Apple – omena mätänee?

  • 317 257
  • 1 671

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Juu, kyllä ainakin meikäläisen Early 2011 Macbook Pro jumittelee välillä ihan huolella. Näyttää liittyvän siihen, kun kovalevyllä tapahtuu jotain suuremmissa määrin ja muistia on kyllä vapaana. Pari kertaa on ollut ylitsepääsemättömiä ongelmia saada kone sammumaan ja virtanamiskaa on pitänyt näyttää. Noh, ehkäpä pitäisi sammuttaa kone useammin, eikä aina pistää lepotilaan.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellaiset, joiden pitää omistaa aina viimeisimmän muodin mukaiset laitteet ja vastaavat. Eivät kehtaa ottaa kännykkää pois taskusta, ellei se ole samanlainen kuin muilla muotitietoisilla. En tiedä, onko tällä ihmisryhmällä jokin nimitys.

Itselleni on ihan yksi ja sama, minkä merkkisiä puhelimia ihmiset ostavat. Outona pidän sitä, että elvistelee sillä, että oman puhelimen brandi on kiiltävämpi kuin jonkin toisen puhelimen ja tämä tekee omistajasta jotenkin paremman ihmisen.

Jaa, jaa. En kyllä pidä kännykkää taskussa enkä ole tiennyt, että minun pitää hankkia muutkin laitteet vimpan päälle ihan vain sen takia, että pidän Applesta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onhan nämä Windows vs Apple tai Mac vertailut vähän hassuja. Windowsia pyörittäviä rautoja valmistavat tuhannet firmat eri puolella maailmaa ja ohjelmistoja niihin tekevät kymmenet tai sadat tuhannet firmat. Kuitenkin jos joku ei toimi, niin syy on Windowsissa. Tämän takia Windows-PC:t ovat merkittävästi edullisempia ja ohjelmistojen tarjonnaltaan ylivertaisesti monipuolisempia, mutteivät kaikissa tapauksissa yhtä stabiileja. On helvetin paljon helpompi tehdä yksi hyvä tuote, kuin tehdä tuhansia hyviä tuotteita.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
On helvetin paljon helpompi tehdä yksi hyvä tuote, kuin tehdä tuhansia hyviä tuotteita.

Jos ostaa peruskäyttöön pakettikoneen Windowsilla, olkoot vaikka sitten HP:n pöytäkone, se toimii kuin unelma. Jos sitä rupeaa hirvittävästi säätämään, voi ongelmia ilmetä.

Väitän että yliopiston aloittavien tyttöjen koneet toimivat moitteetta. Sen sijaan jotkut teiniviritelmät välttämättä eivät.

Yli 80 % käyttäjistä käyttää konettaan ainoastaan videoiden katseluun, musiikin kuunteluun, kuvien muokkaamiseen ja säilytykseen, tekstinkäsittelyyn ja vastaavaan sekä surffailuun. Tuossa käytössä kone ei mene solmuun. Windows toimii erinomaisesti, kun sen antaa toimia. Jos rupeaa tekemään asioita, joista ei ymmärrä, niin sen jälkeen ongelmia voi tulla.

On jotenkin muodikasta syyttää Windowsia siitä, että itse sössii. Ei auton moottoriakaan pidä mennä sörkkimään toivotaan toivotaan -menetelmällä, jos siitä ei ymmärrä.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Väitän että yliopiston aloittavien tyttöjen koneet toimivat moitteetta. Sen sijaan jotkut teiniviritelmät välttämättä eivät.

Väitän että yliopiston aloittavilla naisilla on enemmän ongelmia koneiden kanssa, koska menevät säätämään asioita joista ei tiedä mitään. Monta kertaa joutunut auttamaan kyseiseen ryhmään kuuluvia henkilöitä kun ovat poistaneet ja asennelleet mitä sattuu.

Ja mikä on teiniviritelmä? Itse olen rakentanut nykyisen pöytäkoneen hyvistä ja laadukkaista komponenteista, asentanut käyttöjärjestelmän itse ja päivittänyt sitä huolella. 0xBSOD siitä asti kun Win7 julkaistiin, ei jumita, lagaa, kaatuile jne. Rauta toiminut moitteettomasti vaikka olen sitä jopa hieman "viritellytkin".

Halvat ja keskihintaisetkin konepaketit ovat aika heikkoja vakauden ja vikasiedon suhteen. Esimerkiksi virtalähteinä käytetään poikkeuksetta skaalan heikoimpia laitteita. Koneet myös käyvät suhteellisen kuumana kun kunnon ilmanvaihtoa ei ole -> komponentit kärsii ajan mittaan.

Applekaan ei ole ongelmaton valinta vaikka koneita valmistaa vain yksi ja käyttöjärjestelmiä on vain se yksi. Töissä oli aikoinaan "tehokas" työasema, joka hurisi hirveästi ja kaatuili vähän väliä. Ei kovin hyviä muistoja. Tietyille käyttötarpeille todella vaikea löytää hyvää softaa. Kai se siihen netin surffaamiseen ja videoiden katseluun olisi ollut ihan ok.
 

Bosco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh
Samsung: Trskin tempun - Ilta-Sanomat

Aijaijai... Yllätys? Ei juuri. Mikäli patentti mitätöidään, joutuuko Apple maksamaan lisensointimaksut vuosien varrelta takaisin?

Ei joudu Apple maksamaan mitään, vaan voittivat patenttioikeudenkäynnin ja Samsung tuomittiin yli miljardin dollarin vahingonkorvauksiin. Samsung todettiin muun muuassa syylliseksi juuri tuon zoomaustoiminnon sekä navigointiin liittyvien patenttien loukkaamisesta.

Apple voitti patenttikiistan - Samsung tuomittiin miljardiluokan korvauksiin | Yle Uutiset | yle.fi
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Itse olen iloinen iMacin omistaja ja omenaperheeni kasvanee pian myös käytetyllä macbookilla, johon vaihdetaan uudet rojut sisälle, mutta siltikään en ole kamalasti jaksanut lähteä tähän Apple vs. PC-tappelulinjalle. Töissä mulla on äänituotantohommissa PC kone, joka toimii kuin unelma juuri siinä duunissa mitä mä teen. Ja sen verran joudun työssäni palloilemaan eri verkkojen, lähetysvirran ja muiden välillä, että miltei luulisin PC-raudan olevan siihen enempi omiaan. En tiedä. Ei ole kyllä mitään valittamista tästä mun ompustakaan. Tämä kone on ihmistä varten. :)

Mutta pähkinänkuoressa: en siis ole mikään mäkki-fanaatikko, sen enempää kuin militantti pc:n kannattaja. No okei, myönnetään nyt sen verran, että once u go mac, u ain´t coming back. Se pitää paikkansa ainakin mun kohdalla, mutta silti en aina jaksa ymmärtää että tätä hurmahenkisyyttä tietokonevalintojen kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Jenkeissä on löytynyt viimein todisteita siitä FBI seuraa Applen laitteita käyttäviä ( linkki). Hakkerit saivat java turvallisuusaukon kautta FBI agentin koneelta reilun 12 miljoonan Applen mobiililaitteen tunnistetiedot. Nyt sitten voidaan miettiä oliko UDID-tunnuksen alkuperäinenkin tarkoitus mahdollistaa viranomaisten tekemä laitteiden käyttötarkoitusten seuranta, vai tarttuiko FBI vain Applen mokaan. Itseäni kiinostaisi tietää seuraavatko jenkkiviranomaiset muunkin maailman Applen käyttäjiä.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Jenkeissä on löytynyt viimein todisteita siitä FBI seuraa Applen laitteita käyttäviä ( linkki). Hakkerit saivat java turvallisuusaukon kautta FBI agentin koneelta reilun 12 miljoonan Applen mobiililaitteen tunnistetiedot. Nyt sitten voidaan miettiä oliko UDID-tunnuksen alkuperäinenkin tarkoitus mahdollistaa viranomaisten tekemä laitteiden käyttötarkoitusten seuranta, vai tarttuiko FBI vain Applen mokaan. Itseäni kiinostaisi tietää seuraavatko jenkkiviranomaiset muunkin maailman Applen käyttäjiä.
Vai oliko FBI takavarikoinut tietokannan niiltä kehittäjiltä jotka keräsivät UDID-dataa aikaisemmin? Ja jos nyt kuitenkin seuraavat Apple-käyttäjiä niin voisin veikata että seuraavat muitakin...
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Suomalaisten yksityisiä tietoja vuoti nettiin Applen kautta - Tietovuodot - Kotimaa - HS.fi

Näköjään. Omaani en ole vielä jaksanut selvittää, mutta voisihan tuon mielenkiinnosta tsekata.

Ei onneksi ollut mun tiedot vuotojen joukossa. Oli aika pitkä tuo UDID-tunnus ja iTunesista sitä ei tietenkään voinut copy pasteta.

Oli maanantaina ihan kiva testailla kotona firman uutta 15 tuuman MacBook Pro:ta, 2.6 GHz intel core i7, 8 Gt 1600Mhz ddr3 ja Mac OS X 10.7.4.

Yllättävän hiljainen ja viileä laite. Näyttö hyvä, tehot ja akun kesto kohdillaan (oisko n. 6h luokkaa seka käytössä). Miinusta bluetooth-tuesta, painosta, näppäimistöstä sekä hiirestä.

Ihan ok laite mutta tämä testailu riitti eikä tarvii omaksi ostaa. :)
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Ei onneksi ollut mun tiedot vuotojen joukossa. Oli aika pitkä tuo UDID-tunnus ja iTunesista sitä ei tietenkään voinut copy pasteta.
itse asiassa voi, kun klikkaa UDID:n näkyviin niin sitten vain normaalisti cmd+c tai ctrl+c riippuen käyttiksestä ja UDID on leikepöydällä.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Jenkeissä on löytynyt viimein todisteita siitä FBI seuraa Applen laitteita käyttäviä ( linkki). Hakkerit saivat java turvallisuusaukon kautta FBI agentin koneelta reilun 12 miljoonan Applen mobiililaitteen tunnistetiedot. Nyt sitten voidaan miettiä oliko UDID-tunnuksen alkuperäinenkin tarkoitus mahdollistaa viranomaisten tekemä laitteiden käyttötarkoitusten seuranta, vai tarttuiko FBI vain Applen mokaan. Itseäni kiinostaisi tietää seuraavatko jenkkiviranomaiset muunkin maailman Applen käyttäjiä.

Todettakon että nyt on selvinnyt vuodon alkuperäksi floridalainen Blue Toad yritys jonka kannasta tiedot on hakkeroitu: EXCLUSIVE: The real source of Apple device IDs leaked by Anonymous last week - Red Tape
Linkki vie NBC:n uutiseen aiheesta. Salaliittoteoreetikot voinee jatkaa juttua tästä eteenpäin.
 

Morgoth

Jäsen
Itseäni kiinostaisi tietää seuraavatko jenkkiviranomaiset muunkin maailman Applen käyttäjiä.

He seuraavat kaikkea mahdollista tietoliikennettä maailmalla ja taatusti siinä sivussa rikotaan myös yksilönsuojaakin. Valtavasta määrästä yritetään etsiä tietoa jolla on kenties jotain taloudelliseta tai sotilaallista merkitystä. Yksittäiset ihmiset (jos ei kysymyksessä ole Osama Bin Laden tai vastaava) ja heidän iPhonet sinällään tuskin kiinnostavat yhtään. Se tapahtuuko viestintä Applen tai jonkun muun valmistajan laitteilla on lopulta ihan yhdentekevää. Jossakin mielessä melko yllätyksetön paljastus. Paljon mielenkiintoisempaa olisi se mitä NSA kaikessa hiljaisuudessa julkisuudelta piilossa tekee, josta emme luultavasti tule ikinä edes tietämään juuri mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Se tapahtuuko viestintä Applen tai jonkun muun valmistajan laitteilla on lopulta ihan yhdentekevää. Jossakin mielessä melko yllätyksetön paljastus. Paljon mielenkiintoisempaa olisi se mitä NSA kaikessa hiljaisuudessa julkisuudelta piilossa tekee, josta emme luultavasti tule ikinä edes tietämään juuri mitään.

Kaikkea tietoliikennetä seurataan koko ajan. Jos se on yllätys, niin sitten Apple on mokannut jotain. Kyllä Apple myös mokaa ja usein, mutta tämä on hieman eri asia.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kappas vaan, Applen fanitkin ovat siinä määrin pettyneitä uuteen iPhoneen, että jotkut jopa harkitsevat merkin vaihtoa. Tämä on aika hurjaa, sillä Applen fanien tiedetään olevan hyvin uskollisia. Olikohan viimeinen tikki tuo uusi SIM-kortti, joka ei käy mihinkään muuhun malliin vai mistä lie kysymys? (Linkki asiaa koskevaan ISn uutiseen).
 

#76

Jäsen

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi piirre mitä ei voi kuin ihailla Applen toiminnassa on ohjelmistopäivitykset. Esim. tämä iOS 6, joka tulee myös 3gs mallille. Tarjoaakohan mikään muu valmistaja tukea yli 3 vuotta vanhoihin puhelimiin? En ole törmännyt..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yksi piirre mitä ei voi kuin ihailla Applen toiminnassa on ohjelmistopäivitykset. Esim. tämä iOS 6, joka tulee myös 3gs mallille. Tarjoaakohan mikään muu valmistaja tukea yli 3 vuotta vanhoihin puhelimiin? En ole törmännyt..

Kyllähän se sama softa käy vanhempiinkin luureihin, mutta ne ei jaksa sitä välttämättä pyörittää kunnolla. Itselläni on tällä hetkellä tuo 3gs, jossa uusin softa asennettuna. Toiminta hidastui n. 40% päivityksen jälkeen, mitään varoitusta en muista Applelta lukeneeni, että vanhempien mallien toiminta hidastuu radikaalisti päivityksen jälkeen. Eikä aikaisempaa päivitystä voi myöskään takaisin asentaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
No siis tuo asentuminen vanhoihin puhelimiin on sekä vahvuus että heikkous. Kyllähän tuollaisten kivikautisten puhelimien tukeminen rajoittaa uuden käyttöjärjestelmän kehitystä.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
No siis tuo asentuminen vanhoihin puhelimiin on sekä vahvuus että heikkous. Kyllähän tuollaisten kivikautisten puhelimien tukeminen rajoittaa uuden käyttöjärjestelmän kehitystä.

Onko sinulla varmaa tietoa tästä? Applen ratkaisuhan on ollut että vanhemmat puhelimet eivät tue kaikkia uusimpia käyttiksen ominaisuuksia (esim. siri, 3D flyover, navigaatio jne.)
 

scholl

Jäsen
Kyllähän tuo vaikuttaa käsittämättömän huonolta puhelimelta verrattuna Nokia Lumia 920:een. Jännä nähdä myöntävätkö ituhipit sen ja vaihtavat Nokiaan vai onko heidän pakko mennä nyt niiden joukoissa hautaan saakka, kun on kerran se tie valittu, eikä voida myöntää, että oma puhelin on huonompi ja on maksettu hemmetisti ylihintaa, kun Apple on tehnyt sen verran kovaa voittoa per myyty puhelin.

Nokia pyyhkii tollaisella puhelimella lattiaa. Jos iPhonea yhä myydään paljon niin sitten heidän asiakkaat ovat idiootteja.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyllähän tuo vaikuttaa käsittämättömän huonolta puhelimelta verrattuna Nokia Lumia 920:een. Jännä nähdä myöntävätkö ituhipit sen ja vaihtavat Nokiaan vai onko heidän pakko mennä nyt niiden joukoissa hautaan saakka, kun on kerran se tie valittu, eikä voida myöntää, että oma puhelin on huonompi ja on maksettu hemmetisti ylihintaa, kun Apple on tehnyt sen verran kovaa voittoa per myyty puhelin.

Nokia pyyhkii tollaisella puhelimella lattiaa. Jos iPhonea yhä myydään paljon niin sitten heidän asiakkaat ovat idiootteja.

Itseasiassa väittäisin jopa että iphone 4s on joiltain osin parempi luuri kuin tämä uusi. Jos jossain on iphone ollut edellä,on ollut juurikin kompakti koko. Tämä uusi on korkeampi eli menee taskuun huonommin. En näe näytön kasvattamista 4 tuumaan edistyksenä. Jos haluaa ison näytön,on Nokia ja Galaxy 3 edellä.

Käyttis ja tottumus iphoneen onkin sitten eri asia mutta en vaihtaisi tätä 4s:ää edes suoralla vaihdolla tuohon vitoseen.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Itse 4ässän omistajana en aio edes miettiä uusinta mallia, hyvin voi pysyä vanhemmassa mallissa. Minä kuulun joukkoon joka ei harkitse edes Nokiaa ja olen kyllä kokeillut käyttää nykyisiäkin Lumioita mutta ei vaan nappaa. Sama pätee Samsungeihin jossain määrin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös