Aspartaami - myrkky!

• 11 411
  • 41

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Lisäaineet ovat viime aikoina olleet tapetilla ja palstalla on varmuudella asiantuntijoita, joilla löytyy mielipiteitä ja tietoa tämänkin aineen suhteen.

Maistuuko myrkky?

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Maistuuko myrkky?

Maistuuhan se - pahalle! Muutenkin kyllä pyrin välttämään lisäaineita, mutta aspartaamin maku lyö ainakin mun suuhun juomissa niin pahasti läpi, että ei putoa, ei edes vodkan kanssa...

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itse join ennen n. 1½ litraa Pepsi Maxia päivässä, mutta tuossa 6kk sitten päätin että pitää lopettaa tuo limun litkiminen. Nykyään juon limukkaa vain harvoin, ja silloinkin vain sokeripitoista tavaraa. Nuo Light-limsat ovat alkaneet aiheuttaa monta päivää kestävää migreeniä. Samaa tosin aiheuttavat monet lisäaineetkin, joten en ole varma onko se juuri makeutusaine, joka päänsäryn aiheuttaa.

Mutta eihän tuon aspartaamin pitäisi olla ongelma. Yleensäkin ihmiset juo liikaa limuja, oli ne sitten sokerilla tai jollain muulla makeutettuja. Suoraan sanottuna niiden "vieroitusoireiden" jälkeen limukka ei enää edes maistu hyvältä.

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maistuuhan se - pahalle! Muutenkin kyllä pyrin välttämään lisäaineita, mutta aspartaamin maku lyö ainakin mun suuhun juomissa niin pahasti läpi, että ei putoa, ei edes vodkan kanssa...

Sama täällä. Aivan käsittämätöntä p*askaa, maistuu heti läpi ja nautinto menee samantien... Mutta tosiasiahan on se, että suurin osa lisäaineista ovat pahaksi elimistölle, kantsii ehdottomasti vähentää käyttöä. Itse vedän limua niin ahkeraan tahtiin, ettei kohta hyvin mene tätä menoa. Lopetan.

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Mutta tosiasiahan on se, että suurin osa lisäaineista ovat pahaksi elimistölle, kantsii ehdottomasti vähentää käyttöä. Itse vedän limua niin ahkeraan tahtiin, ettei kohta hyvin mene tätä menoa. Lopetan.

Tässä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka median vouhkaaminen saa ihmiset kuvittelemaan kaikennäköistä. Suurin osa lisäaineista ei todellakaan ole pahaksi elimistölle. On paskoja lisäaineita kuten aspartaami ja natriumglutamaatti. Suurin osa lisäaineista on kuitenkin täysin luonnollisia aineita joissa ei ole mitään vikaa. Kannattaa tutustua e-lisäaineisiin, suurin osa tuotteista on luokkaa sitruunahappo tai punajuuriväri.

Löydät listan e-lisäaineista vaikkapa täältä.

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noh, eihän sitä voi noinkaan sanoa. Tottakai on niitä luontaisia lisäaineita, joista ei toki ole haittaa. Sen sijaan aika moni on kemiallisesti tehty, jotta väriä, säilyvyyttä, makua jne. saataisiin erilaiseksi kuin oli ollut alunperin. Mistäs siis voit tietää, ettei se ole pahaksi elimistöllemme? Voihan se olla, että kaikki tulee esille sitten monen vuoden päästä, joten haittaa voi pitää pienenä, MUTTA se on kuitenkin olemassa. Todella tulkinnanvarainen asia, mutta minä tarkotin kyllä nimenomaan noita pahimpia, jotka oikeasti ovat pahaksi. Vahingossa käytin väärää termiä, yleistäen.

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Ja nyt menee ehkä snadisti ketjun aiheen ohi, mutta menköön - modet rankaisee, jos aiheelliseksi näkevät.

Mutta jos puhutaan leikkeleistä, lisäaineiden ohessa ainakin mä huomioin varsin tarkasti sen, onko se "leikkelekinkku" oikeasti kokolihaa, vai proteiinilla kasaan liimattua silppua.

Jos siellä valmistusaineissa on mainittu maltodekstriini tai ylipäänsä joku muu vastaava aines, kannattaa paketti jättää tiskiin - se on lihanpalasista yhteenliimattua skeidaa.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä, onko kyseessä juuri aspartaami, mutta pääsääntöisesti keinotekoisesti makeutettu mehu/limppari maistuu pahalta. Yleensä niissä lukee, että "makeutettu aspartaamilla ja asesulfaami K:lla. Sisältää fenyylialaniinin (?) lähteen" ja jos ei maku vielä riitä jättämään tuotetta hyllyyn, niin niiden nauttimisesta seuraavat ilmavaivat, vatsanväänteet ja närästys viimeistään niin tekevät. Niin paljoa en mehuja tai limuja juo, että olisin huolissani liiallisesta sokerin saannista.

Erityismaininta fun Light -mehutiivisteille. Hyi helvetti mitä paskaa.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kertokaapas tietämättömälle miten aspartaami vertautuu sukraloosiin mitä on monissa tapauksissa laitettu makeuttajaksi aspartaamin tilalle.

Ja näistä myrkyistä puhuttaessa olisi asiallista kuulla joskus määristä mitkä aiheuttavat mahdollisia ongelmia. Onko tälläisiä edes todistettavasti havaittu?

Jos todellakin myrkystä kyse niin luulisi olevan ero sillä saako aspartaamia snadin annoksen viikossa tai reippaan annoksen joka päiväisissä usean litran light-limu annoksissa.

Itse käytän minimaalisen vähän ja suuriltaosin vahingossa näitä makeutusaineita, puhe näistä on kuitenkin hyvin mustavalkoista ja selkeät tutkimustulokset eivät ole päätyneet omien silmien eteen.

_

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
selkeät tutkimustulokset eivät ole päätyneet omien silmien eteen.

sukraloosi

aspartaami

Wikipediahan ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta eiköhän tuolta irtoa tietoa haitallisista määristä, haittavaikutuksista jne. Selkeitä tutkimustuloksia ei oikein taida olla, tai riippuu tietenkin siitä, että minkä mieltää selkeäksi. Tuo vuosina 80-85 tehtyjen aspartaamitutkimusten analysointi ei varmasti yllätä ketään. Aspartaamia valmistava firma rahoittaa tutkimuksen = ei mitään haittoja. Itsenäinen taho rahoittaa tutkimuksen = aspartaami is bad, m'kay.

EFSAn FAQ aspartaamista

"EFSA considers that aspartame is safe for human consumption and that there is no scientific evidence to date which gives reason to reconsider previous safety assessments of aspartame."

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nostan tätä ketjua ylös. Olen itsekin nykyään alkanut vältellä keinomakeutusaineita, joskaan mitään täyskieltoa en ole niiden suhteen itselleni asettanut. Ylimääräistä sokeria pyrin myös välttämään. Eli "ei makeaa mahan täydeltä" sopii mielestäni hyväksi ohjenuoraksi.

Syy, miksi nostin tämän ketjun ylös, on se, että tänään silmiini lävähti ketjun otsikkoa mukaileva uutinen - tällä kertaa tosin sokerista. Eli yhdysvaltalainen tutkijaryhmä on sitä mieltä, että sokeri on myrkkyä, jonka myymistä pitäisi säädellä - kuten alkoholin ja tupakan kanssa tehdään.

Mielestäni uutisessa on totuuden siemen, vaikka sääntelyn sijaan terveysvalistus olisi minusta oikeampi keino. Suuret massat tietävät varmasti nykyään melko hyvin sokerin tuhoisan vaikutuksen hampaille, mutta muut vaikutukset ovat sitten ilmeisesti edelleen huonosti sisäistettyjä. Sokerin myynnin sääntely haittaverojen muodossa (kuten Suomessa on nyt hiljattain tehty) voi kyllä osoittautua pidemmällä aikavälillä toimivaksikin ratkaisuksi.

Uutinen on tässä:

Tutkijat: Sokeri on myrkkyä siinä missä tupakka ja alkoholi | Ruoka | Iltalehti.fi

scholl

Jäsen
Sokerin myynnin sääntely haittaverojen muodossa (kuten Suomessa on nyt hiljattain tehty) voi kyllä osoittautua pidemmällä aikavälillä toimivaksikin ratkaisuksi.

Minä en usko, että se vaikuttaa mitään. Niin korkeata veroa sokerilla ei voi määrätä, että se oikeasti rajoittaisi kulutusta ja tässä nykytilanteessa joutuvat ne kärsimään, joilla ei ole ylipainoa ja on kohtuuelintavat. Taas joku pieni porukka väärinkäyttää jotain ja aiheuttaa hallaa muille ihmisille. Valtiollehan toi on lähinnä vain yksi lisätapa kerätä rahaa. En tiedä vastustankokaan sitä veroa ihan hirveästi, koska se ei ole niin keskeinen kysymys, mutten usko, että myyntiä sillä verolla pystyttäisiin säännöstelemään.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onhan tässä ajatuksen siemen. Voisi sokerien puolelta kieltää myös paljousalennukset, taitaa olla vähän väliä 3 maxi-Tuplaa kahden hinnalla marketeissa ja Kismeteistä samat tarjoukset. Aika moni päätyy ostamaan näitä koska ovat tarjouksessa.

Itse ostan silloin tällöin jotain perinteistä suklaata pienen määrän tai Fazerin-sinisen jääkaappiin. Jos pienen yhden rivin suklaapatukan hinta tuplaantuisi, ei haittaa meikäläistä ja tuskin montaa muutakaan joka ostaa suklaata herkutteluun eikä lounaaksi. Se kertoo jotain verotuksen vaikutuksista.

Karkit on aika konkreettista sokerin syöntiä joka on helppo hahmottaa ja täten rajoittaa itse. Mutta tiedän esimerkiksi monia jotka vetää melkein litratolkulla sekamehua päivässä "koska on parempi vaihtoehto kuin limu", onko edes?

Itse juon limut 0,33 annoksissa jolloin sekin määrä on hyvin kohtuullinen. Pari annosta viikossa. Janoon voi juoda vettä, mieluiten kivennäisvettä.

Makeutusaineiden käytön olen lopettanut kokonaan, yritän suosia hunajaa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta tiedän esimerkiksi monia jotka vetää melkein litratolkulla sekamehua päivässä "koska on parempi vaihtoehto kuin limu", onko edes?

En tiedä, mutta joskus vertailin, että monissa kaupan sekamehuissa on kaloreita enemmän kuin oluessa. Jos haluaa laihtua, kannattaa ehdottomasti juoda olutta mehun sijaan.

Itse usein blandaan kaupan omena- tai appelsiinimehut vedellä. Maistuu ihan hyvältä (melkeinpä paremmalta) vielä silloinkin, ja kalorimäärä putoaa noin puoleen. Niin, ja kyse ei siis ole mehutiivisteestä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei mehujen juonti eroa limuista juurikaan, mitä nyt hampaille hapot taitavat olla vähän pahempia. Korjatkoon hampilääkärit tämän. Mutta siis energiamääriltään nuo kai ovat liki samoissa. Kunnon tuorepuristetussa mehussa on toki vitamiinit kohdillaan paremmin kuin limuissa, ja itse tykkään aloittaa aamuni appelsiini- tai omppumehulla. Yleensä se jää siihen, satunnaisesti nasautan lasillisen janoon joskus. Ruoalla sitten maitoa ja vettä yleensä, joskus sekamehuja.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy