Viestin lähetti Velvet
Tunsin itseni täysin nolatuksi luettuani viestisi.
Niin, ensiksikin nappasin tuon ilmaisun omasta tekstistäsi, jossa viittasit kokeneisiin ammattilaisiin, jotka ovat jotenkin "nolanneet" itsensä. Kirjoituksesi sisälsi kuitenkin sen verran pahoja asiantuntemattomuuksia, että uskoin jonkinlaista häpeäntunnetta seuraavan moisen soopan suoltamisesesta.
Kohdensit yllättävän paljon kritiikkiä maalivahtiin, joka on pelannut yhden ottelun. Näitkö itse kyseisen pelin, vai annoitko ajatustesi luistaa puhtaan intuition varassa? Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että pitää olla erittäin varovainen kommentoidessaan pelaajaa yhden ottelun perusteella, koska tällöin erehtymisen mahdollisuus on niin suuri, että siinä saattaa helposti itsensä naurunalaiseksi.
Kutsuit myös Tapparaa fiasko-organisaatioksi. Nykyistä pelaavaa kokkoonpanoa nyt voisi vielä jotenkin arvostella, mutta kun yleistät ongelmat organisaatiotasolle, isket jälleen kirveesi kiveen. Tapparan nykyinen organisaatio rakennettiin kesällä 2000, jonka jälkeen edustusjoukkueella on saavutettu Suomen oloissa täysin poikkeuksellista menestystä. Tällä viittaan mitaliputkeen, joka saatiin historiallisen niukoin taloudellisin resurssein. Yhden mestaruuden ja kahden hopean aikana Tappara pystyi myös voitolliseen tulokseen osakeyhtiönä. Ja taloudellinen menestys jatkui viime kaudellakin - urheilullisen tason jäädessä hiukan realistisiakin odotuksia alhaisemmaksi.
Nyt, tällä vielä kesken olevalla kaudella, Tappara on edelleen jatkanut alisuorittamista, joista minä syytän kahta tekijää:
a) maalintekijöiden puutetta (Niemisen loukkaantuminen, Chlubnan epäonnistuminen, ja Kossun ja Venäläisen alisuorittaminen) ja
b) toimimatonta pelitapaa (suurin syy lankeaa valmennusjohdolle.) Tapparan organisaatio on kuitenkin reagoinut ongelmiin, vaikka siitä voidaan kiistellä pitkään kuinka aikaisin niihin olisi pitänyt puuttua.
Sen sijaan fiaskoa minä en löydä mistään? Epäonnistumisia kylläkin, mutta niitä sattuu aina - myös mestaruuskaudella epäonnistuttiin yksittäisten pelaajahankintojen kohdalla. Fiaskoksi minä kutsuisin sellaista kriisiä, joka pääsee kertautumaan, kun ongelmiin ei reagoida. Tähän mennessä mitään sellaista ei ole tapahtunut. Jos taapertaminen jatkuu vielä pitkään ensikaudellakin - ja senkin jälkeen - niin ehkä organisaation nimeäminen fiaskoksi voidaan ottaa uudelleen harkintaa...
Eli, uskon osoittaneeni, että kirjoituksesi poikkesi vahvasti totuudesta. Olisi mielenkiintoista tietää uskoitko itse omiin lyhytnäköisiin teorioihisi vai trollasitko tahallasi? En kuitenkaan kanna kaunaa. Tätä venytettyä vastinetta kirjoittaessa oli ihan mielenkiintoista käydä läpi Tappara-organisaation tilaa. Asiat eivät ole ollenkaan niin huonosti kuin ensisilmäyksellä saattaisi näyttää...