Apple tekee tuotteista niin hyviä, hyvän näköisiä ja pääosin helposti toimivia, että kynnys vaihtaa on korkealla.
Tuon suunnitellun vanhenemisen osalta en ihan osta väitettä. Minulla on ollut Applen luureja ja pädejä 5 vuotta ja sinä aikana yhtäkään tuotetta ei ole tarvinnut vaihtaa sen takia, että akku tai laite muuten olisi hidastunut tai muuten ominaisuuksiltaan heikentynyt. Pari android-laitetta on samassa ajassa perheessä mennyt vaihtoon, kun käyttö on hidastunut niin paljon.
Itse olin äärimmäisen skeptinen Applen suhteen ja naureskelin omenapojille, mutta kun viitisen vuotta sitten ensimmäisen kerran duunissa lyötiin Apple pakolla käteen, ei ole tullut mieleenkään vaihtaa enää mihinkään suuntaan.
Laitteet yksinkertaisesti toimivat ja ovat miellyttäviä käyttää, tällöin kynnys lähteä kokeilemaan muuta on todella korkealla, vaikka Applen tuotteista joutuukin maksamaan jonkin verran brändipreemiota (tällä ei toki itselle merkitystä, koska puhelin on työnantajan maksama).
Nerokkaasti markkinoituja ja tehtyjä tuotteita, uudistukset tuodaan silloin kun ne toimivat ja niistä on iloa eikä raakileina, lisäksi nykyään löytyy lähes koko skaala ylemmästä low-endistä high endiin.