Autoiluketju

  • 3 195 886
  • 18 516

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En tiedä noista hifi-tuulilaseista, joissa on lämmittimiä yms, mutta peruslasit kannattaa vaihtaa Virossa, jos sattuu sinne suuntaan olemaan asiaa. Samoin siellä kannattaa teettää sellaiset remontit, joissa työn osuus on suuri. Tuntiveloitus on 30-50% Suomen hinnoista. Korjaamot ovat auki lauantaisinkin ja hakevat auton jopa satamasta.

Toki aika iso remontti saa olla, jotta Virossa huoltaminen ihan asiakseen on järkevää. Jos sattuu käymään loma- tai viinanhakureissulla, kannattaa kysellä tarjouksia ihan paikallisilta marmoritiskeiltäkin. Uudempien autojen takuut pysyvät voimassa ihan normaalisti.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Onko kenelläkään kokemusta VW transportterin webaston kaukosäätimen säätämisestä? Kyseessä on valmistajan oma systeemi ohjaamon katossa olevalla kelloyksiköllä. Kaukosäädin on perus ON ja OFF napeilla varustettu. Ongelmana on se, että kaukosäädin käynnistää pelkän ohjaamon tuuletuksen eikä varsinaista lämmitystä. Jos autoon haluaa lämpöä on lämmitin käytävä laittamassa päälle autossa tai sitten ajastettava.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kenelläkään kokemusta VW transportterin webaston kaukosäätimen säätämisestä? Kyseessä on valmistajan oma systeemi ohjaamon katossa olevalla kelloyksiköllä. Kaukosäädin on perus ON ja OFF napeilla varustettu. Ongelmana on se, että kaukosäädin käynnistää pelkän ohjaamon tuuletuksen eikä varsinaista lämmitystä. Jos autoon haluaa lämpöä on lämmitin käytävä laittamassa päälle autossa tai sitten ajastettava.
Jälkiasenteisessa webastossa on yleensä jonnekin päin kojelautaa kätketty tuuletus-lämmitys kytkin ja kun se on tuuletusasennossa kaukkari käynnistää vain tuuletuksen. Ei sillä että tällä välttämättä olisi mitään tekemistä tehdasasenteisen kanssa, mutta tuli vaan mieleen kun joka syksy jäi ekoilla kerroilla lämmittämättä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei ainakaan Volkkarilla/Skodalla ole harvinainen vaan nykyään yleinen varuste, kun kuuluu niihin winterpaketteihin per aina. Muista konsernin autoista en tiedä. Skoda tosin on tainnut nyttemmin toteuttaa ilman niitä lankoja (joita esim. Passatissa ei käytännössä kyllä huomaa jollei erikseen katso). Langattomat lämmitykset toteutetaan kalvolla.

Ok, näin se homma etenee. Voisi tosiaan kuvitella tuon kalvo-systeemin olevan ehkä fiksumpi mutta mene ja tiedä.

Nuo kuulopuheeni noista langoista perustui Mondeoon silloin kun ne joskus 10v (?) sitten tulivat.
 

Fordél

Jäsen
Nyt on alkanut puolestaan kiinnostaan kaasu-autot. Olisi ympäristöystävällinen vaihtoehto, kun pääsisi ajelemaan biokaasulla. Ongelmana on vaan heikko tarjonta Suomessa. Lähinnä on tarjolla VGA-konsernin kaasu-autoja, mutta ne eivät valitettavasti oikein houkuta. Jälkiasennettuna saisi tietysti lähes mihin vain, mutta sitten kärsii taas takapaksin tilat, ja mielummin ottaisi muutenkin jo tehdasasennetun. Täytyy jatkaa asian selvittelyä, mutta täällä tuskin kellään on kokomuksia kaasuautoista?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Nuo kuulopuheeni noista langoista perustui Mondeoon silloin kun ne joskus 10v (?) sitten tulivat.
Lähemmäs 20v sitten, ainakin omassa -97 Mondeossa oli jo lämmitettävä tuulilasi. En kyllä huomannut langoissa mitään mainittavaa haittaa vastaantulijoiden valoista tai auringostakaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ok, näin se homma etenee. Voisi tosiaan kuvitella tuon kalvo-systeemin olevan ehkä fiksumpi mutta mene ja tiedä.

Nuo kuulopuheeni noista langoista perustui Mondeoon silloin kun ne joskus 10v (?) sitten tulivat.

Appiukolla oli ekan korimallin Mondeossa tuo tuulilasilämmitys ja aika tarkkaan sai katsoa, jos meinasi langat huomata. Kenellekään ne eivät voineet millään silmään muuten osua.
 

bart

Jäsen
Ei ainakaan Volkkarilla/Skodalla ole harvinainen vaan nykyään yleinen varuste, kun kuuluu niihin winterpaketteihin per aina. Muista konsernin autoista en tiedä. Skoda tosin on tainnut nyttemmin toteuttaa ilman niitä lankoja (joita esim. Passatissa ei käytännössä kyllä huomaa jollei erikseen katso). Langattomat lämmitykset toteutetaan kalvolla.
Jep, itsellä on heinäkuussa alle saatu uusi Octavia (MY16). Ruksasin siihen varustelistalta winter packin ja ainakin tuossa on vielä toteutettu langoilla. Toistaiseksi ei ole vielä eteen tullut tilannetta, että langat olisi näkyvyyttä haitanneet. Kyllähän ne huomaa, kun tarkentaa näön tuulilasiin, mutta kukapa niin ajaessa tekisi.
 

Tuamas

Jäsen
Appiukolla oli ekan korimallin Mondeossa tuo tuulilasilämmitys ja aika tarkkaan sai katsoa, jos meinasi langat huomata. Kenellekään ne eivät voineet millään silmään muuten osua.

Isäukolla oli myös parissa jaggessa tuollaiset, ei niitä kukaan normaalisilmäinen erota missään olosuhteissa kuin tarkkaan katsomalla.

Ainoa miinus oli pirun kallis vaihtohinta ja pirun helppo halkeavuus ensimmäisen kiveniskemän jälkeen. Yleensä vaikka iskemä "korjattiin", niin lasi halkesi viikossa-parissa vaihtokuntoon.

Tämä tapahtui muistaakseni neljä kertaa ja liisausyhtiö oli pirun tyytyväinen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä noista hifi-tuulilaseista, joissa on lämmittimiä yms, mutta peruslasit kannattaa vaihtaa Virossa, jos sattuu sinne suuntaan olemaan asiaa. Samoin siellä kannattaa teettää sellaiset remontit, joissa työn osuus on suuri. Tuntiveloitus on 30-50% Suomen hinnoista. Korjaamot ovat auki lauantaisinkin ja hakevat auton jopa satamasta.

Toki aika iso remontti saa olla, jotta Virossa huoltaminen ihan asiakseen on järkevää. Jos sattuu käymään loma- tai viinanhakureissulla, kannattaa kysellä tarjouksia ihan paikallisilta marmoritiskeiltäkin. Uudempien autojen takuut pysyvät voimassa ihan normaalisti.

Kyllä, tarjoukset voi kysellä maililla ja muutenkin hyvä palvelu. Kannattaa myös huomata, että Virossa on joissain autoissa eri huolto-ohjelma kuin Suomessa. Eli jos kysyt vaikka 100tkm huoltoa niin voi olla eroavaisuuksia mitä vaihdettaviin ja tarkastettaviin osiin tulee. Kaverilla kävi näin, että sai ensin todella halvan tarjouksen (liian halpa ns. isolle huollolle). Kysyi sitten että mitä kuuluu niin jakopäähuolto ei ollut Viron maahantuojalla huolto-ohjelmassa kuin vasta seuraavassa huollossa, Suomessa se oli jo aiemmassa. No Vironpojat teki pyynnöstä myös jakopäähuollon, koko huollon hinta n. 400eur halvempi kuin Suomessa (n. 1100eur vs 700eur) ja tulomatkalla takapaksi täyteen halpaa juomaa joten maalaisjärjellä voiton puolelle kaikilta osin kun juomissakin säästi ja voitti ;)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alkaa vanha kärry olla vähitellen sen ikänen, että olen uutta ajatellut hommata. Onkohan missään mitään autovalitsinta missä voisi klikkailla eri toimintoja mitä haluaa kärryssään olevan? Itsellä ei ole mitään lempimerkkiä tms. joten olen avoin kaikille vahtoehdoille. En edes tiedä mitä kokoluokkaa seuraava kärry tulee olemaan, mutta kyllä siinä neljä ovea on varmasti vähintään. Mitään perheautoa en enää tarvitse.

Karkeat speksit:
- bensa
- automaatti
- navi ja bluetooth systeemit
- automaattiilmastointi
- jonkun verran enemmän tehoa kun on ihan pakko, ei mitään 200hp kuitenkaan tarvi olla
- vakionopeussäädin, mieluiten adaptiivinen
- neliveto tulee kysymykseen, mutta ei pakollinen

Hintaa tuommoisella on varmaan jotain 35-45k€. Esim. tuo qasqai tuntuu olevan aika suosittu, mutta jotain epäilyttävää siinä on. Ainakaan siinä ei ole adaptiivista vakionopeussäädintä, vaikka anturia on niin perkeleesti.

Mitähän pastalla suositellaaan?
 

Tuamas

Jäsen
Alkaa vanha kärry olla vähitellen sen ikänen, että olen uutta ajatellut hommata. Onkohan missään mitään autovalitsinta missä voisi klikkailla eri toimintoja mitä haluaa kärryssään olevan? Itsellä ei ole mitään lempimerkkiä tms. joten olen avoin kaikille vahtoehdoille. En edes tiedä mitä kokoluokkaa seuraava kärry tulee olemaan, mutta kyllä siinä neljä ovea on varmasti vähintään. Mitään perheautoa en enää tarvitse.

Tuosta
Nettiauto - Vaihtoautot Tarkka haku
tai tuosta voi speksailla
Uudet autot: haku, vertailu, hinnat ja autoetulaskuri. Löydä etsimäsi uusi auto tai työsuhdeauto

Siinä saa haarukoitua hiukan jo mitä markkinoilla on tarjolla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alkaa vanha kärry olla vähitellen sen ikänen, että olen uutta ajatellut hommata. Onkohan missään mitään autovalitsinta missä voisi klikkailla eri toimintoja mitä haluaa kärryssään olevan? Itsellä ei ole mitään lempimerkkiä tms. joten olen avoin kaikille vahtoehdoille. En edes tiedä mitä kokoluokkaa seuraava kärry tulee olemaan, mutta kyllä siinä neljä ovea on varmasti vähintään. Mitään perheautoa en enää tarvitse.

Karkeat speksit:
- bensa
- automaatti
- navi ja bluetooth systeemit
- automaattiilmastointi
- jonkun verran enemmän tehoa kun on ihan pakko, ei mitään 200hp kuitenkaan tarvi olla
- vakionopeussäädin, mieluiten adaptiivinen
- neliveto tulee kysymykseen, mutta ei pakollinen

Hintaa tuommoisella on varmaan jotain 35-45k€. Esim. tuo qasqai tuntuu olevan aika suosittu, mutta jotain epäilyttävää siinä on. Ainakaan siinä ei ole adaptiivista vakionopeussäädintä, vaikka anturia on niin perkeleesti.

Mitähän pastalla suositellaaan?

Suosittelen alkuseulontaan Autounclea joka on metahakusivu ja kattaa kaikki tärkeimmät kotimaiset autosivustot. En nyt muista onko nuo kaikki speksit niiden haussa valittavissa mutta valtaosa varmaan. Etuna myös se, että osaa "suositella" hyvää kauppaa eli alle tyypillisen keskihinnan olevaa kohdetta.
 

Fordél

Jäsen
Mitä enemmän tutustuu kaasuautoihin, sitä enemmän alkaa kiehtoa ajatus kaasuauton ostamisesta. Vaikuttaa kaikin puolin mainiolta ratkaisulta omiin tarpeisiin ja arvoihin. Ainoa ongelma on vain kaasuautojen tarjonta. Suomesta saisi ihan hyvin Volkkaria ja Audia sekä Skodaa. MIkään näistä ei innosta, muuta Audi A3 sportback 1.4. TFSI g-tron on harkinnassa. Noiden TSI ja TFSI moottirien kanssa vaan on ollut viime vuosina sen verran isoja ongelmia, että arveluttaa suuresti ko. automallin osto. Taidan jättää suosiolla väliin.

VGA-konsernin lisäksi oikeastaan ainoa vaihtoehto tehdasvalmisteisesta kaasuautosta olisi Volvo V60 T5 bi-fuel. Siinä olisi 2.0 litrainen moottori, joka kuluttaisi jonkin verran enemmän. Myös hinta olisi Audioa kalliimpi. Näitä ei Suomessa tunnu juurikaan olevan, koska uutena niitä ei voi Suomesta ostaa. Näin ollen täytyisi ehkä hakea bi-fuel Volvo Ruotsista tai Saksasta.

Kolmas vaihtoehto on tietysti ostaa joku vähäkulutuksinen bensa-auto ja jälkiasentaa siihen kaasujärjestelmä. Tämä ei suuremmin innosta, kun ei haluaisi viedä tavaratilasta 1/3 tai 1/2 kaasusäiliölle.

Vähän siis vaikeaa on, mutta ei lannistuta.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
@Fordél mites FlexiFuel autot? Valikoima paljon laajempi, polttoaineverkko paljon laajempi ja omaa aika pitkälti samat ympäristöarvot jos ajat 85% bioetanolilla. Ja tarvittaessa voit vetää normi E5:sta jos ei löydy E85 asemaa reitin varrelta.
 

Outsider

Jäsen
Mitä ongelmia tommosesta Audista löytyvissä moottoreissa on ollut, jos ne arveluttaa? Muuten kyllä ko. konsernin toiminta ei välttämättä oikein istu vihreisiin arvoihin, vaikka huijaahan ne muutkin...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitä ongelmia tommosesta Audista löytyvissä moottoreissa on ollut, jos ne arveluttaa? Muuten kyllä ko. konsernin toiminta ei välttämättä oikein istu vihreisiin arvoihin, vaikka huijaahan ne muutkin...

Öljyn kulutus, joissain pahempi, joissain lievempi, korjauskulut aika isot. Ei sinänsä kai pahimmillaan (jos ollenkaan?) 1.4 versiossa, myös vuosimallilla väliä (2013-> taisi olla korjattu suurimmalta osin).

Virallinen versio Audilta on että öljynkulutusongelma koskee 2008-2011 1.8 ja 2.0 TFSI moottoreita mutta foorumeiden perusteella ongelma on myös pienemmässä TFSI:ssä ja esiintyy myös 2012 malleissa, mene ja tiedä.
 

Fordél

Jäsen
@Fordél mites FlexiFuel autot? Valikoima paljon laajempi, polttoaineverkko paljon laajempi ja omaa aika pitkälti samat ympäristöarvot jos ajat 85% bioetanolilla. Ja tarvittaessa voit vetää normi E5:sta jos ei löydy E85 asemaa reitin varrelta.

Jep, nämäkin olisi hyviä vaihtoehtoja. Tosin tarjonta ei ole Suomessa kovin laaja, mitä tulee merkkeihin, Volkkaria lähinnä. Volvokin ilmoitti juuri, että lopetti FlexiFuel-autojen valmistamisen. Mutta täytyy perehtyä tähän.

Tosin hyvä kun nostit tämän vaihtoehdon esille, koska nyt asiaa selvittäessä kävi ilmi, että ilmeisesti FlexiFuel-autoon voisi asentaa kaasujärjestelmän. Siinä sitä olisi vasta hyvä kombo:)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tosin hyvä kun nostit tämän vaihtoehdon esille, koska nyt asiaa selvittäessä kävi ilmi, että ilmeisesti FlexiFuel-autoon voisi asentaa kaasujärjestelmän. Siinä sitä olisi vasta hyvä kombo:)

Mitenköhän lienee verotuksen kanssa jos tekee tuon muutoksen, eikös kaasuautoista joudu maksamaan käyttövoimaveroa samalla tavalla kuin dieselissä (mutta pienempi vero)?
 

Outsider

Jäsen
Öljyn kulutus, joissain pahempi, joissain lievempi, korjauskulut aika isot. Ei sinänsä kai pahimmillaan (jos ollenkaan?) 1.4 versiossa, myös vuosimallilla väliä (2013-> taisi olla korjattu suurimmalta osin).

Virallinen versio Audilta on että öljynkulutusongelma koskee 2008-2011 1.8 ja 2.0 TFSI moottoreita mutta foorumeiden perusteella ongelma on myös pienemmässä TFSI:ssä ja esiintyy myös 2012 malleissa, mene ja tiedä.

Millä tavalla nää liittyy tommoseen 1.4 g-troniin, mistä oli puhetta?
 

Fordél

Jäsen
Mitenköhän lienee verotuksen kanssa jos tekee tuon muutoksen, eikös kaasuautoista joudu maksamaan käyttövoimaveroa samalla tavalla kuin dieselissä (mutta pienempi vero)?

Hyvä kysymys. Voisi kuvitella, että joutuu maksamaan kaasuauton käyttövoimaveron.

Millä tavalla nää liittyy tommoseen 1.4 g-troniin, mistä oli puhetta?

Vaikka on eri polttoaine, mutta sama moottori niin eiköhän ne ongelmat ole ihan samat. Öljyn syönnin lisäksi on ollut siis myös mm. jakoketju-ongelmia.
 

Outsider

Jäsen
Vaikka on eri polttoaine, mutta sama moottori niin eiköhän ne ongelmat ole ihan samat. Öljyn syönnin lisäksi on ollut siis myös mm. jakoketju-ongelmia.

Polttoaineesta riippumatta tommosessa moottorissa on jakopää hihnalla, joten ketju ongelmia niissä ei varmaan ainakaan ole. Öljyn syömistäkin vähän epäilen, kun ensimmäistä kertaa kuulen asiasta.

Vai vieläkö Audeissa käytetään niitä vanhoja ketjukoneita, kun ensimmäiset VAG:n uudet 1.2 ja 1.4 moottorit tuli jakohihnalla jo pari vuotta sitten?
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Polttoaineesta riippumatta tommosessa moottorissa on jakopää hihnalla, joten ketju ongelmia niissä ei varmaan ainakaan ole. Öljyn syömistäkin vähän epäilen, kun ensimmäistä kertaa kuulen asiasta.

Vai vieläkö Audeissa käytetään niitä vanhoja ketjukoneita, kun ensimmäiset VAG:n uudet 1.2 ja 1.4 moottorit tuli jakohihnalla jo pari vuotta sitten?

Puhutaanko nyt vanhemmista malleista vai uusista? Niin kuten varmaan tiedätkin niin virallisesti öljyongelmaa ei ollut kuin 1.8 ja 2.0 TFSI koneissa 2008-2011 malleissa mutta epävirallisesti on vahvaa epäilyä että ongelma koskisi myös esim. 2012 koneita ja myös 1.4 TFSI koneita.

Jos puhut uusista malleista (2014->) niin niistä ei ole tietoa.
 

Fordél

Jäsen
Polttoaineesta riippumatta tommosessa moottorissa on jakopää hihnalla, joten ketju ongelmia niissä ei varmaan ainakaan ole. Öljyn syömistäkin vähän epäilen, kun ensimmäistä kertaa kuulen asiasta.

Vai vieläkö Audeissa käytetään niitä vanhoja ketjukoneita, kun ensimmäiset VAG:n uudet 1.2 ja 1.4 moottorit tuli jakohihnalla jo pari vuotta sitten?

Niin nythän puhuttiin koko ajan menneistä moottereista ja niissä oli ketjulla. Ilmeisesti sitten on siirrytty takaisin hihnaan?

Öljyn syönnistä on ollut juttua muun muassa täällä Tuulilasin jutussa.

Nämä kaikki ovat siis koskevat 2010-luvun moottoreita vuosikymmenen vaihteen molemmin puolin. Näitä kaikkia uutisia lukiessa (viime viime vuoden päästöskandaali) on allekirjoittaneelle tullut fiilis, että nämä autot kannattaa edelleen kiertää kaukaa. Toki voihan se hyvin olla, että viat on saatu korjattua, mutta silti tuntuu riskaabelilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös