Alvajärven Urho yrittää maltillisesti täällä zayWestille kirjoittaa auki Luoman arvoa jo nyt joukkueelleen. Olen Urhon kanssa samaa mieltä siitä, että jo nykyisellään Luoma on JYPin parhaita pakkeja. Ja parantaa tästä vielä.
Ja vastaukseksi saa Urho sitten viestin, joka osoittaa homman olevan turhaa - eikö niin. Jos Luoman pelistä on jäänyt mieleen vain virheet, katselee peliä aika oudolla tavalla. Luoman maltti ja rauhallisuus, jopa niiden virheiden jälkeen, on hienoa katsottavaa minusta kaukalossa.
Luoman Mikolla on aina ollut hyvä itseluottamus ja hyvä pelin lukutaito. Nuorena ei noussut aikuisten huipulle JYPin kautta, vaan Diskoksessa peliä dominoiden, kuitenkin koko ajan itseensä luottaen. Johtajuutta oli nuoressa miehessä jo silloin.
Pelikäsitys on sellainen asia, jota voi kyllä kehittää, mutta jollain pelaajilla se on vain parempi kuin toisilla. Luoma on aina kuulunut niihin, joilta voi jäällä odottaa melkein mitä vain, näin oli jo 90-luvulla. Jo koko asettaa rajoituksia sille, ettei hän nyt sentään mikään Korhosen Jarin kaltainen välihyökkääjä voi olla, mutta luova ja älykäs puolustaja Mikko on.
Liigakiekkoon totuttautuminen ottaa näköjään vähän aikaa. Eurohöntsät osoittivat Luoman kuitenkin olevan se sama huippupelimies, joka aikoinaan Jyväskylässä huipulle nousi, muualle lähti vastuuta hakemaan ja saamaan ja nyt on palannut Jyväskylään menestymään.
Itse uskon, että juuri nuo muutamat harmittavat virheet, ovat saaneet Luoman vähän varovaiseksi jopa. Mutta hyviä avauksia ja oivaltavia syöttöjä - harhautuksia ja taklauksiakin tulemme näkemään jo huomenna aiempaa enemmän. Minä en missään nimessä penkittäisi Luomaa, vaan iskisin jopa ykkösylivoimaan. Luomassa meillä on pakki, jonka kautta tullaan vielä monta maalipaikkaa luomaan ja rakentamaan tällä kaudella. Siksi katsomoon heitto olisi hupaisaa ja jopa tuhoisaa joukkueen kannalta.
Oma veikkaukseni on huomiselle tehot 1+1 ja silloin näemme nuoren ZayWestinkin täällä, jollei nyt ihan huomenna, niin jatkossa kuitenkin kovasti Luomaa hehkuttamassa.