Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 386
  • 19 022

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
ne "päästörajat" joihin jutussa viitataan ovat Volvon itse keksimiä.
Tarkoitatko tuota 95g/100km, kaiketi se johonkin laajemmin sovittuun päästöjen vähentämiseen perustuu eikä ole Volvon keksimä. Onhan tästä ollut puhetta aiemminkin ja Mersu esitteli myös omia suunnitelmiaan tähän perustuen.
Arvona tuo 95g/100km ei ole vielä kovin ihmeelinen edes bensamoottorille. Ainakin nykyisillä mittaustavoilla Bemareiden ja Mersujen isot perheautot bensakoneilla päästää enää sen noin 130-140g/100km ja tuo 95g/100km on vain keskiarvo eli riittää kun mallistossa on paljon pienipäästöisiä hybridejä, nollapäästöisiä sähköautoja niin silloin voi olla polttomoottoreitakin vielä ihan mukava määrä jatkossakin.

Tässä muuten tuo haastattelu pidempänä.
Volvo: diesel engines unviable post 2020


_
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mitäs tämä tarkoittaa diiselikärryille, osia varmaan moottoriin löytyy mutta haluaako kukaan niitä autoja enää ostaa käytettyjen markkinoilta jos valmistus lopetetaan. Mitä muuten tästä mieltä porukka? Suomen kaltaisessa pitkässä maassa on diiseleillä ajeltu vuosikymmenet ja oltaisiin varmasti haluttu ajaa jonkun aikaa jatkossakin.
Volvo: Diesel-autojen loppu häämöttää jo kolmen vuoden päässä - Maaseudun Tulevaisuus

_
Niin, tuossa jutussahan mainitaan nimenomaan malliston keskiarvo 95g/100km. Useimmilla merkeillä tuo ei tule olemaan kummoinen saavutus. Toki esim. Volvolla, BMW:llä ja Mersulla on paljon isoja malleja myynnissä, joten tuo keskiarvo voi olla vaikeampaa saavuttaa ilman merkittävää hybridien osuuden lisäämistä. Tässä mielessä Volvo-pomon kommentin ymmärtää.
En siis usko että diesel tulee mihinkään häviämään vielä pitkään aikaan, mutta jos tuo mainittu 95g/100km toteutuu, niin jotkut merkit ovat pakotettuja lisäämään muiden kuin pelkkään polttomoottoriin (bensa/diesel) perustuvien mallien osuutta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mersulla on paljon isoja malleja myynnissä, joten tuo keskiarvo voi olla vaikeampaa saavuttaa ilman merkittävää hybridien osuuden lisäämistä.
Mersuhan jossain artikkelissa vuosi pari sitten perusteli PSA yhteistyötä sillä että sieltä suunnalta tulee nämä vähäpäästöiset pienet koneet jolla saadaan nimenomaan tätä malliston päästökeskiarvoa alas ja he keskittyvät isompien moottorien kehittämiseen entistä taloudellisempaan suuntaan.
Nyt muutama kuukausi sittenhän esittelivät eri autolehdissä visioitaan jopa V8 koneista jotka täyttää tulevat päästönormit. Juttua löytyy ainakin Moottori-lehdestä.

_
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Nojoo totta tuokin. Ja varsinkin kun se on seuraaja maailman parhaiten suunnitellulle autolle, on ero aika hirvittävä. Jostakin kun löytäisi alkuperäisen 300DT 4matic S124, niin ostasin kyllä heti pois. Tahtovat vaan pyytää hirveitä. Nuo ruosteongelmat on onneksi aika pitkälti takanapäin. Sprinterit vielä jossakin määrin huonoja, juuri tuon maalin takia. Muuten ei pahemmin meset enää ruostu. Aika kauan saa hakea jos haluaa löytää vaikka 10-vuotiaan ruosteisen E-sarjalaisen.

Japanistahan noita vähänajettuja ruosteettomia satalankkuja tuodaan suht edullisesti. Dieseleitä tosin ei juuri ole.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Japanistahan noita vähänajettuja ruosteettomia satalankkuja tuodaan suht edullisesti. Dieseleitä tosin ei juuri ole.

Sepä se. Emmä bensakoneista lankkua halua. Joku mörkömoottorinen S tai CL korkeintaan. Niitä sielä tuntuu aina vaan riittävän. Olis kiva kesäauto. Sekin tulis tosin haettua Saksasta, jos ny ylipäänsä oikeasti sellaisen hankkisin.
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepes-valtuusto
Paljon jäi vielä sanomatta, mutta ei viitsi venyttää viestiä enempää. Tuossa on yksi tapa hakea auto Saksasta, tiedän että niitä on muunlaisiakin. Kysy jos jäi joku epäselväksi/mietityttämään.

Valtavan isot kiitokset tästä. Täytyy ottaa viesti talteen sitä varten, kun tästä alkaa itse suunnittelemaan auton hakua. Kyselen sitten tarkemmin jos lähempänä tulee kysyttävää, tämä riitti näin alkuun!

Tehtiin kauppakirja ja maksoin käteisellä. Tämän jälkeen mentiin katsastuskonttorille, jossa auto rekisteröitiin kauppakirjan avulla minun nimiini. Sain siis saksalaisen rekisteriotteen. Tuontikilvet ostettiin katsastuskonttorin vierestä kilpipajasta. Kilvet kiinni ja nokka kohti pohjoista. Laivalla suoraan Saksasta Vuosaareen....

Kiitän isosti tästäkin!
 

Veijari

Jäsen
Työnantaja väläytti autoedun mahdollisuutta johon minä, että käyhän se kunhan on perheauto, automaatti ja neliveto. Tänään mulle ehdotettiin VW Golf Alltrackia. Olin ensin että mit.vit, Golf ja perheauto ei kyllä sovi samaan lauseeseen?! Menin kuitenkin paikalliseen VW-liikkeeseen hypistelemään ja kyllähän tuo Golffi yllätti positiivisesti miten tilava lopulta onkaan. Jotenkin saanut sellaisen kuvan että Golf on pieni kuin mikä, aikaisempaa kokemusta kun ei ole. Säädin normaalin ajoasentoni kuskin penkille ja takapenkille jäi oikeinkin väljät jalkatilat vielä itseni kokoiselle köriläälle (184cm).

Tuohon Alltrackiin kun saa vieläpä melko kelpo vakiovarusteetkin (mm. avaimeton lukitus ja käynnistys, digitaalinen mittaristo, led-ajovalot, mukautuva vakionopeussäädin, app-connect puhelinliitäntä, tutkat eteen ja taakse + peruutuskamera, navigointi, nahkainen ohjauspyörä) niin siinähän alkaa muutamalla lisävarusteella ruksittuna olla ihan kelpo ajoneuvo kasassa. Automaattina ja dieselinä tulee vielä se tehokkaampi versio kaksilitraisesta (184 hv).

VIelä pitää käydä ottamaan tuo koeajoon joku päivä. Voihan se olla että haaveet kaatuu siinä kohtaa, ainakin netistä lukenut arvioita että Golfissa on kova melutaso kabiinissa. Mutta annetaan Golfille ainakin mahdollisuus näyttää mihin kykenee.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
VIelä pitää käydä ottamaan tuo koeajoon joku päivä. Voihan se olla että haaveet kaatuu siinä kohtaa, ainakin netistä lukenut arvioita että Golfissa on kova melutaso kabiinissa. Mutta annetaan Golfille ainakin mahdollisuus näyttää mihin kykenee.
Hiljaisimmankin auton saa pilattua sopivalla rengastuksella. Ei muuta, kuin koeajolle, niin sillä ne omat fiilikset selviävät parhaiten.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Työnantaja väläytti autoedun mahdollisuutta johon minä, että käyhän se kunhan on perheauto, automaatti ja neliveto. Tänään mulle ehdotettiin VW Golf Alltrackia. Olin ensin että mit.vit, Golf ja perheauto ei kyllä sovi samaan lauseeseen?! Menin kuitenkin paikalliseen VW-liikkeeseen hypistelemään ja kyllähän tuo Golffi yllätti positiivisesti miten tilava lopulta onkaan. Jotenkin saanut sellaisen kuvan että Golf on pieni kuin mikä, aikaisempaa kokemusta kun ei ole. Säädin normaalin ajoasentoni kuskin penkille ja takapenkille jäi oikeinkin väljät jalkatilat vielä itseni kokoiselle köriläälle (184cm).

Tuohon Alltrackiin kun saa vieläpä melko kelpo vakiovarusteetkin (mm. avaimeton lukitus ja käynnistys, digitaalinen mittaristo, led-ajovalot, mukautuva vakionopeussäädin, app-connect puhelinliitäntä, tutkat eteen ja taakse + peruutuskamera, navigointi, nahkainen ohjauspyörä) niin siinähän alkaa muutamalla lisävarusteella ruksittuna olla ihan kelpo ajoneuvo kasassa. Automaattina ja dieselinä tulee vielä se tehokkaampi versio kaksilitraisesta (184 hv).

VIelä pitää käydä ottamaan tuo koeajoon joku päivä. Voihan se olla että haaveet kaatuu siinä kohtaa, ainakin netistä lukenut arvioita että Golfissa on kova melutaso kabiinissa. Mutta annetaan Golfille ainakin mahdollisuus näyttää mihin kykenee.
Miten tuo vertauu hinnaltaan/verotusarvoltaan Octavia RS 4x4 kanssa? Omilla duunikavereilla noita on muutamia ja pariin otteeseen itsekin testaillut. Varsin miellyttävät peli, mutta hiukan äänekäs sekin.
Itselläni on työsuhdeauton vaihto tänä vuonna edessä ja tuota Octaviaa olin vakavasti katsellut. Mutta, päästöskandaalin vuoksi co2 ovat isommat tämän vuoden mallissa ja menee yli firman asettamien rajojen, joten se siitä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voihan se olla että haaveet kaatuu siinä kohtaa, ainakin netistä lukenut arvioita että Golfissa on kova melutaso kabiinissa.
Komppaan aiempaa kommenttia rengastuksista. Itse ajanut useammallakin volkkarilla ja miksei sama homma bemareissakin mitä on ja ollut taloudessa, maine on hiljaisena autona ihan hyvä itse asiassa mutta kiville se menee siinä kun jokainen varustepaketti tuo nykyään isomman rengastuksen alle. Rohkeasti vaan hyvin konservatiivista rengasta alle, BMW 3-sarja toimii hyvin 16" rengastuksella eikä ajamisen ilo muutu siitä yhtään, samoin kuin golf, sanoisin että 16" on maksimi jos olet "meluallerginen". Melu toisaan kasvaa kärjistäen potenssissa kun lyödään 17"-19" rengastusta alle.
Harmi vain että koeajoautoissa on ulkonäön vuoksi yleensä laitettu alle jotain sport-pakettia isoine renkaineen.

Tuossa Octavia RS:ssa sama homma, taitaa tulla vakiona 18" tuumainen rengastus?! Siinä on pari tuumaa liikaa suomen teille jos haluaa hiljaisen auton.

Ajo-ominaisuuksia ajatellen isommalla renkaalla on todella marginaalisia hyötyjä, leveydellä ehkä pitoa ajatellen mutta korkeudella eli mataluudella ei pätkääkään, voi katsoa vaikka F1:sten renkaita ja miettiä kuinka matalaprofiilisiksi ne on tehty. Leveydenkin tuoma pitoetu tulee jossain suorituskyvyn huipulla esiin, kuin taas leveyden tuoma haitta tulee esiin koko ajan arjessa, uraherkkyydessä jne

_
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Miten tuo vertauu hinnaltaan/verotusarvoltaan Octavia RS 4x4 kanssa? Omilla duunikavereilla noita on muutamia ja pariin otteeseen itsekin testaillut. Varsin miellyttävät peli, mutta hiukan äänekäs sekin.
Itselläni on työsuhdeauton vaihto tänä vuonna edessä ja tuota Octaviaa olin vakavasti katsellut. Mutta, päästöskandaalin vuoksi co2 ovat isommat tämän vuoden mallissa ja menee yli firman asettamien rajojen, joten se siitä.

Tuosta Alltrackista tuli jo ensimmäinen tarjous, oli luokkaa 43 k€ lisävarusteineen ja vakio rengaskoko on 17". En ole tutustunut Skodaan mutta mielessä on kyllä käynyt. Tilatkin lienee Ocussa paremmat kuin Golfissa. Työnantaja vaan on tottunut kaikki hyöty- ja henkilöautot hankkimaan paikalliselta VW- ja Audikauppiaalta ja minun on annettu ymmärtää, että valikoima on tämä, eli Skoda ei tule kysymykseen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Okei, jos rajoitettu valikoima. RS 4x4 varusteineen jäi työkaverilla alle 40k€, tuossa siis kaikki Webastot, tuplarenkaat ym.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hyvin samoihin vertautuu tiloiltaan ja olemukseltaan, toki RS 4x4 on väärä verrokki sikäli että Octavia Scout ja Golf Alltrack on käytännössä sama auto. Ocut taitavat olla vähän halvempia, mutta erot pienet. En tiedä onko Skodalla rajoitetumpi varustevalikoima noissa, Passatin ja Superbin välillähän näin on (itsellä on Superb, johon ei saanut mm. kokonaan digimittaristoa jne.)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Octavia 1.6 tdi 2011 ja egr-venttiili kikkailee satunnaisesti jättämällä käynnistymisen väliin. Sitten n. kymmenennellä kerralla hyppää tulille ja on kuin ei mitään olisi ollutkaan. Vähän paskamainen juttu, kun kerran teki tuon liikkellelähdön jälkeen ja jäi pykimään keskelle risteystä. Onneksi ei ollut muuta liikennettä sillä kertaa. Toki olen luottohuoltajaani kontaktoinut, mutta hän sanoi, ettei kannata ottaa jotain egr-rajoitinta tjsp. pois, koska päästöpäivityksen jälkeen pitäisi tehdä kallis rumba. Vaan ongelma on se, ettei Skodalle ole vielä päivitystä. Huoltajani on hoidellut jo monta Golfia samalla koneella eteenpäin tämän vaivan osalta, mutta kun juuri maahantuojaa kontaktoin, tulee Skodan päivitykset Briteistä ja Golfin Saksasta eli sama konserni ja sama moottori, mutta vain toisen vaivaa voidaan hoitaa. Ei kiinnostaisi jäädä johonkin tasoristeykseen tuon vuoksi kuolemaan, joten kai mä kiltisti autoni kiikutan taas korjaamolle ja maksan miljardin siitä hyvästä, etteivät ne vitun nakkisormi-imperialistit jaksa teenjuonniltaan koodaamaan paria pätkää.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Komppaan aiempaa kommenttia rengastuksista. Itse ajanut useammallakin volkkarilla ja miksei sama homma bemareissakin mitä on ja ollut taloudessa, maine on hiljaisena autona ihan hyvä itse asiassa mutta kiville se menee siinä kun jokainen varustepaketti tuo nykyään isomman rengastuksen alle. Rohkeasti vaan hyvin konservatiivista rengasta alle, BMW 3-sarja toimii hyvin 16" rengastuksella eikä ajamisen ilo muutu siitä yhtään, samoin kuin golf, sanoisin että 16" on maksimi jos olet "meluallerginen". Melu toisaan kasvaa kärjistäen potenssissa kun lyödään 17"-19" rengastusta alle.
Harmi vain että koeajoautoissa on ulkonäön vuoksi yleensä laitettu alle jotain sport-pakettia isoine renkaineen.

Tuossa Octavia RS:ssa sama homma, taitaa tulla vakiona 18" tuumainen rengastus?! Siinä on pari tuumaa liikaa suomen teille jos haluaa hiljaisen auton.

Ajo-ominaisuuksia ajatellen isommalla renkaalla on todella marginaalisia hyötyjä, leveydellä ehkä pitoa ajatellen mutta korkeudella eli mataluudella ei pätkääkään, voi katsoa vaikka F1:sten renkaita ja miettiä kuinka matalaprofiilisiksi ne on tehty. Leveydenkin tuoma pitoetu tulee jossain suorituskyvyn huipulla esiin, kuin taas leveyden tuoma haitta tulee esiin koko ajan arjessa, uraherkkyydessä jne

_

Näin on. Mulla on kesärenkaina 225/45/17, jopa tuossa koossa meluaa yllättävän paljon. Nastarenkaat ovat asialliset 205/55/16, ja ovat hieman kesärenkaita hiljaisemmat. Michelinejä molemmat satsit. Kesärenkaat tekisi mieli vaihtaa hiljaisempiin, mutta ovat lähes uudet. Tulivat auton mukana. Itse en olisi tuollaisia ostanut, vaikka ihan komeannäköiset ovatkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio Egr vaihtoon ja sen jälkeen kovaa ajoa ja huoletonta huoltoa.:) 99,9% varmuudella päivitys ei tuota muuta miksikään.
Tuo autoani huoltanut jannu meinasi, että egr:n voisi ottaa pois päältä, jos se on oikea termi, mutta sitten tulee kuulemma päivityksen kanssa ongelmia. Maksaa palion rahhaa. Eikä kyseessä ole merkkiliikkeen jannu, vaan yksityisyrittäjä, jonka sanaan kohtalaisesti jo luotan
 

Outsider

Jäsen
Tuo autoani huoltanut jannu meinasi, että egr:n voisi ottaa pois päältä, jos se on oikea termi, mutta sitten tulee kuulemma päivityksen kanssa ongelmia. Maksaa palion rahhaa. Eikä kyseessä ole merkkiliikkeen jannu, vaan yksityisyrittäjä, jonka sanaan kohtalaisesti jo luotan

Niin joo. Se Egr pitää poistaa myös ohjelmallisesti toiminnasta, jonka tietysti tuo tehtaan päivitys taas kumoaa. Eipä siinä sitten tosiaan auta kuin odotella, että saa kampanjan tehtyä ensin alta pois, jos ei aio korjata tuota varsinaista vikaa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suvikumit on jo ihan siinä rajalla, että vesikelillä mielellään vähän höllää. Koten uutta rengasta etsimässä. Melutaso on yksi oleellisimpia kriteerejä. Ne muut on pito, kestävyys ja hinta. Mutta kysymys kuuluu, mikä on rangin tällä hetkellä melun mukaan?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin joo. Se Egr pitää poistaa myös ohjelmallisesti toiminnasta, jonka tietysti tuo tehtaan päivitys taas kumoaa. Eipä siinä sitten tosiaan auta kuin odotella, että saa kampanjan tehtyä ensin alta pois, jos ei aio korjata tuota varsinaista vikaa.
Jep, pitänee nyt varata vain aika, koska en kyllä jaksa noita hyytymisiäkään. 750 tai 1000, riippuen siitä, mitä haluaa tehdä. Tai sitten autonvaihto.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mutta kysymys kuuluu, mikä on rangin tällä hetkellä melun mukaan?

Tuoreimmassa Tekniikan Maailmassa on kesärengasvertailu. Melun mittavat auton sisältä useissa eri nopeuksissa, ja taulukossa ilmoitetaan keskiarvo (dB)

Top7:
Nokian Hakka Blue 2_____________61,3
Continental CPC 5 _______________61,4
Maxxis Premitra HP 5____________61,6
Hankook Ventus Prime 3_________61,7
Bridgestone Turanza T001_______61,8
Goodyear ECP___________________61,8
Vredestein Sportrac 5____________61,8
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Hieman harmittaa, kun käytin auton katsastushuollossa/tarkistuksessa ja samalla tietysti perushuollossa. Samalla vaihdoin myös eturenkaat uusiin, vanhat ympärivuotiset eturenkaat oli hyvinkin sakkoluokkaa, mutta liisaria odotellessa tuli noilla ajeltua. Nyt halvimmat vastaavat alle Goodridet, käytännössä näillä seuduilla nuo huonot kitkarenkaat on talvisinkin olleet hyvin passelit, miksi ei nuokin.

Kuitenkin kun vein auton katsastukseen, niin tuli hylky tukivarren kumipuslan huonosta kunnosta johtuen. En tiedä oliko ylitarkka katsastusmies vai oliko huollossa jäänyt vaan huomaamatta. Kyseinen huoltopaikka vaan kerännyt kehuja reilusti ja hyvin ottivat kun tuosta soitin, että katsotaan arvio vaihdetaanko pusla vai tukivarsi ilmaisiksi ja alennuksella laitto.
Toisaalta ei viittisi koko tukivartta vaihtaa, suhteellisen harvinainen jenkki, niin US Parts käytännössä ainoa firma suomessa mistä saa. Ei nyt älyttömiä maksa, kun joku 120e/kpl, mutta virosta pelkät puslat 20e.

No katsotaan ukon kanssa miltä näyttää, autollakin tuli ikää se 10 vuotta niin ei välttämättä ilkeäisi vanhoihin tukivarsiin mitään laittaa, samalla työllä saa uudenkin sinne ja noin painavassa vehkeessä tuskin se tukivarsi enää ihan huippukunossa on.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuoreimmassa Tekniikan Maailmassa on kesärengasvertailu. Melun mittavat auton sisältä useissa eri nopeuksissa, ja taulukossa ilmoitetaan keskiarvo (dB)
Olishan se tasapainoista ajamista, kun sekä talvi- ja kesäkumit olisi huijausnokialaisia.

Vähän googlannut aihetta ja Nokian Hakka Green 2 kiinnostaa myös.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Olishan se tasapainoista ajamista, kun sekä talvi- ja kesäkumit olisi huijausnokialaisia.

Vähän googlannut aihetta ja Nokian Hakka Green 2 kiinnostaa myös.

Noi TM testaamat renkaat ei ole niitä huijauskumeja. Hakevat nimettömänä kaupasta renkaat, ja muutama viikko testin jälkeen suorittavat sen uudestaan. Eli randomkaupoista hakevat uudet satsit samoja renkaita, ja suorittaa samat testit uudestaan. Juurikin sen takia että huijaukset ym. saa kitkettyä pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös