Aspartaami - myrkky!

  • 11 141
  • 41

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aspartaami on vilahdellut aikaisemmissa laihduttamiseen liittyvissä ketjuissa, mutta laitanpa nyt uuden otsikon kehiin - 'uusien tutkimusten valossa'.

Olen jo vuosia suhtautunut skeptisesti aspartaamiin, ja silläpä olen siirtynyt pääsääntöisesti vissylinjalle. Nyt sitten aspartaamista alkaa todellakin paljastua aika kaameita asioita - joten jokaisen lienee paikallaan tarkistaa kantansa..

Olkoonkin, että oheisessa kirjoituksessa on hieman 'amerikkalaista tapaa' esittää asia, on artikkelin viesti silti melkoinen!

Eli jälleen kerran kai on todettava: tavallista sapuskaa kohtuudella! Kaikenlaiset tuotekikkailut ja -konstailut painonhallinnassa ja 'terveellisyydessä' ovat loppujen lopuksi vaaraksi. Homman ongelmahan on muun muassa se, että markkinoita hallitsevat suuret lafkat, joiden mahti puhuu...Mikä merkitsee sitä, että vastuu valinnoista on kuluttajalla. Hurjaa sinänsä, koska pitäisihän tavallisen kaduntallaajan voida luottaa annettuihin tietoihin... Maalaisjärjelle on nyt siis kysyntää. Ja tiedottamiselle..

http://www.minaolen.com/lehti/art3_102.html

Että näin....
 

Lincoln Steel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Kärpät
Elintarvikevirasto ilmoittaa, että aspartaamilla maustettua virvoitusjuomaa voi nauttia turvallisin mielin 4 litraa päivässä (60kg painava henkilö). Tiedäppä sitten hänestä, että kuinka vaarallista oikeasti on. Turha tässä on hysteeriseksi ruveta. Tietysti jos on aspartaamille allerginen, niin oireita voi tosiaan tulla.

http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/index.html?page=895
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
mauri kirjoitti:
Että näin....
Minä Olen on kenties kovimman luokan huuhaa -lehti, joka netistä löytyy. Mainostanut tuota Aspartaamin myrkyllisyyttä jo useamman vuoden ajan saman artikkelin voimin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ruutiveijari kirjoitti:
Minä Olen on kenties kovimman luokan huuhaa -lehti, joka netistä löytyy.

Artikkelin layout on jo niin huono, että jää todellakin lukematta. Mahdotonta uskoa, että kyseessä olisi mikään vakavasti otettava julkaisu.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Netissä pyörii tosiaan toinen toistaan kummallisempia ja enemmän ja vähemmän huuhaapainotteisia julkaisuja. Kannattaakin muistaa olla todella kriittinen sen suhteen mihin uskoo.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Ruutiveijari kirjoitti:
Minä Olen on kenties kovimman luokan huuhaa -lehti, joka netistä löytyy. Mainostanut tuota Aspartaamin myrkyllisyyttä jo useamman vuoden ajan saman artikkelin voimin.

Eikös Mina Olen ole sitä jengiä, joka lanseerasi keskusteluun valoenergian varteenotettavana ravintomuotona? Eli tyypit kituvat hitaasti kunnes kuolevat, sillä syödä ei tarvitse koska kosmiset virtaukset tmv. huolehtivat ravinnonsaannista. Niin aina.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pressiboxi kirjoitti:
Eikös Mina Olen ole sitä jengiä, joka lanseerasi keskusteluun valoenergian varteenotettavana ravintomuotona? Eli tyypit kituvat hitaasti kunnes kuolevat, sillä syödä ei tarvitse koska kosmiset virtaukset tmv. huolehtivat ravinnonsaannista. Niin aina.

Jep, olen lukenut kyseisen artikkelin, kaveri joka on innostunut huuhaasta, näytti sitä mulle. Siinä oli joku tyyppi Keski-Euroopasta (sori nyt kun en muista maata), joka ei ollut aikoihin syönyt vaan eli valoenergialla. Jea rait.

Aspartaamista sen verran, että en tykkää enkä käytä, siitä tulee maha kipeäksi. Jos on pakko limsaa juoda niin vedetään sitten reilusti sokeria ja ollaan muuten vissylinjalla. Mä olen kyllä muualtakin lukenut että ylenpalttinen aspartaamin mättäminen ei ole terveellistä, joten ollaan taas kerran sitä mieltä että kohtuus kaikessa.
 
Viimeksi muokattu:

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ruutiveijari kirjoitti:
Minä Olen on kenties kovimman luokan huuhaa -lehti, joka netistä löytyy. Mainostanut tuota Aspartaamin myrkyllisyyttä jo useamman vuoden ajan saman artikkelin voimin.

Huuhalehti tai ei (se on tässä sivuasia), niin silti suhtaudun aspartaamiin erittäin varauksella. Olisi ehkä pitänyt hakea argumentit jostain toisesta nurkasta nettiä, niin olisimme päässeet ehkä juttelemaan täällä itse asiasta. Olin sen suhteen lyhytkatseinen, sori.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
mauri kirjoitti:
Huuhalehti tai ei (se on tässä sivuasia), niin silti suhtaudun aspartaamiin erittäin varauksella.
Jotain tuollaista itsekin meinasin sanoa. Olen tässä hiljalleen meinannut luopua vapaaehtoisesta aspartaamin käytöstä kokonaan. Vaikka kunnon tieteellistä tutkimusta ei omiin silmiini ole vielä sattunut, olen alkanut kallistua kannalle, että ei se taida kuitenkaan täysin vaaratonta olla kohtuukäytössäkään. Toiset saavat siitä vatsavaivoja, toiset taas päänsärkyä. Oma kroppa ei juurikaan välitä, juoko sokerilla vai aspartaamilla makeutettua juomaa. Mutta makuero on selkeä sokerin eduksi.

Muutenkin tämä laitti-hömpötys tuntuu päivä päivältä hölmömmältä. Ne kevytversiot ensinnäkin maistuvat muutenkin kohtuullisen kamalilta, tai eivät oikeastaan miltään. Ja jos niissä sitten onkin vähemmän suolaa, rasvaa ja sokeria, tilalle on sitten taas myriadi Exxx-lisäaineita. Kunnolla vaan suolaa ja rasvaa ruokaan. Jos menee rasvasta suonet tukkoon, suolalla saa lisää painetta, että veri jaksaa kiertää. Ja maistuu edes ruualta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ossi kirjoitti:
...olen alkanut kallistua kannalle, että ei se taida kuitenkaan täysin vaaratonta olla kohtuukäytössäkään. Toiset saavat siitä vatsavaivoja, toiset taas päänsärkyä.

Katos, sehän kuulostaa ihan kahvilta. Tai viinalta!

On se helvetti, että epämääräisten mutuilujen pohjalta ruvetaan vetelemään ties mitä teorioita tuotteista, jotka on kuitenkin vuosikausien aikana testattu ja toimiviksi todettu. Ei siinä mitään, jokainen tietysti taaplaa tavallaan, mutta hiukan huvittavaa se on. Kyllähän jokainen light-juomia nauttiva tietää, toivottavasti ainakin, ettei niitä ihan hirmuisesti tule juoda, mutta aika vahvasti saa foliohattu olla päässä, että siitä jonkun myrkyn saa aikaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
mauri kirjoitti:
Huuhalehti tai ei (se on tässä sivuasia), niin silti suhtaudun aspartaamiin erittäin varauksella. Olisi ehkä pitänyt hakea argumentit jostain toisesta nurkasta nettiä, niin olisimme päässeet ehkä juttelemaan täällä itse asiasta. Olin sen suhteen lyhytkatseinen, sori.

Itse löysin joskus Turun Sanomista artikkelin aiheesta, jossa todettiin Aspartaamista jotain tyyliin: Vaikka aspartaami saattaa aiheuttaa joillekin oireita, ja että se voi ylisuurina määrinä olla vaarallistakin, on sen käyttäminen kaikesta huolimatta turvallisempaa, kuin ruokasokerin".

En muista, oliko tuo joku tieteellinen tutkimus vai kolumni, joten en sano sitäkään mitenkään täydelliseksi argumentiksi. Tuo sinun artikkelisi on kyllä melkoisen huuhaa-lehden juttu, joten sen voi ihan heti unhoittaa. Kyseisestä organisaatiosta saanee kattavan kuvan seuraavan linkin takaa:

http://www.minaolen.com/mo_kauppa2/

Myynnissä seuraavia hittituotteita:

- http://www.minaolen.com/mo_kauppa2/products.php?p=d5d4aa
"Kannettaviin tietokoneisiin suojaksi sähköelektronisen säteilyn aiheuttamalle stressivaikutukselle. Myös kannettavaksi vaikkapa paidan taskussa töissä ollessa."

- http://www.minaolen.com/mo_kauppa2/products.php?p=4163bd
"33 milliä halkaisijaltaan oleva kiekko, päällä kuparin värinen 8. Jääkaappeihin ruokaa suojaamaan. Myös geenimanipuloidulle ruoalle."

- http://www.minaolen.com/mo_kauppa2/products.php?p=9ab820
"Perheen lippulaiva niin kokonsa kuin tehonsa suhteen. Antaa laajan, sä-teeltään aina 66 metriin asti ulottuvan suojan kaikkea korkeataajuista sähkömagneettista säteilyä vastaan, jota saamme mm. puhelinverkko- ja muista lähetimastoista, satelliiteista jne"

- http://www.minaolen.com/mo_kauppa2/products.php?p=240977
"Aivan uusi tapa kohentaa terveyttäJapanilaiset tiedemiehet ovat kehittäneet tehokkaan ihon läpi toimivan myrkynpoistotyynyn, jota voidaan käyttää jollakin ihon osalla vapauttamaan keho myrkyistä ja lievittämään kiputiloja. Merkittäviä tuloksia on nähtävissä jo alle 8 tunnissa.Tyynyt auttavat– äkillisiin ja kroonisiin kiputiloihin– päänsärkyyn ja niveltulehduksiin– vapautumaan raskasmetalleista..."
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varauksella on hyvä suhtautua, mutta mitä tässä maailmassa oikeastaan saa/voi syödä turvallisesti? Pelkkiä ituja? Kai nekin jotain vaivaa aiheuttaa loppujen lopuksi.

Lisäksi on tietenkin selvää, että tuotteet joissa sokeri on korvattu aspartaamilla eivät lihota nimeksikään verrattuna sokeripitoisiin tuotteisiin. Tuosta jutusta sai kyllä eri kuvan sen mitä sitä silmäilin.

EDIT: Ja halvalla muuten menee nämä Sistiksen mainitsemat tuotteet. Eihän tollanen kuparisella kasilla päällystetty kiekkokaan maksa kuin 30 euroa. Kyllähän sellanen täytyy saada ruokaa suojaamaan. Pistin tilaukseen!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen verran tässä voisi toki mainita, että itsekin olen vähentänyt sokerin käyttöä tässä kuluvana kesänä. Makeutusaineena käytän teessä/kahvissa nykyään Hermesetasta. Normaali Hermesetas on muistaakseni sakkariinia. Myös aspartaami-versio on olemassa.

Sakkariinin on myös joskus epäilty olevan terveydelle haitallinen, ja onpa eläinkokeissa saatu rotille jopa syöpää sen vaikutuksesta. Kuitenkin uudet tutkimukset osoittivat, että todennäköisimmin syövän aiheuttivat lisäaineet ja epäpuhtaudet tms...

Sakkariinissakin on annettu jotkut suositukset päivittäiselle käytölle. Määrää en muista, mutta sitä luokkaa ne olivat, että lusikkakaupalla pitäisi popsia Hermesetasta, jotta rajat ylittyisivät.

Silloin kun käytin sokeria, sitä meni kuppiin yleensä 2-4 palaa riippuen kupin ja palan koosta. Ja kun kuumaa juotavaa tulee yleensä juotua 2-4 kuppia päivässä, alkoi tuo sokerin käyttö näkymään myös painon nousuna. Nyt kun siirryin keinomakeutusaineisiin ja muutenkin aloin syödä vähän terveellisemmin, paino on pudonnut 6½ kiloa, mikä on varsin paljon kokoisellani miehellä (176 cm / 74 kg tämän hetken tilanne).

Sen verran huomasin, että kun tuollainen sokeripiikki teen muodossa nautittuna jäi pois, hirveä ja äkillinen näläntunne ei yllättänytkään tuntia myöhemmin. Eli kaloreiden lisäksi verensokerin heittelehtimisestä johtuva liikasyöminen vaikutti myös osaltaan.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sistis kirjoitti:
En muista, oliko tuo joku tieteellinen tutkimus vai kolumni, joten en sano sitäkään mitenkään täydelliseksi argumentiksi. Tuo sinun artikkelisi on kyllä melkoisen huuhaa-lehden juttu, joten sen voi ihan heti unhoittaa.
Huuhaata tosiaan. Skepsis ry on palkinnut Minä olen -lehden vuonna 2003 vuoden Huuhaa palkinnolla.

http://www.skepsis.fi/palkinto/huuhaa_2003.html
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juhaht kirjoitti:
Kyllähän jokainen light-juomia nauttiva tietää, toivottavasti ainakin, ettei niitä ihan hirmuisesti tule juoda, mutta aika vahvasti saa foliohattu olla päässä, että siitä jonkun myrkyn saa aikaan.
No, aspartaamin hajoamistuotteet ovat fenyylialaniini ja metanoli. Saat ihan vapaasti arvata kaksi kertaa, kumpi noista on myrkyllinen.

Pointtini edellisessä kirjoituksessani oli kuitenkin se, että minua tympii kaiken maailman no sugar ja fat free -hype. Jos sokeri lihottaa, onko sitä pakko vetää toppakaupalla? Ja jos luulee laihtuvansa ilman liikuntaa välttämällä rasvaa ja sokeria, se valistuksen paikka on jossain ihan muualla kuin ruokavaliossa.

Tieto lisää tuskaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ossi kirjoitti:
Ja jos luulee laihtuvansa ilman liikuntaa välttämällä rasvaa ja sokeria, se valistuksen paikka on jossain ihan muualla kuin ruokavaliossa.

Väärin. Laihtuminen ilman liikuntaa on täysin mahdollista juurikin syömällä oikein oikeanlaista ruokaa. Lähtökohtaisesti moista voi aluksi jopa suositella reilusti ylipainoisille. Tärkeinä oikean ruokavalion elementteinä pidetään tietenkin myös sokerin ja kovien rasvojen karsimista.
 

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
Ossi kirjoitti:
No, aspartaamin hajoamistuotteet ovat fenyylialaniini ja metanoli. Saat ihan vapaasti arvata kaksi kertaa, kumpi noista on myrkyllinen.
Tieto lisää tuskaa.
Joo. Aspartaami lienee tuottanut eniten kaikista makeutus-/lisäaineista nk. hevosmiesten tietotoimiston juttua.
Se aiheuttaa kuleman mukaan muun muassa syöpää, vajaaälyisyyttä, vajaakasvua, hiustenlähtöä, aknea, munuaisten vajaatoimintaa, väärää auraa, silsaa, hiivapimppaa, ADHD:ta ja kaikkein villeimpien huhujen mukaan saattaa altistaa nauttijan keskustalaiseen ajattelutapaan sekä tekemään foliosta hattuja.
Toisaalta, koulukaverini, joka on tätä nykyä lastelääkäri, juottaa omille lapsilleen ko. saatananuutetta.
Eli lienee paikallaan tässäkin tapauksessa tuo vanha viisaus; kohtuus kaikessa. Saa sitä peräsuolenrevähtymän siitäkin, jos vetää kerralla 8 kg porkkanoita.
Ai niin, tätä mieltä on viranomaiset ja lääkärit;
"Aspartaami (E951) on erittäin vähän energiaa sisältävä keinotekoinen makeutusaine, joka koostuu kahdesta elimistössä tavallisesti esiintyvästä aminohaposta, asparagiinihaposta ja fenyylialaniinista. Aminohapot ovat orgaanisia yhdisteitä, jotka ovat proteiinien rakennusaineita. Aspartaami on 100-200 kertaa makeampi kuin tavallinen sokeri. Se ei kestä kuumentamista. Aspartaamin hajoamistuotteet ovat asparagiinihappo, fenyylialaniini ja metanoli. Hajoamistuotteena syntyvä metanoli metaboloituu nopeasti ja mitattavia pitoisuuksia veressä on ainoastaan, jos aspartaamia nautitaan runsaasti eli yli 50 mg ruumiin painokiloa kohden.

Euroopan elintarvikealan tiedekomitea SCF (Scientific Committee for Food) on arvioinut aspartaamin turvallisuuden vuosina 1984, 1987 ja 1988. Viimeisin katsaus on julkaistu vuonna 2002. Aspartaamin hyväksyttävä päivittäin saanti (ADI) on 40 mg/painokilo. ADI-arvon perusteella laskien ja olettaen, että juomaan on käytetty suurin sallittu määrä aspartaamia, saa 60-kiloinen henkilö turvallisesti käyttää joka päivä aspartaamilla makeutettua juomaa neljä litraa.

Aspartaamia sisältävissä tuotteissa pitää olla merkintä "sisältää fenyylialaniinin lähteen". Kyseinen merkintä on varoituksena PKU-tautia sairastaville. PKU-tauti eli fenyyliketonuria on Suomessa erittäin harvinainen aineenvaihduntasairaus. PKU-tautia sairastavien on noudatettava tarkkaa ruokavaliota, joista on poistettu mm. fenyylialaniinia sisältävät soija sekä naudan liha ja maksa. Tarkempia tietoja ruokavalio-ohjeista saa Väestöliiton perinnöllisyysklinikalta"
Ja edellinen lainaus elintarvikevirastolta.
ja nyt vähän Pepsi Max:ia. Aaahhhh...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ossi kirjoitti:
No, aspartaamin hajoamistuotteet ovat fenyylialaniini ja metanoli. Saat ihan vapaasti arvata kaksi kertaa, kumpi noista on myrkyllinen.
Lainaus sivulta http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/index.html?page=895

"Hajoamistuotteena syntyvä metanoli metaboloituu nopeasti ja mitattavia pitoisuuksia veressä on ainoastaan, jos aspartaamia nautitaan runsaasti eli yli 50 mg ruumiin painokiloa kohden."

Tuntuu tosiaan siltä, että nykyään jokaisesta ruoka-aineesta löytyy jotain syöpää aiheuttavaa. Aspartaamistakin (linkin mukaan) näyttää olevan tutkimus käynnissä, joten ei sen mahdollinen myrkyllisyys ihan tuulesta ole vetäisty. Vähän raflaavasti vaan alussa esitelty.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Itsekin tutkijana työskentelevänä (eri alalla kylläkin) voin vain sanoa että olipa ala-arvoinen artikkeli. Spesifioidun lähdeaineiston käytön sijaan sanotaan toistuvasti "jonkun todenneen" yms. Yhtään viitettä mihinkään tutkimukseen ei anneta. Seuraavassa lainauksena pari kohtaa jotka saivat kahvit lentämään näppikselle.

minä Olen -lehti kirjoitti:
Eräällä luennolla Betty Martini kirjoittaa kertoneensa: “Mikäli käytät aspartaamia (NutraSweet, Equal, Spoonful) ja kärsit fibromyalgia-oireista, kouristuksista, äkkinäisistä kivuista, jalkojen puutumisesta, krampeista, huimauksesta, päänsäryistä, tinnituksesta, nivelsäryistä, masennuksesta, ahdistuksesta, puhe- ja näköhäiriöistä tai muistikatkoista, sairastat todennäköisesti aspartaamitautia!” Bettyn mukaan yksi ja toinen yleisön joukosta hyppäsi pystyyn luennon aikana ja sanoi: “Minulla on juuri se! Voiko sen parantaa?”
- Se näytti olevan hyvin yleistä.
Tuollainen oireluettelo saa todennäköisesti 85 prosenttia maailman väestöstä hyppäämään pystyyn.

Betty Martini kertoo olevansa varma, että aspartaamin luoja MONSANTO on tietoinen tämän myrkyn vaarallisuudesta.
- Se kuitenkin rahoittaa Amerikan lääketieteellistä yhdistystä (American Medical Association), Amerikan ruokavalioyhdistystä (American Dietetic Association)...
Betty kertoo että erästä äitiä pyydettiin lopettamaan antamasta NutraSweetilla makeutettuja tuotteita lapselleen.
- Lapsi sai kaatumatautikohtauksia päivittäin. Äiti soitti lääkärilleen, joka puolestaan soitti ruokavalioyhdistykselle (ADA), joka taas kehotti lääkäriä olemaan luopumatta näiden tuotteiden suosittelemisesta. Yritämme yhä saada äitiä vakuuttuneeksi siitä, että todellinen syyllinen kohtauksiin on aspartaami. Aina kun saamme jonkun ihmisen lopettamaan aspartaamin käytön, kohtaukset loppuvat. Jos lapsi kuolee, tiedät kyllä mikä sen aiheutti ja mitä meillä on vastassa.
Eli kun ADA ottaa kannan, että kyse ei ole aspartaamista, niin se ei tarkoita sitä, että kyse ei ole aspartaamista, vaan sitä että ADA on mukana salaliitossa.

Itsekään en ole mikään innokas aspartaamin kuluttaja, mutta soisin saavani aiheesta kiihkottomasti kirjoitettua, tutkimuksilla tuettua faktaa enkä tällaista asenteellista paskaa. Uskon vilpittömästi että esim. Suomen Elintarvikevirasto ei ole tämän aspartaamia tuottavan puljun palkkalistoilla.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Aika paska juttu eikä ollut edes mitään lähdeviitteitä laitettu tutkimuksiin. Joku Time-lehden lääkäri tuo Roberts on näköjään.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Minä Olen - lehti sai Skepsis r.y: n Huuhaa-palkinnon v. 2003.
Että joku viitsiikin iänikuisesta aspartaamista avata kiekkosivuille ketjun näinkin typerällä otsikolla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Minä Olen - lehti sai Skepsis r.y: n Huuhaa-palkinnon v. 2003.
Että joku viitsiikin iänikuisesta aspartaamista avata kiekkosivuille ketjun näinkin typerällä otsikolla.
Ja itse vaivaudut kommentoimaan turhanpäiväisyyksillä. Pata-kattila. Kyllä aspartaamikeskusteluja maailmaan mahtuu. Paljon on mutua liikkeellä, myös huuhaata. Ei se silti tee keskustelua tarpeettomaksi. Paljon mielekkäämpää olisi, jos linkittäisit jonkun puolueettoman ja luotettavan tahon tutkimuksen tähän keskusteluun sekaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Minä Olen - lehti sai Skepsis r.y: n Huuhaa-palkinnon v. 2003.
Että joku viitsiikin iänikuisesta aspartaamista avata kiekkosivuille ketjun näinkin typerällä otsikolla.

Että joku viitsiikin iänikuisesta Skepsis r.y:n Huuhaa-palkinnosta pitää kiekkosivulla typerää meteliä. Muistatkos ELÄKELÄINEN, miten suosittu ihmeaine oli aikoinaan esim. DDT? Sitten kun hutkimisen sijaan vihdoinkin pystyttiin asiaa kunnolla tutkimaan, niin sitten ei enää ollutkaan kivaa.
En minä suinkaan väitä, että aspartaami olisi vaikutuksiltaan verrattavissa DDT:hen, mutta asioiden tutkiminenhan on aina terveellistä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Otsikko on kyllä huutomerkkeineen mielestäni täysin naurettava. Missä todisteet? Oletan kuitenkin, että ketjun avaaja on perustanut väitteensä suht koht epäilyttävän "Minä olen" lehden verkkosivujen juttuun. Ei muuta kuin lisää linkkejä luotettavimpiin tutkimuksiin, jotka todistavat aspartaamin olevan myrkky. Kyllä kai kurkkukin on myrkky, jos sitä pistelee kottikärryllisen päivässä, mutta tässä tapauksessa tuskin haetaan moista kompaa.

Tottakai tutkiminen on aina positiivista sitä ei kiistä kai kukaan. Moinen "Minä olen" kiihkoilu on kuitenkin jo säälittävää.

ps. Kohta saan jääkaappiini 33 milliä halkaisijaltaan olevan kiekon, jonka päällä on kuparinvärinen kasi. Ruokani on nimittäin suojattava. Eikä maksa paljoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös