Antti Mäkinen

  • 1 432 976
  • 4 626

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Surut pois ja kukka rintaan!

Puhtaat paperit Mäkiselle tulokasturnauksestaan ja tästä on hyvä jatkaa.

Ei silti tarkoita ettenkö haluaisi vielä viimeisen kerran kokea Mertaranta Experiencen vuoden päästä keväällä 2025 kun ympyrä sulkeutuu Globenissa (Avicii Arena).

Miten muuten World Cup televisiointi helmikuussa?
 

arska07

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Kärpät, Patrik Laine
Mäkisen fanina pakko sanoa että mahtavaa duunia mm-kisoissa. Keskittynyt lähes täysin pelin selostamiseen ja ne huomiot mitä on tehnyt pelistä, eivät olleet mitään paskaa ja mätiedän tän juttuja vaan todella hyviä asioita. Muutenkin tuo yhteistyö Jussi Jokisen kanssa on hienoa kuunneltavaa. Jos Antti luet tätä niin jatka samaa rataa myös NHL-matsien selostamisessa niin hyvä tulee.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt kun Viaplay näyttää kaikki loput NHL-pelit suomeksi selostettuina, niin mennäänkö Nuutti Vihtilällä vai palaako AMVM viekö selostamaan jossain vaiheessa?

Mäkinen itse mainitsi tänäänkin moneen otteeseen, että Vihtilä kantaa päävastuun ja Kainulainen ja Engström antavat tukea. Meinaan vaan kun Mäkinen on pitänyt aika isoa meteliä aina siitä, miten on päässyt finaaleita selostamaan paikan päälle (ja toisaalta miten raskasta se on), niin onko nyt mestari syrjäytetty? Tietysti MM-kisaselostukset vaikuttavat tähän, mutta pohdinpa nyt kuitenkin. Vai mennäänkö säästöliekillä eikä paikan päälle lähetetä finaaleihin ketään? Ei välttämättä olisi huono ratkaisu sekään.
Sellainen mielikuva on minulla, että Vihtilä selostaa finaalit Suomesta.
Korjataanpas nyt itseäni, sillä Mäkinen selostaakin finaalit.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
On jotenkin aika häiritsevää, miten Mäkinen lausuu tiettyjen pelaajien nimiä. Esimerkiksi Sveitsin pakki Michael Fora oman ymmärrykseni lausutaan jotakuinkin Miikhael Fora, mutta Antti Mäkisen selostuksessa se tuntuu olevan Maichol Faro. Ruotsin laitahyökkääjän Jesper Frödenin sukunimessä ö muuttuu jatkuvasti o-kirjaimeksi Mäkisen selostuksessa.

Mitään täydellistä eri maan pelaajien lausuntaa en odota, mutta kyllä minun nähdäkseni esimerkiksi sveitsiläisten tai tsekkiläisten pelaajien nimien lausumisessa Mäkinen on harmittavan paljon Oskari Saarta tai Antero Mertarantaa heikompi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
On jotenkin aika häiritsevää, miten Mäkinen lausuu tiettyjen pelaajien nimiä. Esimerkiksi Sveitsin pakki Michael Fora oman ymmärrykseni lausutaan jotakuinkin Miikhael Fora, mutta Antti Mäkisen selostuksessa se tuntuu olevan Maichol Faro. Ruotsin laitahyökkääjän Jesper Frödenin sukunimessä ö muuttuu jatkuvasti o-kirjaimeksi Mäkisen selostuksessa.
Noh, onhan podcastissa kuultu kuinka mm. Leafsissa pelasi joku "Mät Sandiin" (Mats Sundin), kovasti Ameriikkalaisittain koittaa AMV noita lausua...
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Foxia en ole kenenkään kuullut lausuvan niin. Mutta hyvin meni Antilta nämä kisat. Pääsi esiinkin vielä (jopa kiekkosaavutuksillaankin!) ja positiivisessa mielessä. Selostaisipa nhl:ääkin vielä samalla raikkaudella eikä haukkuisi omia inhokkejaan niin paljon niin olisi jees.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Noh, onhan podcastissa kuultu kuinka mm. Leafsissa pelasi joku "Mät Sandiin" (Mats Sundin), kovasti Ameriikkalaisittain koittaa AMV noita lausua...
Jep. Joskus aikoinaan Mäkinen myös lausui Gustav Nyquistin jotenkin seuraavasti: "gastav naigvist". Sittemmin nähdäkseni vähän korjannut, ettei ruotsalaisia nimiä ihan yhtä pöljän amerikkalaisittain lausu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noin 40 vuotta on nyt penkkiurheilijan uraa takana oman urheilija-/valmentajauran ohessa. Mulle selostajien Top3 on selkeä, mutta paremmuusjärjestystä en pysty paaluttamaan:

Pentti Salmi Meksikon fudiksen MM-kisoista 1986 alkaen oli mun suosikki eläköitymiseensä asti. Vakuuttava ääni, hienolla puheen rytmityksellä ja legendaarisilla sloganeilla.

Antero Mertaranta alkaen 1995 Suomen voittaessa MM-kultaa. Oli jotain niin paljon parempaa Juha Jokisten ja Antero Karapalojen jälkeen. Päättyen sitten joskus vajaa 10 vuotta sitten, kun aika alkoi ajaa ohi ja ymmärrys pelistä vaaaaarallisine tilanteineen rupesi lähinnä vituttamaan.

Antti Mäkisen selostusta Änärin osalta ja nyt myös Suomen peleistä on ollut nautinto kuunnella. On suvereeni pelin ymmärtäjä, jolla on valtava määrä tietoa huippupelaajista. Hänen omia kokemuksiaan omalta pelaajauraltaan en halua kuulla enkä muutakaan itsensä esille nostamista missään yhteydessä, mutta silloin kun hän keskittyy vain yksittäiseen peliin ja sen tapahtumiin niin Tapparan junnukoutsi on selostajana ammattimies vailla vertaa
 

Särki47

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Itse Mäkisen selostuksia ja podcastia paljon kuunnelleena ei hänen tietämys vakuuta yhtään. Ei muista pelaajien tai koutsien nimiä, ei tiedä millaisilla soppareilla pelaavat, joukkueet menevän väärin ja koko ajan takeltelee ja sekoilee sanoissaan. Esimerkiksi eilen piti sanoa, että Kanada hakee finaalipaikkaa niin sanoi hakevan finaalitappiota ja kutsui Ruotsi-pelissä Ruotsia Ilvekseksi, what. Mertsi kutsui mm-kisoissa yhtä joukkuetta Pelsuiksi niin johan alkoi kakkamyrsky et joutais eläkkeelle ja muuta mukavaa. Mäkisestä itse saan sellaisen kuvan, että pitää itseään tärkeämpänä kuin onkaan. Kimanttia podcast olisi parempi ilman Mäkistä, tilalle vaikka Wiskari. Tietää lätkästä satakertaa enemmän kuin Mäkinen. Monet puhuvat Mäkisen tietämyksestä, missä se näkyy? Itse en ole sitä huomannut kertaakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Torsti56

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stars, Blue Jackets
Itse Mäkisen selostuksia ja podcastia paljon kuunnelleena ei Mäkisen tietämys vakuuta yhtään. Ei muista pelaajien tai koutsien nimiä, ei tiedä millaisilla soppareilla pelaavat, joukkuet menevän väärin ja koko ajan takeltelee ja sekoilee sanoissaan. Esimerkiksi eilen piti sanoa, että Kanada hakee finaalipaikkaa niin sanoi hakevan finaalitappiota ja kutsui Ruotsi-pelissä Ruotsia Ilvekseksi, what. Saa sellaisen kuvan, että pitää itseään tärkeämpänä kuin onkaan. Kimanttia podcast olisi parempi ilman Mäkistä, tilalle vaikka Wiskari. Tietää lätkästä satakertaa enemmän kuin Mäkinen. Monet puhuvat Mäkisen tietämyksestä, missä se näkyy? Itse en ole sitä huomannut kertaakaan.
Itse en ole tätä huomannut että pelaajia unohtelee tai koutseja. Toisena sitten tämä soppari homma niin en minäkään muista minkä hintaisilla soppareilla esim. Dallasin pelaajat pelaavat vaikka seuraan päivittäin joukkuetta ja tällä kaudellakin tullut katsottua se 70+ ottelua. Eikä se kyllä tee sinusta huonoa selostajaa jos et muista soppareita vai pitäiskö sinun mielestä muistaa vaikkapa joku Connor Brownin sopimuksen vuodet/AAV.

Myöskään en huomaa takelteluja tai sekoilua sanoissa koska en kuuntele korva tarkkana pistäen jokaisen pienenkin äänenmuunnoksen ylös toisin kuin aika moni tälläkin palstalla tekee. Selostajana yksi Suomen parhaista ellei jopa se paras.
 

Jancky

Jäsen
Tottakai Mäkiselle lapsuksia tulee selostusten aikana. Kenelle ei tule? Mutta kyllä nuo todella kaukana ovat Mertarannan sekoiluista. Oli erittäin mukava katsella mm-kisoja Mäkinen - Jokinen duon kanssa. Jokinen pääsi itseni yllättämään laadukkaalla kommentoinnillaan. Ehdottomasti ja vilpittömästi: jatkoon
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse Mäkisen selostuksia ja podcastia paljon kuunnelleena ei hänen tietämys vakuuta yhtään. Ei muista pelaajien tai koutsien nimiä, ei tiedä millaisilla soppareilla pelaavat, joukkueet menevän väärin ja koko ajan takeltelee ja sekoilee sanoissaan. Esimerkiksi eilen piti sanoa, että Kanada hakee finaalipaikkaa niin sanoi hakevan finaalitappiota ja kutsui Ruotsi-pelissä Ruotsia Ilvekseksi, what. Mertsi kutsui mm-kisoissa yhtä joukkuetta Pelsuiksi niin johan alkoi kakkamyrsky et joutais eläkkeelle ja muuta mukavaa. Mäkisestä itse saan sellaisen kuvan, että pitää itseään tärkeämpänä kuin onkaan. Kimanttia podcast olisi parempi ilman Mäkistä, tilalle vaikka Wiskari. Tietää lätkästä satakertaa enemmän kuin Mäkinen. Monet puhuvat Mäkisen tietämyksestä, missä se näkyy? Itse en ole sitä huomannut kertaakaan.
Yleensä en tykkää käyttää "kokeile itse tehdä paremmin" -fraasia, mutta ehkä sen tässä kohtaa kehtaa nostaa esiin. Itse en koskaan ole selostanut, mutta pidempiä koulutuksia ja palavereja vetäneenä yksittäisiä sammakoita eksyy väkisinkin puheeseen, vaikka tietäisi aiheesta todella palon. Jääkiekon nopeus vielä haastaa lisää tuota monologin ylläpitoa. Kyllä itsekin tunnistan Mäkisen selostuksista nuo yksittäiset virheet, mutta hän ainakin itselleen osaa nauraa noiden osalta. En nyt tiedä miksi Mertarannankaan osalta piti edes nostaa uutiseksi Pelsu-casea.

En usko että oikeastaan kukaan muistaa pelaajien sopimustilanteita ulkoa, etenkin kun selostettavat joukkueet vaihtuu jatkuvasti. Wiskarin voisi kyllä nostaa kimanttia-podiin vakituisesti mukaan, koska täydentää Mäkisen viihdearvoa (tahatonta tai tahallista) ja Timosen ex-pelaajanäkemystä hyvin tuommoisena todellisena hockey-niilona.

Mäkinen-Jokinen duo veti todella laadukkaat kisat läpi selostuskopissa.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Hyvin Mäkinen suoritui tästä urakasta, vaikka Suomen pelit tulikin pääasiassa katsottua Maikkarin kautta. Oliko sitten tietoinen päätös pidättäytyä nimenomaan siinä selostamisessa vai Jokisen tuomaa tasapainoa, mutta joka tapauksessa homma toimi huomattavasti paremmin kuin NHL:n parissa. Pelaajien mollaaminen ja turha päteminen loisti poissaolollaan niissä peleissä mitä tuli seurattua, ja selvästi koneen vieruskaverin läsnäolo rauhoitti sitä pahinta meuhkaamista.

Tätä duoa kuuntelisi mielellään myös NHL-matsien aikana, joskaan ei taida olla Jokisen muiden menojen takia vakituisesti ihan mahdollista.
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Itse Mäkisen selostuksia ja podcastia paljon kuunnelleena ei hänen tietämys vakuuta yhtään. Ei muista pelaajien tai koutsien nimiä, ei tiedä millaisilla soppareilla pelaavat, joukkueet menevän väärin ja koko ajan takeltelee ja sekoilee sanoissaan. Esimerkiksi eilen piti sanoa, että Kanada hakee finaalipaikkaa niin sanoi hakevan finaalitappiota ja kutsui Ruotsi-pelissä Ruotsia Ilvekseksi, what. Mertsi kutsui mm-kisoissa yhtä joukkuetta Pelsuiksi niin johan alkoi kakkamyrsky et joutais eläkkeelle ja muuta mukavaa. Mäkisestä itse saan sellaisen kuvan, että pitää itseään tärkeämpänä kuin onkaan. Kimanttia podcast olisi parempi ilman Mäkistä, tilalle vaikka Wiskari. Tietää lätkästä satakertaa enemmän kuin Mäkinen. Monet puhuvat Mäkisen tietämyksestä, missä se näkyy? Itse en ole sitä huomannut kertaakaan.

Miksi kuuntelet varsinkaan tuota podcastia jos se sinua noin paljon häiritsee? Eihän tuossa ole mitään järkeä kiduttaa itseään jos jatkuvasti on mielen päällä että mitä virheitä kaveri nyt tekee. Ei millään pahalla, mutta viestin perusteella sinusta saa kuvan ihmisenä joka etsii muista vain ja ainoastaan virheitä.

Mäkinen on välillä vähän kaikkitietävä persoona, mutta hän on sen asian kyllä myöntänyt myös itse. Mielestäni on ihan arvostettavaa että hän kuitenkin pysyy omana itsenään eikä lähde muuttamaan persoonaansa sen takia millaiseksi jotkut haluavat hänet muovata tai että jotkut eivät satu hänestä pitämään.
 

Schadowan

Jäsen
Miksi kuuntelet varsinkaan tuota podcastia jos se sinua noin paljon häiritsee? Eihän tuossa ole mitään järkeä kiduttaa itseään jos jatkuvasti on mielen päällä että mitä virheitä kaveri nyt tekee. Ei millään pahalla, mutta viestin perusteella sinusta saa kuvan ihmisenä joka etsii muista vain ja ainoastaan virheitä.

Mäkinen on välillä vähän kaikkitietävä persoona, mutta hän on sen asian kyllä myöntänyt myös itse. Mielestäni on ihan arvostettavaa että hän kuitenkin pysyy omana itsenään eikä lähde muuttamaan persoonaansa sen takia millaiseksi jotkut haluavat hänet muovata tai että jotkut eivät satu hänestä pitämään.
Aijaa:
– Ihmisten mukaan korostan itseäni tai esiinnyn kaikkitietävänä. En todellakaan tee niin.

Yritä nyt siinä sitten antaa rakentavaakin palautetta, jos hänen oma näkemys on tuo.

Tuntuu, että ainakin joillain podcastaajilla on vähän se meno, että jos joku valittaa jostain niin sanotaan "älä sitten kuuntele". Tuo on jotenkin outo lähestymistapa, kun miettii, että ne kuuntelijat sen leivän "maksavat".
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jyp, Leon Draisaitl
Loistava suoritus Mäkiseltä nämä kisat ja Jokisen kanssa muodostivat erinomaisen selostusduon. Pieniä ärsyttäviä asioita toki mukana totutusta selostuksesta esim. Lähes jokaisesta joukkueesta ns. Inhokkipelaaja, jonka riittämättömyys/huonot ratkaisut pitää nostaa framille. Esimerkkinä Tsekin Gudas, jota monessa nhl-studiossa manaillut (monesti toki aiheesta) ja aina näkee vain negatiiviset asiat, joita nämä pelaajat tekevät kentällä.

Toisena jäi mieleen pelaajien nimien lausumiset. En väitä itse osaavani täysin oikein lausua kaikkien pelaajien Nimiä, mutta väitän, että Sveitsin pakki Foran nimi ei varmasti kuulua lausua Mihail Faarao/Faro.
Pieniä juttuja, mutta kaikenkaikkiaan annetaan arvosanaksi HYVÄ/9
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuntuu, että ainakin joillain podcastaajilla on vähän se meno, että jos joku valittaa jostain niin sanotaan "älä sitten kuuntele". Tuo on jotenkin outo lähestymistapa, kun miettii, että ne kuuntelijat sen leivän "maksavat".
Toisaalta taas jos on tuhansia kuuntelijoita joista 10:nelle sanotaan "Älä sitten kuuntele", jäljelle jää laskujeni mukaan aika monta kuuntelijaa vielä. Ennemmin nautin itse podcasteista missä tekijät ovat ns. omalla mukavuus alueellaan. Toki omien mielipiteiden esittäminen faktoina on välillä turhauttavaa, mutta sitten voi tosiaan vaihtaa vaikka podcastia, niinkuin itse tein.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tottakai Mäkiselle lapsuksia tulee selostusten aikana. Kenelle ei tule? Mutta kyllä nuo todella kaukana ovat Mertarannan sekoiluista. Oli erittäin mukava katsella mm-kisoja Mäkinen - Jokinen duon kanssa. Jokinen pääsi itseni yllättämään laadukkaalla kommentoinnillaan. Ehdottomasti ja vilpittömästi: jatkoon

Tälle ehdoton komppaus.

Jokinen oli loistava näissä kisoissa ja varmasti hyvä tulevaisuus edessä. Tekee melkein mitä tahansa. Yllätti kyllä todella positiivisesti. Mutta ei varmaan ihan niin paljon kuin aikoinaan ihmisiä rapakon takana. Kuitenkin varattiin numerolla 192. ja uralla teki lopulta varausvuoden (2001) porukastaan 8. eniten maaleja ja 9. eniten pisteitä. 951 peliä NHL:ssä ja 563 pistettä. Kovia lukuja.

Aliarvostettu kaveri varmasti Suomessa, mutta kontakteja ja arvostusta löytyy P-Amerikasta. Mieleen jäi mm. haastattelu Doug Armstrongin kanssa (St.Louisin GM), joka oli Dallasin GM kun Jokinen painoi tulokaskaudellaan joukkueen 5.eniten pisteitä (17+38), siinä Modanon, Arnottin, Zubovin ja Lehtisen kaverina.
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Aijaa:
– Ihmisten mukaan korostan itseäni tai esiinnyn kaikkitietävänä. En todellakaan tee niin.

Yritä nyt siinä sitten antaa rakentavaakin palautetta, jos hänen oma näkemys on tuo.

Tuntuu, että ainakin joillain podcastaajilla on vähän se meno, että jos joku valittaa jostain niin sanotaan "älä sitten kuuntele". Tuo on jotenkin outo lähestymistapa, kun miettii, että ne kuuntelijat sen leivän "maksavat".
Ymmärrän pointin. Mutta on eri asia antaa palautetta siitä mitä rakenteita tai puheenaiheita podcastissa voisi muuttaa. Jotenkin en vain pidä ajatuksesta, että Mäkisen tarvitsisi omaa persoonansa muuttaa. Jos se persoona ei miellytä niin silloin mielestäni on ihan aiheellista sanoa että "älä sitten kuuntele".
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Joo alusta loppuun todella hyvin veti MM-kisat. Mielestäni jotkut pienet asiavirheet tai väärin sanomiset ei heikennä suoritusta, jossain määrin se on normaalia. Toki Linkun loppuajoilla sitä oli liikaa, mutta Mäkisellä ei ihmeemmin ole. Ajattelee omalle kohdalle, että kun höpötät rivakkaan tahtiin pelistä monta tuntia putkeen, niin aika monta lapsusta sattuu jopa ammattilaiselle.
Selostus kuitenkin oli hyvää, asiantuntevaa ja keskittyi asiaan. Jussi Jokinen hyvin komppasi tätä rauhallisella asiantuntemuksella. Mäkiseltä löytyi myös Suomilasit tottakai, mutta ei mertsimäisesti. Sanoi myös, jos tuomio oli outo vaikka Suomea olisikin hyödyttänyt.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Loistava suoritus Mäkiseltä nämä kisat ja Jokisen kanssa muodostivat erinomaisen selostusduon. Pieniä ärsyttäviä asioita toki mukana totutusta selostuksesta esim. Lähes jokaisesta joukkueesta ns. Inhokkipelaaja, jonka riittämättömyys/huonot ratkaisut pitää nostaa framille.
Joo munkin mielestä veti pääsääntöisesti todella hyvin nämä kisat, olin positiivisesti yllättynyt. Mitä tulee tuohon negatiivisessa mielessä tikunnokkaan nostamisesta, niin Suomi-Kanada-pelissä sai Mäkinen tästä komeasti nokkiinsa. Jos muistatte peliä, niin kritisoi Owen Poweria lähes koko alkupelin. Kritiikki loppui kuin seinään siinä vaiheessa kun Power oli naputtanut 1+1. 1+2 näytti olevan Powerin saldo lopulta koko pelissä.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs




Antti Vihtori armeliaalla tuulella, hänen myönnytyksellään Nuutti Vihtiläkin on täten ansainnut pari finaalipeliä vyölleen.

On kyllä erikoinen tapa puhua kollegasta moiseen sävyyn, ja kaikista noista padawan-läpistä Vihtilää kohtaan tulee mieleen että pitää vanhemman setämiehen roolissa vähän ojentaa poikaa jotta muistaisi paikkansa. Viestii omaan silmään jonkinsortin epävarmuudesta ja pelosta sitä kohtaan että jengi tykkää oikeasti Vihtilästä jo enemmän mitä tästä Suomen virallisesta ja sinivalkoisesta NHL-äänestä.
 
Suosikkijoukkue
New York Rangers




Antti Vihtori armeliaalla tuulella, hänen myönnytyksellään Nuutti Vihtiläkin on täten ansainnut pari finaalipeliä vyölleen.

On kyllä erikoinen tapa puhua kollegasta moiseen sävyyn, ja kaikista noista padawan-läpistä Vihtilää kohtaan tulee mieleen että pitää vanhemman setämiehen roolissa vähän ojentaa poikaa jotta muistaisi paikkansa. Viestii omaan silmään jonkinsortin epävarmuudesta ja pelosta sitä kohtaan että jengi tykkää oikeasti Vihtilästä jo enemmän mitä tästä Suomen virallisesta ja sinivalkoisesta NHL-äänestä.

Hauska miten eri tavalla asiat voi nähdä. Itse tulkitsen tuon taas niin, että Antin mielestä Nuutti on kovalla työllään ansainnut tehdä finaaleja, jotka ovat yleensä olleet Antin heiniä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös