Antti Mäkinen

  • 1 418 659
  • 4 596
Mäkinen ja Jokinen toimii kaksikkona mainiosti. Mäkisellä on riittävästi nöyryyttä maajoukkuekiekkoon ja keskittyy olennaiseen eli selostamiseen. Jokinen toimii hyvin Mäkisen kanssa ja tekee teräviä havaintoja pelistä. Ei mitään puuduttavaa pelin ylianalysointia, vaan hyviä havaintoja, jotka tuovat katsojalle lisäarvoa. Oikein hyvä startti kisoihin tältä kaksikolta.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Pakko itsekin todeta, että Mäkinen on onnistunut hyvin selostajana näissä MM-kisoissa. Tässä varmaan myös on se, kun hän on paikan päällä, niin se peli saattaa jo tällöin helpommin viedä mukanaan. Varsinkin, kun Prahassa tunnelma on ollut pelistä toiseen aivan järkyttävän hyvä.

Sen verran, jos nipotan, niin termi "matkassa mukana" tai "mukana matkassa" on nykyisin Mäkisellä aika reilulla käytöllä. Välillä tämä tulee vielä aika luonnottomaan paikkaan. Puhetyön ammattilaisella on toki aina se riski, että joku maneeri tai puheenparsi jää päälle. Mutta tämä termi on nyt tullut mukaan, ja se on ollut matkassa mukana, ja sitä kuulee MM-kiekossa aikalailla joka pelissä, ja podcastissakin vielä usein moneen otteeseen. Podissahan Timosen "tavallaan" on alkanut jo elää omaa elämäänsä. Kimmopoika ei toki samalla tavalla ole puhetyöläinen kuin Mäkinen, niin sen johdosta annan Timoselle enemmän liekaa. Mutta tuskin olen ainoa, jota tavallaan on alkanut vähän tavallaan korpeamaan, kun tavallaan on joka kolmas sana, mikä tavallaan suusta pääsee. Tavallaan.

Antti Mäkinen osaa myös olla (selostustyössä) itseriittoinen ja omaan makuun luotaantyöntävä hahmo, jolla on räikeitäkin sokeita pisteitä. Jotenkin vaikea kuvailla sitä, mitä fiiliksiä välillä tulee, kun Mäkisen selostusta tai podia kuuntelee. Ehkä raskas olisi hyvä termi kuvaamaan Mäkistä pahimmillaan. Mutta nyt MM-kisojen selostamossa Mäkinen on ollut ehdottomasti se parempi versio itsestään.
 

Schadowan

Jäsen
Kiva kuulla, että Mäkinen onnistunut MM-kisaselostajana. Ehkä tässä on monella taustalla juuri tämä: Miehen jääkiekkointohimosta ja selostustaidoista tuskin kellään on nokan koputtamista, mutta oman itsensä "tuotteistaminen"/egon pönkittäminen/itsensä asettaminen pelin yläpuolelle on mennyt jo monesti liian pitkälle. Loppujen lopuksi jääkiekko"skene" on parempi, kun Mäkinen on mukana ja sitä me kuluttajat halutaan.

Itse toivon selostajalta seuraavia asioita: Tunnelman luomista, tunnetta, positiivista yleisvirettä, asiantuntemusta ja VARSINKIN neutraalia,toteavaa (ei syyttävää, mässäilevää) ja ammattimaista otetta. Kotikatsomossa riittää ihan tarpeeksi niitä, jotka katsovat pelejä 100% tunteella ja tietävät kaikesta kaiken. Less is more selostajalla.
 

Haima

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässälähettiläät
Matkassa mukana. Sama pistänyt korvaan jo useamman kuukauden. Mistähän lie tuon napannut matkaan mukaan kun yhtäkkiä noin vahvalla käytöllä.
 
Itse toivon selostajalta seuraavia asioita: Tunnelman luomista, tunnetta, positiivista yleisvirettä, asiantuntemusta ja VARSINKIN neutraalia,toteavaa (ei syyttävää, mässäilevää) ja ammattimaista otetta. Kotikatsomossa riittää ihan tarpeeksi niitä, jotka katsovat pelejä 100% tunteella ja tietävät kaikesta kaiken. Less is more selostajalla.

Tuo neutraalius ei välttämättä maajoukkuepeleissä toteudu eikä pidäkään. Ei nyt laput silmillä pidä mennä ja huutaa tuomarivirhettä sokeasti aina kun omaa joukkuetta rangaistaan ja jätetään vastustajaa rankaisematta, mutta…noh ehkä ymmärrät pointin. Siis kun Suomen maajoukkue pelaa ja suomalainen selostaa, niin luonnollisesti tuo neutraalius pitää asettaa siihen kontekstiin. Mielestäni tässäkin Mäkinen on suoriutunut hyvin. Totesivat esimerkiksi Tshekki-pelissä Jussi Jokisen kanssa, että Tshekin hylätty maali olisi pitänyt heidän mielestään olla maali. Samoin eilisessä Itävalta-pelissä antoivat vastustajalle ansaittua tunnustusta.
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tottakai tunnetta pitää olla mukana, sen huomaa kyllä kun Suomi tekee maalin, että sitä löytyy. Mutta myös tarvittavaa kriittisyyttä jäähy tilanteisiin yms.. Ei se aina ole tuomareiden vika jos ei mene oman lemppari joukkueen pussiin kaikki tilanteet, sääntökirja on sääntökirja ja sitä täytyy noudattaa. Se kai selostajankin pitäisi ymmärtää. Mäkinen suoriutuu tältä osin minun mielestä erinomaisesti. Tuota toista Leijona-ääntä en eilen kuunnellut, mutta väittäisin että siellä on kierrokset noussut eri tavalla muutamasta suomalais pelaajan liukastumisesta.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
On kyllä Mäkinen vetänyt hyvin nämä kisat. Yksinkertaisesti keskittynyt selostamaan ja siinä on parhaimmillaan erinomainen.

Muutenkin aika rankka rupeama vetää lyhyessä ajassa iso määrä pelejä mutta ei tuo selostuksen tasoon ole vaikuttanut. Hyvää duunia.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Kunnes Antti tarjoaa VARMAA maalia. Tuomarin mielestä ei maali, eikä Suomi edes haasta. Oliko nyt sittenkään varma maali vai iskikö vain värilasit hetkellisesti pahasti päälle...
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kunnes Antti tarjoaa VARMAA maalia. Tuomarin mielestä ei maali, eikä Suomi edes haasta. Oliko nyt sittenkään varma maali vai iskikö vain värilasit hetkellisesti pahasti päälle...
Suomen AV on 9/9 ja vastassa Tanska, mahd. YV erän alkuun, ja Jalonen ei haasta…
#Balls #TuleJukkaPoisSielläOnPeli
 
Kunnes Antti tarjoaa VARMAA maalia. Tuomarin mielestä ei maali, eikä Suomi edes haasta. Oliko nyt sittenkään varma maali vai iskikö vain värilasit hetkellisesti pahasti päälle...

Näiden kisojen perusteella ei kyllä värilaseista voi syyttää. Mielestäni hyvinkin objektiivisesti suhtautuneet Jokisen kanssa joka pelissä tähän hommaan. Väitän, että enemmistö ihan neutraaleistakin seuraajista olisivat tuominneet tuosta maalin.
 
Nyt kun Viaplay näyttää kaikki loput NHL-pelit suomeksi selostettuina, niin mennäänkö Nuutti Vihtilällä vai palaako AMVM viekö selostamaan jossain vaiheessa?

Mäkinen itse mainitsi tänäänkin moneen otteeseen, että Vihtilä kantaa päävastuun ja Kainulainen ja Engström antavat tukea. Meinaan vaan kun Mäkinen on pitänyt aika isoa meteliä aina siitä, miten on päässyt finaaleita selostamaan paikan päälle (ja toisaalta miten raskasta se on), niin onko nyt mestari syrjäytetty? Tietysti MM-kisaselostukset vaikuttavat tähän, mutta pohdinpa nyt kuitenkin. Vai mennäänkö säästöliekillä eikä paikan päälle lähetetä finaaleihin ketään? Ei välttämättä olisi huono ratkaisu sekään.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt kun Viaplay näyttää kaikki loput NHL-pelit suomeksi selostettuina, niin mennäänkö Nuutti Vihtilällä vai palaako AMVM viekö selostamaan jossain vaiheessa?

Mäkinen itse mainitsi tänäänkin moneen otteeseen, että Vihtilä kantaa päävastuun ja Kainulainen ja Engström antavat tukea. Meinaan vaan kun Mäkinen on pitänyt aika isoa meteliä aina siitä, miten on päässyt finaaleita selostamaan paikan päälle (ja toisaalta miten raskasta se on), niin onko nyt mestari syrjäytetty? Tietysti MM-kisaselostukset vaikuttavat tähän, mutta pohdinpa nyt kuitenkin. Vai mennäänkö säästöliekillä eikä paikan päälle lähetetä finaaleihin ketään? Ei välttämättä olisi huono ratkaisu sekään.
Sellainen mielikuva on minulla, että Vihtilä selostaa finaalit Suomesta.
 

Luke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva mestari
Hyvä pari on Mäkinen Jokinen mm-kisoissa.
”Ampuu ruuhkabussiin” sanonta on kyllä Antilta tahattoman heikko heitto, aika harvoin tulee suusta, mutta joka peliin kuitenkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nyt kun Viaplay näyttää kaikki loput NHL-pelit suomeksi selostettuina, niin mennäänkö Nuutti Vihtilällä vai palaako AMVM viekö selostamaan jossain vaiheessa?

Mäkinen itse mainitsi tänäänkin moneen otteeseen, että Vihtilä kantaa päävastuun ja Kainulainen ja Engström antavat tukea. Meinaan vaan kun Mäkinen on pitänyt aika isoa meteliä aina siitä, miten on päässyt finaaleita selostamaan paikan päälle (ja toisaalta miten raskasta se on), niin onko nyt mestari syrjäytetty? Tietysti MM-kisaselostukset vaikuttavat tähän, mutta pohdinpa nyt kuitenkin. Vai mennäänkö säästöliekillä eikä paikan päälle lähetetä finaaleihin ketään? Ei välttämättä olisi huono ratkaisu sekään.
Kimanttia-podissa taisi viikko-pari sitten todeta että paikan päälle ei oltaisi menossa. Vai puhuikohan vai itsestään, noh anyways.

Omasta mielestä Mäkinen on suoriutunut hyvin leijonaäänenä ja Mertarantaan verrattuna lajituntemus on aivan omaa luokkaansa mikä näin aktiiviseuraajan uppoaa kyllä. Myöskin tunnelman luojana toimii hyvin eli peukkua Antille täältä. Jokisen kanssa ovat hyvässä balanssissa, vaikka tuntuu että Jusa jinxaa jokaisen Suomen aloituksen sanomalla että Björninen/Hyry/Kapanen on hyvä aloittaja.
 

IcePhoenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Kärpät, Kiekko-Espoo
Nyt kun Viaplay näyttää kaikki loput NHL-pelit suomeksi selostettuina, niin mennäänkö Nuutti Vihtilällä vai palaako AMVM viekö selostamaan jossain vaiheessa?

Mäkinen itse mainitsi tänäänkin moneen otteeseen, että Vihtilä kantaa päävastuun ja Kainulainen ja Engström antavat tukea. Meinaan vaan kun Mäkinen on pitänyt aika isoa meteliä aina siitä, miten on päässyt finaaleita selostamaan paikan päälle (ja toisaalta miten raskasta se on), niin onko nyt mestari syrjäytetty? Tietysti MM-kisaselostukset vaikuttavat tähän, mutta pohdinpa nyt kuitenkin. Vai mennäänkö säästöliekillä eikä paikan päälle lähetetä finaaleihin ketään? Ei välttämättä olisi huono ratkaisu sekään.
Ei Mäkinen tosiaan itse ole ainakaan paikanpäälle menossa, että liekko nyt sitten Vihtilä vetää finaalitkin. Sitä jäin itse miettimään, että onko tämä nyt pysyvämpikin ratkaisu, että Mäkinen ei enää NHL:n pudotuspelejä vedä, kun MM-kisat kuitenkin menee joka vuosi niiden kanssa päällekkäin ja oletettavasti Mäkinen Suomen pelit jatkossakin selostaa.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Jokisen kanssa ovat hyvässä balanssissa, vaikka tuntuu että Jusa jinxaa jokaisen Suomen aloituksen sanomalla että Björninen/Hyry/Kapanen on hyvä aloittaja.
Jokisesta on kyllä sanottava, että on poikkeuksellisen tarkasti pelissä aina sisällä ja nostaa sellasia asioita, mitä ei välttämättä itse tajua vaikka aika paljon jääkiekkoa seuraa.

Esim. juuri, että tämä maali hylätään / haastetaan tai Granlundin tapauksessa, että tulee pelikieltoa jne. Samoin kaikki aloituskuviot ja kätisyydet aloituksissa ovat ihan hyvää extra nippelitietoa mikä menisi helposti itsellä ohi.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Yksinkertaisesti keskittynyt selostamaan ja siinä on parhaimmillaan erinomainen.
Juuri näin. Nämä MM-kisat ovat olleet täydellinen esimerkki siitä, kuinka loistava selostaja Antti Mäkinen pystyy olemaan, kun keskittyy olennaiseen. Tuo helvetisti tietoa, ammattitaitoa ja syvempiäkin asioita pelistä, ja kun jättää oman egon nostamisen ja omat agendansa (esimerkiksi tiettyjä pelaajia kohtaan) pois, kuten on näissä kisoissa tehnyt, niin lopputulos on äärimmäisen miellyttävää kuunneltavaa.

vai iskikö vain värilasit hetkellisesti pahasti päälle...
Itse asiassa Antilla on jopa yllättävän vähän iskenyt värilasit päähän siihen nähden, että esimerkiksi Viaplayn YouTube-videolla sanoi, että on erilainen tilanne selostaa nyt, kun saa/pitää laittaa värilasit päähän ja olla toisen joukkueen puolella. Ja hyvä niin, ettei värilasit ole tuon vahvemmat. Asiantunteva, hyvin rytmitetty selostus pienellä (60-40) Suomi-twistillä on ainakin itselleni se mieluisin kombinaatio Leijonien otteluissa.
 

Parson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat. NHL - Suomipelaajat
Nyt kun Viaplay näyttää kaikki loput NHL-pelit suomeksi selostettuina, niin mennäänkö Nuutti Vihtilällä vai palaako AMVM viekö selostamaan jossain vaiheessa?

Mäkinen itse mainitsi tänäänkin moneen otteeseen, että Vihtilä kantaa päävastuun ja Kainulainen ja Engström antavat tukea. Meinaan vaan kun Mäkinen on pitänyt aika isoa meteliä aina siitä, miten on päässyt finaaleita selostamaan paikan päälle (ja toisaalta miten raskasta se on), niin onko nyt mestari syrjäytetty? Tietysti MM-kisaselostukset vaikuttavat tähän, mutta pohdinpa nyt kuitenkin. Vai mennäänkö säästöliekillä eikä paikan päälle lähetetä finaaleihin ketään? Ei välttämättä olisi huono ratkaisu sekään.
Kuuntelin Kimantin äsken ja siinä heitti vetävänsä varmaan jonkun pelin jahka kotiutuu ja hengähtää reissun jälkeen.
 

Toby Dammit

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
Miksi vaihtaa toimivaa kokoonpanoa (=Vihtilä) pudotuspeleissä?
Vihtilä ei nappaa itselleni ollenkaan. Mieluummin katsoisin englanninkielisellä selostuksella, harmi ettei selostuksen valinta onnistu Viaplaylla (tai jos onnistuu, on mennyt kokonaan ohi). Myös Mäkinen toimii Vihtilää paremmin.

Ja lisätään vielä, että Mäkinen & Jokinen -kaksikko on toiminut MM-kisoissa hyvin, sen mitä olen kisoja katsonut.
 

Toby Dammit

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
On mennyt näköjään ohi.
Jaahas, ei kun joo, olenhan minä tainnut joskus kielen valita. Ja se, mikä ei ollut mahdollista, ettei englanninkielisessä selostuksessa pysty valitsemaan, onko koti- vai vierasjoukkueen selostus kyseessä. Tai ehkä tämä on mennyt minulta ohi. :D
 

burekowski

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Täytyy tulla kehumaan että MM-kisoissa Antti suoriutunut hienosti! Odotin pahinta, mutta mainiosti toiminut kaksikko Mäkinen & Jokinen! Eilen nauratti kun välillä tulee Lukkoa, Ilvestä ja takaovea, mutta ei nuo itseä ainakaan haittaa yhtään. Sattuuhan sitä virheitä meille kaikille.
Yllä jo mainittiinkin että Jokiselta tulee tosi paljon sellaista tietoa mitä ei välttämättä itse tajua.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Noh noh. Eipä nyt lynkata Anttia ennen ensimmäistäkään MM-ottelua. Itse aion antaa miehelle mahdollisuuden.
Tällaisilla mietteillä juuri ennen kisojen alkua. Pitää kompata edellistä kirjoittajaa: Mäkisen selostus ja yhteistyö Jokisen kanssa on toiminut loistavasti. Mertarantaa en olekaan näissä kisoissa juuri kuunnellut, mutta eiköhän Antsakin aja asiansa entiseen malliin.

AM siis toimii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös