Myös minä olen monta vuotta seurannut Aron Kiviharjua. Hän on hyvin harvinainen pelaaja, jonka dominointi on perustunut peliälyyn ja pelin ymmärtämiseen, eikä esimerkiksi fyysisiin ominaisuuksiin. Samanlaista älyä harvoin olen nähnyt suomalaisella junnupelaajalla.
Äly ilmenee parhaiten pelin rytmin ymmärtämisessä. Kiekollisen pelaajan pitää tietää, milloin peliä pitää nopeuttaa, milloin hidastaa.
Liigassa ja NHL: ssä Aronille voi tulla tästä ongelma. Hänen erinomainen syöttötaitonsa on osittain seurausta kyvystä hidastaa ja rauhoittaa peliä. Sen sijaan hänen kykynsä nopeuttaa peliä voi olla puutteellinen, koska jalkanopeus ei vain riitä. SM-liigan tilastoissa on mitattu viime kauden pelaajien huippunopeudet. Liigassa pelasi viime kaudella 449 pelaajaa. Näistä nopein oli Steven Moses, 39,06 km/h. Aron oli sijalla 409. Nopein mittaus oli 32,36 km/h. Saman ikäisen Konsta Heleniuksen nopeus oli esimerkiksi 36,58 km/h.
Näihin mittaustuloksiin täytyy tietenkin suhtautua varauksellisesti, koska pelitilanteissa erityisesti puolustajat voivat kompensoida hitauttaan hyvällä sijoittumisella. Käytännössä nopeusmittauksissa hyökkääjät ovat tavallisesti aina kärjessä.
On tietenkin totta, että nopeutta voi kehittää. U20-finaaleissa kävi kuitenkin ilmi, että Aronin luistelunopeus ei oikein riittänyt edes tällä tasolla. Esimerkiksi Jokereiden Emil Kuusla oli luistelijana aivan eri tasoa niin nopeudelta kuin tekniikaltakin.
Viime kausi ei ollut kovin hyvä ja esimerkiksi U18 -kisoissa hän pelasi huonommin kuin vuotta aiemmin. Peliäly Aronilla on aivan huippua, mutta mistä löytyi nopeutta?
Toivottavasti valmennus ja lähipiiri löytävät vastauksen tähän kysymykseen, sillä näin fiksua pelaajaa harvoin tulee vastaan.