Mielenkiintoisia tarinoita. Eipa yleensa tule tallaisista juuri keskustelupalstalla jaariteltua, mutta menkoon tamanhetkisen tunnetilan kylkiaisina.
Siis mullahan on aivan mahtava appiukko. Olemme loistavissa valeissa, ja olemme olleet sita alusta saakka. Han antoi heti monella tavalla ymmartaa olevansa tyytyvainen tyttaren vavykokelasvalintaan, eika tama ymmarryksen jakaminen ole jaanyt omasta puolestani kiistosta vaille. Pakko myontaa, etta jannitin avaustapaamista aika lailla, koska olin kuullut/kokenut ikavia tarinoita jos jonkinlaisista appikokemuksista ja todella toivoin suhteen uusiin appivanhempiin toimivan, eika vahiten siksi, etta suhde tyttareen toimi sitakin paremmin. Ukko on mahdollisimman kiltti, hienotunteinen, auttavainen ja mukava herrasmies, ja kaiken huipuksi vannoutuneesti urheilu- ja huumorimiehia. Seurustelun alkuaikoina (puolenkymmenta vuotta sitten) oli joskus suorastaan noloa katsoa appea silmiin, koska tiesin hanen tunteellisesta ja laheisesta suhteesta silmateraansa eli tyttareen, ja samaan aikaan aivoissani raksutti vain, mita kyseisen pyoreasilmaisen ruskeaverikon kanssa tulee puuhailtua. Toisaalta en siihen aikaan kehdannut appivanhempien lasnaollessa muuta kuin pitaa napit totaalisesti erossa, mika ei ollut tuntikausia jatkuvien vierailujen aikana ihan pikkujuttu. Kun "virallistimme" suhteemme, ukko teki hyvin koskettavan eleen, kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti, enka ole niita miehia, jotka unohtavat nain myotatuntoisen ja tarkean huomionosoituksen nain tarkealla hetkella. Tulkoonpa viela mainittua, kiekkosaitilla kun ollaan, etta aijapaha on muuten vannoutuneesti ja vuosikymmenten taakse IFK:n miehia, eika tama ole Punanuttuja kohtaan jo ennestaan tuntemaani sympatiaa ainakaan vahentanyt. Monesti tulee tuumailtua, etta saisivat menestya jo hanen takiaan. Perinteikkaana miehena han antaa myos erittain paljon arvoa Tampereen Ilvekselle. Arvot siis kohdallaan!
Anoppi on loistava tapaus myos ja mainio kokki, mutta valimme ovat ehka muodollisemmat. Joskus on tullut kihistya kiukkua erinaisista syista, mutta olen pitanyt molyt mahassani, koska varmasti parannettavaa tassa on itse kullakin, enka missaan tapauksessa halua hankaloittaa valeja. Kenties eniten hermojani koettelee heidan perheessaan ja suvussaan perinteena oleva jatkuva tapaileminen, mika usein viela tapahtuu sen kummemmin ilmoittamatta. Oma perheeni/sukuni on erakompaa sorttia, toki heidankin kanssaan sukuloimme erilaisissa tilanteissa ja tilaisuuksissa, mutta niista sovitaan ja niita suunnitellan etukateen huolellisesti. Erittain hienovaraisesti, mutta samalla yksiselitteisesti olen yrittanyt tehda emannan sukulaisille selvaksi, ettei asuntoomme varsinkaan viikonloppuisin ole mitaan asiaa, ellei siita sovita etukateen. Viesti on mennyt perille, mista olen todella kiitollinen. Muussa tapauksessa saattaisin nimittain sanoa pahastikin, jos joku tulisi sunnuntaiaamuna ovikelloa pimpottelemaan enka olisi osannut alkuunkaan varautua. Olen myos erittain herkkatunteinen minkaanlaisille korjausehdotuksille, jotka koskevat asuntomme kalustusta saati siisteytta, ellen naita neuvoja nimenomaan pyydeta. Tassakaan suhteessa ei juuri valittamista.
Omat vanhempani pitavat emannasta erittain paljon myos, varsinkin isa, joka vanhoilla paivillaan jaksaa muistutella meikalaista vaarien (= väärien, ehhehe) sylien vaaroista. Ei tosin nailla sanoilla, mutta rivien valista loytyy runsaasti tilaa. Isaukko ei nimittain ole helppo tapaus: minia, joka sanoisi hanelle vaaran sanan vaarassa paikassa, ja seurauksena olisi ilmiriita. Tasta kunnia kuuluu siis hyvin pitkalti paremmalle puoliskolle, joka osaa ja jaksaa hymyilla isaukon omalaatuisuuksille/paahanpistoille, eika isaukko nain ollen tyytyvaisyydessaan halua vallitsevaan asiantilaan muutosta. Aiti sen sijaan olisi luultavasti kelpuuttanut kenet tahansa, eli tyytyvainen on hankin. Toisaalta olemme heidan kanssaan tekemisissa erakkoluonteisuutensa vuoksi harvemmin, joten skismaakaan ei helposti paase syntymaan.
Summa summarum, lienen ollut koko lailla onnekas. Erittain hyvissa valeissa olen myos paremman puoliskoni veljen kanssa, joka on huipputyyppi. No, ehka siinakin oli alkuaikoina pienta kiristelya, kun han lasnaollessani piikitteli siskoaan veljellisesti milloin mistakin, mita en sulattanut sitten piirun vertaa, koska varsinkaan siihen aikaan huumorintajuni ei kattanut tata aluetta ollenkaan. Aika on kuitenkin hionut nama sarmat pois, ja varmasti olen lankomiehen (onko lanko muuten vaimon veli vai siskon mies vai molempia, en ikina muista) sietokykya venyttanyt tilanteessa jos toisessa itsekin.
Ranger