Viestin lähetti varjo
muuten verkkokauppa.com on ainoa vaihtoehto.
Tämä siis vain mielipide.
Itse ostin uuden koneen tuossa pari viikkoa sitten ja säästin useamman kybykän kun en ostanut Verkkokaupasta. Toki yleinen hintataso siellä on alhainen, mutta ei ole mikään ainoa vaihtoehto kuitenkaan.
Itse sain karvan päälle 500 -erkillä asiallisen paketin enkä koskaan enää merkkivehkeisiin kasaamishomman helppouden ja halpuuden nähtyäni tule kajoamaan.
En nyt kaikkia osia merkkeineen ja malleineen jaksa luetella, mutta tämmöisen perussetin raavin kasaan. Athlon XP 1800/256DDR/40gt/CDRW/intergroitu äänipiiri ja Atin 32mt näytönohjain. Lisäksi ostin vielä näppiksen ja hiiren. Siis näyttöä ja kaiuttimia lukuunottamatta ostin kaiken koteloineen, virtalähteineen jne. jne.
Vastaavia merkkisettejä kaupitellaan härskeimmillään rennon kepeästi yli 1500-erkkiäkin maksavina ja useimmiten ovat vielä päivitysmahdollisuuksiltaan aivan olemattomia. Niihin toki jotain softaa tulee aina mukaan, mutta joka maksaa nykypäivänä suosiolla office -paketistaan ja windowsistaan sen pyöreän ovh:n, eli reippaan 600€, niin hämmästelen kyllä kovasti.
Äkkiähän sitä itsekin kasatessa saa menemään tolkuttomasti fyrkkaa, mutta kun tietää suht.tarkkaan omat käyttötarkoituksensa ja suhteuttaa ominaisuuksia sen mukaan, niin useamman satasen säästää. Merkkikoneissa maksat todennäköisesti aina helvetisti semmoisista ominaisuuksista millä et tee hevon persettä ja toisaalta ne käyvät sitten riittämättömäksi nopeasti sieltä mistä haluat suorituskykyä. Mikäs siinä jos paalua ja haluja löytyy vaihdella noita vuoden välein, mutta köyhän ei ainakaan kannata ostaa paskaa.
Itse tyydyin vaatimattomaan, mutta muuhun kuin pelitarkoitukseen täysin riittävään näytönohjaimeen, koska en tolkuttoman kalliilla pelikorteilla tee tuon taivaallistakaan. Äänikortti oli sitten toinen pienempi säästökohde, joskaan ne eivät niin kalliita ole muutenkaan. Kolmas säästökohde merkkikoneisiin verrattuna oli sitten ne 'Hei me leivotaan', 'Jippii-internet' ja ' Gulliverin retket ' multimediapläjäykset..
Muisti on muutes kimurantti. Joku asiantuntija voisi tässä ketjussa valaista tarkemmin..
Itse nimittäin yllätyin kovasti kun eräs myyjä sanoi, että vielä tällä hetkelläkään ei ole välttämättä kovin fiksua ostaa DDR:ää. Se on kuitenkin lähelle (vai yli puoletkin?) puolet kalliimpaa kuin SDRAM ja hänen mukaansa tehoeroa on huikeat 5%, joka ei kyllä paikkaansa pitäessään millään lailla korreloi hintaeron kanssa - olkoonkin että SDRAM voi jossakin vaiheessa hävitä kauppojen hyllyiltä.
Itse ostin DDR:ää kun olin emolevystäni tehnyt jo päätöksen, mutta ei välttämättä olisi ollut paska päätös ostaa SDRAM:ia tukevaa emoa ja tunkea siihen gigan verran muistia melkoisen halvalla?