Mainos

Arjen taloutta ja mattia kukkarossa

• 32 882
  • 151

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen jo jonkin aikaa suunnitellut arjen rahankäyttöön liittyvää ketjua tänne, ja nyt oheisen viestin kimmokkeena tämän viimein pykään pystyyn. En viitsi vitutusketjussa jatkaa, kun ei asia sinne kuulu sen enempää.

Jos tilanne on tämä, niin puhuminen Lidlin veloitusten viiveestä yms on kyllä ongelman kaunistelua. Vaikuttaa tämän perusteella että yli varojen on eletty jo pitempään. Yleisesti ottaen menojen pienentäminen on huomattavasti helpompaa kuin tulojen suurentaminen.
Juu, en missään tapauksessa syytä pelkästään edellistä veroprosenttimokaani tai tätä Lidlin velotuksen myöhästymistä, ja kyllä, olen mokannut raha-asiani aikoinaan siten, että nyt niitä kiviä keräillään. Se, että nyt olen menossa parempaan suuntaan, ei kuitenkaan poista sitä, että pienellä budjetilla elellessä nämä kaksi mokaa saavat ison loven aikaan kk-budjettiin. No, tässä tapauksessa toki pari laskua on kuitattu valmiiksi, joten jonkinlainen palkkio odottaa seuraavana tilipäivänä.

Miten tähän sitten on tultu? En ala tässä sen yksityiskohtaisemmin avautua, mutta sen verran taustoistani, että kunnon duuneissa en kovin pitkiä pätkiä ollut nuorempana, vaan koko ajan lähinnä etsin sitä omaa juttuani. Rahaa ei mennyt juurikaan juomisiin tai bileisiin, vaan ihan elämiseen. Pienellä totuin tulemaan toimeen jo työttömän perheen esikoisena lama-aikaan. Hassua tässä on se, että mun tapauksessani niukkuus ei ollut kimmokkeena varsinaisesti fiksuun rahankäyttöön ja säästämiseen, vaan lähinnä pienellä toimeentuloon ja kitkutteluun.

Opiskeluajat jatkuivat samanlaisena, koskaan ei mitään jäänyt säästöön, vaikken erityisemmin tuhlaillut mihinkään. Pienipalkkainen osa-aikatyö siinä opintojen sivussa. Kortistoon valmistuin ja tulot olivat koko ajan hyvin epäsäännölliset. Ekan luottokortin menin noilla kieppeillä hommaamaan, ja omaa tyhmyyttäni aloin sillä paikata satunnaisia menoja, joskus täysin tarpeellisiakin. Kun ei ollut varaa ostaa talvitakkia käteisellä niin sitten vinkui Visa.

Suurin mokani talousasioissa tuli tehtyä yhden autokaupan yhteydessä. Täyttä idioottimaisuutta alusta loppuun. Tunteellahan niissä mennään usein, muttei tarvitsisi olla aivan tyhmä sentään. Vaimolle en hirveästi kertoillut ennen kuin olin jo päätöksen tehnyt. Tuo ostopäätös naulasi taloutemme vuosiksi eteenpäin, vaikka toki sekin oli vain yksi oire itse varsinaisesta mätäpaiseesta. Ei se edes heti auennut, koska etsin töitä koko ajan ja tein pätkiä sinne sun tänne. Koko ajan oli lapsellinen fiilis, että se oma paikka löytyy vielä. Paskat löytynyt kuin vasta opettajan sijaisuutena useiden hakemusten ja muutamien työpaikkojen jälkeen.

Nyt tässä on kitkuteltu varsinkin pari viime vuotta aika pienellä, koska duunimääräni on hiukan vähentynyt, enkä nyt edes hirveästi kykene töitä opintojen oheen ottamaankaan. Töitä löytyy tällä nykyisellä määrällä liki varmasti ja opinnot etenevät suht hyvin, parin vuoden päästä alkaa napsua liki 50 pinnaa enemmän bruttopalkkaa. Läheisempi kohde löytyy ensi kesältä, jolloin saan yhden ison taakan suoritettua loppuun. Se tasapainottaa melkoisesti taloutta ja vauhdittaa muiden maksujen hoitamista.

Meillä on uudehko auto, josta emme luovu ihan vain sen helppouden vuoksi. Lisäksi asumme omistusosakkeessa, jonka saimme ostettua kolmisen vuotta sitten paremmassa henkilökohtaisessa taloustilanteessa. Olihan touhu silloin jo eskaloitunut ja odotti vain poksahtamistaan, mutta ei sitä vain tajunnut. Lisäksi muksumme kulkevat ihan ok vaatteissa, vaikka olisi toki kiva ostaa joskus jotain oikeasti laadukasta heille. Harrastusvälineetkin on löytynyt joko uutena tai käytettynä. Itselle ei sitten ihan kaikkea kykene hommaamaan, minkä kestän. Omapa on tyhmyyteni. Sen sijaan harmittaa, että vaimoni nykäisin tähän paskaan mukaan, hän kun ei noita suurimpia päätöksiä tehnyt. Tosin asiasta kun olemme aika monta kertaa keskustelleet, on hän todennut, että olisi hän voinut asiaan vaikuttaa, jos olisi vain oikeasti halunnut. Samassa toivotaan toivotaan -hengessä hänkin osittain meni.

Jos tästä jotain hyvää pitää löytää, niin olen huomannut, että aika pienellä sitä tulee toimeen. Laadukasta sapuskaa saa vähällä rahalla. Olut maistuu hyvälle, kun ostaa harvoin, mutta laatua. Kirjastosta löytyy leffoja ja pari euroakin on rahaa. Säästämällä muutaman euron kerrallaan saa kuukausien aikana rahat hyvään ravintolaillalliseen.

Rahan käyttöä olen oppinut kantapään kautta ja parempaa kohti mennään koko ajan. Pistää se silti nöyräksi, kun nelihenkisen perheen budjetti on ollut pahimmillaan muutaman kympin parille viikolle ja siitä pitäisi vielä bensat nyhtää. Tai se, ettei ole voinut merkkipäivänä tuoda kukkaa vaimolle, kun palkka tulee vasta seuraavana päivänä. Joo, Afrikassa kuollaan nälkään, ei meillä sitä vaaraa ole. Onneksi muksut ovat sen verran pieniä vielä, etteivät kärsi sanottavammin tästä. Krääsää ja materiaa en ihannoi muutenkaan, mutta kyllä mä haluan heille tarjota sen, mitä perusteinin tarpeisiin kuuluu.

Tämä ei ole mikään itkuvirsi, vaan ihan vain yhden perseensudin tarina. En ole tippaakaan kateellinen varakkaille kavereilleni kuin korkeintaan siten, että minäkin haluan joskus vielä matkustella ja käydä ravintoloissa laskematta pennejä. He ovat olleet fiksumpia kuin minä, ei siinä sen kummallisempaa. Voisin minä syyttää vanhempiani tai surkutella sitä, etten päässyt joihinkin duuneihin, jotka vaikuttivat mielenkiintoiselta sekä olivat hyväpalkkaisia. Vaan turhaa se olisi, typerää selittelyä. Itse asiassa muutos parempaan tapahtui, kun tajusin, että mun on alettava mennä eteenpäin. Sekä duunissani että raha-asioissani. On turha miettiä, miten asiat voisivat olla, kun ne eivät sillä miksikään muutu.

Tämä on aikamoista tajunnanvirtaa nyt, mutta ei tänne tarvitse kenenkään avautua. Saa keskustella kliinisemminkin, jos siltä tuntuu. Mua itse asiassa helpottaa nyt, kun olen tämän tänne ulostanut, koska en ole juuri kenenkään kanssa näistä asioista puhunut. Appivanhemmat eivät tiedä, omat vanhemmat eivät tiedä. Tämän jälkeen pari tuttua tietää, mutta kuten sanoin, ei tämä ole mikään itkuvirsi, hei. Itse olen nilkoilleni kussut.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meillä on uudehko auto, josta emme luovu ihan vain sen helppouden vuoksi.

Muistelisin (ja tarkastin ao ketjusta) että ostit pari vuotta sitten uuden Hondan ja vaihdoit senkin jo johonkin toiseen uudehkoon. Viidellä tonnilla saa ihan oikeasti hyvän ja luotettavan auton. "Helppokin" se on. Tästä vapautuisi ainakin kymppitonni riihikuivaa. Uusi auto on niin käsittämättömän huono ja iso "sijoitus" että siihen leikkiin ei köyhän kannattaisi lähteä ensinkään.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutamia melko itsestäänselviäkin yleisiä asioita, millä itse olen saanut mielestäni merkittäviä tai ei-niin-merkittäviä säästöjä.

• Vakuutusten kilpailuttaminen
  • Sähkön kilpailuttaminen
  • Puhelin- ja nettiliittymien kilpailuttaminen, näitä vaihtamalla 2 vuoden välein pääsee nauttimaan operaattorien uusille asiakkaille tarjoamista tarjouksista
  • Monien tuotteiden ulkomailta tilaaminen (esim. Ebay:sta)
  • Kausituotteiden ostaminen kauden loppuessa/loputtua
  • Edelliseen liittyen alennusmyynnit ja hintojen tutkiminen muutenkin
  • Elintarvikkeiden ostaminen vain Lidlista
  • Polttoaineen tankkaaminen kylmäasemalla
  • Sähköä kuluttavien laitteiden sammuttaminen kun niitä ei tarvitse

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Muistelisin (ja tarkastin ao ketjusta) että ostit pari vuotta sitten uuden Hondan ja vaihdoit senkin jo johonkin toiseen uudehkoon. Viidellä tonnilla saa ihan oikeasti hyvän ja luotettavan auton. "Helppokin" se on. Tästä vapautuisi ainakin kymppitonni riihikuivaa. Uusi auto on niin käsittämättömän huono ja iso "sijoitus" että siihen leikkiin ei köyhän kannattaisi lähteä ensinkään.
Honda ei ollut uusi, vaan tuollon muutaman vuoden ikäinen. Tämä nykyinen taas on uusi. Tässä oli kyllä sikäli harkinta mukana, että hyvään hintaan sen sai eikä kuukausierä mikään tajuton ole. Tiedän, että uuden auton hinta putoaa välittömästi ja paljon, mutta sen hinnan maksan mielenrauhasta. Viiden tonnin autoille sanon näillä teknisillä taidoilla kiitos ei. Arjessa on riittävästi liikkuvia osia ilman autoremppoja ja pelkoa siitä, minne kaara seuraavaksi leviää. Tämä siis sillä taustalla, että mitään en osaa auton äänistä tai käytöksestä päätellä, eikä kiinnosta. Mutta en toki ole nyt hetkeen menossa autoani vaihtamaankaan. En ainakaan ehkä ole, näin luulen.

Jäsen
Auto tietysti itsessään jonkin asteinen ylellisyystuote, riippuen toki asuinpaikasta, työpaikoista ja sen sellaisista.

Jotenkin järkyttävää, että moni ihminen elää pitkäkestoisesti tilanteessa, missä joko rahat loppuvat ennen palkkapäivää tai mikä tahansa isompi kuluerä aiheuttaa ongelmia. En voi kuvitella sitä stressiä minkä alla nämä ihmiset joutuvat elämään ilman mitään toivoa tilanteen muuttumisesta jatkossakaan.

Ylellä pyörinyt aiheeseen liittyviä sarjoja vissiin parikin kappaletta. Aiemmasta jäi mieleen perheen isä, joka perusteli perheen velkaongelmia, että täytyyhän sitä ostaa, kun kotiin tulee katalogi. Kaverilla oli lapsen itsehillintä, mikä ei täysi-ikäisellä ole paras mahdollinen piirre.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ylellä pyörinyt aiheeseen liittyviä sarjoja vissiin parikin kappaletta. Aiemmasta jäi mieleen perheen isä, joka perusteli perheen velkaongelmia, että täytyyhän sitä ostaa, kun kotiin tulee katalogi. Kaverilla oli lapsen itsehillintä, mikä ei täysi-ikäisellä ole paras mahdollinen piirre.

Kukkaron Herrassa oli viime viikolla nainen, joka oli menettänyt luottotietonsa täyttäessään 18 vuotta. Tämä oli mahdollista koska joku (ohjelmassa ei sanottu, mutta kukapa muukaan kuin vanhemmat) oli ostanut elloksesta yms lapsen nimellä tavaraa vaikka kuinka, ja jättänyt maksamatta. Se pisti kyllä vituttamaan, kun vanhemmat pilaavat lapsen elämän jo valmiiksi.
Oli tämä nainen sitten itsekin sössinyt asioitaan aikuisena, mutta perseelleenmeno oli alkanut siis jo kotona.

Se Kukkaron Herran velkaneuvojatäti vaikuttaa oikein asialliselta tyypiltä.

Auto ei minusta (kehä III ulkopuolella) ole ylellisyystuote, mutta uusi auto on.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
... Viiden tonnin autoille sanon näillä teknisillä taidoilla kiitos ei. Arjessa on riittävästi liikkuvia osia ilman autoremppoja ja pelkoa siitä, minne kaara seuraavaksi leviää. Tämä siis sillä taustalla, että mitään en osaa auton äänistä tai käytöksestä päätellä, eikä kiinnosta...

Olen kirjoittamastasi kyllä vahvasti eri mieltä. Mulla oli opiskelujen alkuaikoina vanha Opel Kadet, jota pidettiin yleisesti ottaen yhtenä epäluotettavimmista autoista ja kertaakaan se ei jättänyt mua tien päälle. Ja vaikka olisi jättänytkin, niin eipä elämä siihen olisi kaatunut... en oikein jaksa uskoa, että minkään kärryn kanssa kyseessä olisi viikottainen toimenpide.

Kehotan kyllä edelleen harkitsemaan halvempaan autoon vaihtamista ja uskallan suositella automerkkiä ja malliakin. Osta muutamalla tonnilla W124 mallin mersu, niin saat paljon autoa taskurahalla. Noista W124 mallin (tunnetaan myös nimellä manne-malli) mersuistahan sanotaan, että ne on vasta sisäänajettuja miljoonan kilometrin kohdalla. Ja varaosat ovat puoli-ilmaisia. Jos minä olisin tilanteessasi, en epäröisi hetkeäkään vaihtaa tuolaiseen vanhaan mersuun ja lyhentää velkoja 10-15 tuhannella. Sitten, kun taloudellinen tilanne on vakaalla pohjalla ja tulotaso opinnoista valmistumisen myötä kohoaa, niin mahdollisesti uudempaa autoa kehiin jos ja ilmeisesti kun se sulle on prioriteetti. Toki kaikkein paras vaihtoehto olisi muuttaa sillä tavalla lähelle kouluja ja töitä, ettei autoa tarvitsisi ollenkaan. Vuosi tai kaksi ilman autoa ja taloutesi olisi jo kunnossa.

Ai niin, on mulla myös yksi vinkki rahan säästämiseen. Yksi tuttavani käy vuosittain lomalla Thaimaassa (ei toki ainoa mahdollinen kohdemaa) ja tekee reissunsa aikana monia sellaisia kalliita hankintoja, jotka olisivat huomattavasti kalliimpia Suomessa. Piilolinssit, vaateostokset, terveydenhoito, hammaslääkärillä käynnit, kampaamot ja (naisille) meikit ja parfyymit, elektroniikka jne... Noista kertyy nopeasti sellainen säästö, että käytännössä itse loma on ikäänkuin ilmainen. Mulla ei ole enää tarkkaa käsitystä Eestin hintatasosta, mutta luulisi, että tuota samaa voi vielä soveltaa keskittämällä osan hankinnoistaan ja pakollisista menoeristään (siis muunkin kuin alkoholin) Suomenlahden eteläpuolelle? matkathan sinne ei maksa juuri mitään!

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Säästämiskeinoissakin kannattaa käyttää järkeä. Säästötilit ovat aivan perseestä rahojen säilyttämiseen, kun samalla vaivalla saa vaikka rahastoista huomattavasti paremman tuoton masseilleen ja myöhemmin osakkeilla.

Kilpailuta kaikki, siis aivan kaikki. Itse kilpailutin vaimonikin ja säästö oli valtaisa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Viiden tonnin autoille sanon näillä teknisillä taidoilla kiitos ei...

Tämä on sinun tekosyy pitää uusi auto. Meillä on nyt farmari Golf vm. -98, arvo ~1.000€ ja Hiace vm. -96, arvo ~500€. Ei kauniita yksilöitä, mutta varsin luotettavia. Hiaceen on seitsemän vuoden aikana vaihdettu vesipumppu, pakoputki ja syyläri perushuoltojen lisäksi, Golfiin ei ole tarvinnut tehdä vielä mitään. Ajokilometrejä perheessämme tulee vuodessa ~20.000km/ vuosi/ auto.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Viiden tonnin autoille sanon näillä teknisillä taidoilla kiitos ei.

Luotettavan auton saa todella kohtuullisella kustannuksella, kun vaan ostaa oikean merkin ja tinkaa iästä. Itse ajelin vielä muutama viikko sitten -92 Corollalla ja olen ollut työelämässä jo yli viisi vuotta. Olen vain aina todennut, että autoon on turha laittaa massia kiinni, koska se on niin huono sijoitus. Hyvin pärjäsi silläkin. Halpa auto, alhaiset verot, alhaiset vakuutusmaksut, ei remonttihuolia (ja jos on, halpa huoltaa) ja jos tyrii niin auton voi vaikka ajaa suoraan romuttamolle, koska sen taloudellinen arvo on vähäinen.

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Tämä on sinun tekosyy pitää uusi auto. Meillä on nyt farmari Golf vm. -98, arvo ~1.000€ ja Hiace vm. -96, arvo ~500€. Ei kauniita yksilöitä, mutta varsin luotettavia. Hiaceen on seitsemän vuoden aikana vaihdettu vesipumppu, pakoputki ja syyläri perushuoltojen lisäksi, Golfiin ei ole tarvinnut tehdä vielä mitään. Ajokilometrejä perheessämme tulee vuodessa ~20.000km/ vuosi/ auto.

Hyvä pointti. Meidän taloudessa on yksi auto, vm 98 corolla, jonka arvo on varmaan jotain parin tonnin luokkaa eikä ole halua laittaa tippaakaan enempää autoon kiinni. Viimeisen kolmen vuoden aikana huoltokustannukset olleet yhteensä ehkä 400 euroa ja katsastus menee joka kerta heittämällä läpi. Eli itsellä aikanakin kokemusta siitä, että halvemmatkin autot ovat luotettavia.

Tuossa Tadu listasikin aika paljon asioita, joilla voi saada jo merkittäviä säästöjä aikaan. Asuminen ja auto ovat usein suurimpia rahasyöppöjä. Siinä Kukkaron Herraksi -ohjelmassa on hyviä pointteja. Usein kannattaa kirjata esim. kuukauden ajaksi kaikki ostokset muistiin ja katsoa ihan eurolleen mihin ne rahat menee. Silloin näkee helpommin onko siellä kiristettävää, jota ei välttämättä arjessa huomaa.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja halvemmankin auton kanssa toimitaan ihan samoin kuin uuden; jos auto hajoaa, se viedään korjaamolle. Ei niitä tartte itse alkaa korjata, toki siinä voi säästää lisää.
Jos nyt ajatellaan, että sellainen viiden tonnin auto hajoaa kerran vuodessa (normaalien öljynvaihtojen yms lisäksi, tämä on aika pessimistinen arvio), niin montako tonnia hajoamistahdin harventamisesta vaikka puoleen on valmis maksamaan uuden auton muodossa? 5000€/vuosi? Joka sekin voi hajota.

Mutta ei tästä varmaan ole tarvetta tehdä mitään autoiluketjua, sellainen on jo.
Ketjunavaus on kuitenkin hyvä, ja aihe tärkeä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joo, autoketjua tästä ei ollut tarkoitus tehdä. Mulle tärkeitä juttuja autossa ovat luotettavuus, turvallisuus, ulkonäkö, varustelu ja ajomukavuus. Noista lähinnä luotettavuus täyttyy jonkin alle kymppitonnin auton kohdalla, ja sekin vaatii yleensä teknistä osaamista tai ainakin ymmärrystä. Minulla ei niitä ole. Rasvanäpin on asiaa ehkä vaikea ymmärtää, mutta minä en vanhoja autoja edes harkitse ja kestän seuraukset siitä.

Ymmärrän, että tässä taloustilanteessani uudehkon auton pito ei ole taloudellisin vaihtoehto, mutta tässä elämäntilanteessa se on minulle ylivoimaisesti vähiten stressaava ratkaisu. Lisäksi arvostan mukavuutta ja tulotasoni on vakaa vaikkakin pieni, joten kykenen autoa lyhentämään. Tällä hetkellä tingimme aikuisina muista asioista kuin toimintavarmasta autosta. Olemme molemmat vaimoni kanssa eläneet myös vanhojen ritseojen kanssa ja jääneet kotipihaan työaamuna, eikä se enää lasten kanssa kiinnosta kokemuksena.

Se, että talouttamme valitettavasti heilauttaa satasen parin muutokset ja yllättävät laskut, on valitettavaa ja kestämätöntä. Siihen on parin viime vuoden aikana jo herätty ja parempaan suuntaan menossa koko ajan. Painotan, että kyseessä ei ole mikään itkuvirsi itse aiheutetusta tilanteesta. Silti tämä syö välillä hyvin paljon ja vie aika nöyrälle paikalle. Keskeisintä on kuitenkin ollut itse ongelman tajuaminen ja peiliin katsominen.

Aikamoinen tabu tämä koko aihe on. Ja mitä tuttavia sekä kollegoja välillä kuuntelee, aika monella talous on rakennettu oletuksien ja toivomusten varaan. Mulla ei ole 400000 lainaa, monella on. Vinkit ja ohjeet ovat paikallaan, ja tästäkin ketjusta jo muutama muistutus mulle on noussut. Se vain silti on niin, että nämä jutut ovat henkilö- ja perhekohtaisia, eikä niihin voi suhtautua yksioikoisesti siten, että laita tuo pois ja vaihda auto tms. Esim. itse kun olen mennyt näissä jutuissa perse edellä puuhun, ei vyyhdin purkaminen ole niin helppoa kuin parikymppisellä sinkulla, jolla on vähän rahahuolia. Enkä kokonaan halua vyyhtiä purkaakaan, koska muksuille haluan suoda edulliset harrastukset yms. jutut. Omista voi tinkiä, juokseminen on halpaa, samoin perussaleilu. Näin se vain menee.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, autoketjua tästä ei ollut tarkoitus tehdä. Mulle tärkeitä juttuja autossa ovat luotettavuus, turvallisuus, ulkonäkö, varustelu ja ajomukavuus. Noista lähinnä luotettavuus täyttyy jonkin alle kymppitonnin auton kohdalla, ja sekin vaatii yleensä teknistä osaamista tai ainakin ymmärrystä. Minulla ei niitä ole. Rasvanäpin on asiaa ehkä vaikea ymmärtää, mutta minä en vanhoja autoja edes harkitse ja kestän seuraukset siitä.

Ymmärrän, että tässä taloustilanteessani uudehkon auton pito ei ole taloudellisin vaihtoehto, mutta tässä elämäntilanteessa se on minulle ylivoimaisesti vähiten stressaava ratkaisu. Lisäksi arvostan mukavuutta ja tulotasoni on vakaa vaikkakin pieni, joten kykenen autoa lyhentämään. Tällä hetkellä tingimme aikuisina muista asioista kuin toimintavarmasta autosta. Olemme molemmat vaimoni kanssa eläneet myös vanhojen ritseojen kanssa ja jääneet kotipihaan työaamuna, eikä se enää lasten kanssa kiinnosta kokemuksena.
Eikös sinulla ole tuossa ristiriita, kun ensin myönnät että alle kymppitonnillakin saa luotettavan auton (kuten saakin), mutta sitten kuitenkin boldaamassani kohdassa väität perusteluksi uudelle autollesi juuri toimintavarmuutta? Pitäisi paremminkin siis lukea "Tällä hetkellä tingimme aikuisina muista asioista kuin hyvännäköisestä ja hyvin varustellusta autosta". Otin tarkoitushakuisesti turvallisuuden pois, kun ei 2000-luvun autot siinä niin kovin jäljessä ole, kuten ei välttämättä varusteissakaan, jonka taas jätin.
Eikä se vanhempi auto vaadi teknistä osaamista tai ymmärrystä enempää kuin uusikaan, olethan todennäköisesti 2000-luvun alussa jo ajanut tuollaisella autolla. Korjaamolla sitä korjataan jos vika tulee.

Minusta sinulla siis on tässä autoasiassa turhamaisuutta enemmän kuin suoraan myönnät. Eikä siinä mitään, uudet autot ovat hienoja.

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Näin opiskelijana on saanut kyllä huomata ettei sitä rahaa tipu taivaasta. Töitä oon tehnyt niin paljon kun kelan määrämä raja antaa myöten (välillä vähän ylikin) ja opintolainaakin olen joutunut nostamaan. Eipä ne silti meinaa riittää. Onneksi olen saanut vanhemmilta välillä jelppiä kun sitä olen kaivannut. Lähinnä olen kehdannut pyytää isompia autoremontteja varten. Normaalit huollot pystyy tekemään itse.

Autoa joudun pitämään työn ja harrastuksen vuoksi ja sen ylläpitämiseen ja sillä ajamiseen menee kyllä aika iso lovi rahapussista. Pieni diesel farmari (pakettiautoksi rekisteröity) se on, joten sen kulut olen pyrkinyt minimoimaan.

Itse asun tällä hetkellä pienessä yksiössä. Siitäkin voisi tinkiä, ehkä satasen kuukaudessa jos haluaisi muutta kimppakämppään. Mutta sen verta arvostan omaa rauhaa, että yksiö on minulle sopiva.

Reilu vuosi jäljlellä opiskeluja, joten toivottavasti sen jälkeen löytyy töitä eikä tarvitsi enää niin paljoa sterssata raha-asioista. Saisi tuon opintolainankin hoidettua pois.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo, autoketjua tästä ei ollut tarkoitus tehdä. Mulle tärkeitä juttuja autossa ovat luotettavuus, turvallisuus, ulkonäkö, varustelu ja ajomukavuus. Noista lähinnä luotettavuus täyttyy jonkin alle kymppitonnin auton kohdalla, ja sekin vaatii yleensä teknistä osaamista tai ainakin ymmärrystä. Minulla ei niitä ole. Rasvanäpin on asiaa ehkä vaikea ymmärtää, mutta minä en vanhoja autoja edes harkitse ja kestän seuraukset siitä...

En ole rasvanäppi, vien auton korjaamoon kun se sitä kaipaa. Minusta kyse on enemmänkin boldatuista asioista kuin uuden auton todellisesta tarpeesta.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma rahankäyttöni perustuu yksinkertaiseen kaavaan

1) pakolliset menot, jotka on hankittava jokatapauksessa, on tulotaso mikä tahansa (jonkinlainen asunto, itse tehty ruoka, vaatteet)

2) ekstrat, joita voi hankkia jos rahaa on (auto, isompi asunto, matkustelu, ulkona syöminen jne.)

Kun tulotaso kasvaa, voi rahankäyttöä lisätä kakkoskategorian tuotteisiin. Velaksi ei oteta kakkoskategorian tuotteita lainkaan.

1500 käteen tienaavan ei tarvitse elää yhtä leveästi kuin 3000e tienaavan.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oma rahankäyttöni perustuu yksinkertaiseen kaavaan

1) pakolliset menot, jotka on hankittava jokatapauksessa, on tulotaso mikä tahansa (jonkinlainen asunto, itse tehty ruoka, vaatteet)

2) ekstrat, joita voi hankkia jos rahaa on (auto, isompi asunto, matkustelu, ulkona syöminen jne.)

Kun tulotaso kasvaa, voi rahankäyttöä lisätä kakkoskategorian tuotteisiin. Velaksi ei oteta kakkoskategorian tuotteita lainkaan.

1500 käteen tienaavan ei tarvitse elää yhtä leveästi kuin 3000e tienaavan.
Tuon boldatun hankkimiseen ilman lainarahaa pystyy kyllä vain aniharva.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
En minäkään enää puutu Sampion tapaukseen sen enempää kuin toteamalla, että kyllä tuo uusi auto aikamoiselta itselle perustellulta tekosyyltä kuulostaa. Mutta kuten todettua, kukin tavallaan! Itse kyllä pyrkisin kiireen vilkkaa hankkiutumaan ensiksi veloista eroon, koska siinä maksetaan aina rahaa toiselle korkojen kera, Sampion tapauksessa ehkäpä vielä isojen korkojen?

Mutta itse asiaan... Olen tehnyt sellaisen yleisen huomion, että usein ihmiset säästävät ja kituuttavat juuri väärästä päästä. Isoon markettiin ajetaan muutaman euron hintaeron vuoksi eikä lasketa esimerkiksi vaikkapa juuri autoilusta koituneita lisäkustannuksia jne... pihistellään pienissä arjen ostoksissa ja sitten hetken huumassa ollaan valmiina maksamaan tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia ylihintaa autosta tai asunnosta tai muista isoista hankinnoista. Siihen saa aika helvetin monta 5 centtiä halvempaa maitopurkkia ostaa elämänsä aikana, että tuollaisen eron kuroo umpeen.

Ihan käytännön neuvona kehotan kaikkia listaamaan vaikka excelin avulla kuukausittain toistuvat säännölliset menot ja muut isot hankintakulut ylös ja miettimään, miten niissä säästää. Varsinkin lapsiperheissä ero voi muodostua useiksi tuhansiksi vuositasolla. Kilpailuttaminen, ostojen (siis varsinkin isompien hankintojen) keskittäminen alennusmyynteihin, ulkomailta tilaaminen jne.. ovat varmoja keinoja säästää isojakin summia. Ylipäätään asioiden suunnittelu jo etukäteen, ei siinä vaiheessa kun hätä ja tarve on jo käsillä, säästää selvää rahaa.

Jos on käsistään kätevä ja aikaa on, niin itse tekemällä säästää myös isoja summia. Samoin marjastaminen, sienestäminen, kalastaminen, omatoiminen palstaviljely jne. voivat lohkaista useita satoja tai jopa tuhansia perheen ruokamenoista vuositasolla. Ei tähän kaikkeen tietysti perheellisellä työssäkäyvällä ole aikaa, mutta monella on, jos vain viitseliäisyyttä löytyy.

Jos tavaraa on pakko haalia (usein ei itse asiassa edes ole...) niin kierrättäminen ja käytetyn ostaminen ei ole mikään häpeä myöskään. Ostin juuri kirjahyllyn työhuoneeseen maasta poismuuttavalta ystävältäni, koska hylly oli malliltaan ja mitoiltaan juuri sellainen, mitä halusinkin. Uuden hinta päälle 1000 taalaa, itse maksoin siitä satasen (... tai tarkemmin sanoen laadukkaan whisky-pullon) ja kaikilla jäi hyvä fiilis kaupasta!

TW

Jäsen
Meidän kahden hengen taloudessa toimivin tapa pyytämättä ja yllättäen tulevien laskujen eliminointiin oli istua alas ja kirjata exceliin kaikki vuoden aikana tulevat laskut tai arviot näistä. Listasta tuli yllättävän pitkä: asuntolainan lyhennys, yhtiövastike, sähkölasku, autoverot, autojen vakuutukset, kotivakuutus, autojen katsastukset ja määräaikaishuollot, ruokamenot ym.

Järkyttävästä kokonaissummasta sai sitten helpolla laskettua keskimääräisen kuukausimenon, jonka laitamme kerran kuussa ns. taloustilille. Systeemi ollut käytössä nyt noin 1,5 vuotta ja ollut paljon helpompaa kun yksikään iso lasku ei ole päässyt yllättämään puskista.

Palkkapäivänä siirrän jäljelle jäävistä rahoista suurimman osan säästötilille, jolloin heräteostosten mahdollisuus pienenee. Visaa en suostu vinguttamaan kuin satunnaisissa nettiostoksissa. Vielä kun saisi vaimon elämään säästeliäämmin :)

Jäsen
Tuon boldatun hankkimiseen ilman lainarahaa pystyy kyllä vain aniharva.
Asunnonkin suhteen voi olla silti järki kädessä liikkeellä. On aikamoinen ero millaisen asunnnon tarvitsee, mikä riittää tai mihin pankki antaisi lainaa vaihtoehtojen välillä.

Auto ei minusta (kehä III ulkopuolella) ole ylellisyystuote, mutta uusi auto on.
Riippuu edelleen tilanteesta ja kuten asunnon suhteen voi auton osalta hankkia isomman tai uudemman kuin oikeasti tarvitsee.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Asunnonkin suhteen voi olla silti järki kädessä liikkeellä. On aikamoinen ero millaisen asunnnon tarvitsee, mikä riittää tai mihin pankki antaisi lainaa vaihtoehtojen välillä.
---
Riippuu edelleen tilanteesta ja kuten asunnon suhteen voi auton osalta hankkia isomman tai uudemman kuin oikeasti tarvitsee.

Pitää paikkansa molempien kohtien osalta.

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Jos on tosiaan velkaongelmia ja silti pitää olla uusi auto, niin kyllä saa peiliin katsoa ja lujaa. En minä tätä pahalla sano, mutta asia on näin. Kyllä minäkin menin kerran ottamaan autolainaa ja uudehkoa kiesiä alle. Sitten rupesin ihmettelemään, että mikäs siinä on kun ei enää säätäkään rahaa samaan malliin. Lisäksi kun uudehko auto oli, niin totta kai merkkihuoltoon ja merkki osia (helvetin kallista) ja tottahan toki parhaat vakuutukset päälle. Sitten rupesin oikein miettimään, niin eihän siinä perkele järkeä ole. Pamautin vaihtaen autoa ja ostin sitten -93 vuosimallin Sunnyn. Oho kun sitä rahaa rupesikin ilmestymään tilille! Säästin vakuutusten ja lainanlyhennysten takia n. 700 €/kk ja lisäksi säästin helvetisti rempoissa, kun purkaamoilta löytyy kyllä hyviä ja halpoja osia Sunnyyn. Ja en ole myös rasvanäppi, joten korjaamoille vein ja nekin pienet laskut pystyin jopa käteisellä maksamaan, toisin kuin uuden auton kanssa. Paras juttu oli, että stressikin loppui. Uuden auton kanssa aina varoo naarmuja sun muita ja puhtas pitää aina olla.

Mä tiedän aika monta tapausta jotka on lähtenyt uusien autojen pauloihin ja siitä tullut helvetti. Näemmä itsellesikin on niin käynyt. Kyllä kannattaa miettiä lapsiasi ja vaimoasi ja että voisiko auton vaihtaminen parantaa niiden tilannetta. Tiedän monia tyypejä joille uusi auto on elinehto (en tiedä miksi), toivottavasti sulla löytyy munaa olla erilainen. Kukaan ei auton ulkonäköä katsele, perkele kun suomessa on pimeääkin melkein puoli vuotta ympäri vuorokauden.

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
  • Vakuutusten kilpailuttaminen
  • Sähkön kilpailuttaminen

Näitä olen itsekkin miettinyt pitkään, enkä vaan laiskuuttani ole saanut aikaiseksi. Pitäisi ehkä saada, sillä asunto lämpenee suorasähköllä.

Mutta mites tämä käytännössä menee? Soitellaanko jokaiselle sähköntarjoajalle erikseen, vai saako samat hinnat esim. täältä Sähkön hintavertailu. Linkki vie sähkönhintojen vertailusivulle.

Onko vakuutusten kilpailutukseen jotain sivua, josta vertailla, vai pitääkö vaan soitella?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy