Apple ja Mäkki

  • 13 868
  • 64

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Löytyykös JA:sta muuten mäkkimiehiä? Siis näitä Steve Jobsin kultin seuraajia? Tässä on nimittäin yksi potentiaalinen sellainen. Tietokoneen päivitys on taas pian ajankohtainen asia, ja PC- ja Wintoosa-paskaan kyllästyneenä sekä hieman OSX:ään tutustuneena on kääntyminen omenistiksi alkanut kiinnostaa. Hienoon pakettiin menevä 20 tuuman iMac G5 pyörii ynelmissa, vaikka taitaa kyllä vaatia pitkän aikavälin sauliniinistöilyä rahapolitiikassa.

Löytyykö siis kääntymys- ja muiden mäkkikertomusten kertojia?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En omista mäkkiä (ovat pirun kalliita laadukkaat), mutta koulumaailmassa ja osin työharjoittelumaailmassakin on tullut näperreltyä näiden koneiden kanssa.

Ei ole juuri pahaa sanottavaa ja olen sitä mieltä, että jokaisen hieman enemmän tietokoneiden kanssa touhuavan olisi syytä tutustua molempiin, sekä PC:een, että Mäkkiin. Näissä vaan usein tuntuu syntyvän koulukuntia, joille kelpaa vain toinen. Tiedän molempia tapauksia.

Itselläni on hieman neutraalimpi suhtautuminen. Eroja tosiaan on käytössä ja mäkki voi tuntua jokseenkin lapselliselta ja tomppelilta systeemiltä alkuun. Käsitykseni mukaan se on kuitenkin parhaimmillaan joustavampi ja simppelimpi työympäristö... ja taisi olla jenkeissä, missä oli tutkittu, että mäkki on lapselle helpompi oppia käyttämään. Eli miksei sitten olisi hieman vanhemmallekin?

Lisäksi mäkkien OS ei taida kaatuilla niin usein kuin Windowsit, tosin olen kyllä itse Mäkin käyttiksen kaatumiseen törmännyt.

Graafisella ja visuaalisella puolellahan näitä perinteisesti käytetään enempi. Mainostoimistotkin ovat yleensä rullanneet pitkälti näiden voimalla, tosin PCistyminen on silläkin alalla voimissaan.

Niin ja mäkeissähän yleensä käytetään hiirtä, jossa on vain yksi painike. PC tyylisen hiiren saa toki yhdistettyä jos haluaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nykyiset Windows XP:t eivät kaatuile juuri ollenkaan, en muista millon viimeksi olisi systeemi kaatunut. Ajurit aiheuttavat edelleen ongelmia joissain tapauksissa mutta erittäin harvoin verrattuna esim. 5v sitten olleeseen tilanteeseen.

En oikein näe mitään järkevää syytä hankkia Macci, se on kalliimpi ja ohjelmistotarjonta on noin 5% PC:n vastaavasta. Jossain tietyssä erikoiskäytössä sen hankintaa voi puolustaa muttei ns. yleiskäytössä. Tämä siis minun kaksi senttiäni.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Viestin lähetti Daespoo
Nykyiset Windows XP:t eivät kaatuile juuri ollenkaan, en muista millon viimeksi olisi systeemi kaatunut. Ajurit aiheuttavat edelleen ongelmia joissain tapauksissa mutta erittäin harvoin verrattuna esim. 5v sitten olleeseen tilanteeseen.
-Mutta, sarjassamme valitettavasti: Windowsille on kiljoona virusta. Windowsiin yritetään tunkeutua jatkuvasti. Windows on Microsoftaa, jossa kaupanpäällisinä saa monopolisivuvaikutukset, käyttiksen sataprosenttisen hallinnan menetyksen, aktivoinnit, spywaret ja muut. PC vie myös tilaa ja ovat nykyisin äänekkäitä huminapönttöjä. Tiedän, saa niitä virittämällä hiljaisemmaksi, mutta laiskana haluan koneeni hiljaisena out-of-the-box.

Linuxia olen testaillut aina silloin tällöin. Paranee koko ajan, mutta mm. ongelmat ohjelmien asentamisen kanssa (libraryt sun muut, asennuspakettien monenkirjavuus) ja ärsyttävän satunnaiset purkkavirityksen omaiset jutut jurppivat yhä.

En oikein näe mitään järkevää syytä hankkia Macci, se on kalliimpi ja ohjelmistotarjonta on noin 5% PC:n vastaavasta. Jossain tietyssä erikoiskäytössä sen hankintaa voi puolustaa muttei ns. yleiskäytössä. Tämä siis minun kaksi senttiäni.
-Toisaalta Mäkissä tulee mukana pirusti softaa, mikä osaltaan selittää hintaa. Mitä olen asiaa tutkinut, sille saa ohjelmia tarpeisiini sopivasti.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pari viikkoa olen tässä mäkkiin tutustunut. Kelpo peli varsinkin kuvankäsittelyyn (utine?). Mitäköhän softia Daespoo tarvii jos niistä vain 5% löytyy mäkille? Tuntuu että valinnanvaraa on jopa liikaa, aivan kuten linux-puolellakin. Mäkin tulon myötä "vaimon koneen" (xp) käyttö on muuten jäänyt aika vähille ;-)
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen fanaatikko.

Aina käyttänyt, aina tulen käyttämään. Rinnalla toki muutkin koneet (PC, joka jostain syystä mielletään aina tarkoittavan samaa kuin Windows) ym ym.

EDIT: Lisättäköön vielä, että tiistaina klo 8.00 aloitan pyhiinvaellusmatkani kohti Apple Store Londonia. Odotan täydellistä murtumista Storen ovella. Sotken housuni ja syytän lähintä viherkasvia laiskuudesta.
 

lihaani

Jäsen
Vaikka itselläni sekä kotona, että töissä on PC, olen tykästynyt Macciin mitä enemmän olen sitä saanut kokeilla.

-Ensinnäkin helppokäyttöisyys. Ei viilailuja, vaan kaikki hoituu miltei käsin koskematta. Jotenkin koko käyttölogiikka tuntuu "itsestään selvälle". Samoin varusohjelmat, tämä I-Mac paketti on jotain sellaista, että PC:n omistajana voi olla vain kateellinen varsin tehokkaille ohjelmille, joita lapsikin osaa käyttää.

-Plussana myös tietoturva, joka on valovuosia PC:n edellä. Tiettävästi Macciin ei ole levinnyt yhtään virusta, joten ainakaan vielä ei tarvitse huolehtia virustorjunnasta. (pl Wordin makrovirukset, jos mikkisoftan tekstuuri sattuu koneessa olemaan). Koska käyttis OSX on Unix-variantti, palomuuriominaisuudet ovat osa käyttistä.

Ulkonäkö on makuasia, mutta minusta Macit perus-PC:hen verrattuna ovat kuin B&O:n hifilaitteet Lidlin tarjousmankan rinnalla.

Miinuksia kova hinta ja pelien rajoittunut määrä, ken pelejä kaipaa. Samoin laajentaminen on PC:tä kalliinpaa ja rajoitetunpaa. Kaikkia laajennuksia, mitä saa PC:lle ei saa Macille.

Jos hilloa piisaa ja käyttötarpeet ovat ennalta tiedossa, niin on se Macci pirun houkutteleva värkki!
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kolme kuukautta iBookin onnellisena omistajana olen jo testamentannut sieluni ja maallisen omaisuuteni Jobsille. Applen laitteet miellyttävät silmää ja toimivat juuri niinkuin pitääkin. Kaikista tarvitsemistani kaupallisista softistakin löytyy mac-versiot, joten enpä usko että enää koskaan tulen ostamaan pc-pönttöä vaan jatkossakin suosin omppuvalmistajaa joka näyttää osaavan hommansa.

Ja halpojahan nämä ovat kun rahalla saa...
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Ruutiveijarin ohella olen fanaatikko minäkin.

Mac-käyttäjä olen ollut vuodesta 1988. Liki koko polku on tullut Macin taivalta seurattua. Daespoon näkemys siitä, että ohjelmistotarjonta olisi Maceille vain 5 % pc-koneista on täyttä soopaa. Tietämättömyys pitää ääntä.

Itse käytän työssäni musasoftia. Tällä alalla Mac on edelleen merkittävästi PC-maailmaa edellä, vaikka tarjonta onkin viime vuosina parantunut.
Olen viime aikoina muitten töitteni vuoksi joutunut käyttämään PC-konetta ja täytyy sanoa, että tuska on suuri: Jatkuvaa temppuilua ja joogaa, kun ei meinaa pelittää. Windows on venäläinen versio Macistä.

Ike
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Eisenhower

Mac-käyttäjä olen ollut vuodesta 1988. Liki koko polku on tullut Macin taivalta seurattua. Daespoon näkemys siitä, että ohjelmistotarjonta olisi Maceille vain 5 % pc-koneista on täyttä soopaa. Tietämättömyys pitää ääntä.

Höpöhöpö, kun lasketaan kaikki esim. viimeisen 10v aikana tehdyt ohjelmat niin en ihmettelisi jos Makki-ohjelmien määrä olisi alle 1% PC-softien määrästä.

PC:n saa out-of-the-box täysin äänettömäksi jos tietää mistä ostaa ilman mitää omaa virittelyä ja tulee silti halvemmaksi kuin Macin osto. Prossaksi Dothan-pohjainen Pentium-M ja koteloksi joku valmiiksi hiljainen malli niin se on siinä. Ja uskaltaisinpa väittää että tehoa löytyy enemmän kuin mistään Mäcistä.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Heheee, joo ja nimen omaan pc-raudassa sukkaa tuo viritteleminen ja paljon. Aivan turha whinettää että apple on kallis jos itse ostat kamasi mistä sattuu (mielellään kaverin firman nimillä ja jätät alvit maksamatta) niin tokihan pc tulee halvemmaksi.

Vai että tehoja enemmän kuin mistään mäkistä. Kyllä nyt Espoossa on paha applettomuuskompleksi, et sitten vaivautunut edes ottamaan selvää asioista ennenkuin postailet? Kato vaikka Apple storesta kokoonpanot ja sen jälkeen laitat googleen "Altivec" ja painat I'm feeling lucky.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Syksystä 1999 omenoiden maassa eikä vieläkään viruksen virusta. Kaikki toimii ja on nättiä sekä helppokäyttöistä.

En voi kuvitella siirtyväni nihkeilemään takaisin puuseeiden maailmaan. Eli tä ei oo mitään whinettämistä vaan omppu rulettaa ja waindous suksittaa!
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Kiitoksia kaikille kommenteista. Oikeastaan päätös on tehty, eli tahto löytyy mutta rahaa ei. PC:hen en kuitenkaan enää aio niitä sijoittaa, vaan kiristetään vain vyötä niin kauan, että se iMac G5 sieltä lopulta irtoaa. Haittapuolia on PC-rintamalla jo niin paljon, että kipukynnys on sillä kohtaa kovempi kuin Mäkin hinnassa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti pasil
Vai että tehoja enemmän kuin mistään mäkistä. Kyllä nyt Espoossa on paha applettomuuskompleksi, et sitten vaivautunut edes ottamaan selvää asioista ennenkuin postailet? Kato vaikka Apple storesta kokoonpanot ja sen jälkeen laitat googleen "Altivec" ja painat I'm feeling lucky.

Niin tarkoitin vastaavan hintaiseen Macciin, kyllähän noita viritettyjä maccejakin löytää jos haluaa.

Fakta on kuitenkin se että teho-hintaskabassa PC:t kyykyttää Mäcciä käytännössä joka hintaluokassa, tässä esim. parhaat kokoonpanot vertailussa ja ero on hyvin selkeä

http://www.digitalvideoediting.com/articles/viewarticle.jsp?id=31238-1

Mutta ihan mistä tykkää, itseäni häiritsee Macin rajoittunut ohjelmatarjonta sen verran paljon ettei kiinnosta.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Ihan mielenkiinnosta, mitäs sellaisia ohjelmia tarvitset mitä Macille ei ole?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nojoo, kaksi kaveri hankkivat Ebookit ja nyt ovat aika fiilareissa asiasta.
Henkkoht en kuitenkaan näe mitään tarvetta siirtyä nättiin mutta tehottomaan.

Jokatapauksessa, liitteessä toista näkökulmaa Mac OS:ään.
 

Liitteet

  • win vs mac.jpg
    win vs mac.jpg
    82 KB · kertaa luettu: 650

Kaivanto

Jäsen
Osa-aikatyössä olen käyttänyt Macia satunnaisesti vuodesta 1998. Pitkään joka kerta tarkkaavaisuuden herpaantuessa sain kärsiä sellaisesta viasta, että aina kun yritti avata tekstinkäsittely-dokumentin tuplaklikkaamalla kuvaketta työpöydällä sen sijaan, että olisi tonkinut dokumentin auki tekstinkäsittelyn valikkojen kautta, kone buuttasi itsensä. Häikkä poistui, kun koko vehje uusittiin 2003.

Ylläpidosta en osaa sanoa, siitä ei ole koskaan tarvinnut huolehtia. Macin immuunius viruksille on nykyään kyllä ihan varteenotettava seikka.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Viestin lähetti Daespoo
Nykyiset Windows XP:t eivät kaatuile juuri ollenkaan, en muista millon viimeksi olisi systeemi kaatunut.
Autostakaan ei voi koskaan loppua bensa kesken matkan.

Viestin lähetti Daespoo
En oikein näe mitään järkevää syytä hankkia Macci, se on kalliimpi ja ohjelmistotarjonta on noin 5% PC:n vastaavasta. Jossain tietyssä erikoiskäytössä sen hankintaa voi puolustaa muttei ns. yleiskäytössä. Tämä siis minun kaksi senttiäni.
En näe mitään syytä hankkia autoa, koska polkupyörälläkin pääsee Helsingistä Saloon.
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Onko kellään macistillä tietoa, voiko Creativen Zen Micro-soitinta käyttää OSXn kanssa?
Järjestelmä "löytää" ja tunnistaa masiinan mutta näkyville en ole sitä vielä saanut.
Vai pitääkö piisit ladata peeseen kautta....
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
No nyt nostetaan ketju perkele!

Niin, iPhonesta yritän tuoda kuvia iPhotoon, niin iPhoto valittaa, ettei kuvia voitu tuoda, koska kuvia ladattaessa tapahtui virhe. Lisäksi sanotaan, että tiedostomuoto tuntematon (tjsp.), kun se on .JPG

Niin, että mitä? No sitä, mitä minun pitäs tehdä?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Käytän työssäni sekä Macia että PC:tä.
PC:llä tein aikoinaan taittoa, mutta viimeiset vuodet olen tullut toimeen pelkällä Mäkillä taittoasioissa. Vielä kun saisi PhotoShopin hommattua, niin kaikki olisi täydellistä.
Ensimmäinen kerta, kun käytin Macia, oli noin vuonna 1994.

Viimeiset neljä vuotta olen esim. Jatkoaikaan kirjoitellut enimmäkseen Macilla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No nyt nostetaan ketju perkele!

Niin, iPhonesta yritän tuoda kuvia iPhotoon, niin iPhoto valittaa, ettei kuvia voitu tuoda, koska kuvia ladattaessa tapahtui virhe. Lisäksi sanotaan, että tiedostomuoto tuntematon (tjsp.), kun se on .JPG

Niin, että mitä? No sitä, mitä minun pitäs tehdä?

En käytä iPhotoa, mutta iPhonestahan saa kuvat koneelle käyttämällä iTunesin syncronointia. Ehkä iPhoto löytää ne vasta sitten, kun kuvat on koneessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös