Siellä on todennäköisesti suunnitelma missä kohtaa Kiviharju pääsee ylivoimaa pelaamaan kun valmiudet siihen riittää.
Luulen, että mennään hyvin pitkälle aika maltillisesti. Kuten olemme jo aiemmin huomanneet, kausi on pitkä ja näillä nuorilla miehillä "kestävyydessä" on luonnollisesti vielä puutteita. Vaade on todella paljon kovempi nyt kuin se on koskaan aikaisemmin ollut ja se vie ihan hirveästi energiaa. Siis myös henkisellä puolella. Näiden nuorten kanssa toiminta on todellista long gamea ja kaikkein parasta ihan kaikille on mahdollisimman tasainen kausi. Se on tylsää ja vaatii kaikilta kärsivällisyyttä, mutta pitkässä juoksussa paras tapa saada tuloksia. Kauden aikana nähdään, miten rasitus vaikuttaa peliesityksiin. Alkukausi ei varsinaisesti ole ongelma.
Suurin haaste tulee välillä about marras-helmikuu, kun pelejä on paljon. Tällä aikavälillä pitäisi kehittyä, tehdä ehkä jopa vähän tulostakin (pelaajat odottavat niitä itse) ja jaksaa pelata. Tällä aikavälillä pelaajan itseluottamus myös joko kasvaa tai laskee onnistumisten tai epäonnistumisten seurauksena. Jos tästä aikaikkunasta selviää "hengissä", eli kunnialla ja itseluottamus on kunnossa, lahjakkailla pelaajilla ei ole vaikeuksia syttyä kevään peleihin. Mutta, jos tällä aikavälillä itseluottamus pääsee laskemaan, lähtökohdat kevääseen eivät ole erityisen hyvät, koska keväällä ei ihan hirveästi oteta riskejä eikä anneta "ylimääräistä" siimaa, kun se on tulos tai ulos.
Haistelen vähän niin, että Aron on 6. pakkina tässä alkukaudesta ja Salin 7. pakkina ja he vaihtavat kauden edetessä paikkoja useampaankin otteeseen. Nuorilla miehillä itseluottamuksen merkitys on tosi iso, joten on myös valmennuksen tehtävä pyrkiä minimoimaan luonnollisesta väsymisestä johtuvia virheitä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö pelaaja saisi tehdä virheitä tai valmennus ei luottaisi pelaajaan, vaan kyse on enemmänkin kokonaisuuden huomioimisesta ja pelaajien kehittämisestä. Ja ennen kaikkea henkisen iskukyvyn ylläpidosta ja optimoinnista.
Vaikka Aronin vahvuudet ovat kiekollisessa pelissä, hän ei ole mun mielestäni vielä missään nimessä valmis ykkös-yv:hen. Eikä vielä kakkosylivoimaankaan, varsinkaan, kun koko kakkos-yv on sekaisin kuin seinäkello. Siellä on muutama pätevä ja kokenut kaveri edellä ylivoimajonossa ennen Aronia ja se on ihan oikein. Maltti on valttia.