Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 711 451
  • 33 924

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Minulle aukesi tänään, että mielentilatutkimuksen tulos voi olla:

Syyntakeinen = terve -> saa täyden tuomion
Syyntakeeton = mielisairas -> joutuu pakkohoitoon, kunnes toipuu (useimmiten kai iäksi lukkojen taakse)
Alentuneesti syyntakeinen = lievästi mielisairas -> saa tuomiosta 25% alennuksen, ei pakkohoitoa

Ja tuossa viimeisessähän ei nyt ole minkään valtakunnan järkeä. Mieleltään järkkyneitä ihmisiä (masentuneita, persoonallisuushäiriöisiä ym.) passitetaan vankilaan, josta pääsevät vielä tavallista nopeammin pois. Ehkä jotain hoitoa yritetään, mutta hoitomyöntyvyys varmastikin retuperällä. Ja mitäpä luulette, onko tällaisilla semisekoilla keskimääräistä a) matalampi, b) korkeampi rikoksen uusimisriski?

Monissa maissa on vain syyntakeeton/takeinen -jako, ja tätä on puuhattu Suomeenkin ainakin 20 v. Ei vaan ole onnistunut tähän päivään mennessä. Menisivät nuo välimallin rikolliset edes pakkohoitoon rangaistuksen ajaksi, mutta ei.

Loppuun ääriesimerkki. Breivikille tehtiin Norjassa 2 mielentilatutkimusta. Siellä käytössä tiukka kahtiajako. Ekassa syyntakeinen, toisessa -takeeton. Juurikin siksi, että oli sellainen rajatapaus. Suomessa olisi päätynyt normivankilaan alennetulla rangaistuksella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Shardik Jep, varttihullusta puhutaan, olet varmaan termin kuullut ja nyt tiedät mitä sillä tarkoitetaan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lapsilla alkoi koulu, luki jokunen päivä sitten lehdessä. IFK:n pelaajatkin oli saattamassa niitä suojatien yli. Mutta miettikää hei. Lasten pitää joka aamu lähteä kotoa sinne. Miettikää jotain hiton aamuherätyksiä. Ei sitä lapsena niin tajunnut tai en mä muista. Silloin se oli normaalia. Joo ei silloin tietty tullut harrastettua iltarientojakaan eikä kaljaa juotu jne.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Lapsilla alkoi koulu, luki jokunen päivä sitten lehdessä. IFK:n pelaajatkin oli saattamassa niitä suojatien yli. Mutta miettikää hei. Lasten pitää joka aamu lähteä kotoa sinne. Miettikää jotain hiton aamuherätyksiä. Ei sitä lapsena niin tajunnut tai en mä muista. Silloin se oli normaalia. Joo ei silloin tietty tullut harrastettua iltarientojakaan eikä kaljaa juotu jne.

Ei mun aikana aikanaan ollut mitään saattopartioita, kun syksyllä -95 kouluun menin. Kotona opetettiin, että kaksi kertaa pitää katsoa molempiin suuntiin, ennen kuin ylittää suojatien. Luulis nykyaikana edes perusasioiden olevan mukuloilla selvillä, kun tuntuu, että kohta pitää olla reserviläisten saattamassa niitä kouluun.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei mun aikana aikanaan ollut mitään saattopartioita, kun syksyllä -95 kouluun menin. Kotona opetettiin, että kaksi kertaa pitää katsoa molempiin suuntiin, ennen kuin ylittää suojatien. Luulis nykyaikana edes perusasioiden olevan mukuloilla selvillä, kun tuntuu, että kohta pitää olla reserviläisten saattamassa niitä kouluun.

Kyllä -95:kin joku taho on ollut ekaluokkalaisia auttamassa suojatien yli, tämä on vanha perinne. Porissa isovanhempien yhdistys on tehnyt tätä pitkään, nyt oli myös erotuomarit liikkeellä. Kyse on siis parista ensimmäisestä päivästä, jolloin koulun lähistöllä on suojateiden lähistöllä ja koulun alueella aikuisia ohjaamassa pienimpiä. Kyse on enemmänkin julkisuustempusta kuin oikeasta saattamisesta, muistutetaan autoilijoita koulujen alkamisesta. Eikä näitä saattajia ole joka koulun kulmalla.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ei mun aikana aikanaan ollut mitään saattopartioita, kun syksyllä -95 kouluun menin. Kotona opetettiin, että kaksi kertaa pitää katsoa molempiin suuntiin, ennen kuin ylittää suojatien. Luulis nykyaikana edes perusasioiden olevan mukuloilla selvillä, kun tuntuu, että kohta pitää olla reserviläisten saattamassa niitä kouluun.
Et kai vaan kuulu niihin, joiden mielestä ennen oli paremmin, ihmiset viisaampia ja lasten kasvatus kohdillaan? :)
 

HockeyForLife

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wild
Omien vanhempien (tai ainakin toisen niistä) pitäisi saattaa oma lapsi kouluun, ainakin ensimmäisenä päivänä. Ja siis ekaluokkalaisista puhun, yläasteelle uskaltanee mennä jo ihan itsekseen.

Hemmetti, en minä ketään liigakiekkoilijaa laita taluttamaan omaa tytärtäni kouluun, kun se aika koittaa, vaan itse käyn neidin taluttamassa!
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Kyllä -95:kin joku taho on ollut ekaluokkalaisia auttamassa suojatien yli, tämä on vanha perinne. Porissa isovanhempien yhdistys on tehnyt tätä pitkään, nyt oli myös erotuomarit liikkeellä. Kyse on siis parista ensimmäisestä päivästä, jolloin koulun lähistöllä on suojateiden lähistöllä ja koulun alueella aikuisia ohjaamassa pienimpiä. Kyse on enemmänkin julkisuustempusta kuin oikeasta saattamisesta, muistutetaan autoilijoita koulujen alkamisesta. Eikä näitä saattajia ole joka koulun kulmalla.

Niin no joo. Kyllähän tuolloin ja kauan ennemminkin on ollut radiossa ja tv- uutisissa maininta uusista ekaluokkalaisista. Ja eihän niitä saattajia nyt useamman koulun kylässä joka kouluun riittäänytkään. Hämmästyttävän hyvin sitä kyllä muistaa ensimmäisen koulu- aamun.

Et kai vaan kuulu niihin, joiden mielestä ennen oli paremmin, ihmiset viisaampia ja lasten kasvatus kohdillaan? :)

Aina sitä ihminen haluaa uskoa, että oman ajan kasvatus on ollut parempaa, ja tulevista polvista tulee ihan vellihousuja. Kyllä 90- luvulla taisi olla jo aikalailla nykyisenkaltainen kasvatus järjestelmä, jossa annettiin enemmän tilaa kullekkin olla mikä on. Samalla kuitenkaan pienestä kurittamisesta ei tehty mitään someraivostumisia. Jätetään vähän avoimeksi tää kysymys, ja vertaillaan kymmenen vuoden päästä lisää:)
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Kyllä -95:kin joku taho on ollut ekaluokkalaisia auttamassa suojatien yli, tämä on vanha perinne.

Vuonna 86 ei ainakaan ollut. Tosin äitini saattoi ensimmäisinä aamuilla perille asti ja sitten seuraavina vähän lyhemmälle matkalle ja lopulta ei ollenkaan. Itselläni oli silloin siinä heti kärkeen kunnon vilkasliikenteisen tien ylitys (ilman liikennevaloja). Loppumatka olikin rauhallisempaa tepastelua. Muistan kyllä!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Avautui että en ole ikinä kävellyt mihinkään kouluuni, kertaakaan. Koulumatka oli aina vähintään kymmenen kilometriä, yleensä ylikin, sen lähemmäs kaksikymmentä vuotta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Omien vanhempien (tai ainakin toisen niistä) pitäisi saattaa oma lapsi kouluun, ainakin ensimmäisenä päivänä. Ja siis ekaluokkalaisista puhun, yläasteelle uskaltanee mennä jo ihan itsekseen.

Hemmetti, en minä ketään liigakiekkoilijaa laita taluttamaan omaa tytärtäni kouluun, kun se aika koittaa, vaan itse käyn neidin taluttamassa!
Tuskin ne ulkopuoliset saattajat / ohjaajat siellä ekaluokkalainen takia pelkästään on. Kyllä ne muutkin alakoululaiset tötöilee liikenteessä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En muista yleensä aamulla mitä olen tänne rustaillut, mutta aina kun kostean illan jälkeen aamulla palaan palstalle, niin täällä ei ole kukaan aloittanut varmaan koskaan mitään sotaa kanssani liittyen edesllisillan/yön tapahtumiin. Mikä teitä vaivaa?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En muista yleensä aamulla mitä olen tänne rustaillut, mutta aina kun kostean illan jälkeen aamulla palaan palstalle, niin täällä ei ole kukaan aloittanut varmaan koskaan mitään sotaa kanssani liittyen edesllisillan/yön tapahtumiin. Mikä teitä vaivaa?
No oiskohan kyse siitä, että jengi näkee sun teksteistäsi vallitsevan humalatilan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vuonna 86 ei ainakaan ollut. Tosin äitini saattoi ensimmäisinä aamuilla perille asti ja sitten seuraavina vähän lyhemmälle matkalle ja lopulta ei ollenkaan. Itselläni oli silloin siinä heti kärkeen kunnon vilkasliikenteisen tien ylitys (ilman liikennevaloja).

No eipä todellakaan ollut, kun samoihin aikoihin liikuttiin. En joutunut kovin vilkasta tietä ylittämään eikä liikennevaloja ollut, mutta sitten siihen tuli sellainen missä autot sai muuten mennä paitsi, jos painoi nappia, niin tuli vihreä valo.

Onkohan sellaisia vielä olemassa?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Avautui, että AY-liikkeeseen liittyvässä paheksunnassa on ok linkittää vuosia vanhoja lehtiartikkeleita, mutta pakolaispolitiikkaa täytyy paheksua vai uusilla uutisilla.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No eipä todellakaan ollut, kun samoihin aikoihin liikuttiin. En joutunut kovin vilkasta tietä ylittämään eikä liikennevaloja ollut, mutta sitten siihen tuli sellainen missä autot sai muuten mennä paitsi, jos painoi nappia, niin tuli vihreä valo.

Onkohan sellaisia vielä olemassa?

On niitä ainakin yksi Kouvolassa. Sekin sijaitsee koululle vievän "ison" tien risteyksessä. Aika harvassahan tuollaiset taitavat tänä päivänä olla.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Itse kun aloitti koulutaipaleen linnakesaarella, niin ihan itse sai ns. kyläkouluun mennä. Tosiaalta eipä siellä voinut jäädä oikeastaan kuin transtitin, tai proton alle. Toki mulla ei ole omia lapsia, mutta työkavereita on välillä tullut ihmeteltyä kuinka pyhä ja ainutlaatuinen hetki se eka koulupäivä heille on. Mun ekana koulupäivänä mutsi meni normaalisti töihin ja isä jäi evp:nä muistaakseni jatkamaan unia, tai muuta oloneuvostelua. Ihan samanlainen päivä kuten kaikki muutkin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei mun aikana aikanaan ollut mitään saattopartioita, kun syksyllä -95 kouluun menin. Kotona opetettiin, että kaksi kertaa pitää katsoa molempiin suuntiin, ennen kuin ylittää suojatien. Luulis nykyaikana edes perusasioiden olevan mukuloilla selvillä, kun tuntuu, että kohta pitää olla reserviläisten saattamassa niitä kouluun.

Heh, minä olen tullut tarhasta yksin dösällä himaan joskus -72. Mutsi vei autolla ja tulin kahdella dösällä himaan ydinkeskustasta. Toki isoäiti asui tarhan naapurissa ja se noin pääosin haki, mutta joskus siis dösällä. Muistan vieläkin, että 55 meni steissille ja siinä vaihto omaan dösään.
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
Matkan varrella on avautunut, kuinka suhtautuminen koulun alkamiseen on muuttunut omasta lapsuudesta. Kun seuraa nuorempia työkavereita, niin lapsen koulun alkaessa pitää ottaa kahden viikon loma...Itse kun käveli jo yksin tarhaan, vanhemmat kun oli töissä 7-16.Aamulla vanhemmat herätti töihin lähtiessään, eli 6.30, sitten jossain vaiheessa kouluun, jossa oli 900 oppilasta. Koulua käytiin kahdessa vuorossa koska kaikki ei mahtuneet sisään yhtä aikaa.Enkä muuten muista, että äitini olisi koskaan ollut "lapsi sairas" päivällä, saattaa olla että 70-luvulla jäi siltä päivältä liksa saamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Laha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Kiekko-Pojat, TPS
No eipä todellakaan ollut, kun samoihin aikoihin liikuttiin. En joutunut kovin vilkasta tietä ylittämään eikä liikennevaloja ollut, mutta sitten siihen tuli sellainen missä autot sai muuten mennä paitsi, jos painoi nappia, niin tuli vihreä valo.

Onkohan sellaisia vielä olemassa?

Joensuussa ainakin yks, koululaisia tuosta kulkee. Näkyypä siellä valoissa muutama pienempi ihminen olevan. Google Maps
(toivottavasti linkki toimii)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toki mulla ei ole omia lapsia, mutta työkavereita on välillä tullut ihmeteltyä kuinka pyhä ja ainutlaatuinen hetki se eka koulupäivä heille on. Mun ekana koulupäivänä mutsi meni normaalisti töihin ja isä jäi evp:nä muistaakseni jatkamaan unia, tai muuta oloneuvostelua. Ihan samanlainen päivä kuten kaikki muutkin.

En mitenkään muista, että kukaan olisi saattanut, Kai sellaisen muistaisi, jos joku olisi ollut taluttamassa. Matkaa oli kilometri.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Avautui että en ole ikinä kävellyt mihinkään kouluuni, kertaakaan. Koulumatka oli aina vähintään kymmenen kilometriä, yleensä ylikin, sen lähemmäs kaksikymmentä vuotta.
Eli hiihdit kesät, talvet?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös