Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 239 872
  • 7 321

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen tuohon mieltynyt kovastikin. Kyllä se aina euron juustot yms viritelmät päihittää. Kympin halloumi vie hyvin nälän ja esim bataattiranut on oikeasti hyviä.

Makunsa kullakin sanoi koira.


Jos vähän vielä yleistää, niin mulle ei avaudu ei-tulinen vegeruoka. Intialaiset tekevät ihan helvetin hyviä vegeruokia. Samoin esim chilipasta tai mausteiset papusopat ovat hyviä. mutta nää falafelit ja muut mauttomat jauhopallot eivät meikäläiselle uppoa.
 

Nick Neim

Jäsen
Itse olen tuohon mieltynyt kovastikin. Kyllä se aina euron juustot yms viritelmät päihittää. Kympin halloumi vie hyvin nälän ja esim bataattiranut on oikeasti hyviä.
Halloumista ja ranskalaisista tuli mieleen, että onko tuolla tarjolla halloumiranskalaisia? Olen niitä yrittänyt tässä eri ruokapaikoissa metsästellä, mutta aika hiljaista on ollut.

Kertaalleen pääsin niitä Hämeenlinnassa maistamaan, ja mielelläni niitä uudestaan jossain maistaisin. Jos vain sopivan paikan löytäisi, ja tuolla niitä voisi kuvitella olevan listalla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Moses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Halloumista ja ranskalaisista tuli mieleen, että onko tuolla tarjolla halloumiranskalaisia? Olen niitä yrittänyt tässä eri ruokapaikoissa metsästellä, mutta aika hiljaista on ollut.
Helsingistä löytyy ainakin entisen Iso-Roban mäkkärin paikalla olevasta Yes Yes Yes -ravintolasta. Ei ole itse tullut testattua (vieläkään), mutta pelkkää hyvää kuullut itse raflasta. Palaute on tullut tosin vegaaneilta, ei tietoa miten ravintola sopii lihaa syöville.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
FAFA's -pikaruokaketjun suosio. Aika mitäänsanomatonta ja kallista vegemättöä. En ole ihan heti menossa uudestaan.
Lahdessa FAFA's on ja ikkunoissa lukee siipiravintola (tänään tsekkasin). Eli ihan muuta luulisi sieltä saavansa kuin kasvisruokaa. Kun guuglaa niin selviää että kyseessä on kasvisravintola. Hei missä ne siivet luuraa (siis kanat). No en ole koskasn käynyt, ohi kävellyt usein kun Hämeenhelmessä (eli Sokoksen talossa).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun guuglaa niin selviää että kyseessä on kasvisravintola
En tiedä mitä löysit, mutta olen 100% varma että myyvät kanaa kun olen sellaista useasti tilannut ja saanut. . Eikä se ole kyllä mikään siipiravintola kuitenkaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
En tiedä mitä löysit, mutta olen 100% varma että myyvät kanaa kun olen sellaista useasti tilannut ja saanut. . Eikä se ole kyllä mikään siipiravintola kuitenkaan.
No niin, löytyi selventävä artikkeli. Lahteen Fafa's tuli Siipiravintolan tiloihin. Ne toimii siellä rinnakkain. Ja saa sieltä F:sta myös muuta kuin kasvista. Kaikki tämä tieto yhdestä artikkelista jota en illalla avannut (kun en huomannut).
Helsinkiläinen ravintolaketju laajentaa Lahteen - kaksi ravintolaa samaan tilaan - ESS.fi (linkki Etelä-Suomen sanomiin). Illalla (yöllä) googlatessa niin googlen ns. mainossivulla luki kasvisravintola ja kun kotisivuilla avasin kohdan ruoka oli siellä vegaania ja sitten alkoi netti tökkiä. Joten jäin siihen luuloon että kyseessä on pelkkä kasvisravintola vaikka kyseessä taitaa olla kasvisruokaan erikoistunut ns. pikaruokapaikka.
 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Lueskelin sattumalta kahvitauolla helmikuista Suomen kuvalehteä missä oli juttua pikaruuasta Suomessa ja Fafasistakin oli muutama kappale. Jutun mukaan myynnistä n. 70% kasvisruokaa mutteivät sinänsä mainosta itseään minään vegepaikkana (tai edes erityisemmin vegeystävällisenä). Eivät myöskään lähde siihen että möisivät lihan näköistä kasvisruokaa koska veget eivät soijakebablastuja halua syödä ja lihansyöjille tarjoavat lihaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuli noista bataatti- ja halloumiranskalaisista mieleen, että pelkästä perunasta valmistetut, kuorineen siivutetut, oikeaoppisesti puhtaassa kiehuvassa öljyssä kypsennetyt ja kunnolla suolatut ranskalaiset (tai "belgialaiset") perunat maistuvat itse asiassa oikein hyviltä. Ketsupilla tai ilman.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jossain iltapulussa oli otsikko missä todettiin että jossain missi-kisoissa uimapuku-kierros oli poistettu ja missejä ei enää arvostella ulkonäön perusteella... Että millähän perusteella ne sitten missikisoissa arvostellaan jos ei juuri ulkonäön? Hakukirjeen vai naapurin suositusten perusteella?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuli noista bataatti- ja halloumiranskalaisista mieleen, että pelkästä perunasta valmistetut, kuorineen siivutetut, oikeaoppisesti puhtaassa kiehuvassa öljyssä kypsennetyt ja kunnolla suolatut ranskalaiset (tai "belgialaiset") perunat maistuvat itse asiassa oikein hyviltä. Ketsupilla tai ilman.
Haluaisin nähdä kiehuvaa öljyä. Tokikin se onnistuu, mutta olisi kiva nähdä, vielä kivempaa olisi nähdä mitä tapahtuu kun sinne heittää jotain perunoita tms.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Haluaisin nähdä kiehuvaa öljyä. Tokikin se onnistuu, mutta olisi kiva nähdä, vielä kivempaa olisi nähdä mitä tapahtuu kun sinne heittää jotain perunoita tms.

olkoon sitten uppopaistamista eli friteerausta. Kivasti ne siellä kuumassa öljyssä porisee ranskanperunat, munkit ynnä muut.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
olkoon sitten uppopaistamista eli friteerausta. Kivasti ne siellä kuumassa öljyssä porisee ranskanperunat, munkit ynnä muut.
Älä ymmärrä väärin. Siis öljyhän kiehuu kun lämpöä on tarpeeksi, en ole koskaan sellaista nähnyt. Uppopaistaessahan se öljy ei kiehu, mutta on kuumempaa kuin veden kiehumispiste. Eli sen uppopaistettavan tuotteen sisältämä vesi kiehuu. En vain ole koskaan nähnyt kiehuvaa öljyä, olisi kiva nähdä. Viskositeetti kun on toinen kuin vedellä niin olisi mielenkiintoista miltä se kiehuminen näyttää. En nyt tarkoittanut tuossa kritisoida sitä että vahingossa puhuit kiehuvasta öljystä. Oliiviöljy (esim) alkaa höyrystymään jossain 180C paikkeilla. Kiehuu sitten jossain 230+ hieman lähteistä riippuen. Jos vaikka grillissä tai pannulla alkaa oliiviöljy höyrystymään niin ollaan jo sellaisessa tilanteessa että meinaa iskeä paniikki. Vaatisi siis jonkinlaisen laitoksen missä öljyä kiehuteltaisiin, olisi jännä se nähdä. Miten lienee kiehuuko se noissa bensantuotantolaitoksissa.
 

hege

Jäsen
Jos oikein muistan eli kaikki on vahvaa mutua, niin osalla ruoka-öljyn komponenteista (tai ehkä koko öljyllä) on ns. smoke point tosiaan ennen kiehumispistettä, oliiviöljyllä kai jotain 160-200 asteen luokkaa riippuen öljyn laadusta. Öljynjalostomolla kuulemma voidaan "keittää" öljyä mutta se tehdään hapettomasti ja paine voi olla muuta kuin ilmakehän paine.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos oikein muistan eli kaikki on vahvaa mutua, niin osalla ruoka-öljyn komponenteista (tai ehkä koko öljyllä) on ns. smoke point tosiaan ennen kiehumispistettä, oliiviöljyllä kai jotain 160-200 asteen luokkaa riippuen öljyn laadusta. Öljynjalostomolla kuulemma voidaan "keittää" öljyä mutta se tehdään hapettomasti ja paine voi olla muuta kuin ilmakehän paine.
Yliopistolla muutamissa kemian harjoitustöissä tehtiin vakuumin sisälle öljyhaude. Oli jotain risiiniöljyn tapaista. Ei se öljyn kiehuminen siellä juuri muulta näyttänyt kuin vedenkään. Normi vetokaapissa kun kuumentaa upokkaassa kaasupolttimella rypsiöljyä, se kiehuu kyllä, mutta roiskuu hurjasti ja lentää helposti astiasta. Savuttaa ja saattaa syttyäkin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Yliopistolla muutamissa kemian harjoitustöissä tehtiin vakuumin sisälle öljyhaude. Oli jotain risiiniöljyn tapaista. Ei se öljyn kiehuminen siellä juuri muulta näyttänyt kuin vedenkään. Normi vetokaapissa kun kuumentaa upokkaassa kaasupolttimella rypsiöljyä, se kiehuu kyllä, mutta roiskuu hurjasti ja lentää helposti astiasta. Savuttaa ja saattaa syttyäkin.
Kiitos tämä oli hyvää tietoa joltain joka on itse nähnyt. Perhana kun tekisi itsekin mieli silti nähdä. No kaikkea ei voi saada. Vielä jäi puuttumaan se perunan pudottaminen sinne. Veikkaan että noissa lämpötiloissa alkaa olemaan aika karua touhua kun se öljy reagoi helvetin voimakkaasti jo höyrystymis olosuhteissa siihen veteen. Tai no oikeammin vesihän se on mikä siinä reagoi kun se öljyn luovuttama lämpö mikä nesteillä menee huomattavasti kiinteitä tehokkaammin saa sen veden kiehumaan ja höyrystymään liki räjähdyksenomaisesti. Voi olla kiehuvalla öljyllä aika roiskimista.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kiitos tämä oli hyvää tietoa joltain joka on itse nähnyt. Perhana kun tekisi itsekin mieli silti nähdä. No kaikkea ei voi saada. Vielä jäi puuttumaan se perunan pudottaminen sinne. Veikkaan että noissa lämpötiloissa alkaa olemaan aika karua touhua kun se öljy reagoi helvetin voimakkaasti jo höyrystymis olosuhteissa siihen veteen. Tai no oikeammin vesihän se on mikä siinä reagoi kun se öljyn luovuttama lämpö mikä nesteillä menee huomattavasti kiinteitä tehokkaammin saa sen veden kiehumaan ja höyrystymään liki räjähdyksenomaisesti. Voi olla kiehuvalla öljyllä aika roiskimista.
Yksi hauska oppilaille näytettävä juttu on se, että tuollaiseen upokkaan puolikkaalliseen kiehumispisteen lähellä olevaa rypsiöljyä ruiskaisee pipetillä vettä vetokaapin raosta. Se leimahtaa hemmetinmoisiin liekkeihin. Haittapuoli on se, että vetokaapit ovat hyvin hankalia putsattavia, käytännössä pitää itse mennä sinne puoliksi sisälle nuohoamaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Elli Haloo .. Miten kukaan tuota kestää kuunnella?
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jossain iltapulussa oli otsikko missä todettiin että jossain missi-kisoissa uimapuku-kierros oli poistettu ja missejä ei enää arvostella ulkonäön perusteella... Että millähän perusteella ne sitten missikisoissa arvostellaan jos ei juuri ulkonäön? Hakukirjeen vai naapurin suositusten perusteella?
Mut onhan tämä hyvä juttu nykyisenä tasa-arvon aikana! Pääseeköhän miehet myös osallistumaan noihin missikisoihin vai ylläpidetäänkö siellä sukupuolirasismia?
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jossain iltapulussa oli otsikko missä todettiin että jossain missi-kisoissa uimapuku-kierros oli poistettu ja missejä ei enää arvostella ulkonäön perusteella... Että millähän perusteella ne sitten missikisoissa arvostellaan jos ei juuri ulkonäön?
Millaisia missikisoja olisi Saudi-Arabiasta odotettavissa? Jotta silmätkään eivät näkyisi, niin varmuuden vuoksi on burghan tai hijabin päällä pidettävä kookkaita laskettelulaseja - ja pomon tytär silti voittaa aina?

Miksi saudiarabialainen supersankaritar ei lennä, vrt: Terästyttö, Batwoman, Starfire, Jean Grey?
No, koska nykyisin Saudeissakin naiset voivat käydä autokoulun...
 

Glove

Jäsen
Elli Haloo .. Miten kukaan tuota kestää kuunnella?
No haloo! Juu kaksi minuuttia jaksoin ja vaihdoin kanavaa. Naiset on muutenkin semmoinen eläinlaji, ettei sen sielunelämä aukea minulle. Mutta ei siitä sen enempää. On näin sinkkunakin ihan ok elää ja olla. Kunhan saisi muutaman asian järjestykseen.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Millaisia missikisoja olisi Saudi-Arabiasta odotettavissa? Jotta silmätkään eivät näkyisi, niin varmuuden vuoksi on burghan tai hijabin päällä pidettävä kookkaita laskettelulaseja - ja pomon tytär silti voittaa aina?

Miksi saudiarabialainen supersankaritar ei lennä, vrt: Terästyttö, Batwoman, Starfire, Jean Grey?
No, koska nykyisin Saudeissakin naiset voivat käydä autokoulun...
Olivat juurikin tässä joitain päiviä sitten pitäneet Saudeissa muotinäytöksen ilman malleja. Vaatteet roikkui droneista (mikä se on muute suomeksi?) kohtalaisen aavemaisesti.

Drones on runway in Saudi fashion show - CNN Video
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös