Se on myös kummallista että erilaiset näkökulmat asiaan ovat pelkkää negatiivisuutta, eikä niistä voisi keskustella?
Toki saa keskustella ja pitääkin. Negatiivisuus ja negatiivinen näkökulma ovat ainakin minulle erilaisia asioita kuvaavia termejä. Kunhan naureskelin keskustelun aiheelle, kun miettii millaisessa suossa JYP vielä 2000-luvun alkupuolella (tai sitä ennen) oli.
Edelleenkään en ihan täysin osta sitä väitettä että Immonen - Suomela - Hytönen sentterikolmikkona olisi pelkkää plussaa ja kukkaiskedolla pomppimista, sormia napsauttamalla. Eihän sitä kukaan kiellä, etteikö se voisi toimia, mutta kukaan ei kyllä tiedä sitä, miten pelaajat tuommoiseen suhtautuvat. Jos olisin Suomela, niin minä en ainakaan ihan kauheasti arvostaisi jos eteen tuodaan organisaatiossa jumalasemaa nauttiva kaveri, kun itse olet naputtanut 50 pistettä ja valmiina ottamaan uuden askeleen.
Kaikessa on aina riskinsä, mutta pelaajina kukaan tästä kolmikosta ei vaikuta suoranaiselta kiukuttelijalta. Suomela toki voi ottaa kovan sentterin hankinnan miten haluaa, mutta oman näkökantasi rinnalle voi miettiä myös positiivisempaa kuvaa; Suomela kilpailullisena henkilönä ottaa tilanteen uutena haasteena ja myös hyödyntävänä tekijänä oman tekemisen parantamisessa. Immosella on kuitenkin moni osa-alue huomattavasti Suomelaa paremmalla mallilla ja pystyisi yhteisten harjoitusten kautta tarjoamaan Suomelalle hyötyä kasvaa pelaajana kohti niitä kuuluisia kirkkaita valoja.
Tästä voisi jatkaa ehkä ensi kauden kausiketjussa vielä, mutta nämä pari asiaa mua mietityttävät tässä Immosen mahdollisessa paluussa.
Yksi on tietenkin raha. Moni pitää täällä selvänä että yhteistyökumppaneiden lompakko aukeaa heti, kun Immoseen haetaan rahaa. Noinkohan on. Ja kuten tuossa JYP-kirjassa kerrotaan, se oli loppujen lopuksi Seppänen joka omalla riskillään pääasiallisesti varmisti Jaken paluun JYPiin viimeksi JYPiin. Ulkopuoliset sponsorit kattoivat summasta neljäsosan eli arviolta 60-70 tuhatta euroa, kun muistaakseni Jaken kohdalla puhuttiin n.250 000 euron tilistä.
Edelliseen viitaten toinen asia on, että mitä Immonen pyytää JYPiltä mikäli haluaa palata. Onko se 300 000 euroa vai enemmän? Kannattaako JYPin oikeasti maksaa se, kun ensi kauden joukkuetta pitäisi vahvistaa melkein kaikille muille osastoille kipeämmin kun senttereiden kohdalla?
Tämä ei tainnut olla suoraan minulle kohdistettu, mutta puretaan omat ajatukset tästä samalla.
Yhteistyökumppaneilta on turha haaveilla saavansa isoa pottia nykyisessä taloustilanteessa. Se on toki Immosen kohdalla isompi kuin (väittäisin) kenen tahansa muun realistisen pelaajan kohdalla (eli Crosbyt ym. poissuljettuna), mutta ei kata kuin maksimissaan pienen osan koko Immosen palkasta. Uskon kuitenkin juuri Seppäsen laittavan omia rahonsa likoon, jotta Immonen saataisiin jälleen Jyväskylään. Aiemman perusteella Seppänen arvostaa Immosen (syystäkin) korkealle JYPin kaikkien aikojen pelaajien hierarkiassa ja on valmis siihen (oman mutuni perusteella) valmis käyttämään pelaajabudjetin ulkopuolisia euroja (aivan kuten edellisellä Immosen JYP-vierailulla). Palkassa taas Immonen antanee "kotiseutualennusta" ja JYP tarjoaa sellaista summaa, joka ei ole Immosen tason pelaajalle muualta muutamassa kuukaudessa saatava summa. Tuosta kohdasta homman en usko homman jäävän kuitenkaan kiinni, koska sen verran hyvät välit JYP-johdolla ja Immosella oman käsitykseni mukaan on.
Summa summarum: Immosen tuoma imagohyöty on sellainen, että JYPillä ei ole varaa (heh) jättää herraa ottamatta, mikäli hän Jyväskylään takaisin haluaa.
Kolmas on sitten se, että mikä on JYPin pitkäjänteinen suunnitelma pelaajapolitiikan suhteen? Mikäli tuohon lisätään Jakke, niin joukkueessa on +35 avainpelaajia pitkillä sopimuksilla Hytönen, Louhivaara, Tuppurainen..kaikki vähintään kiinnitetty vuoteen 2019. Ja Immonenkin todennäköisesti tekee uransa viimeisen sopimuksen.
Tästä kohdasta olen itse eniten huolissani, enkä ole oikein osannut iloita yhdestäkään näistä aiemmin tehdyistä sopimuksista. Vuosia on kaikissa ainakin se 1-2 liikaa, mutta toivottavasti myös palkka on joiltain osin sidottu peliesityksien varaan. Kolmelle-neljälle ~38-vuotiaalle lätkäistävä 150-200k€ kolmosketju-tasoisen suorituksista kirpaisi ja kovaa.