

Ei kiinnostuneita myyjiä.Paikalla toki,mutta kukaan ei asiakasta noteerannut.Yksi käänsi selkänsä yrittäessäni lähestyä.En osta väkisin.Huvikseni kirjoitin kokemuksestani maahantuojalle.Kyseessä on nykyinen automerkkini ja liike josta sen ostin.

2. Käytetty saksalaismerkki Tampereella.

Olin varautunut maksamaan väliä 12 000 Euroa jos auto on OK.
Oli ja myyjän arvio 13 000.Aloin varovasti puhua n. 10 000 budjetistani,jolloin äijä tylysti kehotti hankkimaan rahoitusta.

3. Käytetty ranskalainen Helsingissä.

Oma arvioni ennen kaupantekoa oli n. 11 000 Euroa.Myyjä olikin lähellä 11 500 tarjouksellaan.Pistin 10 000 vastaan.Myyjä alkoikin luetella syitä miksi ei halua autoani vaihtoautohalliinsa.Ei tietoakaan kaupankäynnistä.Poistuin paikalta.


Käyvätkö autot tosiaan niin hyvin kaupaksi tällä hetkellä,että näistä n 35 000 Euron autoista ei tarvitsee kauppaa käydä?
Jostainhan rahaa on liikkeisiin tultava,kun neuvotteluhalut puutuvat tyystin.Myyntiponnisteluja siihen ei nähtävästi tarvita.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Mutta nyt on vaikeaa.Kauppiaiden alustavat arviot omastani ovat heittäneet 6000 Euron haarukassa.Kolme kertaa olen lähtenyt tosissani kauppaa tekemään.


Haarukka on äkkiä ajatellen iso, mutta se riippuu myös siitä mihin olet omaa autoasi ollut vaihtamassa ja mikä sen auton hinta on ollut. Jos siinä autossa on ollut kohtalaisen hyvä kate, niin on aika helppoa ollut luvata myös vaihdossa tulevasta autosta vähän enemmän. Joku toinen liike taas pitää myytävien autojen katteen pienempänä ja siksi ei kykene vaihdokistakaan tarjoamaan niin suuria summia kuin jossain muualla tarjotaan.

1. Uusi japanilainen katumaasturi Vantaalla


Uusissa autoissa ei yleensä kannata tingata hintaa. Kannattaa keskittyä lisävarusteisiin ja erilaisiin varustepaketteihin, koska monet myyjät saavat niistäkin provisiota / bonuksia ja siksi he myyvät mielellään edullisesti tai jopa ilman voittoa uuteen autoon lisävarusteita. Ostaja ja myyjä hyötyvät molemmat, joten se on usein hyödyllisempää kuin rahan tinkaaminen jolloin myyjä kärsii.

Ja kun käytettyä tarjoaa vaihdossa, niin kannattaa ensin tinkiä ostettavan auton hinta alas ja vasta sen jälkeen kysyä, että mitä tästä vaihdossa hyvitetään. Silloin on paremmin selvillä mitä omasta autosta oikeasti hyvitetään.

3. Käytetty ranskalainen Helsingissä.

Oma arvioni ennen kaupantekoa oli n. 11 000 Euroa.Myyjä olikin lähellä 11 500 tarjouksellaan.Pistin 10 000 vastaan.Myyjä alkoikin luetella syitä miksi ei halua autoani vaihtoautohalliinsa.Ei tietoakaan kaupankäynnistä.Poistuin paikalta.


Kauppaahan siinä on käyty, jos myyjä perustelee miksi hän ei halua autostasi hyvittää niin paljon kuin siitä itse haluaisit. Fiksu ostaja esittää siinä vaiheessa vastaperustelunsa ja niinhän homma etenee kunnes osapuolet ovat samalla aaltopituudella.

Hiukan tässä nyt kiinnittää huomiota siihen, että olet ostamassa 35 000 euron autoa ja se jää kiinni siitä, että myyjä pyytää 500 euroa enemmän kuin itse olet valmis tarjoamaan. Onko mittasuhteet ihan kunnossa silloin ostajallakaan?

Käyvätkö autot tosiaan niin hyvin kaupaksi tällä hetkellä,että näistä n 35 000 Euron autoista ei tarvitsee kauppaa käydä? Jostainhan rahaa on liikkeisiin tultava,kun neuvotteluhalut puutuvat tyystin.Myyntiponnisteluja siihen ei nähtävästi tarvita.

Aika hyvin ovat alkuvuonna ilmeisesti käyneet kaupaksi, mutta vähän erikoisilta tuntuvat nämä sinun kokemuksesi. Ainakin omassa hihassani on välittömästi joku automyyjä, kun autokauppaan astuu sisään. Ja kun oikeasti ryhdytään kauppoja autosta hieromaan, niin uuden tai uudehkon auton hinta on aina tavalla tai toisella tippunut reippaasti siitä mikä on pyyntihinta.

Erittäin paljon voi vaikuttaa omalla olemuksellaan siihen minkälaista palvelua saa. Onko uskottavan oloinen ostamaan 35 000 euron autoa? Vai onko olemus sellainen, että on vain tullut potkimaan renkaita ja todelliset kaupat ei vähempää voisi kiinnostaa.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Animalille kiitos,kun olet näinkin viitsinyt avautumistani ruotia.

Mutta asian ydin on juuri se,että minulta löytyisi kaupantekokykyä ja halua ikää ja etenkin käytöstapoja.
Teen kaupaa ammatikseni ja olen lisäksi 20 vuodessa tehnyt autokauppoja noin kerran vuodessa.Nyt on ongelmana se,että kauppaa ei käydä.Epäkohteliaisiin ylimielisiin töksäytyksiin on homma kuivunut.Minä maksan kevyesti sen 500 lisää tai vaikka tonninkin,jos asiat keskustelun jälkeen niin vaativat.
Vaan kauppa tuntuu käyvän niin,että jos asiakas ei maksa mitä pyydetään,niin äkkiä ulos liikkeestä jaloista tai nopea nöyrtyminen myyjän ehtoihin.Myyjän tehtävä olen käsittänyt olevan myydä.Jos auton hinta on 35 500 ja ostaja on heti tasolla 34 000,niin ihmeellinen on tilanne kun kauppaa ei synny ostohaluisen asiakkaan kanssa.


Huomenna olis tarkoitus poiketa Imatralla ruotsalaisautoa katsomassa.Eli liikkeellä olen työmatkoillani,puku päällä.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Varmaan on ostajassakin vikaa joissakin tapauksissa, mutta en nyt ensimmäisenä lähtisi miettimään autokauppiaan roolissa ostajan motiiveja, kun asiakas selkeästi esittää asiansa ja tarpeensa.

Automyyjistä löytyy kyllä sellainen määrä ylimielisiä idiootteja, jotka ovat joko kyrpiintyneitä surkeaan provikkapalkkaansa tai vastaavasti uransa huipulla päästessään ajamaan eri autoilla vaikka joka päivä kotimatkansa.

Vinkkinä muuten auton ostajille. Etsikää sellainen kaveri, josta saatte ns. luottomyyjän tai tehkää jostain sopivasta tyypistä sellainen. Tämä sitten katsoo auton teille ennen kuin se tulee ns. julkiseen myyntiin. Minulla on kaveri, jolta olen ostanut jo neljä auto peräkkäin ja hän hoitaa puhelinsoiton perusteella auton etsintää ja tietää pari viikkoa (joskus jo kuukausia) etukäteen vaihtoon tulevista työsuhde- jne. autoista.

Parhaimmat pelit eivät ikinä tule julkiseen myyntiin asti.

P.S ELÄKELÄINEN: jos siitä Imatran pelistä ei tule mitään, niin laita yv tulemaan. Annan sinulle sellaisen kaverin numeron, että järjestää sinulle auton.
 
Viimeksi muokattu:

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Myyjän tehtävä olen käsittänyt olevan myydä.


Omaa oksaansa ovat sahanneet, jos ei myynti ole kiinnostanut.

Jos auton hinta on 35 500 ja ostaja on heti tasolla 34 000,niin ihmeellinen on tilanne kun kauppaa ei synny ostohaluisen asiakkaan kanssa.


Todella ihmeellinen. Kaikin puolin. Ja vielä ihmeellisempi, jos tuollaisia tilanteita on tosiaan useampia.

Huomenna olis tarkoitus poiketa Imatralla ruotsalaisautoa katsomassa.Eli liikkeellä olen työmatkoillani,puku päällä.

Eli ilmeisesti Auto-Kiltaan? Jos kuitenkin haluat traktorin (vitsi) sijasta auton, niin valtatie kutosen melkein vieressä on Lappeenrannassa Harapaisentiellä Autosuni (lähellä Euromarketin ja Citymarketin kauppoja) ja siellä on Vehon edustus.

Onnea autokaupoille. Jos vielä tökkii, niin etsi myyntipäällikkö ja alkaa kaupanteko taatusti luistaa.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Jos auton hinta on 35 500 ja ostaja on heti tasolla 34 000,niin ihmeellinen on tilanne kun kauppaa ei synny ostohaluisen asiakkaan kanssa.

Sattumoisin minulla on aika lailla kokemusta alan piiristä ja sanoisin, että on suuri ihme, mikäli vanhan kahdensadantonnin autosta syntyy kauppa 9000 vanhan markan kinan jälkeen. Jokus vanha tonnikin on liikaa, kun kipuraja ylittyy. Jos asiakas haluaa ostaa auton, hän myös sen ostaa. Sitten on tietysti myös asiakkaita, jotka ostavat alennusta huomioimatta mahdollista kauppatavaran edullisuutta muihin vastaaviin verrattuna.

Jos molempien osapuolten kanta hintaan on selvillä, eikä kauppiaallekaan ole mielekästä enää pudottaa hintaa, ei asiasta kannata jäädä puolin eikä toisin jankkaamaan. Kauppias haluaa taatusti tehdä kaupan, sillä siitä hän saa elantonsa. Autokaupan katteenmuododtuksesta on olemassa niin kummallisia käsityksiä, että niiden oikomiseen menisi valovuosia. Todettakoon nyt vaan alan olevan sen verran kilpailtu, että ajatuksella viiden prosentin hinnan alennuksesta jo ennestään tingitystä hinnasta matka 99 prosentin varmuudella jatkuu omalla vanhalla autolla.

edit: On syytä todeta, että moni liike on hinnoitellut vaihdokkinsa taivaisiin toisten jättäessä itselleen vain marginaalisen pelivaran auton hinnassa. Tietysti kuulostaa komealta saada korkea hyvitys vanhasta, mutta tällöin kauppiaalla on myös syynsä päästä vaihdokistaan eroon tai se on jo ennestään hinnoiteltu tällaisen kauppatavan mukaisesti.

edit II: Ja sitten korjaus. Minulta jäi huomioimatta tuo avainsana HETI tasolla 34000. Jaan asiassa mielipiteesi. Tinkimättömästä hinnasta pitää molempien osapuolten niin halutessa syntyä kauppa. Anteeksi huolimattomuuteni!
 
Viimeksi muokattu:

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Autokauppaongelmia

Viestin lähetti TheAnimal
Erittäin paljon voi vaikuttaa omalla olemuksellaan siihen minkälaista palvelua saa. Onko uskottavan oloinen ostamaan 35 000 euron autoa? Vai onko olemus sellainen, että on vain tullut potkimaan renkaita ja todelliset kaupat ei vähempää voisi kiinnostaa.

Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että myyjän tulee palvella oli ostaja vaikka minkä oloinen. En käytä samaa myyntilaitosta kovin äkkiä uudelleen, josta olen huonoa palvelua saanut. Esimerkkinä eräät kodinkoneliikkeet ja autokorjaamot täällä kotikonnuilla. Niin, enkä ole vaikuttanut erikoisen ns. köyhältä ja kipeältä näissä ostotilanteissa...vain niiden jälkeen.

Voi kunpa minustakin tulisi joskus iso ja rikas kuten Mikkael Jaksolaisesta, niin pääsisi kiusaamaan näitä ns. huippumyyjiä...

Tosin hyviäkin tapauksia on ja siten todennäköisesti tulen rahani, ranteet kipeinä, kantamaan näihin paremmin palveleviin liikkeisiin.

Että silleen...
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti Oloneuvos
Sattumoisin minulla on aika lailla kokemusta alan piiristä ja sanoisin, että on suuri ihme, mikäli vanhan kahdensadantonnin autosta syntyy kauppa 9000 vanhan markan kinan jälkeen. Jokus vanha tonnikin on liikaa, kun kipuraja ylittyy. Jos asiakas haluaa ostaa auton, hän myös sen ostaa. Sitten on tietysti myös asiakkaita, jotka ostavat alennusta huomioimatta mahdollista kauppatavaran edullisuutta muihin vastaaviin verrattuna.

.

Lienet sitten ammattilainen ja tiedät että nykyään asiakas maksaa mitä pyydetään.´Jos haluaa niin ostaa´eli autonmyyjä=tilausten vastaanottaja+ esittelijä(mikäli kerkiää)
20 vuotta tein autokaupaa niin,että myyjän tai ostajan ensimmäinen summa ei ollut lopullinen kanta hintaan.
Paljon on vuodessa muuttunut.Sitten kun minun on pakko auto vaihtaa voin sen sitten tilata listahintaan postimyyntinä+ tomituskulut.

Oho,nyt kuulostankin jo hankalalta asiakkaalta.Autokaupassa olen kyllä kohtelias.

Sillälailla tämä on kiinnostavaa,että onko kyseessä tosiaan kulttuurinmuutos.Jos näin on niin sopeudun sitten ja lopetan vanhanaikaisen aikaavievän tinkimisen ja ostan dynaamisen nopeasti sopivan auton.Täällä Jatkoajassahan on kaikkkien alojen asiantuntijoita,joten eiköhän asia selvinne.
Kauaa en viitsi kauppoja kiertää alennusta turhaan kärttämässä.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Autokauppaongelmia

Viestin lähetti wilco
Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että myyjän tulee palvella oli ostaja vaikka minkä oloinen.


Ostajan näkökulmasta kyllä. Myyjän näkökulma on se, että hänellä on rajallinen aika ja rajalliset resurssit. Tuloksesta riippuu se, että paljonko myyjä tienaa. Jos tulos on riittävän huono, niin silloin esimies sanoo, että nyt olisi aika vaihtaa alaa.

Jostain syystä Siperia siis opettaa keskittymään eniten heihin, jotka todennäköisimmin ovat kauppaa oikeasti tekemässä. Ja mitä isommasta kaupasta on kysymys, niin sitä houkuttelevampi ostaja on myyjän kannalta. Ja alan ammattilainen kyllä näkee kohtalaisen nopeasti ne asiakkaat, jotka eivät oikeasti ole mitään ostamassa. Taatusti virheitä sattuu ja se paskaisissa farkuissa Datsunilla pihaan ajanut 18-vuotias olisi oikeasti voinutkin olla kiinnostunut ostamaan uuden Mersun, mutta todennäköisyys siihen on aika pieni. Yhtä legendaarista kertomusta kohden riittää taatusti 1000 tapausta, jotka eivät ole johtaneet kauppaan.

Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Sillälailla tämä on kiinnostavaa,että onko kyseessä tosiaan kulttuurinmuutos. Kauaa en viitsi kauppoja kiertää alennusta turhaan kärttämässä.


Ei ole muuttunut mikään tuolta osin, vaikka ala muuten myllerryksessä on ollutkin. Näppituntumalla heittäisin, että itseasiassa päinvastoin. Kukaan ei oikein tiedä, että mikä se The Oikea hinta on käytettyjen autojen kohdalla, joten hintakirjo on aika iso. On myös väitetty, että eräät autokaupat pitävät tahallaan pyyntihintaa korkealla saadakseen Autodatalle korkeita hintoja, jotka taas vaikuttavat maahantuotavien käytettyjen autojen verotukseen. Siksi tinkivaraa on joidenkin autojen osalta jopa normaalia enemmän.

Mutta sinälläänhän se alennus ei ole koskaan tavoittelemisen arvoinen asia. Ostajan kannaltahan olennaista on se, että hän saa tuotteen mahdollisimman edullisesti. Jos alennus on olennainen asia, niin minä voin myydä puoleen hintaan minkä tahansa auton. Nostan vaan ensin pyyntihinnan pilviin ja sen jälkeen annan 50% alennuksen. Absoluuttinen hinta ratkaisee, ei alennus.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Sillälailla tämä on kiinnostavaa,että onko kyseessä tosiaan kulttuurinmuutos.Jos näin on niin sopeudun sitten ja lopetan vanhanaikaisen aikaavievän tinkimisen ja ostan dynaamisen nopeasti sopivan auton.

Kyllä. Olen ollut alan ammattilainen ja seurannut kaupantekoa ja ollut siinä mukana yrityksen kaikilla tasoilla. Keskimäärin myimme pitkälti yli 2000 autoa vuodessa, joten aika tuttua puuhaa tuo on. Tosin jäin pois kuvioista jo vuosia sitten, joten uusimmat kotkotukset eivät varmaan ole edes tiedossani. Kulttuurimuutoksesta voidaan todella autokaupan osalta kuitenkin puhua.

Millään liikkeellä ei silti ole varaa huonoon asiakaspalveluun ja alalle mahtuu kaikenlaista yrittäjää. Osa kunnollisia pitkän tien kulkijoita, osa juuri niitä filunkimestareita, joiden takia ala on huonossa huudossa ja vielä kaikkea siltä väliltä. Nykyisin kaupankäynti on muun elämänrytmin lailla paljon entisaikoja nopeampaa.

Tietysti jokaiselle asiakastyypille pitäisi isossa liikkeessä olla jopa sopiva myyjä sen lisäksi, että yksittäisen myyjän olisi kyettävä palvelemaan kaikenlaisia asiakkaita. Tämä on tietysti kirjan mukainen ideaalitilanne, totuus vaan on toisenlainen, kun suomalaiset eivät ole muutenkaan oikein kuuluisia asiakaspalvelustaan.

Myyjä haluaa ilman muuta tehdä kaupan, mutta ymmärrän varsin hyvin myynnin ammattilaista, joka antaa parhaan tarjouksensa ja sen jälkeen nostaa hinnan osalta kätensä pystyyn, mikäli tämä ei ostajalle kelpaa. Mikäli hinta on tuossa vaiheessa ostajalle liian korkea, ei väännön jatkamisessa ainakaan juuri kyseisen auton kohdalta ole kummankaan osalta juuri mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Henk. koht. minulla on varsin runsaasti kokemusta "alalta", eli oman auton myynnistä ja uudemman/uuden ostamisesta. Tällä hetkellä trendi tosiaan tuntuu olevan se että liikkeet ostavat autot niin alhaiseen hintaan, että sen saa myytyä heti eteenpäin kunnon voitolla, muuten he eivät ole kiinnostuneita.

Mutta ihan noin vinkkinä, kannattaa kysellä vaihtotarjouksia ympäri Suomea, oma isäni on tässä aikamoinen mestari. Viimeksi autoa vaihtaessaan hän kävi hakemassa Kuusamosta asti (vaihto)tarjouksen, joka oli siihen asti kirkkaasti paras. Sitten sen tarjouksen kanssa hän käveli pääpaikkaan Vantaalle, ja kertoi että näin sielläpäin. Kaupat saatiin aikaiseksi samaan hintaa sitten siellä Vantaallakin, vaikka aikaisemmin se "ei tullut kysymykseen missään tapauksessa".

Tosin em. tapauksessa vaikutti varmasti se että uusi auto oli varsin hintava esittelyauto, josta liikkeellä oli halu saada pääoma irti, ja vastaavasti taas vaihtoauto oli ns. helposti myytävä, vaikkakin kohtalaisen kallis sekin. Enivei, mitä itse asioita laskeskelin, sanoisin että tässä tapauksessa liike taisi tehdä aikalailla 0-tuloksen, missään tapauksessa montaa satasta ei jäänyt voitolle.

Mutta olen kyllä huomannut että yllättävän moni autokauppias on nykyään varsin tyly asiakkailleen. Kerran olin ostamassa käytettyä autoa, ja tuumasin myyjälle että muuten hyvä, mutta tuo väri ei ole ihan se mitä ajattelin. Myyjä siihen koppavana sanoi että "niin, käytetyn auton ostaja ei voi valita väriä". Selvä. Käännyin kantapäillä ympäri, vaikka hiukan eri asenteella olisin saattanut jopa tehdä kaupat siinä paikassa.

Oikean värinen auto löytyi sitten parin viikon päästä -toisesta liikkeestä. Piruillakseni soitin tälle "väriä ei voi valita" -myyjälle, ja kerroin että löysin semmoisen kuin halusin, että minun perääni ei tarvitse enää odotella.

Ja vielä noista pienistä summista mistä kauppa jää kiinni, kerran olin tosissani ostamassa autoa, jossa oli n. 100 000mk:n hintalappu päällä, ja lopulta kauppa jäi kiinni 500 markasta. Ei mikään raha sinänsä, mutta en ollut siihen mennessä tinkinyt vielä paljoakaan, ja kun ihan tosissani kerran olin liikkellä, olisin tämän verran toivonut myyjältä vastaantuloa. Ei väkisin, periaate on periaate.

On sitten joskus tullut tehtyä kaupat "ylihintaankin", jos on ihan tosissaan halunnut tietyn auton. Vanha totuus kuitenkin pätee, jos haluaa hyvän ja halvan auton, pitää ostaa kaksi autoa.
 

Cimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Colorado Gold Kings
Itse olen kalliimman hintaluokan saksalaisauton omistaja (Benz) ja aina olen saanut loistavaa palvelua kun olen kyseistä merkkiä välittävässä kaupassa asioinut. Olen useita kertoja hieronut kauppaa heidän kanssaan eri toimipisteissä ja olen erityisesti kiinnittänyt huomiota hyvään kaupankäyntiin.

Nyt viime viikolla kävimme katsomassa naiselle Oooppel -merkkistä pikkuautoa ja ero asiakaspalvelujen välillä oli suorastaan huikea. Palvelu oli tyyppiä esite käteen ja myyjä kahville. Kun yritin tiedustella tarkemmin teknisistä tiedoista niin vastaus oli tyly: "Sieltä ne esitteestä löytyy". Minä periaatteen miehenä poistun saman tien kaupasta vaikka nainen sen kokikin tarpeettomana. En vain itse myyntipäällikkönä voi millään hyväksyä tuollaista asiakaspalvelua. Siirryimme toisen autonvalmistajan myyntitiloihin ja nyt olemme lähellä kauppoja kyseisen tarjoajan kanssa. Ei varmasti autoja liukuhihnavauhdilla tuottava Opel välitä, että menettivät yhden asiakkaan eikä edes kyseinen autokauppa, mutta ei tuosta nyt varmaan paljoa haittaakaan olisi jos edes yrittäisivät myydä autojaan.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Cimo
Itse olen kalliimman hintaluokan saksalaisauton omistaja (Benz) ja aina olen saanut loistavaa palvelua kun olen kyseistä merkkiä välittävässä kaupassa asioinut.

Tuossa samassa liikkeessä minäkin asioin, vaan täytyy sanoa, että Raisiossa sijaitseva kyseisen merkin myyntipiste saa muuten hyvän arvosanan, mutta myyjien tieto- ja taitotaso ei päätä huimaa. Paljolti kyse voi tietysti olla myös varovaisuudesta, sillä edustustason autojen markkinat ovat täällä päin Suomea erittäin ohuet ja hyväkin kallis vaihdokki saattaa jäädä käteen pitemmäksi aikaa. Tavalliset Mercedekset ja muut merkit osataan varmasti hinnoittaa, mutta ongelmia tulee heti, kun vaihtoon tarjotaan oman merkin isompi painos.
 
Viimeksi muokattu:

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Minä itse olen ainakin huomannut autokauppiaiden suhtautuvan kovin erilaisesti minun asioidessa autokaupassa. Jos minä menen yksin saan harvoin palvelua kysymättä sitä, mutta jos minulla on mukana vaimo ja lapsi, niin johan ollaan palvelu alttiita.

No ehkä minä en ole potenttiaalisen perheauton ostajan näköinen, meinaan noh, miten sen nyt sanoisi pukeudun suh. koht. nuorekkaasti tai oikeastaan aivan saman tyylisesti kun muutkin ikäiseni, mutta olen suhteellisen nuori nykyajan perheenisäksi. Jos tosiaan menen yksin katselemaan farmareita ja istuskelemaan kuskin pallille, ei kauppiaat paljon noteeraa tekemisistäni, mutta jos vaimo ja lapsi ilmaantuvat paikalle, niin johan tullaan ripeesti.

Toisaalta tämän ymmärtää, mutta toisaalta tämä vituttaa. No kai sitä on minunkin ammattikunnassani asioita, jotka ottaa pannun muita, mutta ymmärtävät varsin hyvin miksi näin tehdään.

Huonoja kokemuksia löytyy myös minulta autokaupoista. Ostin auton automaasta ja sain tähän takuun vaihdelaatikolle ja moottorille. Takuuajan sisällä hajosi vaihdelaatikko, minun piti kuitenkin asioida kuluttaja asiamiehen kanssa ennen, kuin sain autoni takuuseen. Tuli kyllä kaiken maailman ehdotuksia, josko remontti lasku jaettaisiin puolliksi yms. vaikka kaikki oli mustaa valkoisella paperilla. Vieläekin ihmetyttää, että miten näin suurella autoliikeketjulla on varaa pelleillä tälläisen asian kanssa. Olen ollut isäni, appiukkoni ja kavereideni kanssa katsomassa autoja liikeistä ja aina olemme hypänneet hatanpäänvaltatiellä tämän samaisen liikeen yli, enkä sitä muilekkaan tule suosittelemaan. Toivottavasti menettää ko. pelleilyn takia mahdollisimman monta asiakasta.

edit typoja.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aihe on ihan ammatillisestikin kovin tuttu ja voisin kirjoittaa siitä romaanin.

Hyvää tai huonoa palvelua ei suoraan voi yhdistää mihinkään merkkiin, eikä edes liikeeseen. Automyyjät on vähän kuin, vaikka rinnastusta ei voisi tehdä, kiinteistövälittäjät. Monenlaista vipeltäjää löytyy. Hyvät ovat tosihyviä ja huonot umpipaskoja. Automyyjäthän helposti nähdään 'alan velhoina', jotka ovat tehneet hommaa ikänsä ja harrastavat ehkä jopa rallia jokamiesluokassa ollen ruusperin kaltaisia kaikkitietäväisiä rattimiähiä. Menepäs tällaiselle veitikalle sanomaan krapula-aamuna väärä sana, niin kuulet kunniasi, senkin pers'aukinen renkaanpotkija.

Automyyjät ovat kummallinen ammattikunta. Olen ikäni ollut tekemisissä kestokulutushyödykkeiden kaupan kanssa ja on hämmästyttävää, miten vaikea on sellaisten myyjille saada nuppiin, että asiakkaaseen suhteuduttaisiin oikein. Auto ja asunto ovat molemmat yksityiselle kuluttajalle valtavia kauppoja, jolloin myyjien tulisi, asiakkaan karvoihin katsomatta, suhtautua ostamiseen tarvittavalla kunnioituksella ja asenteella. Mutta ei saatana. Jos edellisiltana on mennyt kaksi kossua ja rouva ei ole pyllistänyt, ollaan asiakkaille naama vinossa. Noin karrikoiden.

Voisin luetella myyjän käyttäytymisestä lukuisia esimerkkejä ja kaupan avauksia, miten niitä tehdään ja miten niitä pitäisi tehdä. Otetaan esimerkki. Miksi ihmeessä Sinun tarjotessa vaihtoautoasi liikkeelle, oli sitten kyseessä uusi tai käytetty ostettava, on myyjän tai arvioitsijan ensimmäisen kommentin oltava negatiivinen? Luokkaa: ai tää on yks-kutosen koneella, yks-kasia kysytään paljo enmmän. Monelle ostajalle, miehelle ennenkaikkea, oma auto on 'pyhä', eikä sitä sovi moittia. Sama kun sanoisi kaverin vaimosta, että ihan kiva pakkaus, mutta noi suonikohjut vähän näkyy ja laardia on muutenkin runsaasti. Ei sellaista sanota, vaikka ajateltaisiin. Mikä estäisi aloittamasta (ja lopettamasta) arviota jollakin positiivisella asialla, vaikkei liikkeellä olisi halua/mahdollisuutta ostaa asiakkaan vaihtoautoa. Esim. 'hyvin olette autoa pitänyt ja huoltanut' - jättäisi asiakkaalle paremman maun suuhun, vaikka kauppa jäikin tekemättä (edellä olevalla tavalla ei välttämättä kannata kehua tutun vaimoa).

Tekisi mieli kommentoida monia kirjoitukia tässä ketjussa. Hyviä pointteja on paljon. Avaajalle kerrottakoon vielä, että myyjällä voi olla huonoon kaupankäynti-intoon syynä myös se, että liikkeen myyntipalaverissa on juuri todettu vaihtoautovaraston olevan 30 % liian ison, joten 'nyt pojat jarrutelkaa vähän vaihdokkien kanssa'. Päinvastaisessa tilanteessa into kaupantekoon näkyisi parempana aktiivisuutena.

Asiakkaan ei myös tarvitse ottaa vastaan palvelua ensimmäiseltä tarjoajalta. Jos myyjä sattuu olevaan viinalta tuoksahtava viskibasso litimärkine kainaloineen, voi sanoa katselevansa issesseen vielä ja tsekata joku siivompi myyjä palvelemaan.

Täyden palvelun autokauppojen katteenmuodostus ei ole kovin syvää tähtitiedessä. Periaatteessa liikkeen tuotto muodostuu kutakauinkin osa-alueista uudet autot, vaihtoautot, (pika)huolto, kolarikorjaus ja varaosat. Osiot ovat kaikki liikkeelle yhtä tärkeitä ja mikäli liike on uusi ja hakee 'raaka-ainetta jälkimarkkinoinnille', voi se olla ahnaampi myös myymään uusia autoja. Parikymmentä vuotta markkinoille etabloitunut kauppa sen sijaan saa tuottoja jo hyvin huolloista vanhan kantansa ansiosta ja hinku uusien myynnistä voi olla laimeampi. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja myyjien nälkä kaupantekoon vaihtelee valtavasti. Joka hommassa on osaajia ja 'osaajia'. On sääli, jos satut kovassa autokuumeessa sattumalta saamaan myyjäksesi vain 'osaajan'.

Nimim polvipetterin vinkki vakimyyjästä on hyvä silloin, kun asiakas on merkkiuskollinen. Hyvä myyjä rakentaa asiakkaaseen luottamuksellisen suhteen pitkällä sihdillä ja on (edes joulukortin verran) yhteydessä asiakkaaseen aika ajoin. Edes silloin, kun voi olettaa asiakkaan olevan aikeissa vaihtaa tuoreempaan. Hyvä myyjä osaa puhua kuulijan ehdoin eli painottaa niitä tekijöitä, mitä asiakas näyttää pitävän tärkeänä. Autofriikille inssille argumentoidaan eri tavoin kuin kauppakassia hakevalle kotirouvalle.

ELÄKELÄINEN:
''Huomenna olis tarkoitus poiketa Imatralla ruotsalaisautoa katsomassa.''

Mikäli et huomenna autoa osta ja Volvoa tarkoitat, niin laitas mulle yv, niin saat vinkin, josta ei varmasti ole ainakaan haittaa. Kerron sitten yv:llä lisää.
 

buoy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Arvioni kauppatilanteista:
1. Ilmeisesti vaihtoauto edellisellä kerralla oli liikkeelle huono kauppa. Asiakkaan tunnistettuaan toimivat oikealla tavalla autoliikkeen etujen mukaisesti.
2. Myyjä ehtinyt vittuuntua näihin "pitää saada halvalla, jotta voin leuhkia muille kuinka hyvät kaupat taas onnistuin mahtavilla taidoillani tekemään" tyyppeihin.
3. Myyjä oli arvioinut hinnan alakanttiin, jotta saisi kaupat nopeasti tehtyä. Kun ostaja tapojensa mukaisesti halusi hintaa alas, reagoi myyjä sivistyneemmin kuin mitä olisi halunnut sanoa.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Ostin uuden auton viime viikolla juuri tuolta Animalin mainitsemasta lappeenrantalaisliikkeestä. Vaihdoin ranskattaren ranskattareen. Tein mielestäni hyvät kaupat. Sain pudotettua välirahaa aikas reilustikin ja keskustelut käytiin hyvässä hengessä. Ei varmasti jäänyt minulle tai kauppiaalle mitään hampaan koloon.

Kyselin tarjouksia muistakin Lappeenrannan liikkeistä. Hajontaa oli välirahassa noin 5000 EUR, joka on mielestäni aika huima noin 22 -25 tEUR auton ollessa kyseessä. Koivuhaassa Vantaalla olisi ollut muutama mielenkiintoinen vähän käytetty, mutta väliraha ei olisi juuri pudonnut verrattuna uuteen autoon Lappeenrannasta, joten se putosi pois laskuista.

Näin jälkeenpäin ajateltuna piirre kauppiaassa, joka minua miellytti, oli se, että hän ei sortunut tuohon automyyjien peruspaheeseen: vaihdokin vähättelyyn ja mollaamiseen. Tätä laatua kuulee aina silloin tällöin ja silloin meikäläinen tekee omat johtopäätöksensä ja poistuu liikkeestä. Kaikki me varmasti tiedämme vaihdokkimme arvon ainakin suunnilleen, enkä ainakaan minä oleta, että kauppoja tehdään persnetolla.

Minua ei ainakaan loukkaa vaihdokista tarjottu alhainen hinta, kunhan uuden hintaa pudotetaan niin, että väliraha putoaa oikealle tasolle.

Uutta autoa odotellessa.....
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Senior
Miksi ihmeessä Sinun tarjotessa vaihtoautoasi liikkeelle, oli sitten kyseessä uusi tai käytetty ostettava, on myyjän tai arvioitsijan ensimmäisen kommentin oltava negatiivinen? Luokkaa: ai tää on yks-kutosen koneella, yks-kasia kysytään paljo enmmän. Monelle ostajalle, miehelle ennenkaikkea, oma auto on 'pyhä', eikä sitä sovi moittia.

Juuri näin, hyvä veli. Tätä minäkin olen ihmetellyt pitkään ja hartaasti. Omasta autosta usein tykkää paljonkin, ja kun myyjä/ostaja useimmiten aloittaa heti sen haukkumisen, menee maku koko autokauppaan jo heti alussa. Tietysti lähtökohtana liikkeellä siinä on se, että asiakas pitää saada ymmärtämään että auto on ihan suolesta, joten siitä ei voi maksaa oikein mitään, mutta joka tapauksessa jo nyt viimeistään on pakko vaihtaa, mikäli haluaa pitää yhtään kunniastaan kiinni. En tosiaan minäkään ymmärrä tätä kohtelua.

Mitä olen arvioita pyytänyt omista autoistani, kerran sain jopa naurettavan huonon hinta-arvion autostani, mutta myyjä sanoi silti että "tosi hieno auto, mutta valitettavasti en nyt voi tarjota enempää". Kauppoja ei syntynyt, mutta silti käynnistä jäi hyvä maku suuhun, ja saatan poiketa ko. liikkeeseen toistekin.

Sitten taas erittäin hauska tapaus oli kun vein autoni arvioitavaksi merkkiliikkeeseen, niin siellä myyjä tyynesti totesi että "tosta et saa missään edes 90 000mk:aa." Välirahaa haluamaani hän olisi halunnut vaivaiset 135 000mk. Sitten sattumoisin huomasin että Tampereella Vehossa oli myynnissä myöskin haluamani auto (Toyota), joten eikun sinne vaihtokauppaa hieromaan. Kauppakirjaan merkittiin hyvitys vanhasta autostani 120 000mk, ja siitä uuden hinnastakin lähti ihan kunnon siivu pois. Sen lisäksi palvelu oli erittäin ystävällistä ja kohteliasta, joten kauppa syntyi sillä reissulla, ja ajoin kotiin uudella autolla samana päivänä. Tältä pohjalta minäkin sanoisin että Vehossa osataan todella palvella asiakasta.

Ja sitten vielä tuosta naisen mukana olosta. Menin kerran isäni kanssa erääseen autoliikkeeseen katsomaan yhtä haluamaani autoa, ja siinä sitten myyjänkin kanssa jutusteltiin. Myyjä ei niin kamalan innokkaalta vaikuttanut, mutta oli silti asiallinen. Annas olla kun seuraavana päivänä vein silloisen naiseni katsomaan samaa autoa, niin myyjä huuteli jo hallin toisesta päästä tervehdyksiä ja kätteli "rouvankin" niin hunajaisena kuin olla voi. Kauppoja ei silloin syntynyt, mutta kyllä huomasi miten euron kuvat kaverin silmissä pyörähti, kun tuotiin vaimoke "hyväksymään/hylkäämään" mahdollista uutta autoa.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Jäi tuosta omasta tarinasta uupumaan pointti, jonka Carlos ja joku muukin jo mainitsi. Minullakin oli nimittäin emäntä mukana autokaupalla. Allekirjoitan kuomien näkemykset täysin ja neuvonkin nyt: Ottakaa se emo mukaan autokauppaan. Jos et semmoista omista, lainaa vaikkapa kaverilta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kerrotaanpa nyt yksi oma kokemuskin vaihdokin hinnan määräytymisestä, Toyota-liikkeessä: Uusi auto oli saatu valittua, ja myyjä kysyi onko vaihdokkia. Kerroin, että vanha Corolla on, ja 8000 mk siitä pitäisi suunnilleen välirahaa saada. Myyjä sanoi pari sekuntia mietittyään, että "saat 8 tonnia käteisalennusta jos pidät itse sen vanhan". No suostuin tähän ja myin sen vanhan sitten erikseen.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ole vielä autokauppoja tehnyt mutta mieleeni tulee eräs asia. Miksei sitä autoa voisi myydä itse?
Vaikkapa samalla hinnalla jonka saisi autokaupassa. Vastaavasti liike antanee paremmin alennusta suorasta kaupasta.

Vai onko auton myyminen NIIN helvetillistä?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Vaihteeksi hyviä kokemuksia

Niin, itse ostin tuossa syksyllä eräästä hämeenlinnalaisesta autoliikkeestä noin puolisen vuotta vanhan pikkuauton. Myyjä teki tarjouksen (rahoitusta en tosin autoliikkeeltä saanut, opiskelija kun olin, piti kääntyä pankin puoleen) ja minä hyväksyin sen. Autolla piti olla ajettu 17 tkm, mutta myyjä soitti pari päivää myöhemmin, että nyt on käynyt kaamea virhe, ja autolla ei olekaan ajettu kuin 13 tkm, että sopisiko mitenkään tällainen muutos. (En siis ollut nähnyt ko. autoa ennen kaupantekoa, mutta ajattelin ettei muutaman tuhannen kilometrin aikana siihen ole kovin suurta tuhoa voinut tulla.) Minäpä siihen, että eipä siinä mitään, kunhan minun ei itse tarvitse maksaa 15 tkm-huoltoa. No, meni hetki ja myyjä soitti että hyvä on, tule hakemaan se huomenna. Hän oli omien sanojensa mukaan maksanut huollon omasta pussistaan. Ja hyvä näin, lähetti vielä joulukortinkin perään. ;)

Ainoa miinuspuoli tässä oli se, että ko. autoliike oli Nissanin merkkiliike. Ja kunhan tässä rahatilanne hieman parantuu, saatan ehkä harkita jotain muuta merkkiä. Tosin on heillä Chryslerinkin edustus, joka täytyy panna harkintaan pelkästään asiakaspalvelun perusteella.

Eli vaikka myyjä sinänsä oli lipevä limanuljaska (lähinnä "positiivisessa" mielessä), siis sellainen jolta en kuvaannollisesti sanottuna ostaisi käytettyä autoa, niin asiakaspalvelu kyllä hoitui.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Re: Re: Autokauppaongelmia

Viestin lähetti TheAnimal
Myyjän näkökulma on se, että hänellä on rajallinen aika ja rajalliset resurssit. Tuloksesta riippuu se, että paljonko myyjä tienaa. Jos tulos on riittävän huono, niin silloin esimies sanoo, että nyt olisi aika vaihtaa alaa.

Sikäli totta, mutta eräissäkin henkilökohtaisissa esimerkeissä on näissä eräissä kodinkone-/autoliikkeissä ollut useita myyjiä nojailemassa/kahvilla. Ja kun kerran tulos on se mitä haetaan, niin silloinhan kaikkien palveleminen ystävällisesti kannattaa.

Ns. köyhemmät yleensä maksavat lähes pyydetyn hinnan, vähän rikkaammat tinkaavat tosissaan ja todelliset rikkaat hakevat autojensa varaosatkin Saksasta. Ja tämä on tosi, mitä rikkaampi sitä pihimpi.

Ja tosiaan hyvä kokemus autoliikkeestä tuli eräässä paikallisessa japanlaisen, formuloihinkin tulleen, automerkin liikkeessä. Siellä tuli välittömästi ystävällisen oloinen myyjä vastaan kysellen toiveita ja tarpeita, vaikkakaan en autonostoreissulla ollut. Muista liikkeistä ei ihan yhtä hyviä kokemuksia ole. Ja tunne on hyvinkin se mikä ratkaisee, mistä kauppoja ensimmäisenä lähdetään hakemaan.

Että silleen...
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Vaihteeksi hyviä kokemuksia

Viestin lähetti Master God
Autolla piti olla ajettu 17 tkm, mutta myyjä soitti pari päivää myöhemmin, että nyt on käynyt kaamea virhe, ja autolla ei olekaan ajettu kuin 13 tkm, että sopisiko mitenkään tällainen muutos. (En siis ollut nähnyt ko. autoa ennen kaupantekoa, mutta ajattelin ettei muutaman tuhannen kilometrin aikana siihen ole kovin suurta tuhoa voinut tulla.) Minäpä siihen, että eipä siinä mitään, kunhan minun ei itse tarvitse maksaa 15 tkm-huoltoa.

Pitävätkö nuo kilometrimäärät paikkaansa tuossa jutussasi?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Re: Re: Vaihteeksi hyviä kokemuksia

Viestin lähetti polvipetteri
Pitävätkö nuo kilometrimäärät paikkaansa tuossa jutussasi?
Ne oli pyöristetty kokonaisluvuiksi. Jos nyt muistan oikein, niin yhden desimaalin tarkkuudella 13,2 tkm ja 16,9 tkm. Kuinka niin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös