Miksi? Matkamotoristit tietävät, muille yritän perustella...
Autolla pitkiä siivuja liikkuessani voin toki halutessani haeskella jotain muutakin kulinaaristen nautintojeni tyydyttämiseksi, mutta lähtekääpä täyteen lastatulla mp:llä ja matka-ajovarusteilla johonkin taajamaan haeskelemaan helteellä/kylmissään/sateessa "sopivaa" ruokapaikkaa.
Perustelusi ovat kestämättömiä. Otan esille muutaman seikan: 1) Kauppapaikkasuhmurointi, 2) Arkkitehtuuri, 3) Kulinarismi
1) Kauppapaikkasuhmurointi. Esimerkki Vaskikello. Jo vuodesta kivi ja miekka Lappiin matkanneet henkilöt ovat pysähtyneet Vaskikellossa. Tien varressa on ollut kylttejä tyyliin: Vaskikello 380km. Sitten yht'äkkiä tapahtui niin, että S-ryhmässä huomattiin: tolla jätkällä menee hyvin, me otetaan sen bisnes. Sitten tapahtui se normimeininki. S sopi poliitikkojen kanssa, että saa vierestä kauppapaikan. Kunta investoi infraan ja tie sinne rakennettiin EU-rahalla. Siellä on joku kylttikin siitä. Vaskikellon yrittäjä on joutunut rakentamaan kaiken omalla rahallaan ja kuinka ollakaan niin kävi kuten S suunnitteli, Vaskikellon bisnes napattiin. Korruptio rehottaa ja osuusliikkeelle hoidetaan kauppapaikat ja bonuskortti hoitaa loput.
2) Arkkitehtuuri Kuka on hyväksynyt, että tuollaisia karmeita ruskeita latoja saa rakentaa? Ja se vihreän ja keltaisen yhdistelmä ilmeessä, se on aivan kamala. Missä ovat persoonalliset huoltoasemat? Missä on tämän päivän funkkis? Jos huoltamolle pitää pysähtyä niin pysähdyn sellaiselle, missä on jotain persoonaa. On se sitten moottoritien yläpuolelle rakennettu panoraamamesta tai sitten joku hirsirakennus. Ei mikään hemmetin ruskea huussi.
3) Ruokaelämykset. Jos prätkällä on liikkeellä niin eri toten silloin haluaa saada jotain erikoista luonnon helmassa. Tulee mieleen Kaunispään huipulla oleva kahvila, joka on aina ollut kuuluisa paikan päällä tehdyistä suurista munkkirinkilöistä. Jotain tollaista, paikan päällä sen yrittäjän itsensä tekemiä erikoisuuksia. On se sitten safkaa, leivonnaisia tai vaikkapa joku juoma. Mikään ei ole vittumaisempaa kuin pysähtyä ja joutua syömään jotain ihan sontaa. Prätkällä liikkuminen on merkki vapaudesta. Se tarkoittaa sitä, että on vapaa myös mistään bonusjengistä. Silloin ei tarvitse mennä bonuspaikkaan kuten jokainen bonusjuntti. Bonus ei tarkoita ydinjoukkoa, vaan ylimääräistä hännystelijää.
On se prätkä kuinka iso tahansa niin kyllä sen saa minkä mestan eteen tahansa parkkiin. Ja strategisilla liikenneristeyksissäkin voi tehdä valintoja. Ongelma on vain se, että jos sitä bonujengiä on 90% niin ehkä se 10% hyvien ihmisten määrä ei riitä ja kaikki ne persoonalliset oikeasti hyvät paikat ajetaan alalta pois. Pitää muistaa sekin, että S:llä on rahoitusylivoima. Pankit ovat kiristäneet lainanantoa. Talouselämä-lehdessä oli juttua Nummi-Pusulan Nesteen omistajasta, joka on sinkkunainen ja hänelle ei annettu 40000e lainaa huoltotilojen remonttiin, vaikka huoltamo menee hyvin ja tekee selvästi voitollista tulosta, koska pankin mukaan nyt pitää olla tässä taloudellisessa tilanteessa varovainen. No, ko. yrittäjä myi urheiluautonsa ja teki remontin. S-Ryhmällä ei ole mitään vaikeuksia hankkia lainarahaa. Pikemminkin päin vastoin. Investoivat vielä bonusjengin rahoja Venäjälle ja Viroonkin. Se on erittäin epäterve kilpailuasema, missä noi keskusliikkeet ovat mukana. Se on kuin Suomen mafia kuten yksi italialainen kollegani sanoi kun kävi täällä ja näki Sokos lukevan joka paikassa jopa hotelleissa. Olenkin alkanut viime päivinä lukea öisin mafiasta, jotta voisin vertailla, kuinka paljon asiassa on yhtymäkohtia. Siis nimenomaan siinä, kuinka mafia hoitaa liiketoimiaan. Jännä vain, että Suomessa tämä on täysin laillista.