Millä tavalla Paaso pelaa väärällä puolella? Ihan vilpitön kysymys siis, koska en ole itse pakkina koskaan pelannut. Maalivahdin hommista sen sijaan on 30 vuoden kokemus ja yleisestiottaen siitä maalin edestä katsottuna oon aina tykännyt kun leftin pelaaja puolustaa oikeaa laitaa ja rightin pelaaja vasenta laitaa.
Perusteluitakin mulla on jonkin verran; leftin pelaaja oikealla laidalla pystyy helpommin pelaamaan keskustasta tulevat vedot pois, koska maila on luonnollisessa asennossa kentän keskelle päin, jolloin vastustajan pitää hakea laukaukset laidan puolelta ettei maila ole niin helposti välissä -> pienempi kulma, helpompi torjuttava.
Toisekseen sitten myös hyökkäyspäässä leftin pelaaja oikealla puolen viivassa sekä rightin pakki vasemmalla puolen viivassa luo onetimer-uhan aina kun on vapaana, kun taas yleisestiottaen poikkisyötössä leftin pelaaja vasemmassa laidassa joutuu ottamaan kiekon ensin haltuun ja yleensä sieltä tuleekin rannelaukaus, jonka eteen maalivahdilla on hyvin aikaa sijoittua.
Kolmantena tulee äkkiseltään mieleen ainakin maalinedustapelaamisen etu, kun kamppailutilanteissa pystyt pelaamaan miehen ja/tai mailan pois kasvot keskustaa kohti, jolloin näet koko jään ja pystyt luomaan isommankin kuvan pelistä, kuin sen neliömetrin kokoisen alueen oman maalin edestä. Toki jos kiekkoa toimitetaan kulmasta maalille ja selkä on keskustaa kohti, maila on "väärin päin", mutta melkeinpä tuossa vaiheesaa toivoisin henkilökohtaisesti joukkueessani olevan hyökkääjän joka on ensimmäinen mies tuollaisen syötön/laukauksen välissä.
Ymmärrän toki hyökkäys- ja keskialueella edun, kun rännikiekkoja on nopeampi ottaa haltuun ja jakaa eteenpäin, mutta siinä ne edut mun mielestä aikalailla sitten onkin jos esim. leftin pelaaja pelaa vasenta laitaa. Toisaalta tuossakin tullaan siihen, että paineettomassa tilassa kätisyydellä ei ole väliä, koska purkukiekoissa yleensä pitäisi olla vauhti- ja sitä kautta välimatkaetu vastustajaan nähden sekä hyökkäysalueen hyökkäyspelissä olisi toivottavaa, että hyökkääjät osaavat jakaa kiekkoa viivaan muutenkin, kuin ränniä pitkin.
Ja ettei ihan täysin offtopiciksi menisi, niin kyllähän Paaso on ollut tällä(kin) kaudella ihan mukiinmenevä peruspakki Liigaan. Luistelua, kiekollisuutta ja peliälyä kun saisi ihan yhden napsun lisää niin olisi mahdollisuudet olla ihan Liigan parhaita yleispakkeja. Jos taas ajateltaisiin johonkin muuhun rooliin häntä Liigan parhaimpiin pakkeihin, niin kahta noista kolmesta ominaisuudesta pitäisi pystyä parantamaan enemmänkin kuin yhden napsun verran.