Valitettavasti tällä kaudella ja ehkä jopa osittain myös edelliskauden alku ja loppu, ovat tehneet sen, että vaikka haluaisin uskoa/luottaa Atuun ja velmnnustiimiin, niin haastavaa on verkkokalvoille piirtyneitä esityksiä pelkillä puheilla muuksi muuttaa.
Jotenkin vähän sellainen fiilis myös kevättä ja kesää ajatellen, että aika vaikea on pelkillä pelaajasopimuksilla saada hirveästi odotuksia paremmasta tulevaisuudesta, koska kyllä tämän kauden rosterikin paperilla sen verran kovalta näytti nähdyin tuloksin.
10 peliäkin on vielä liian vähän, mutta siinä ennen kauden puoltaväliä voidaan pystyä sanomaan onko Atu saanut joukkueen näppeihinsä ja pelitavalliset asiat kuosiin.
Siinä mielessä tilanne on hankala, että 10 pelin jälkeen tehdyt päätökset helposti vaikuttavat hätiköidyiltä ja puolenvälin rahinoilla ei valmennusta vaihtamalla enää kauheasti ole saavutettavissa, joten kaikki sormet ristiin ja toiveet sille, että Atu onnistuu.
Ihan muistin virkistykseksi vertailu kohtana tämän kauden alussa ~10 ottelun tietämillä Ässät taisi keikkua runkosarjan kärkisijoilla ja kaikki näytti hyvältä.
Pitää sanoa, että isossa kuvassa kuitenkin luottoa Ässien toimintaan löytyy ja kyllä sitä lapsen uskoa paremmasta ensi kaudesta löytyy.
Pelaajat todella usein kentällä tekivät vääriä ratkaisuja ja virheitä, joka vielä kertaantui loppukauden aikana.
Epäilisin sen ainakin osittain johtuvan siitä minkä jokainen hiukankin urheilua harrastanut tietää, häviäminen, huonot suoritukset ja epäonnistumiset v...ttaa ja kyllä se jo itsessään pistää yrittämään ja usein liikaakin.
Seurauksena on, että virheet vaan kertaantuu ja pelaamisesta tulee pakottamista/puskemista ja järki yhteispelistä kaikkoaa, tulee lisää virheitä, joita paikkaillaan jäähyillä ja oma peli hajoaa vielä enemmän.
Tämä oli kollektiivista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Mielestäni Atu teki oikein nostaessaan kätensä pystyyn virheen merkiksi.
Olen epäillyt Atun ihmisjohtamistaitoja pitkin kautta ja vieläkään se epäilys ei ole mihinkään häipynyt, vaikka juuri nyt nähdyssä tiedotustilaisuudessa miehestä sai inhimillisemmän kuvan, kuin milloinkaan muuten kahden kauden aikana.
Atun julkinen esiintyminen yleensä on enemmänkin kuin jostain opaskirjasta ilman mitään tunteiden esiin tuomista ja näin allekirjoittaneen näkökulmasta liian kliininen, aivan kuin robotti joka toistaa samaa mantraa neutraalein ilmein.
Pl. Lukko - Ässät viime kaudella, jolloin ripitti Virtaa.
Itse aion nyt myös lopettaa päättyneen kauden märehtimisen ja klousata sen "junnumaisella" yhteenvedolla.
Mopon rakentaja haali moottoriin hyviä osia roppakaupalla, kun niitä kerrankin oli halvalla saatavilla ja koneessa oli kyllä voimaa, mutta olisi jälkiviisaana tarvinnut käyttää kokemusta hyödyksi ja panostaa myös vaihteistoon ja rattaisiin saadakseen vetoja vähän laajemmaltikin. Nyt oli vähän niin, että pikkuvaihteilla ei saatu vauhtia kelattua ja isolla ei sitten oikein pystynyt muuta kuin ajamaan kaasupohjassa etiäpäin.
Jarruihinkin saatiin huippupalasia, oli lainaosakin mukana, mutta myös liian hyviä osia haalittiin ja ne kelpaa isommillekkin pojille ja niistä jouduttiin konfliktien välttämiseksi luopumaan.
Sama kävi moottorin osan kanssa ja siihen sekä jarruihin, jouduttiin etsimään toiset isoilta pojilta hyllyyn pölyyntymään jääneet palaset, jotka kyllä oli joskus toimineet oikeinkin hyvin, yhdestä oli jopa omaakin kokemusta ja silloin ainakin oli kunnossa.
Harmittavasti kasaamisvaiheessa kuitenkin jarru vaijerit jäivät vähän löysälle ja kuski ei saanut niitä matkan aikana kiristettyä ja jarrut olivat vähän arvaamattomat ja epäluotettavat. Toki siihen vaikutti myös jarrujärjestelmän kriittisen osan rikkoutuminen, joita korvaavat halppis osat ei pystynyt tarvittavalla tasolla korvaamaan, josta seurasi OEM osan kunnostuksen jälkeen jälleen sen kova kuormitus.
Moottorin suhteen lopputuloksena oli se, että isonvaihteen rattaat kuluivat ja sieltäkään ei löytynyt enää vauhtia saati sitten kykyä moottorijarrutukseen.
Koneen rakentaja tiesi kyllä riskit, varsinkin kun testit jäävät lyhyeksi koska osien saaminen meni niin lähelle kauden alkua, mutta ehkä hän luotti liikaa kuskiinsa, että kuski pystyy mopolla roikkumaan mukana ja pitämään riittävän monia kuskeja takana, että päästään varsinaiseen kilpailuun.
Harmittavasti kävi kuitenkin niin, että kuski ei saanut osia säädettyä niin, että ne toimisi hänelle sopivalla tavalla yhteen ja tie nousi pystyyn jo aika ajoissa.
Kiitos kuitenkin Ässät 20-21, jääköön tämä taakse.