Se jos henkilö itse tarjoaa autokyydin, mutta ei voi tulla hakemaan kotoa/viedä kotiin asti. Tämä on havaittu erityisesti naisten "ongelmaksi". En ole koskaan tajunnut, että jos tarjoat kaverille kyydin, kun olette menossa samaan paikaan ja ei tarvitse kahdella autolla lähteä, niin ei voida hakea ovelta ovelle, jos/kun tuo lisäkoukkaus ei käytännössä tuo valtavaa lisävaivaa.
Tästä olen itse aktiivisena autoilijana täysin päinvastaista mieltä. Siis jos puhutaan siitä että tämä kyytiläinen ei maksa kyydeistä mitään. Tietenkin jos rahaa tulee, niin silloin haetaan vaikka olohuoneesta asti, mutta mikäli ei yhtään osallistuta millään tavoin kustannuksiin, niin en minä ainakaan jaksa yhtään ylimääräistä lenkkiä heittää. Joillakin ihmisillä on ihmeellinen oletus että jos suunta on sama, niin siinä on hyvä paikka pummia ilmaiset kyydit. Jos meillä on oikeasti tismalleen sama matka, niin voin heittää kyllä ilmaiseksi, mutta jos siinä aletaan tinkimään jotain kotiovelta hakemisia niin kyllä siitä pitäisi jotain korvausta saada. Onko se sitten puhdasta bensarahaa tai vaikkapa ruuat huoltiksella, ihan sama, mutta periaatteesta kyllä sitten jo "vaadin" jotain, mikäli minun pitää alkaa omaa reittiäni ja lähtöaikaani muokkaamaan. Etenkin aikaisen aamun lähdöissä sillä on oikeasti merkitystä että koukkaanko kaverin takia 10km/15min. Ei viitsisi ihan ilmaiseksi lähteä varttia nipistämään omista yöunista vain siksi että joku puoli-tuttu pääsee kotiovelta liikkeelle.
Mulla on lukioajoilta "pahoja muistoja" liittyen kuskina toimimiseen. Mulla oli silloin jo oma auto ja omat kulut, eli en lainannut isin autoa ja isin bensoja aina kun olin ajamassa. Koska minulla oli oma auto ja sitä kautta auto aina käytössä, niin siitä sitten tuli yleinen käytäntö, että meikäläinen toimii kuskina. Kesätöitä en ollut tehnyt kuin yhtenä kesänä, ja sekin oli paria vuotta ennen auton hankintaa, joten auton ylläpito kaikkine kuluineen söi tiliäni melko kovalla tahdilla. Kavereista suurin osa taas oli töissä, mutta bensarahaa ei tullut ikinä ilman kinuamista. Ja jos sitä kinuamisen jälkeen tuli, niin ei siitä yhtään "voittoa" jäänyt, edes jos laskisi pelkät polttoaineet, koska autoni oli vanha ja paljon bensaa syövä auto. Etenkin naisille tuntui olevan kovakin paikka kun joku pyytää vähän rahaa siitä autokyydistä. Esimerkkinä kerran eräs neiti pyysi heitänkö tämän kaupunkiin. Sanoin että jos femman heität niin pääset. Sitten alkoi hirveä huuto miten voi kaverilta pyytää rahaa ja sitä paitsi mä pääsen bussilla 3,5 eurolla. Bussilla matka tosin kestää tuplasti pidempään ja joudut kävelemään puoli kilsaa pysäkille. Sitten sitä seläntakana riehuttiin miten se JYP#44 on niin saatanan pihi ja riistää kavereilta rahaa kyydeistä. Ja kumma yhteensattuma sinänsä, nyt pari vuotta lukion päättymisen jälkeen, vaikka käytännössä samoilla kylillä asutaan, niin minkäänlaista yhteyttä ei olla pidetty.
Mulla on ehkä 4-5 kaveria, joiden kanssa meillä nää kuskaamiset sun muut toimii. Kaikilla noilla on myös oma auto käytössään. Rahaa ei vaihdella kuin eritystapauksissa, kuten jollain pidemmällä autoreissulla. Muuten aina vuorotellaan kuka kuskaa ja näin ne bensat menee loppupeleissä tasan. Ja autottomat voisivat edes joskus heittää sen femman bensarahaa. Ei pitäisi olla iso raha. Ainakaan autoilijan lompakossa tuollaiset summat eivät näy ollenkaan, nimimerkillä "alle puoleen vuoteen 1500e oman ruoskani korjauksiin".