Kyllä mä voin myöntää - mutta en tuomitse - että ulkomaisen seuran, kannattaminen näyttää minusta vähän dorkalta. Siis jos ei ole siihen perusteltua ja hyväksymääni "support your local"-perustetta. Siis vaikkapa nimimerkin
@Grainger Real-kannatus vaikuttaa ihan typerältä gloryhunttaukselta mutta sitten taas Jymy-kannatus on hienoa, ns oikein kannattamista. Tässä on siis se aspekti että seura on ulkomainen, mutta tietysti myös se että se valittu seura on menestynyt, ts se näyttää gloryhunttaukselta.
Jaa, miksi ei? Ihmiset kun yleensä kiinnittyvät sellaisiin ideoihin ja asioihin, joiden kanssa sattuvat aikuiseksi varttumaan. Nuoremmat sukupolvet esimerkiksi internetin, telkkarin tai medioiden kautta helpostikin saattavat luoda paljon "läheisempiä" suhteita ulkomaisiin pallojoukkuesiin kuin viiden kilsan päässä pelattaviin pesis- tai jalkapallo-otteluihin, joissa ei koskaan käydä. Varsinkin kun oikeasti hyvissä urheilujoukkueissa pelaa paljon mielenkiintoisempia pelaajia ja lapsuuden idoleita. Suomalaiset möttöset ja töppöset eivät ole ainakaan minuun koskaan sen kummemmin iskeneet ikävuodesta 13 eteenpäin verrattuna maailmanluokan urheiluidoleihin.
Henkilökohtaisesti alan jo olemaan sitä sukupolvea ihmisiä, jotka ovat varttuneet teini-iässä ja sen jälkeen internetissä ja ulkomaisten medioiden katveessa. Itse satun kannattamaan Kärppiä pelkästään siksi, että vartuin Oulun seudulla ja mulla oli perheenjäseniä ja kavereita, jotka kannattivat Kärppiä, innolla aina odottelin niitä aikoja kun sain käydä katsomassa livepelejä. Osa kavereista kannatti tosin Jokereita, vaikka olivat asuneet Oulun lähellä koko lapsuutensa ja nuoruutensa ja kävivät jopa kanssani katsomassa säännöllisesti kärppäpelejä. En nyt sitten tiedä, oliko heidän kannattamisensa sen huononmpaa kuin minunkaan.
No kuitenkin, mielestäni KuPsin kannattamisessa ei nyt mitään ylellisempää ole kuin Manun tai Barcelonan. Olen asunut Kuopiossa pian kuus vuotta, eikä kyllä kiinnosta kuopiolainen urheilu vittuakaan, paitsi yhden entisen naisystävän, hyvän naispuolisen kaverin poikaystävän ja muiden kavereiden peleissä olen käynyt aina välillä.
Internet-aikakaudella on helppo luoda tunnesiteitä ja "lokaaliuden" tunnetta minkä tahansa urheilujoukkueen kanssa. Puolestani näitä väärin kannatettu -mantrojen hokijoita voisi aina välillä napauttaa kumipampulla päähän, jotta lopettaisivat typerien juttujensa papukaijamaisen toistamisen.
Fanittakaamme siis niitä joukkueita, joita haluamme. Haters gonna hate.