Älykkäänä miehenä pelannut korttinsa niin että elää puoli yleisenä vitsinä maanpaossa ilman perhettään hirveät velat niskassaan.
Valavuorelle on oma ketjunsa, mutta muotoillaan näin: Valavuori ei mun mielestäni ole tyhmä. En tiedä, onko älykäs oikea sana kuvaamaan häntä, mutta en nyt parempaakaan keksinyt. Valavuoren suurin ”vika” on se, että hän on täysin häikäilemätön ja moraaliton kusettaja. Hän ottaa todennäköisesti ihan tarkoituksella suuria riskejä punnittuaan ensin, mitä seurauksia hänen toimillaan on lyhyellä tähtäimellä. Hän elää niin hetkessä ja on mitä ilmeisimmin sellaisessa selviytymismoodissa, että kykenee siinä tilanteessa arvioimaan tekojensa seuraukset seuraavan tunnin, viikon tai kuukauden aikajaksolla. Muulla ei hänelle juuri nyt ole merkitystä. Olen melko varma, että Valavuori tiedostaa, että hänen kusetuksistaan voi myöhemmin häkki heilahtaa, mutta sillä ei hänelle juuri nyt ole merkitystä.
Onko toiminta fiksua? Arvostettavaa? Ei todellakaan. Valavuoren toiminta on monella tasolla väärin ja uskon hänen tietävän sen itsekin. Olen sen verran viettänyt hänen kanssaan aikaa nuoruudessa, että tiedän hänen erottavan oikean ja väärän. Omat henkilökohtaiset kokemukseni Valavuoresta ovat vain hyviä. Hän oli ikäisekseen mitä huomaavaisin, kohteliain sekä muutenkin kiva ja fiksu tyyppi. Ja itse uskon, että tällaiset asiat muokkautuvat jo lapsuudessa ja nuoruudessa. Tätä taustaa vasten uskallan rohkeasti ehdottaa, että hänellä on jonkinlainen keskittymishäiriö, mihin hän ei saa asianmukaista hoitoa ja se saa hänet toimimaan, kuten toimii. Mutta älyn puutteesta en usko sen johtuvan. Voimme jatkaa keskustelua aiheesta hänen omassa ketjussaan.