AK
Haukot kirjoitustani aika suurella kidalla, jos siis allekirjoittaneelle vastasit.
En minä Summasta kehaissut oikeastaan muuta kuin noiden nuorten maajoukkuekuvioiden osalta. Niissä olin toki epätarkka verrattuna Jortikkaan, mutta muuten vedät omin päin johtopäätöksiäsi.
En tarkoittanut Jortikan loistavista ominaisuuksista kirjoittaessani kymmeniä vuosia kestävää kehitystyötä. Tarkoitin kauden aikana tapahtuvaa tiivistä yhteistoimintaa joukkueen kanssa. Siinä Jortikka on mestari, kuten ansiokkaasti esimerkein valaisitkin.
Maajoukkueen valmentajuus on edustamista, seurojen kanssa yhteistyön tekemistä, pelaajien tarkkailua, muutama leiritys ja turnaus. Poikkeaa kuin yö päivästä hektisestä seuravalmentajan työstä. Jos Jortikka on kieltäytynyt maajoukkuepestistä, kuten huhu liikkuu, epäilen sen johtuvan juuri tästä: maajoukkuekoutsina Hannu ei pääse kovin paljon tiiviimmin tekemään pelaajien kanssa duunia kuin nykyisessä ''vuorineuvoksen'' työssään, ei välttämättä ainakaan omasta mielestään riittävästi.
Miesten maajoukkueen kanssa on hankala tehdä ns pitkäjänteistä työtä. Turnauksiin saa pelaajia miten sattuu, tulee loukkaantumisia, MM-kisoihin päästään ja halutaan Rapakon takaa miten sattuu jne. Vaistolla noissa hommissa pitää mennä aika pitkälle.
Mitä eri pelaajien ja valmentajien välisiin suhteisiin tulee, niin kaikki eivät varmasti tule koskaan toimeen kaikkien kanssa. Jokainen tietysti värittää juoruja mielessään omien taipumustensa mukaan. Jortikka ei ole pariin kauteen käynyt rähjäämässä millään liigapaikkakunnalla tai haukkumassa dumareita tai 'pullaa mussuttavia mylläreitä' ja hänen imagonsa on luonnollisesti nyt positiivisessa nosteessa.
Minulle kelpaa kaikki: Jortikka, W, S, W&S, S&W ja Eloranta. Valtio jonka kansalaisten keskuudesta päävalmentajaa haetaan on joka tapauksessa väärä. Mitäs tuosta. Näillä mennään...
Ei itselläni ole noista edes sen kummempaa suosikkia. Westerlund voisi olla suosikkini sikäli, että hän saattaisi tuoda pelaajavalinnoillaan vaihtelua totuttuun. Muut kolme ovat aika neitikiekkoilun ystäviä. Erkka toisi puolestaan lisää ilkeyttä Suomen maajoukkueeseen. Ei mielestäni mikään itseisarvo tai välttämättä tavoiteltava asia, mutta toisipa vaihtelua.